מערכת COL | יום כ"ה סיון ה׳תשע״ד 23.06.2014

צפו בוידאו: שירת התמימים במטוס שהושכר עבורם ● מיוחד

בכתבה המלאה: מבט פנימה אל הצ'רטר המיוחד שהושכר במיוחד עבור ישיבת תות"ל נתניה ואנשי קהילת אלמא אטא, על מנת לטוס לציא'לי - שם היה אביו של הרבי בגלות. מסע בעקבות רשימת זיכרונות הרבנית לחוש ו"לגלות" מחדש את הזיכרונות ●  כך זה נראה  מסע התמימים לאלמא אטא
מיומני א' התמימים: איך מתחילים לתאר במילים יום שכזה? אתחיל פשוט לפי הסדר. לאחר סדר חסידות וקריאת התורה שהתארך (בשל 53 הגומל'ס בלעה"ר), יצאנו לשדה התעופה. מטוס צ'רטר שהושכר כולו מיוחד עבורנו, נדבת פליקס בן חוה, ובהשתדלנותו של הרב ישעיה כהן, המתין לנו ולעוד עשרות מבני הקהילה שהצטרפו למסע הייחודי וההיסטורי: לגלות את גלות צי'אלי. ר'ליויק היה בגלות נוראה זו מעל 4 (!) שנים.

בכלל יש לציין כי הכל כאן ״מתוקתק״. הכל ב״ה מתנהל ביעילות ובחריצות מעוררת השתאות. הישיבה הוציאה לאור תוכנייה מהודרת, והפלא ופלא אנו עומדים בכל היעדים. זאת לא הייתה אפשרות אילולי חריצותם והתמסורתם של הרבנים ר׳ ישעיה, ר׳ אלחנן ור׳ מרדכי שי׳, שאף דואגים לאש״ל נפלא. יותר מ-5 כוכבים..

נשוב לטיסה הייחודית והבלתי שגרתית. מהרמקול בוקעים קולות התוועדות וניגונים חסידיים. במקום עלוני "דיוטי פרי" חולק לכל נוסע חוברת "רשימת זיכרונות הרבנית - גלות צי'אלי" שיצא לאור מטעם הישיבה. מסע הייחודי הינו בעקבות זיכרונות הרבנית, ובחוברת רוכזו כל קטעי צי'אלי מתוך כל פרקי זיכרונותיה.

לאחר שעתיים טיסה נחתנו בקזיל ארדא. קזיל ארדא משתרבב רבות בזיכרונות הרבנית. צי'אלי שייך למחוז זה.

פתחנו לפי בקשת הקהילה בבית החיים היהודי במקום, כאשר לפתע גילה א' התמימים את קברו של החסיד הידוע, התמים המשפיע ר' אברהם ברוך פעווזנר ע"ה. אמרנו פרקי תהילים והרב וולפא דיבר דברי התעוררות וקדיש.

משם המשכנו לבית העירייה. התברר כי מתוכננת עבורינו קבלת פנים מכובדת בנוכחות סגנית מושל המחוז. עיתונאים הגיעו לסקר את האירוע. סגנית המחוז גילתה ידע ובקיאות בכל הקשור לר' ליוי'ק והיה ניכר שביקורנו חשוב להם מאד. הרב כהן העניק לה חוברת מהודרת: תרגום רשימת הזיכרונות לשפת המדינה. הרב אורנשטיין העלה על נס את המהפך הגדול בכך שלא רק שהממשל איננו מתנכל, כ"א עוד מסייע וחולק כבוד מלכים לממשיכי דרכו של ר' ליוי'ק.

אני חייב לציין בהקשר זה, שמרגע הנחיתה בקזיל ארדא ועד רגע ההמראה חזרה, ליווה אותנו רכב משטרתי שסלל עבורינו את הדרך ודאג שפקקי תנועה לא יפריעו למסע שלנו.. כאשר הגענו לפאתי צי'אלי המתין לנו ראש העיר צי'אלי עם סגנו וליווה והדריך אותנו בכל היום הארוך בצי'אלי !

אך לפני צי'אלי, נשאר עוד רגע בקזיל ארדא. הלכנו בעקבות רשימת זיכרונות הרבנית: הגענו למשרדי הנ.ק.ו.ד. אליהם הגיעה הרבנית מספר פעמים. הגענו גם לתחנת הרכבת אליה הגיעו ר' ליוי'ק והרבנית מספר פעמים.

נחזור לצי'אלי. חום כבד קיבל את פנינו. "היום יש רק 50 מעלות חום", ניחמו אותנו, "ימים רבים מגיעים מעלות החום ל-60 ויותר".

ראש העיר הוביל אותנו אל עבר בקתה מסוימת וטען שלפי המימצאים שבידם, התגוררו ר' ליוי'ק והרבנית בבקתה זו.

לטיסה שלנו הצטרפה חוקרת גויה מהאיזור, שבשל המסע הייחודי, זה כבר כמה חודשים שהיא חוקרת ודורשת את כל הקשור לר' ליוי'ק בצי'אלי. מדהים להיווכח בבקיאות שלה ברשימת הזיכרונות של הרבנית.

היא לא מקבלת את גירסת ראש העיר; "זה לא ממוקם 2 קילומטר מבית הנתיבות ולא 4 קילומטר ממשרדי הנ.ק.ו.ד", היא טוענת כלפיו. בכל מקרה, אנחנו לומדים יחד את רשימת המאסר שוודאי נכתב ע"י ר' ליוי'ק כאן בצי'אלי.

בעקבות רשימת הרבנית המשכנו הלאה למספר מוקדים המוזכרים בזיכרונותיה. כאשר קוראים את הזיכרונות ונפגשים עין בעין עם אותם המקומות, זו חוויה והפנמה מסוג אחר לגמרי. הזיכרונות "נקראים" אחרת לגמרי.

הגענו אל בית הנתיבות. ר' ליוי'ק הגיע לכאן עם הרבנית מידי יום. הם היו יושבים כאן על הספסל עד 10 בלילה. כשרואים את הבקתה שבה חיו, ניתן להבין מדוע להישאר בבית זאת לא הייתה אופציה. כאן, בשונה משאלת מקום המגורים, ברור שר' ליוי'ק שהה כאן רבות. חזרנו על תורה ש ל ר' ליוי'ק, ניגנו יחד את ניגונו ר'ליוי'ק שכבר ממזמן הפך להיות המנון המסע..

המשכנו לעבר בית הקברות. הרבנית מספרת על מסירות נפשו של ר' ליוי'ק בהביאו 2 יהודים לקבורת ישראל. הוא קברם באותו בית עלמין בו היו קבורים מספר יהודים, כאשר גדר קל מקיף את הקברים מסביב. ר' ליוי'ק אמר אז קדיש ללא מנין. חיפשנו את הקברים אך לא מצאנו, אך קדיש במנין גדול אמרנו. זה היה מרגש מאד.

עברנו בבית הרפואה בה הייתה הרבנית מאושפזת, הגענו לבית הספר שנשאר במקומו, אליה הגיעה הרבנית כדי לקבל תרגום למברק הרבי.

הגענו למאפייה אליה הגיעו ר' ליוי'ק והרבנית. אפילו פתח החלון נשאר באותו מקום. לכאן הגיעו מידי 3 ימים. כאן, מעורר, הרב אורנשטיין, אנחנו יכולים לדעת בבירור גם היכן בדיוק עמדו ר' ליויק והרבנית. הוא גם ערך חישוב מהיר שהם הגיעו למקום כ-500 פעם (!)

המשכנו לעבר משרדי הנ.ק.ו.ד., ר' ליוי'ק נאלץ להגיע לכאן מרחק של 4 קילומטר (כל צד) מידי עשרה ימים. קשה לקרוא את תיאוריה של הרבנית, באיזו תשישות היה שב לביתו..

לסיום, לקחה אותנו החוקרת למיקום בו עפ"י תחקיריה התגוררו ר' ליוי'ק והרבנית. נראה שדבריה היו מבוססים. הבקתות באותו מקום איומות ונוראות, בקתות חימר, חדרים קטנטנים, מחניקים מאד, חום נוראי, ולא פחות נורא; שכנים קאזחיים מאד מגושמים, שקצים ועיזים מסתובבים מתחת לרגליים. מבינים וחשים היטב את הגלות הנוראה בה היה ר' ליוי'ק.

קראנו בזיכרונות על ההקפות שנערכו, כנראה באחת מבקתות אלה, ע"י ר' ליוי'ק, מתוך התעלמות מוחלטת מהסביבה והתנאים הקשים, כיצד ניגן את ניגונו שלו בכל עוז ותעצומות. ניסינו יחד לשחזר זאת, וכך יצאנו את צי'אלי, בניגונו הסוער של ר' ליוי'ק. צפו