מערכת COL | יום ד' אב ה׳תשע״ד 31.07.2014

עוטפים את עזה בחום יהודי: הפעילים בחזית נחשפים

את השמות אשל הנשיא, כפר עזה, מפלסים, יכיני, בטחה, גילת, מפלסים - אתם מכירים מהתרעות צבע אדום שנשמעות ללא הרף בשבועות האחרונים ● היישובים והקיבוצים באיזור עוטף עזה, עולים לתודעה הציבורית, אחת לתקופה כאשר החמאס מחליט לתקוף את היישובים ● יצאנו לבדוק מי פועל באזורים אלו וחזרנו עם כתבה מרתקת ושלל תמונות ● מיוחד למגזין שישי  פעילות בעוטף עזה
עוטפים את עזה בחום יהודי: הפעילים בחזית נחשפים
פועלים ביישובים בעוטף עזה
מאת נחמיה

את השמות אשל הנשיא, כפר עזה, מפלסים, יכיני, בטחה, גילת, מפלסים - אתם מכירים מהתרעות צבע אדום שנשמעות ללא הרף בשבועות האחרונים. היישובים והקיבוצים באיזור עוטף עזה, עולים לתודעה הציבורית, אחת לתקופה כאשר החמאס מחליט לתקוף את היישובים.

בזמנים כאלה, אנו גם נחשפים לפעילות הקירוב והעידוד עם התושבים והחיילים. יצאנו להיחשף לפעילות השלוחים ביישובים גם בימים כתיקונם.

לצד בתי חב"ד הגדולים באיזור, כמו שדרות, אשקלון ואופקים, פועלים גם מספר שלוחים ביישובי וקיבוצי הסביבה. כבר עשור שהרב ליאור עבאדה, פועל ביישובי האיזור.

הוא מתגורר בישוב גילת, ומנהל את בית חב"ד ביישובי המועצה האזורית מרחבים. עיקר פעילותו מתמקדת בישובים: בטחה, מסלול, גילת, אשל הנשיא, פדויים, רנן, פטיש, תפרח.


תחנת ריענון לחיילים של בית חב"ד מסלול

במועצה האזורית מרחבים, פועל גם הרב ישראל קליינמן שמתגורר במושב מסלול, שם גם מתמקדת פעילותו במהלך השנה, לצד עמדת רענון לחיילים שהקים על אם הדרך בואכה עזה ומהווה את עיקר פעילותו בימים אלה.

שליח שפועל רבות עם חיילים בימי המלחמה, לצד פעילות בקיבוצי ומושבי האזור הוא הרב יאיר רוזנטל. בימים כתיקונם, הרב רוזנטל משמש כשליח במכללה האקדמית ספיר, ופועל רבות עם הסטודנטים הפזורים בקיבוצי הסביבה כמו כפר עזה, ארז, מפלסים, ניר עם ועוד. הרב רוזנטל פועל בשיתוף פעולה עם השליח בשדרות הרב פיזם, שיחד עם בניו מגיעים לקיבוצים רבים בסביבה.

הפעילות במהלך השנה

אופי הפעילות במושבים הקטנים, מאפשר להגיע כמעט לכל אחד מהתושבים. ואכן, במהלך השנה תושבי המועצה האזורית מרחבים, נהנים מהפעילות האינטנסיבית של הרב עבאדה שמכתת רגליו ממושב למושב, בביקורי בית לשיחות עם התושבים, שיעורי תורה וחסידות, התוועדויות, ופעילויות בחגים בבתי ספר ובגנים.

גולת הכותרת של פעילותו, היא ללא ספק הספרייה הניידת. ריבוי היישובים הקטנים, מקשה על ריכוז הפעילות במקום קבוע אחד. את הפתרון מצא הרב עבאדה, באוטובוס שהפך לספריה ומשמש מרכז לפעילות עם הילדים והנוער במושבי המועצה.

בית חב"ד הנייד, נמצא כל יום במושב אחר, כך שמידי שבוע משתתפים בפעילות 400 ילדים, "אין כמות משתתפים כזאת באף בית חב"ד בארץ", מתגאה הרב עבאדה.


הרב ליאור עבאדה בפעילות

פעילות דומה עם הנוער והילדים, מנהל הרב קליינמן במושב מסלול. מתוקף היותו האדם הדתי היחיד בין 250 משפחות המתגוררות במושב, הוא משמש ככתובת לכל שאלה ועניין יהודי. לצד הפעילות השוטפת, הוא מכין את הנערים לקראת הבר מצווה, מלמד את נשות המושב כיצד לבצע הפרשת חלה, ובין ביקור בית אחד למשנהו, הוא מספיק גם למסור שיעורי תורה למבוגרים.

בשונה מהרב עבאדה והרב קליינמן, פעילותו של הרב יאיר רוזנטל השליח במכללת ספיר, היא בעיקר עם הסטודנטים ופחות עם התושבים המקומיים בקיבוצים ובמושבים באיזור.

הסטודנטים מתגוררים בדירות ייעודיות לסטודנטים בקיבוצים. בגלל הריחוק מהדת, בתים רבים בקיבוץ אינם מצוידים במזוזות על דלתות הבית, ובבתים רבים המזוזות מזוייפות או פסולות.

הרב רוזנטל בסיוע ר' מנדי ריזל, עובר מבית לבית ומזכה את הדיירים במבצע מזוזה. "קראנו לזה מבצע קרמבו ומזוזה", מספר הרב רוזנטל. "עברנו מבית לבית והצענו לסטודנטים קרמבו מחב"ד. כשנכנסו לבית, הסברנו להם על חשיבותה של המזוזה ועל הצורך לבדוק אותה. הפעילות התקבלה באהדה גדולה מאוד".

לאורך השנה, לצד הפעילות בקמפוס המכללה, מגיע הרב רוזנטל פעמים רבות לקיבוצים. כך למשל בחנוכה האחרון, ערך מבצע חנוכה בבתי הסטודנטים ובמועדוני הסטודנטים שנמצאים בקיבוצים.

הפעילות בימי מלחמה

מתוקף הנסיבות, אופי הפעילות באיזור עוטף עזה, השתנה לחלוטין בימים אלה. גם הרב עבאדה, שממשיך לפעול בקרב התושבים במושבי המועצה המקומית, אינו ממשיך בפעילות הסדירה.

ביישובי המועצה, נפלו עד עתה למעלה מ-60 טילים. הפיצוצים מסביב מחרידים את האיזור כולו. "אם זה לא בגילת, אז שומעים את הפיצוצים מהיישובים ליד, ובלילה הבית רועד מההפצצות על עזה", מתאר הרב עבאדה את המציאות הבלתי אפשרית היומיומית.

איך פועלים בשגרה כזאת?

"מרבית האנשים נשארו בישובים ולכן גם אנו נשארים. עיקר הפעילות כרגע היא בביקורי בית. אנחנו עושים גם פעילות הפוגה במידת האפשר לילדים, משתדלים לדבר בטלפון עם הילדים שמשתתפים בפעילות. בנוסף, במקלטי הישובים מתקיימות פעילויות רבות על ידי עמותות שונות, אנו מוצאים את הדרך להשתלב לומר עם הילדים מס' פרקי תהילים, 12 הפסוקים מחלקים הפתעה וממשיכים".

הלחימה בעזה, ניכרת גם במושבים והקיבוצים בעוטף עזה. האיזור כולו מלא בחיילים, שנכנסים ויוצאים מרצועת עזה.

הרב עבאדה עובר בין המושבים, מדבר עם החיילים, מעודד אותם, מזכה אותם בהנחת תפילין ובטעימה קלה וממשיך ליישוב הבא. גם הרב פיזם משדרות עובר בין הקיבוצים ומעודד את התושבים. בשבוע שעבר, הוא הספיק לערוך הדפסות תניא ב-11 קיבוצים באיזור שדרות, ביניהם יכיני, תקומה וקיבוצים נוספים.


הדפסת תניא במושב יכיני

בעוד הרב עבאדה עובר ממושב למושב, מתמקד הרב קליינמן בתחנת הריענון לחיילים שעל הכביש הראשי בכניסה למושב מסלול. את תחנת הריענון שהתחילה כשולחן בודד עם מעט כיבוד קל והפכה לתחנת הריענון הגדולה בארץ לחיילים, פוקדים מידי יום מאות רבות של חיילים. "יש לנו 7 זוגות תפילין, שנמצאים בשימוש ללא הפוגה", מספר הרב קליינמן.

החיילים במסלול, זוכים ליחס מלכים מהתושבים. "המושב מתגלה בתפארתו", אומר הרב קליינמן ומספר שכל תושב לכל חיילים אליו הביתה לארוחת ערב ומקלחת. החיילים השוהים ביישוב זוכים לסעודת שבת במחיצת הרב קליינמן, שדואג לצד הגשמי לא פחות מהצד הרוחני.


הרב רוזנטל בפעילות עם חיילים בעוטף עזה

"יש צימאון אדיר לכל פיסת יידשקייט", מצטרף גם הרב רוזנטל. שמספר על הפעילות האינטנסיבית בקרב החיילים. "ביום אחד רשמנו למעלה ממאה אותיות בספר תורה", הוא מדגים על טיפה מהפעילות. הרב רוזנטל משתוקק לכוח אדם שיסייע להגיע לעוד חיילים. "יש המון פעילות, אבל יש חיסרון גדול בכוח אדם, למעשה גם אם כל תושבי כפר חב"ד יגיעו, עדיין יהיו חסרים אנשים וכוח אדם. מי שרק יכול שיבוא. כמה שיבואו יותר, נספיק להגיע לעוד חיילים".

האם המלחמה הזיקה לפעילות השוטפת שלכם?

הרב עבאדה: האנשים לא במצב רוח מרומם, אבל אנחנו ממשיכים בכל הכוח. מעניין שקיבלתי תרומת צעצועים גדולה מתושב בכפר חב"ד לילדי המושבים. אמרתי לו: "אתה לא רוצה להשאיר לילדי כפר חב"ד? היום גם הילדים בכפר חב"ד צריכים. הפעילות לא נפגעה, אבל יש צורך במשאבים גדולים יותר, נשמח לקבל כל סיוע שהוא.

הרב רוזנטל: סטודנט אחד סיכם איתי שנלמד חברותא בקיץ כיון שאז הוא יתפנה מהחובות ללימודים האקדמאים. לצערי, בגלל המצב הבטחוני הוא לא נמצא באיזור, אבל אל דאגה אנחנו נקבע חברותא כשהמצב יירגע.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.