מערכת COL | יום כ"ד סיון ה׳תשע״ד 22.06.2014

מה ההוראה בעבודת ה' מהמונדיאל? ● טור חסידי

בימים אלה כשמיליונים רבים של בני אדם בכל העולם טרודים במשחק הכדורגל, גם אנו כיהודים חסידים צריכים ללמוד מכך משהו. האנרגיה העצומה במגרשי הספורט, מיקוד השחקנים, האקשן והאדרנלין ביציע וגם אצל הצופים האקרן בבית, אומרים לנו משהו? מאמר מיוחד של הרב אריק מלכיאלי באדיבות 'חב"ד שעל אתר'  גביע העולם לחסידים
מה ההוראה בעבודת ה' מהמונדיאל? ● טור חסידי

הרב אריק מלכיאלי

אחד ממוקדי הענין הגדולים בעולם הוא תחום הספורט.

בכל דור ודור ישנה את סוגי ה'עבודה זרה' שלו. בתקופתנו 'זכינו' לעבודת אליל הספורט, ששיאו בפולחן המונדיאל בו ל"ב קבוצות ,'יחידי סגולה ואנשי עליה נבחרים מעם' מכל העולם, מתמודדות זו כנגד זו. קרוב למיליארד יצורי אנוש מרחבי הגלובוס צופים בו בעניין רב ולעיתים אף מלווה לכך תסמונות של טירוף קל.. האנרגיה העצומה שיש במגרשי הספורט בזמן המשחק הן מצד השחקנים והן מצד הקהל במקום והן בקהל הצופים במקומות אחרים את שידור המשחק, ראויים לחקר וניתוח פסיכולוגי מעמיק.

כל מה שברא הקב"ה בעולמו לא בראו אלא לכבודו, וכל דבר שאדם רואה או שומע זה הוראה מלמעלה לעבודת ה' – ננסה ללמוד כמה תובנות מכך, כטיפים לעבודתנו הרוחנית והערכית.

א. לשכוח מהבעיות האישיות.
אחת התועלות הגורמות לאדם להסחף אל אירועים מותחים ומלאי אנרגיה, היא שדרך כך האדם שוכח לרגע מבעיותיו האישית.. ההישאבות אל תוך הדרמטיות מליאת התהפוכות, מהווה כדור אקמול מצוין לשיכוך כאבים. הבעייתיות בכך היא שזהו די דומה לשיכוכי דמה נוספים בדוגמת אלכוהול וכו'.זהו שיכוך רגעי בלבד. בגמר המשחק הבעיות מתעוררות לחיים ולעיתים אף ביתר עז..

הדרך היהודית לשיכוך כאבים היא השקעת הראש בלימוד התורה. כנאמר בתהילים - 'פיקודי ה' ישרים משמחי לב'. 'לולי תורתך שעשועי אז אבדתי בעניי'.

רבי אחד ענה לתלמידו שהתלונן על דאגות רבות הסובבות אותו: 'לדאגה קטנה יועיל להרגעתה לימוד עמוד גמרא. לדאגה גדולה –דף גמרא. ולדאגה מאוד גדולה- 2 דפי גמרא'.. יתירה מכך - ע"י ההשאבות לעניני קדושה הרי זכות זו מבטלת מעיקרא את שורש הבעיה שהביאה לדאגה. 'כל המקבל עליו עול תורה – פורקים ממנו עול מלכות'.

ב. אפקט האקשן
אחד הדברים המושכים בתחום הספורט הוא המתח והאנדרנלין המלווה את כל מהלך המשחק. צורך אנושי בסיסי זה מהווה את המדחף הדוחס את ריכוז האדם אל תוך מלתעות אירועי הספורט. שורש העניין נמצא במחוזות אחרים לגמרי.

כל תכלית האדם בעולם היא ליצור את האקשן של מלחמת היצרים עד להכנעת הרע. 'אדם לעמל יולד'. הנשמה כמהה לאנדרנלין רוחני ערכי משמעותי באמת. אך משזה מאחר לבוא, היא מוצאת לה 'עגל זהב', תחליפי שווא ודמה, בצורת גירויים וריגושים בתחום החומר. כשאדם יהיה מונח במשחקי המונדיאל האמיתיים המתרחשים במגרש ליבו, הוא יקבל את סיפוקו מהלחימה והנצחון הטוב על הרע שבנפשו ולא יצטרך לצרוך ולייבא ריגושים דמיוניים רגעיים..

ג. אפקט הקבוצה האהודה
לכל קבוצה מתלווה בדרך כלל קבוצה גדולה של אוהדים ותומכים. עצם הימצאותם בזירה ובפרט העידוד בכל רגע נתון נוסך בשחקנים כוחות מיוחדים.

בעבודת ה' יש חשיבות להיות חלק מקבוצה תומכת. התפילה והלימוד המשותפים נעשים בעצמה רבה יותר. 'אינו דומה מעטים העושים את התורה - למרובים העושים את התורה' (רש"י פרשת בחוקותי).

ד. אפקט השוער
משחק יכול להיות מצוין אך האלמנט הכי חשוב בסופו של דבר הוא שהשער יהיה שמור מגולים שליליים של היריב.

בכל אדם יש שערים בהם נכנסת אינפורמציה שכלית ורגשית לאדם. האדם חייב להיות שוער מצוין לא לתת לתכנים שלילים שהעולם מנסה למכור לו שיחדרו פנימה. 'שופטים ושוטרים תתן לך בכל שעריך'. 'ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם'. ככל שהאדם מצליח לשמור על סטריליזציה מוחלטת מחידקים אלימים של עולם החומר והיצרים הבהמיים כך נצחונו מובטח יותר.

ה. אפקט הצפיה
אחד הגורמים המכריעים לעוצמת האנרגיה של השחקנים היא צפייתם והשתתפותם של צופים רבים במשחק. מציאות זו גורמת לשחקנים את תחושת החשיבות והקיומיות שטמונה במשחק.

מיסודות היהדות הידיעה שהאדם נמצא און ליין בצפיה – 'דע מה למעלה ממך - עין רואה, אזן שומעת וכל מעשיך בספר נכתבים. בעידן הטכנולוגיה המתקדמת של היום, זה הרבה פשוט להבנה והפנמה..

ו. מיקוד ודריכות שיא
השחקנים במגרש מוציאים אנרגיה רבה ואדירה. הם ממוקדים ודרוכים בצורה חדה ביותר. אין חלומות, תופעות 'שנטי' למיניהם או רגיעות יתר. יש פוקוס מלא!

עבודת ה' שנעשית מתוך דריכות היא באופן אחר לגמרי. תפילה כזו ולימוד כזה הם עם אפקט ותוצאות מדהימות ועמוקות במיוחד.

ז. האפקט העולמי
המודעות של השחקן לכך שלמומנטום יש משמעות והישגיות עולמית בינלאומית גורמת לו לאנרגיה יתירה והתמסרות טוטלית לשחק את הטוב ביותר שהוא יודע ויכול. זה מעורר אצלו את הפוטנציאל העמוק ביותר שיש בו בתחום.

'צריך כל אדם שיראה עצמו כל השנה כולה, כאילו חצייו זכאי וחצייו חייב; וכן כל העולם, חצייו זכאי וחצייו חייב: חטא חטא אחד--הרי הכריע עצמו והכריע את כל העולם כולו לכף חובה, וגרם להם השחתה; עשה מצוה אחת--הרי הכריע את עצמו והכריע את כל העולם כולו לכף זכות, וגרם להן תשועה והצלה.
זה הוא שנאמר "וצדיק, יסוד עולם' - זה שצידק עצמו הכריע את כל העולם כולו והצילו'!

הידיעה של'עשה טוב' יש השפעה חיובית גלובלית, מהוה חטיף אנרגיה מרענן וממריץ להוסיף בפעולותיו בכמות ובאיכות..

ח. מתמודד קשה.
כל העניין המושך באירועים אלו זה ששני המתמודדים בעלי עוצמה רבה. משחק כדורגל של שני כיתות א' זו כנגד זו לא יביא צופים.

בעבודת ה' ,לעיתים אדם יכול להאנח מכך שמלחמת היצר איננה קלה, וכי הוא תוקף השכם והערב ומנסה להפילנו ברשתו ולהבקיע גולים מיותרים. לא רק שאין לקבל מכך רפיון ידים אדרבה זה רק צריך לאתגר אותנו לעשות את העסק מעניין יותר ורווחי יותר..

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.