מערכת COL | יום כ"ו סיון ה׳תשע״ד 24.06.2014

"השמועות שהופצו בווטסאפ גרמו לבלבול בקרב החיילים"

סא"ל ע', סגן לראש מערך ביטחון המידע בצה"ל, לא מכיר עוד אירוע מבצעי (לבד מן החטיפה), שנודע בציבור באופן כה נרחב אפילו בטרם נשמעה נעימת הפתיחה של מהדורות החדשות * "השמועות שהופצו דרך הווטסאפ גרמו לבלבול ולחוסר וודאות בקרב החיילים, וזה הקשה עלינו לבצע את העבודה שלנו", אומר סגן מפקד גדוד אסף, רס"ן עידו, שנמצא בשטח ומבצע סריקות מסביב לשעון השמועות בוואצפ
(אילוסטרציה: COL)

כתבנו הצבאי

סא"ל ע', סגן לראש מערך ביטחון המידע בצה"ל, לא מכיר עוד אירוע מבצעי (לבד מן החטיפה), שנודע בציבור באופן כה נרחב אפילו בטרם נשמעה נעימת הפתיחה של מהדורות החדשות. באחר הצהריים של יום שישי - לפני שבוע וחצי, כשהשידורים נקטעו והאולפנים החלו לדווח על החטיפה, רק מעטים מאוד מן הצופים הופתעו.

כפי שהודיע דובר צה"ל, תא"ל מוטי אלמוז, מרבית גלי השמועות ברשתות החברתיות וב'וואטסאפ', שליוו את הפרשה למן תחילתה, היו כוזבים. אולם בפעם הבאה, כפי שמציין סא"ל ע', "המידע יכול להיות אמיתי, ולהסב נזק משמעותי".

בשיחה עם אתר צה"ל הוא מדגיש כי מערך ביטחון המידע מודאג מן התופעה המתרחבת. "אנו נמצאים תחת מערכה מודיעינית איסופית, שמובלת על ידיי גורמי הציר הרדיקלי, אל מול מדינת ישראל וצה"ל. בשנים האחרונות, האויב מאיץ את ווקטור איסוף המידע באינטרנט: מרשתות חברתיות, אפליקציות ועוד, כשהאיסוף מתבצע דרך מימד הסייבר", הוא מספר. "אויבינו השכילו להבין כי ניתן לאסוף מידע רב בתווך זה, ולהבנתנו הם טובים בכך", הוא חושף בשיחה עם אתר צה"ל.

עוד לא נראה אירוע מבצעי שנשזרו בו גלי שמועות המוניים באופן כה גלוי ונרחב. אותן הודעות הגיעו אפילו לסמארטפונים של הלוחמים בשטח, והותירו אותם מעט מבולבלים.
"השמועות שהופצו דרך הווטסאפ גרמו לבלבול ולחוסר וודאות בקרב החיילים, וזה הקשה עלינו לבצע את העבודה שלנו", אומר סגן מפקד גדוד אסף, רס"ן עידו, שנמצא בשטח ומבצע סריקות מסביב לשעון. "למשל, היו לוחמים שקיבלו את ההודעה המזויפת על חילוץ של החטופים - ולא הבינו למה בכל זאת מקפיצים אותם", הוא מוסיף אך מסייג - "המפקדים הפיגו את השמועות, והמתח המבצעי לא נשבר. אנחנו נחושים להשיב את הנערים הביתה".

לדבריו, קיים קשר ישיר בין הגידול השוטף בהיקף השימוש ברשתות חברתיות, לבין המאמץ המושקע ע"י אויבינו בתחום - בניסיון לדלות מהרשת פיסות מידע שיסייעו בידם ליצור תמונה מודיעינית מדויקת. כמו כן, מציין כי "בין חברי הציר מתקיים קשר משמעותי, במסגרתו מידע משותף ומועבר זה לזה. לא משנה אם לחמאס יש יכולות סייבר, החזבאללה כבר ידע להעביר לו את המידע", מפרט. "אנחנו קוראים לזה שיטת ה'טבעת האיסופית'".

בנוגע לגלי השמועות באפליקציית המסרים 'וואטסאפ', שממשיכים להתגלגל ככל שנמשכת חקירת המשטרה, למערך בטחון המידע (ב"ם) יש הנחיות ברורות. נזכיר שאין יכולת לדעת אם המידע שנשלח במסגרת זו מסווג או לא, מזיק או תמים, ואף יותר מכך - מהימן או שקרי.

"על החיילים להימנע מהפצת הודעות השרשרת. אפילו יותר מכך - עליהם למחוק את ההודעה כשהיא מתקבלת", מחדד סא"ל ע'. "אם בפעם הבאה ההודעות יכללו מידע רגיש, הפצתו יכולה לגרום לשיבוש של פעילות צה"ל", הוא מזהיר.

סא"ל ע' מדגים את קביעתו האחרונה בעזרת דוגמה חיה. "למשל, עכשיו עוסקים הכוחות בעיקר במעצרים. אם חייל שולח ב'וואסטאפ' את מיקום יעד המעצר, המבוקש יכול להיעלם ממנו, במקרה הטוב, ולהטמין בן מטען שיחכה לכוחות במקרה הרע".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.