מערכת COL | יום ד' אב ה׳תשע״ד 31.07.2014

רב הכותל חושף: מה קלינטון לחש במנהרות ● בלעדי

לקראת ט' באב - ייהפך בקרוב לששון ולשמחה, רב הכותל והמקומות הקדושים הרב שמואל רבינוביץ בראיון מיוחד ומרתק למגזין שישי של COL ● עם אלו בעיות הלכתיות ייחודיות מתמודדים, למה צחק ולדימיר פוטין בביקורו האחרון בכותל, איך ראוי להתנהג עם תופעת "נשות הכותל"? היכן בדיוק טמונים כלי המקדש, האם הכותל בוכה, ולמי "ימסרו את המפתחות" שמשיח יגיע ● וגם: מה לחש לו נשיא ארה"ב ביל קלינטון כשסיירו יחד במנהרות?  רב הכותל 
רב הכותל חושף: מה קלינטון לחש במנהרות ● בלעדי
סודות מהכותל. הרב שמואל רבינוביץ בשריד בית מקדשינו (צילום: מאיר דהן, COL)

משה בן-חיים

"ונהרו אליו כל הגויים". לאורך השנה מנהיגי ושועי עולם שאינם יהודים, מגיעים לכותל המערבי. מה מסבירים להם על קדושת הכותל והמקדש?

ראשית, הכותל לא זקוק להכרה של אף אחד. שועי ומנהיגי עולם - לא הם מגדירים את קדושתו של הכותל. ולכן אני לא רואה בראש סולם העדיפויות את ההסברים או התיאורים.

מאידך, התפקיד שלי הוא לקבל אותם ולהסביר ולהראות להם את הקשר של עם ישראל לירושלים ולבית המקדש. אין ספק שהדברים משפיעים. שלמה המלך עצמו התפלל שה' ישמע את תפילת הגוי שמגיע מארץ רחוקה. רש"י בפרשת תולדות מציין ששלמה ביקש שה' ישמע קודם לתפילת הגוי, כדי שלא יהיה חילול השם. אני חש אחרי ביקור כזה שהם מבינים עד כמה אנו קשורים בעבותות לירושלים, בקשר בל ינתק.

ביל קלינטון, אחרי שסיים את כהונתו כנשיא ארה"ב, התקבל ברחבת הכותל והחל לשאול שאלות. מהו הכותל, מה גודלו, וכו'. אמרתי לו, בכדי להבין היטב, יש במנהרות הכותל דגם המסביר בצורה ברורה את הנושא. כידוע, האמריקאים התנגדו בזמנו לפתיחת מנהרות הכותל, ולא רצו לבקר שם. קלינטון רצה לראות את הדגם, והגיע. התנאי היה שהצלם ישאר בחוץ...


קלינטון בביקורו בכותל המערבי

קלינטון ראה את הדגם, שמע את ההסבר והתרשם מאוד. לאחר מכן המשיך למנהרות מול מקום המקדש. כשיצא אמר לי כך: "אני אישית אומר לכם, אסור לכם להפסיק לחפור! זה העבר והעתיד שלכם!" הוא המשיך וסיפר בהתרגשות: "כשהייתי בקמפ דיוויד (מחנה שבו דנו על הסכמים עם ערפאת ימ"ש) אמרתי לערפאת: שכח מיזה שהיהודים יוותרו על ירושלים!" והוסיף: 
"עכשיו אני מבין מה אמרתי אז!"...

בשנה שעברה הגיע נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לביקור בכותל. אחרי ביקור במנהרות הכותל, הוא אמר וצחק צחוק גדול: "ערפאת אמר שזה שייך לאבא שלו. מהקירות רואים איך זה שייך לאבא שלו..."

כשאתה ממשש את האבנים, אתה מבין שהכל לא התחיל ב-67, או ב-48. זה התחיל הרבה קודם...

ממשיכים לחפור ולחשוף

יש מספרים על הימצאות ארון העדות במקום מסויים בהר הבית. פעם היתה כוונה לחפור במקום. היכן טמונים כלי המקדש?

בגמ' מופיע מחלוקת היכן נטמנו כלי המקדש. יש אומרים בקודש הקודשים, יש אומרים בלשכת העצים, ובמקומות נוספים. היכן בדיוק כלי המקדש היום איננו יודעים. פעם היתה שמועה שהם במקום מסויים ליד קודש הקודשים. רב הכותל הרב גץ זצ"ל כתב לרבי בעניין, והרבי ענה שלא יחפרו משום שאם ימצאו משהו מה יעשו עם זה? ישימו במוזיאון?


הרב רבינובץ בראיון ל-COL

כל הזמן ממשיכים לחפור ולחשוף. אני תמיד אומר "לא מחפשים אבנים אלא שורשים". המטרה היא לא לחשוף בשביל סיפור הסטורי, אלא להחדיר בנפש כל יהודי שהוא חלק משרשרת מפוארת שהתחילה בהר המוריה והולכת דור אחר דור עד אליו.

בכל הדורות מסרו את נפשם להיות חלק משרשרת זו. היום יש מסירות נפש מסוג אחר, המתירנות. גם היום יש ליהודי הרבה מסירות נפש למסור על השרשרת הזו. הכותל המערבי זה המקום שהכי הרבה מחבר יהודים. זהו מקום שכל כך הרבה יהודים מניחים תפילין.

האם 'בית חב"ד' בעולם יותר מהכותל?

יש יהודים שלא היו אף פעם בבית כנסת, יש כאלה שלא ידעו שהם יהודים בכלל. מול אבני הכותל הם מרגישים. זה המטרה לגלות שורשים. אחת הדרכים לכך היא באמצעות חשיפת מקוואות מימי בית שני, שבילים של הולכי הרגל וכדו'. בשביל לגלות מהי "שכינתא בגלותא" ולהרגיש את זה.

לשם מה רוצים משיח? לא בשביל עוד "עולם הזה". אלא כדי לראות ש"מלאה הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים". ו"ביום ההוא יהיה ה' אחד ושמו אחד". ובפרט בתשעת הימים, זה הזמן שכל אחד יבקש בנוסף מענייניו הפרטיים, גם על גלות השכינה.

שאלות שמתעוררות 

כיצד מתייחסים לשאלות הלכתיות שצצות דווקא בכותל. כגון "נשות הכותל", ביקור גויים ושאלות הנלוות לכך. או ביקור האפיפיור, שהיה לאחרונה?

בכותל המערבי יש שאלות הלכתיות רבות ומגוונות. הוצאתי בסיעתא דשמיא שני כרכים "שערי ציון" של שאלות ותשובות, ובע"ה כרך שלישי בדרך, על שאלות המתעוררות בכותל. הכותל המערבי הוא בית הכנסת הכי גדול של העם היהודי, ובהתאם לכך מגוון השאלות המתעוררות.


מנהרות הכותל. צילום: מנדי הכטמן, COL

יש תופעה חדשה לאחרונה שנשים עושות "תנאי" בביתן, ובאות להדליק נרות שבת בכותל. על הנושא הזה יש מחלוקת אחרונים, ויש ע"כ בעיה הלכתית לא פשוטה, משום שמדליקים נרות שבת היכן שאוכלים ויושנים דווקא, ולכן יש בעיה הלכתית עם העניין. זה דוגמא לאחד הדברים בפן ההלכתי.

יש גם בעיות השקפתיות שונות, מנהגי עדות שונים.

לגבי האפיפיור:
בואו של האפיפיור, מצד אחד זה סמל הטומאה, מצד שני יש לו השפעה על עשרות מליונים בעולם, ויש חשש להשפעה על חיי יהודים והשלכות של פיקוח נפש.

הביקור הזה היה שלישי כך שכבר בפעמים קודמות התייעצתי עם גדולי ישראל כיצד לנהוג, וכך בדיוק נהגתי.

בנוגע לנשות הכותל,
יש שאלות הלכתיות, ויש גם שאלות נוספות. מה יקרה עם ההשלכות לעתיד וכו'? התייעצתי עם פוסקי הדור בעניינים אלו, ולאורם הלכתי. האם להסכים לפתרונות שמציעים בעניין נשות הכותל? יש הרבה שאלות לגבי השקפות וגישות. כואב לי מאוד, שבכותל, בו צריך להתנהג בענווה, מנסים ליצור בו מחלוקת. 

צריך למצוא את המכנה המשותף לכולם. מהו? מה שנהגו לפני מאות בשנים מבית אבא, זה המנהג שצריך להמשיך הלאה עד ביאת משיח. לצערי באים להפיץ את השקפתם באמצעות פרובוקציה וכדו', דווקא בכותל המערבי.

למסור את המפתחות

שאלת סיכום: כשיבנה בית המקדש בקרוב, מה יהיה תפקידו של הרב?

ראשית, אני רוצה לומר שהדבר שיגרום לי הכי אושר, זה למסור את מפתחות הכותל למשיח צדקנו. זה יהיה ללא ספק השכר הגדול ביותר שיפול בחלקי. יחד עם זה, מקום שבו יהודים במשך אלפי שנות גלות שפכו את צקון לחשם לפני ה' יתברך, ודמעותיהם הרטיבו את אבניו, לא תתבטל קדושתו והוא ימשיך להיות מקום קדוש, מקום של תפילה. הכותל בוכה שעם ישראל בוכה, עם דמעותיהם של ישראל.

כשיהודים באים זה עם צרכיו לפרנסה, זה לישועה בבריאות, זה לישועה בילדים, אל לנו לשכוח  את צרות הכלל וצער השכינה בגלות. בפרט בימים אלו שנשפך דם יהודי במלחמה קשה. לבנו עם המשפחות שאיבדו את יקיריהם, ונישא תפילה לרפואת כל הפצועים. כל הזמן צריך להתחנן ולבקש מהקב"ה שיתגלה עלינו ונזכה לביאת משיח במהרה בימינו אמן.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.