מערכת COL | יום א' תמוז ה׳תשע״ד 29.06.2014

"פגשתי באוהל הק' אנשים שדיברו בעבר נגד הרבי" ● מאלף

כיצד חסיד צריך להתכונן לג' תמוז, מהו 'הרגש' החסידי הראוי? כיצד לחזק את האחדות בתוכינו, ומה ההסבר לכך שגם אלו שפעם התנגדו, היום מעלים על נס את פועלו של הרבי? ● על כך ועוד, בראיון מחכים ורווי אמונה, עם המרא דאתרא של קהילת חב"ד ביתר עילית הרב אשר לעמיל הכהן  ראיון מיוחד 
הרב אשר לעמיל הכהן (צילום: מאיר אלפסי)
משה בן-חיים

כיצד חסיד צריך להתכונן לג' תמוז?

קודם כל צריך ללמוד היטב את המכתב שהרבי כתב לי' שבט תשי"א. ולהתנהג כפי שהורה לנו הרבי נשיא דורינו. שם מוסבר בדיוק מה כל חסיד צריך לעשות ולהתנהג.

חורף עבר, קיץ חלף ואנחנו לא נושענו. מה חסיד צריך להרגיש בעת כזאת?

הרבי צועק בכל כוחו "הנה הנה משיח בא". אבל הרבי מוסיף שזה צריך להיות לא רק בידיעה אלא במעשה בפועל. כל אחד צריך לחשוב איך מקיימים "עשו כל אשר ביכולתכם להביא את הגאולה תיכף ומיד ממש!"

אנו יודעים במה מדובר. באהבת ה', אהבת התורה ואהבת ישראל. כל אחד צריך לפעול על עצמו, וגם לקרב עוד ועוד יהודי. הרמ"א בתחילת השולחן ערוך כותב "שויתי ה' לנגדי תמיד הוא כלל גדול בתורה ובמעלות הצדיקים אשר הולכים לפני האלהים כי אין ישיבת האדם ותנועותיו ועסקיו והוא לבדו בביתו כישיבתו ותנועותיו ועסקיו והוא לפני מלך גדול ולא דבורו והרחבת פיו כרצונו והוא עם אנשי ביתו וקרוביו כדבורו במושב המלך וכו'".

בכל דבר שצריך לעשות, צריך שיהיה "שיויתי ה' לנגדי תמיד. אדמוה"ז בתניא מסביר באריכות איך שצריך לחשוב ולהתנהג בכל רגע ורגע. החסידות נותנת את התוכן לא רק באופן של קבלת עול, אלא גם בדרך של 'הבנה והשגה'. לימוד החסידות מתחיל ב"תניא" על מציאות הבורא וגדלות הבורא. "הבוחר בתורה, במשה עבדו, ובישראל עמו". זה כל החסידות וכל מה שהרבי אמר זה רק שלושת הדברים הללו.


(צילום: מאיר אלפסי)

ה' בחר בכל אחד ואחת מבנ"י, וכך צריך להרגיש. וכיצד להתנהג מסתכלים במה שכתוב בתורה. "אסתכל באורייתא". מסתכלים בתורה ואז מבינים בדיוק מה לעשות ואיך להתנהג.

אלו ואלו דברי אלוקים חיים

האם בתוכנו יש צורך לחזק את עניין האחדות? הרי כל אחד חושב ומרגיש אחרת, ויש מי  שבטוח שרק כך הוא קשור לרבי, וכולם צריכים להתנהג ולחשוב כמוהו?

זה שני דברים, דבר והיפוכו. צריך להיות שכל אחד יחשוב אחרת. לכן הקב"ה נתן לכל אחד מצוות מיוחדות ותפקידים מיוחדים לפעול בעולם. אבל זה לא בגלל שהוא צודק והשני לא! ולא מצווה לשנוא את השני חס ושלום!

"ואהבת לרעך כמוך". איזוהי מחלוקת לשם שמים? מחלוקת בית שמאי ובית הלל.  היו מצבים, שלפי בית שמאי, בית הלל היו ממזרים! אבל הם לא נמנעו להתחתן עימם. כי הם סיפרו את האמת, ואלו ואלו דברי אלוקים חיים. אנו פוסקים להלכה כבית הלל, אבל אסור לצעוק שהם ממזרים ח"ו.

כל אחד צריך להתנהג כמו שרבו מורה לו.

אבל אסור שאם הוא צודק בעיניו, הוא יכפה את דעתו על אחר. נשאל אותו הפוך: האם אתה מקיים בעצמך כל מה שאתה אומר? תקיים אתה מה שאתה חושב, תלך למבצעים, אל תבטל רגע, כדי להביא את הגאולה! תתפלל בכוונה, תחשוב מה שאתה מדבר.

באיזו חוצפה אפשר לדבר על בן יחיד של הקב"ה? בגלל שהוא לא חושב כמוני מותר לשפוך את דמו?! אתה רוצה לשכנע בדעותיך? דבר בדרכי נועם.

דוגמא רואים איך הרבי לימד אותנו לקרב יהודים רחוקים מתומ"צ. גם אם יהודי חי ל"ע עם גויה, מחלל שבת ואוכל טרף, הרבי לימד אותנו לדבר עם ה"יהודי" שבו, ולאט לאט הוא יקיים את כל התורה כולה. שכל אחד יעשה מה שהרבי רוצה, ולא מה שהוא רוצה שהרבי ירצה.

צריך לדבר בדרכי נועם. לבוא לחתונה ולהתחיל לצעוק? צריך לומר לו: לך תסתכל בשו"ע, ותראה אם יש לך רשות להכנס לחתונה ולהתנהג נגד רצונו של בעל השמחה.

כמו שיש אהבת ה' ואהבת התורה, כך יש אהבת ישראל. ה' לא מוותר על יהודי אחד! וזה גם התפקיד שלנו.

"פה זה המקום"

רואים שמכל החוגים והזרמים מדברים על הרבי. גם אישים מסויימים שבעבר צידדו במחלוקת. איך אפשר להבין זאת?

בשבת אמרתי זאת בהתוועדות. תסתכל בהיסטוריה. מרשב"י ועד היום, תנאים ואמוראים צדיקים עד ימינו. האם יש אדם אחד בכל העולם שפוקדים את האוהל שלו כמו אצל הרבי? זה עשרים שנה, באמצע הלילה, לפנות בוקר, תמיד יש שם אנשים לאורך השנה כולה. קורה שאני פוגש מישהו שם, הוא רוצה "לקבור את עצמו מבושה". הוא יודע את הכתובת. פה זה המקום!

רואים דבר נפלא. רואים שם ישועות. גם אלו שלע"ע לא שייכים לחסידות, מספרים "בדידי הווה עובדא". עם ישראל לא טיפש, ולא באים באמצע הלילה להוזיל דמעות סתם כך.

נכון, שלפני ג' תמוז היתה התנגדות. הרי תמיד היתה התנגדות מצד הלעומת זה. לבעש"ט התנגדו, ואת אדמוה"ז שמו במאסר!

ואילו היום, מי לא לומד היום השו"ע אדמוה"ז? כולם לומדים. היום מתברר שמי שנלחמו והחרימו שירתו את היצה"ר בעצמו.



אני זוכר, בשנים הראשונות  של נשיאות של הרבי, בשנות היודי"ם, דיברו בכל מיני חוגים נגד הרבי, כביכול שהוא מודרני ולמד באוניברסיטה.

למדתי אז בישיבה ליטאית, והכרתי את אותם אלו שדיברו אז נגד הרבי. היום אני פוגש אותם באוהל הק'!

"אמת מארץ תצמח" ו"קרני רשעים אגדע, תרוממנה קרנות צדיק".

רק עכשיו למדנו דבר פלא. פרשת "קורח" תמיד יוצא לפני ג' תמוז. קרח, אדם גדול היה. ראוי להיות ראש הסנהדרין, וראוי להיות כהן גדול. היצר דחף אותו, ואילו היום הוא צועק "משה אמת ותורותו אמת"!

בירושלמי כתוב, שקורח כפר בשלושה דברים: בתורה מהשמים, בנבואת משה, וכהונת אהרון.

תורה מהשמים, זה אהבת ה'. נבואת משה, זה אהבת התורה, וכהונת אהרון, זה אהבת ישראל שכתוב אל אהרון "אוהב שלום", שהיה עוסק באהבת ישראל.

מכתב מפתיע

קהילת חב"ד בביתר עילית התברכה במוסדות רבים, בתי כנסת לתפארת וכו'. מה צריכה להיות השאיפה של הקהילה, ובראשה המרא דאתרא?

השאיפה היא קודם כל שנתנהג כפי ההוראות של הרבי. קהילת חב"ד מונה כ-400 משפחות, ורק שמונה בתי כנסת. בביתר עילית כמעט ואין יהודים שאינם שומרי תורה ומצוות, ויש הרבה חוגים ב"ה, לכולם יש בתי כנסת, וחיים בעיר בלי פירוד ומחלוקת . רואים מכאן דוגמא שאף אחד לא מקלקל לשני, למרות שכל אחד נוהג במנהגיו. גם אלו שנקראים "מתנגדים" הם לא מתנגדים.

ישבתי שבעה על אחי נחום ז"ל. קיבלתי מכתב תנחומים מאחד שנחשב פה גדול המתנגדים. כתב "באהבה ובידידות".

"ישראל אפע"פ שחטא, ישראל הוא". ואני אומר "ישראל אפע"פ שלא חטא, ישראל הוא". כלומר, צריך שתהיה אהבה ואחווה לא רק מי שלא שומרים תומ"צ לע"ע,  אלא גם ובמיוחד עם אלו שכן שומרים תומ"צ.

מה הרבי עשה? הוא החדיר את תורת הבעש"ט והחסידות בכל החוגים. היום כולם לומדים שו"ע אדמוה"ז.

"מתנגד" אחד אמר לי פעם, ש"החפץ חיים" כתב על אדמוה"ז "הגר"ז". מכאן, לדעתו של אותו 'מתנגד', אפשר להבין שהחפץ חיים קרא לאדמוה"ז בכינוי. אמרתי לו, שהחפץ חיים בעצמו הסביר את העניין כך: הוא רצה שכולם יהיו מרוצים, גם החסידים וגם המתנגדים, ובחר בכינוי זהה לכינוי שהוא מכנה את הגר"א מוילנה. את זה החפץ חיים עצמו אמר.

יהי רצון, שעוד לפני ג' תמוז, כל המטוסים שטסים יצטרכו לעשות סיבוב בחזרה, ויבואו לארץ ישראל עם ביאת משיח צדקינו, תיכף ומיד ממש!
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.