מערכת COL | יום א' תמוז ה׳תשע״ד 29.06.2014

הם האמינו תחילה: ג' תמוז תשנ"ד במוסדות החינוך ● מיוחד

"ברגעים הראשונים, היינו בשוק. כמעט שכחנו שיש ילדים במוסד", "מצד שני המזכיר של התלמוד תורה הרב שמואל גורביץ' ע"ה אמר שאין מה לדאוג ובוודאי תיכף הרבי יתגלה", מספר הרב שמשון אשכנזי שהיה אז מנהל של תלמוד תורה בכפר חב"ד ● כיצד הגיבו הילדים בתלמודי תורה ובחיידרים לבשורה הקשה? מה עשו המחנכים? ולמה האשים התלמיד את המורה שאינו דובר אמת? ● "דווקא הילדים, בתמימות הטהורה שלהם הצליחו להבין בקלות את זה שהרבי אתנו למרות שבאופן גשמי המצב הנוכחי הוא מצב של העלם והסתר" ● זכרונות של מחנכים ותלמידים מלפני עשרים שנה הם האמינו תחילה
הם האמינו תחילה: ג' תמוז תשנ
מימין למטה: הרב יוסף הרשקוביץ שיחי'. משמאל למעלה: הרב שמואל גורביץ' ע"ה. למטה משמאל: תשב"ר (אילוסטרציה)

מאת: נחמיה

השאלה שעולה בכל התוועדות ג' תמוז היא: "מה הזיכרון שלך מהיום הזה?" או "איפה היית כששמעת את הבשורה הנוראה?". אינספור כוסות 'לחיים', נאמרו על הזיכרון של כל חסיד מאותם רגעים דרמטיים. גם מלאכת התיעוד שנעשתה בפרויקטים כמו הספר 'אוי רבי', מתעדים את כל מה שהתרחש בג' תמוז ה'תשנ"ד, לפרטי פרטים. רק תלמודי התורה וילדי החיידרים, נשארו מחוץ לתמונת התיעוד. כיצד הם קיבלו את הידיעה על ההסתלקות? כיצד התנהגו המורים באותם רגעי בלבול?
תמונת זיכרון כילד

את תמונת הזיכרון הברורה והאישית שלי כילד בחיידר אידיש בכפר חב"ד פרסמתי לפני כשנתיים באתר Ynet: "הייתי כמעט בן 10 כשהנורא מכל קרה. עמדנו מסביב לפיאט הלבנה של אחד המורים והקשבנו לדיווחים השוטפים ברדיו. המילים היו ברורות, המשמעות ממש לא. הדמעות זלגו בידיעה שתכף הטעות תתברר. הקריעה נקרעה, ואף אחד לא הבין על מה ולמה. מורים ב"חיידר" לקחו את הטלית והתפילין ונסעו לשדה התעופה בן-גוריון לתפוס מקום על הטיסה הקרובה לניו-יורק".

"הבלבול היה עצום"

התשובה של רוב אנשי החינוך שאיתם שוחחתי על מאורעות אותו היום היתה זהה: "הבלבול היה עצום, אני לא זוכר מה היה ואיך התנהגנו בדיוק", ענו רובם. כך גם היתה תשובתו של הרב מנשה חדד, אז מנהל תלמוד תורה חב"ד בלוד שאומר: "מיד כששמעתי את זה, התקשרתי למנהלת המחוז וביקשתי ממנה אישור חריג שתרשה לי לצאת לחו"ל. היא אישרה לי, ומיד טסתי לניו יורק".

גם אנשי החינוך שזכרו יותר פרטים, הודו שקשה לזכור בדיוק מה היה. "יותר קל להגיד היום מה היינו צריכים לעשות, מאשר להגיד מה באמת עשינו", אומר הרב יוסף הרשקוביץ המנהל החינוכי של 'אהלי תורה' (חיידר אידיש) בכפר חב"ד ואז מורה בכיתה ח' בחיידר.

הרב הרשקוביץ, היה בין אלה שהספיקו את טיסת הצ'ארטר שיצאה באותו יום. "הגיעה שמועה שיש כרטיס ב-800$, בהשגחה פרטית, מישהו נתן לי מעטפה להעביר, ביקשתי ממנו רשות להשתמש בזה. לקחתי את הטלית ותפילין שלי ונסעתי ללוד. הייתי המורה היחיד מהחיידר שטס".

למרות שעוד הספיק את הטיסה, הרב הרשקוביץ זוכר את השעות הראשונות של אותו יום ראשון בשבוע. הוא מספר שכינסו את כל ילדי החיידר לאמירת תהילים משותפת. הילדים והצוות בכו. כולם היו בהלם.

"מצד אחד הלם, מצד שני אמונה"

גם הרב שמשון אשכנזי, שניהל את המוסד השכן, התלמוד תורה בכפר חב"ד זוכר את ההלם. "ברגעים הראשונים, היינו בשוק. כמעט שכחנו שיש ילדים במוסד. היה בלבול נוראי, לא ידענו איך להכיל את זה. אני זוכר שכינסנו את כל המורים בחדר מורים, וניסינו לחשוב ביחד מה צריך לעשות עכשיו".גם בתלמודי תורה נוספים, נערכו התכנסויות דומות. "ישבנו עם ראשים שפופים, וחשבנו שהעולם נחרב", מספר מורה שעבד בתלמוד תורה חב"ד בדרום הארץ.

"מצד אחד כולנו היינו המומים", מספר הרב שמשון אשכנזי, "מצד שני המזכיר של התלמוד תורה הרב שמואל גורביץ' ע"ה אמר שאין מה לדאוג ובוודאי תיכף הרבי יתגלה. באופן אישי אני חשבתי ש'גיענדיג די וועלט'", הוא משחזר.


הרב שמשון אשכנזי

האחריות מחייבת
לצד הבלבול האישי שחוו המורים, היתה להם את האחריות לדאוג לתלמידיהם. בתלמוד תורה בכפר חב"ד, התעלף תלמיד, ותלמידים נוספים נכנסו להלם זמני. מספר הרב אשכנזי: "אני זוכר את התלמיד מ.ד. (השם במערכת), שפשוט נשכב על הרצפה מעולף, והמורה שלו היה צריך לטפל בו. לאותו תלמיד היה חבר מאוד קרוב שהיה צמוד אליו כל הזמן, וגם הוא היה חיוור כמו סיד. תחשוב שהמורים בעצמם לא ידעו איך להגיב, גם הם היו בסערת רגשות בלתי רגילה, ותוך כדי זה הם צריכים לטפל גם במתח והתפרצות הרגשות אצל התלמידים"

על תגובה מיוחדת נוספת מספר ר' יצחק רבקין שהיה מחנך בכיתה ג בחיידר אידיש בכפר חב"ד: "נכנסתי לכיתה ובכיתי ואמרתי לילדים שהרבי הסתלק. קם ילד ואמר לי באידיש: "המורה אתה לא דובר אמת, אבא שלי אמר שהרבי לעולם לא יסתלק".

כשעבר מעט זמן, החלו המורים במוסדות החינוך להתעשת, ולנסות לשלוט במצב ולהסביר לתלמידים את המתרחש. "בהמשך היום וגם בימים שאחרי, הסברנו לילדים שהרבי עכשיו לא יהיה איתנו, אבל הוא ממשיך להיות הרבי שלנו. וגם אם הוא לא נמצא איתנו, הוא מנהל את החסידים ואת החסידות כמו תמיד", מספר הרב יוסף הרשקוביץ.

דברים דומים מספר גם הרב אשכנזי, על ההתנהלות בתלמוד תורה בכפר חב"ד. "כל מורה נכנס לכיתה שלו, ושיתף את הילדים בזכרונות שלו מהרבי, מהקבוצה, מיחידויות, מחלוקת דולרים. היו כיתות שלמדו אצל מורים לא חבדניקים, אז הכנסנו את התלמידים לכיתות של מורים חבדניקים. אבל בסך הכל, תחושת הבלבול היא המאפיין הכי גדול של אותו יום", מסכם הרב אשכנזי ממרחק השנים.

התמימות של הילדים

אך לדבריו של הרב הרשקוביץ, הבלבול שאחז את המבוגרים, לא חלחל לילדים. "דווקא הילדים, בתמימות הטהורה שלהם הצליחו להבין בקלות את זה שהרבי אתנו למרות שבאופן גשמי המצב הנוכחי הוא מצב של העלם והסתר. זה לא שלא היו להם שאלות", מדגיש הרב הרשקוביץ, "אבל האמונה שלהם היתה יותר חזקה". ואכן,
כשחזר הרב הרשקוביץ לחיידר לאחר יום וחצי של היעדרות, התלמידים התעניינו בפרטים וניסו להבין איך התנהלו הדברים. "תלמיד אחד שאל איפה עושים ניחום אבלים? אמרתי לו שכל החסידים הם מנחמים והם מנוחמים. כל חסיד חב"ד במקומו הוא מנחם ומנחמים אותו".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.