מערכת COL | יום ד' אב ה׳תשע״ד 31.07.2014

מאחורי הקלעים של המבצע ● הראיון השבועי עם ישראל קצובר

בראיון השבועי למגזין שישי של COL, הפרשן הצבאי הבכיר ישראל קצובר, עושה לכם סדר אחרי 23 ימים של לחימה קשה במבצע "צוק איתן" ● מניסיון של עשרות שנים בתפקיד, הפרשן המוערך משיב בין-היתר על השאלות הבאות: האם הדרג המדיני צריך להיות נחוש יותר? מה הם באמת הישגי צה"ל במבצע, ומדוע סומך אובמה על הקטארים והטורקים? וגם: מה הפתרון ל"רצועה המקוללת?"  הפסקות אש  
מאחורי הקלעים של המבצע ● הראיון השבועי עם ישראל קצובר
ישראל קצובר (צילום: ברלה שיינר) על רקע פעילות צה"ל (צילום: דו"צ)

משה בן-חיים

הפסקות האש ה"הומניטריות" החד צדדיות של ישראל, הם טובות לישראל או לחמאס?

אני סבור שההפסקות לא מועילות לישראל ובהחלט טובות לחמאס. צה"ל מספיק חזק ולא זקוק להן.

הפסקות אש הן הכלי הטוב של החלשים שזקוקים מפעם לפעם לאוויר להתארגנות מחודשת, להוציא נפגעים, ולאושש לוחמים. מי שחזק יש לו חיילים להחלפה. הפסקות מעין אלו רעות בדר"כ לצבא מאורגן, וטובות לארגון טרור, שמסתובב מסביב בזמן הפסקות אש לבדוק איפה המיקום של הצבא, ואיפה המיקום המתאים לפגוע.

ברוב המקרים עד עתה תמיד אחרי הפסקת האש יש פגיעות בחיילי צה"ל. הם למדו על מיקום הכוחות ומיד כשהתחדשה הלוחמה הם ירו.


(צילום: דו"צ)

השיקולים של ישראל הם, שככל שישראל תסכים להפסקות אש היא תצבור יותר נקודות של לגיטימיות בדעת הקהל הבינ"ל. אני מטיל בכך ספק, וגם אם כן, זה לטווח קצר ביותר ותו לא.

פורסם אתמול כי "גורם צבאי בכיר" שואל את הדרג המדיני האם להרחיב את הפעולה, או להפסיק אותה, משום שהמצב הלא ברור לא מטיב עם הצבא. מה עומד מאחורי האמירה הזו?

שאומרים "גורם צבאי בכיר", זה גורם מוסמך. במקרה הזה מטרת האמירה היא להעביר את התחושה הקיימת אצל קציני צה"ל, שהדרג המדיני יכל להיות הרבה יותר ממוקד, אסרטיבי ו"מחליטן" בנוגע למהלכים הצבאיים והגעה להכרעה.

הביקורת הזו מבטאת אי שביעות רצון מהחלטות והנחיות הדרג המדיני לצבא. הצבא בדעה, שאם הוא לא מתקדם, הוא נסוג, גם אם כבש את השטח.

המחשבה שעומדת מאחורי הדברים היא, שאם היו במהלך ה-23 יום שעברו מתחילת המבצע, מרכזים עצמתיות ואגרסיביות יתר, ומחשבה על יעדים נוספים, היה אפשר להגיע להשגים גדולים יותר, בהרבה פחות זמן.

החמאס מתרברב ומצביע על "השגים", ועל אבידות שהנחיל לצה"ל באמצעות סרטוני תעמולה אלו ואחרים. מה ההישגים שצה"ל יכול להכריז עליהם, כשיגמר סיבוב הלוחמה הנוכחי? מהו הפרמטר בין הצלחה לכישלון?

לצה"ל יש הישגים רבים. הוא הוכיח שמסוגל לעבוד יפה בשילוב של מגוון כוחות, ים יבשה ואוויר, ומודיעין טוב. כל הדברים האלה הם בהחלט הישגים. יש חילוקי דעות האם יכל להשיג יותר.

לדוגמא: לפני שנחשפה בעיית המנהרות, אחד המטרות של צה"ל ביציאה למבצע היתה פגיעה במחבלים. בזה צה"ל לא רשם הישג משמעותי, ושדרת הפיקוד הבכירה של החמאס נשארה מחופרת נכון לשעה זו במעבה האדמה. ברגע שלא הגעת אליהם, לא עשית מה שאתה צריך לעשות. הרסת בתים, אבל מיד אפשר להקים אותם מחדש. חמאס הוא אירגון עם היררכיה. אם אתה פוגע בבכירים שצברו ידע וניסיון, קשה להם להקים אחרים תחתם.

חמאס פחות איכפת לו מהמצב ברצועה, ויותר חשוב לו מערך הבכירים שלו.

דבר שני: מטרה נוספת של ישראל היתה לפגוע במערך הטילים של החמאס. אם היה לחמאס כ-10000 טילים, לשטח ישראל ירה כ-2000 וישראל פגעה בעוד כ-3000, החמאס ספג פגיעה רק בכ-50% ממערך הטילים שלו. לדוגמא הערב החמאס שלח טיל חדש בזירה: הטיל האיראני "זילזאל" שנפל באיזור המרכז בשטח פתוח.


(צילום: דו"צ)

אני די מטיל ספק אם הצמרת הצבאית החמאסית כשתצא מהמנהרות בתום המלחמה, יותר מדאי תתרגש מפגיעות ברכוש.

בעקבות החשיפה של שיחת נתניהו ואובמה, שבין היתר נאמר ע"י אובמה שהוא סומך על הקטארים והטורקים שיהוו מתווכים הוגנים. רבים שואלים עצמם האם מדובר בחוסר הבנה של המצב באזורינו, או באהדה לפלסטינים על חשבון ישראל?
הבעיה של האמריקאים כל השנים, שהם רואים כל דבר דרך האינטרס שלהם. ייתכן שהם זקוקים למעורבות של קטאר בנעשה בסוריה ובעיראק, (קטאר מעורבת שם באמצעות תמיכה כספית. מ.ב.ח.) בגלל זה הם אומרים לישראל: תתחשבו באינטרסים שלנו. לכם גם יש אינטרס, ובין שלכם לשלנו, שלנו עדיף. תקפלו את שלכם!

לישראל קשה לקבל גישה פטרונית של מעצמה שמנסה להכתיב. מצד אחד בישראל יש הערכה לארה"ב שהיא עומדת לימינה, ומצד שני מנסים לדחות את הפטרונות הזו. הדבר חוזר על עצמו שוב ושוב.

רצועת עזה מכונה בפי רבים "הרצועה המקוללת". מצד אחד אומרים שחייבים להתנתק ממנה לחלוטין, להפסיק אספקה של חשמל מים, וכו'. מצד שני אם נתנתק ממנה לחלוטין, הם יקימו שדה תעופה ונמל, ויוכלו להתחמש הרבה יותר מהיום. מה הפתרון האידיאלי מבחינת ישראל?

הבעיה היא מאוד קשה. ביטא אותה בזמנו יצחק רבין שאמר שהפתרון הטוב ביותר עבור עזה הוא להטביע אותה בים. הם כמו עצם בגרון. המצרים לא רוצים אותם, הישראלים גם לא. הם כל הזמן מחפשים גורמי חוץ שינתבו אותם. פעם זה היה חמאס, פעם ג'יהד.  זה בעיה שישראל עדיין לא מצאה את הנוסחה הנכונה.

פתרון כלכלי אפשר למצוא, פתרון בטחוני זה בעיה בלתי פתירה, אלא באמצעות פגיעה קשה בטרור. יכול להיות שכרגע יש איזה שהיא קרן אור, בעקבות מבצע "צוק איתן".

אם המצרים יסגרו מצידם את המעברים, וישראל תסגור את הים והמעבר משטח ישראל בצורה הרמטית, אחרי מיגור הטרור יהיה ניתן לחשוב גם על פתרון כלכלי.

זה בעצם מה שאומרים לנתניהו: מגר אותם צבאית, ואז יהיה אפשר לטפל גם בהיבט כלכלי, ולמצוא פתרון לבעיה שנקראת "רצועת עזה".

פיצוץ מנהרת תופת ברצועה

לצפייה בוידאו לחצו על כפתור ההפעלה או על האופצייה הנוספת:
לא מצליחים לצפות? לחצו כאן (להורדה)

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.