מערכת COL | יום ז' אב ה׳תשע״ד 03.08.2014

"צוק איתן" נמשך: סיכום חדשות השבת

מבצע "צוק איתן" נמשך: כמידי שבוע, אנו מגישים את סיכום חדשות השבת לתועלת גולשי COL, לצד דיווחים קצרים מהתפתחויות בצאת השבת לסיפור המלא  בכתבה המלאה: תיעוד מיוחדסריקת מנהרות על ידי יחידת הנדסה למשימות מיוחדות >>>
חייל צה"ל ברצועת עזה

כתבי COL

האירועים מוגשים לפי סדר התרחשותם - החל מליל שבת
>>>

● בקבינט הוחלט לא ננהל משא ומתן עם חמאס על הפסקת אש.

ביום שישי, דובר צה"ל, תא"ל מוטי אלמוז, התייחס לאירוע בו נחטף קצין צה"ל, סג"ם הדר גולדין. "כוח של חטיבת גבעתי חיפש מנהרת תופת שמגיעה למדינת ישראל ונתקל במחבלים שפגעו בשני קצינים. מיד אחר כך הגיחו המחבלים מפיר מנהרה והיו פיצוצים", סיפר דובר צה"ל. "מיד לאחר ההיתקלות הבין הכוח כי אחד הלוחמים חסר, נכנס לנוהל של תרגולת קבועה של אירועים מהסוג הזה והחל בחיפושים אחר הלוחם". לדבריו, כעת מתקיימת פעילות רחבה של כוחות באזור, שמפעילים אש וסורקים את האיזור בצורה קפדנית. "ככל הנראה הקצין הוברח דרך מנהרה. אני שמעתי חצי שעה לאחר האירוע את מח"ט גבעתי בקשר וניתן היה להבין שהחטיבה התארגנה למבצע החיפוש תוך דקות ומשימת החטיבה הוסטה מיד. הכוחות בשטח ממשיכים גם עכשיו", הוסיף תא"ל אלמוז.

"האירוע עצמו הוא בתוך מבצע מאוד גדול שיש בו המון הצלחות, ולצערנו גם הרוגים, פצועים ואנשים שנחטפים - ונעשה הכל על מנת למצוא אותם", הדגיש דובר צה"ל. "במבצע מהסוג הזה, כשנכנסים לשטח כזה ומפעילים בו הרבה מאוד כוח - צריך לצאת מהשטח לאחר שמשיגים את המקסימום ממנהרה מהסוג הזה ולפוצץ כזה שיותר מטרים מהמנהרה כדי להפוך את ההישג למשמעותי. אנו מקדישים לזה מאמץ מאוד גדול", התייחס תא"ל אלמוז למנהרת החטיפה.

לדבריו, כוחות צה"ל מוצאים עוד ועוד פירים במהלך המבצע. "מה שחשוב במנהרה זה למצוא את פיר האם - לאחר שנמצא התוואי מתחילים בפעילות השמדת המנהרות וזה מה שאנו עושים בשבועיים האחרונים", הסביר תא"ל אלמוז. "המוטיבציה של לוחמינו היא גבוהה - כולם מבינים איזה הישג צריך להביא. בערב כזה, למרות הקושי שבדבר צריך לשים דברים בפרופרוציה. צריך לזכור שבדיוק בשביל ימים כאלה מדינה מקימה צבא שצריך להגן על אזרחיו. אנו פועלים בשעות האלה כדי להמשיך את הפעילות ולהביא את השקט".

בשבת בבוקר: אזעקות ברחבי הארץ

● בשעה 6 בבוקר נשמעו אזעקות ברחבי הארץ. האזעקות נשמעו בתל אביב, רמת גן, גבעתיים, פתח תקווה, הוד השרון, עמק חפר, רמת השרון, הרצליה ורעננה. מערכת "כיפת ברזל" יירטה שתי רקטות מעל לשמי תל אביב. כמה דקות מאוחר יותר נורתה רקטה לעבר באר שבע, אך גם היא יורטה על ידי כיפת ברזל.

● אזרח בן 70 נפצע באורח קשה מפצמ"ר שנורה לאשכול. פונה במסוק ל'סורוקה'.

הותקפו 200 מטרות טרור

במהלך השבת תקף צה"ל כ-200 מטרות טרור ברחבי רצועת עזה. בין המטרות שנתקפו: אתרים לייצור ואחסון אמצעי לחימה, מנהרות טרור ומפקדות טרור אשר מוקמו בבתי פעילי טרור ושימשו כתשתיות פיקוד ושליטה. בין המפקדות שנתקפו ביתו של ח'ליל בהתינו, פעיל גא"פ צבאי המשמש כראש המטה לביטחון פניםשל הארגון וכחבר במועצה הצבאית שלו. בנוסף, הותקף ביתו של חאלד מנאעמה, מפקד כוח חמאס בשייח' רדואן.

● כמו כן, נתקפו כחמישה אתרים לאחסון מצבורי רקטות ואמצעי לחימה אשר מוקמו בתוך מסגדים ובחסותם ושימשו כמרכזי שליטה וכמוקדי התכנסות של פעילי חמאס. באחד מן המסגדים הופעל גם מרכז הכשרה מבצעי, ובמסגד נוסף בוצעה פעילות צבאית. בנוסף לכך, נתקף מבנה במתחם האוניברסיטה האיסלאמית שמהווה חלק מהתשתית הצבאית של ארגון הטרור חמאס.

● בשעות הבוקר (שבת) תקף צה"ל את המשגר ממנו נורה מטח הרקטות לאזור השרון מוקדם יותר, זאת באמצעות כלי טיס של חיל האוויר.

הקונגרס אישר: מיליוני דולרים לישראל

● הקונגרס האמריקני אישר העברת 225 מיליון דולרים לישראל, זאת לצורך מימון מערכת "כיפת ברזל". האישור התקבל בבית הנבחרים ברוב של 395 תומכים לעומת שמונה מתנגדים.

אובמה: אנחנו לצד ישראל

● במסיבת עיתונאים בליל שבת אמר נשיא ארה"ב ברק אובמה כי לישראל יש את הזכות להגן על עצמה והוסיף כי אף מדינה לא הייתה מוכנה לסבול ירי רקטות לעברה וחפירת מנהרות טרור בשטחה.

אובמה התייחס לנפילתו בשבי של סג"ם גולדין ואמר כי אם "חמאס רציני לגבי רצונו להפסקת אש עליו לשחרר את החייל מיד וללא כל תנאים". עוד ציין הנשיא האמריקאי כי ישראל עמדה והייתה מחוייבת בהפסקת האש שנקבעה אך חמאס הפר אותה באופן בוטה. "זה ידרוש הרבה זמן ויהיה קשה להקים מחדש את הפסקת האש", אמר.

"1600 הרוגים - באשמת החמאס"

● מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב (פולי) מרדכי, התראיין בצאת השבת לתקשורת הערבית והתייחס לחייל שקיים חשש לחטיפתו. "המידע עדיין לא ברור במאה אחוז. כוחות צבא נמצאים בסביבת רפיח וממשיכים בניסיון לסרוק עד שנדע את התמונה המלאה", אמר אלוף מרדכי. "בד בבד, אנו ממשיכים במלחמה נגד חמאס בכל רצועת עזה. צה"ל ממשיך כעת את פעולותיו גם באזור צפון הרצועה".

אלוף מרדכי פנה לתושבי רצועת עזה והזהיר אותם לקראת החזרה לבתיהם. "בעשרות בתים באזורים אלה יש מנהרות מתחת לאדמה - יש שם עיר מעל האדמה ועיר תחתית. זוהי מערכה מוגבלת נגד חמאס ולא נגד אזרחים, נשים וילדים", הדגיש אלוף מרדכי. "למרבה הצער, חמאס תפס מקומות והניח בהם פצצות כדי שיתפוצצו לכשצה"ל יגיע. בשל כך אני מבקש מהאזרחים ומהפלסטינים שכאשר הם יחזרו לבתיהם - שיבדקו ויוודאו. צה"ל לא השאיר חומרי נפץ - כל חומרי הנפץ שישנם בבתים הם של חמאס".

כמו כן, הבהיר אלוף מדרכי כי האחראי להרס ברצועת עזה הוא ארגון הטרור חמאס ואמר כי "1,600 אנשים מתו משום שחמאס, חאלד משעל ואיסמעיל הנייה גרמו לזה. הרג האזרחים מונח על כתפיהם. אנחנו יצאנו למלחמה הזו - מלחמת הגנה - משום שהם חפרו מנהרות התקפיות לעבר ישראל, ומשום שהשקיעו כספים ברקטות לעבר ישראל".

בנוסף, התייחס אלוף מרדכי להמשך פעילות צה"ל במבצע. "הצבא ממשיך במשימתו הצבאית ודורש פגיעה בחמאס ופגיעה במנהרות. למרבה הצער, בכל פעם שאנחנו פוגעים בחמאס - הם מנצלים את זה לפגיעה באזרחים. הצבא ימשיך עד שיסיים את משימתו".

דיווח: כוחות צבא נסוגים מהרצועה

● לקראת צאת השבת, דיווחו הפלסטינים על תנועת כוחות צבא אל מחוץ לרצועה גם בצפון הרצועה וגם בדרום, באזור חאן יונס. בצאת השבת, במסיבת עיתונאים, נתניהו הכחיש את הדיווח וטען: "המבצע נמשך" (ראה מבזק בתחתית העמוד).

● בצה"ל אומרים כי הם הצליחו להשלים את הטיפול ברוב המוחלט של המנהרות שהיו ידועות לפני הכניסה לרצועה. בשלב זה נותרו עוד שלוש מנהרות וההערכה היא כי עד מחר יסיימו הכוחות לטפל ולהשמיד גם אותן.

משפחת החטוף מדברת

● אמו של הדר גולדין השבוי אמרה לתקשורת בצאת השבת: "אני דורשת ממדינת ישראל לא להפקיר את הילד שלי". אביו שמחה: "לא מעלה בדעתי שצה"ל יפקיר לוחם שלו". אחותו איילת: "אם יישאר בעזה חייל חטוף זה כישלון".

קרי: נסייע במידע על החטוף

חבר הקבינט המדיני הביטחוני שר האוצר, יאיר לפיד, שוחח בצאת השבת עם מזכיר המדינה האמריקאי, ג'ון קרי, והודה לו ולסנאט האמריקאי בשם מדינת ישראל על ההחלטה להגדיל את הסיוע הביטחוני למדינת ישראל ולהעניק תקציב נוסף לייצור מערכות כיפת ברזל.

שר האוצר, הדגיש בדבריו, כי מדינת ישראל רואה חשיבות רבה בשמירה ובהעמקת היחסים האסטרטגיים עם ארצות הברית ובהמשך הידוק יחסי הידידות החמים שנוצרו בין המדינות.

השניים שוחחו בהרחבה על ההתפתחויות המדיניות והבטחוניות בעקבות חטיפתו של סגן משנה הדר גולדין, ובהקשר זה הבטיח מזכיר המדינה האמריקאי, ג'ון קרי, כי ארצות הברית תעשה ככל שביכולתה כדי לסייע לישראל במידע על גורלו של החייל הישראלי החטוף.

נתניהו: "המבצע נמשך"

בצאת השבת הודיע ראש-הממשלה כי מבצע "צוק איתן" נמשך. "אחת ממטרות המבצע - להשיב את השקט לדרום", אמר, "צה"ל יפעל לפי צרכי הביטחון ורק לפיהם. נעשה כל מאמץ להשיב את הנעדרים".

צפו: סריקת מנהרות על ידי יחידת הנדסה למשימות מיוחדות

לצפייה בוידאו לחצו על כפתור ההפעלה או על האופצייה הנוספת:
לא מצליחים לצפות? לחצו כאן (להורדה)

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.