מערכת COL | יום כ"א סיון ה׳תשע״ד 19.06.2014

מסר שמימי בהדפסת ספר התניא בבית החטוף ● מיוחד

בראיון מיוחד ל-COL, מספר מד"א קהילת חב"ד באלעד, הרב שניאור זלמן ירוסלבסקי, על הדפסת ספר התניא המרגשת בביתו של הנער החטוף אייל יפרח באלעד, על שיעור התניא הראשון שהיה אמור ללמוד הנכד אייל - עם הסבא ר' עמרם יפרח, ואיך השיעור התקיים בבית הוריו, בדיוק באותו היום בחדרו של אייל. וגם: על השגחה פרטית מופלאה. במילים הראשונות שהוציא הרב הראשי דוד לאו ממכבש הדפוס *  "הכנסנו את המכונה לחדר, והאירוע היה מרגש מאוד. האמא הגיבה: 'עכשיו אייל צריך לבוא לשיעור התניא. הוא שומע והוא ילמד איתנו עכשיו'" מסר שמימי
מסר שמימי בהדפסת ספר התניא בבית החטוף ● מיוחד
מימין: הרב ירוסלבסקי, אב החטוף, והרב הראשי בהדפסת התניא (צילום בלעדי: COL)

משה בן חיים

יזמתם הדפסת ספר התניא בביתו של החטוף אייל יפרח באלעד. איך עלה הרעיון הזה?

"הכרתי את משפחת האם עוד מקריית מלאכי, את הסב הרב זכריה כרמי שיחי'. בתו, האם של אייל, למדה במוסדות חב"ד בנחלת הר חב"ד. הגעתי לעודד את המשפחה ביום ראשון השבוע. סבו של האב, ר' עמרם יפרח מחברון, יש לו שורשים חבדיי"ם. בילדותו למד במרוקו, בתקופה של השליחים שהרבי שלח למרוקו. הרב ליפסקר, והרב רסקין, ועוד חסידים מפורסמים. דיברנו, והוא סיפר לי שגם למד בתומכי תמימים אצל המשפיע המפורסם ר' שלמה חיים קסלמן.

"מה יכולתי כבר לומר במצב כזה? אמרתי להם שהרבי הריי"צ נכנס למאסר גם בדיוק ביום ט"ו סיוון. שלושת החטופים נמצאים במאסר, אבל הקב"ה שומר עליהם בהשגחה פרטית.

"
אביו של אייל, סיפר שאייל למד בישיבה ב'עלי', אחר כך ביקש לעבור לישיבה ב'שבי חברון', משום שרצה להיות קרוב לסבא ר' עמרם יפרח, וללמוד איתו מפעם לפעם. אמר לו אביו, אם אתה רוצה ללמוד עם סבך, תלמד איתו תניא.


הרב ירוסלבסקי עם הרב דוד לאו בהדפסת התניא

"
ביום חמישי הגורלי, לפני שהגיע לטרמפיאדה, הלך אייל לסבא ר' עמרם, רק כדי להגיד 'שבת שלום'. באותו זמן סיכמו שיפגשו ביום שלישי, ואז יתחילו ללמוד תניא.  

"שמעתי את הסיפור הזה, הגעתי הביתה, וחשבתי: הרבי רצה שידפיסו תניא בכל מקום. גם אייל רצה ללמוד תניא עם סבו. צריכים להדפיס אצלם בבית את ספר התניא, ולעשות שם שיעור! ממחשבה למעשה, התקשרתי לר' מנדי חממי מנכ"ל מוסדות חב"ד באלעד. אמרתי לו: אני מביא את הרעיון, אתה מבצע! הוא הביע הסכמה התלהבות לרעיון, ובתפילת ערבית בבית משפחת יפרח, הצענו להדפיס אצלם את התניא. הצענו להדפיס את התניא בחדר של אייל. האמא ואחותה הביעו התלהבות ואמרו שהם 'גדלו' על ספר התניא. 

"הכנסנו את המכונה לחדר, והאירוע היה מרגש מאוד. האמא הגיבה: 'עכשיו אייל צריך לבוא לשיעור התניא. הוא שומע והוא ילמד איתנו עכשיו'. האבא הדליק ראשון את המכונה, התכוננו להתחיל בלימוד, ואז נכנס לבית הרב דוד לאו.

"מישהו אמר לו שבחדר של אייל מדפיסים עכשיו התניא. הוא נכנס, וכיבדו אותו להוציא הדף הראשון ולקרוא. הוא שלף את הדף הראשון שיצא באותו רגע ממכבש הדפוס, ו....יצא האיגרת שכתב אדמוה"ז לאחר יציאתו מבית האסורים: 'קטונתי מכל החסדים ומכל האמת'... האבא קרא את כל הפרק מרוגש מאוד, וכולם התרגשו עד מאוד. השגחה פרטית מופלאה, ומסר שמימי".

בהדפסת התניא יש סגולה מיוחדת לשמירה והצלה?

"
העניין של להדפיס ספר קדוש לזכות אדם שנמצא בסכנה זהו דבר גדול. הרבי הסביר לגבי רישום של כל אחד בספר תורה, שכתוב "ונמלט עמך כל הכתוב בספר", שזה סגולה גדולה לשמירה. הרבי דיבר על הדפסת ספר התניא בכל עיר ובכל מקום. גם בביירות בצור ובצידון הרבי שלח שלוחים שידפיסו שם את התניא. מיד שהגיעו הספרים המודפסים הרבי ירד איתם להתוועדות.

"דבר גדול זה להדפיס ספר קודש, ובפרט את התניא קדישא. כתבו על זה שעם ספר זה יצאו מהגלות, וילכו איתו לגאולה".

הקהילה מתגייסת

קהילת חב"ד באלעד מתגייסת בתפילות לשחרור החטופים?

"
אנו מצטרפים לתפילות, בביה"ס חב"ד יש תפילות, יש שיעורי תורה לזכותם. יש קריאת תהילים לזכותם. כל אחד מרגיש כאילו מדובר בבן משפחתו ממש".

כמה מוסדות חינוך ובתי כנסת חב"ד באלעד? הקהילה מתפתחת?

"
יש התפתחות בגשמיות וברוחניות. כשהגעתי לכאן היו כאן כ-100 משפחות אנ"ש. היום בלעה"ר מונים קרוב ל-250 משפחות. קהילת חב"ד באלעד מצטיינת באהבת ישראל יוצאת מן הכלל. בכל מקום יש חילוקי דעות, וגם זה קיים. אך אני ממש יוצא מגדרי לנוכח אהבה ואחווה השוררים כאן.


אב החטוף מחזיק עמודים טריים שהודפסו

"הייתי פעם באירוע מסויים, ופגשתי מרצה ב'ערכים'. סיפר לי שיש לו חבר באלעד שאינו חבד"י. יש לו קשיים כלכליים ואחרים, והמקום שהוא מתקבל במאור פנים זה בביכנ"ס חב"ד באלעד.
בבתי הכנסת אנשים יושבים ולומדים עד 10-9 בערב בכל יום!

"כל העת יש התפתחות בעניינים רוחנים שיעורי תורה וכדו'. נפתח לאחרונה כולל חסידות בערב, ורוב המשתתפים הם מחסידויות כלליות.

"יש שני בתי כנסת חב"ד באלעד, המרחק בינהם כ-25 דקות הליכה. שני בתי הכנסת מצליחים, ויש בהם שיעורים וכו'. יש שלושה גנים לבנים ולבנות, תלמוד תורה מצליח, בי"ס בנות. קיבלנו מהעירייה בניין גדול ויפה לבתי הספר.

"יש את הישיבה באלעד שב"ה יש לה הצלחה גדולה. בל"ג בעומר היה שיתוף פעולה יפה מאוד בין הבחורים לאנ"ש באירגון התהלוכה. גם ההתגייסות של הקהילה למימון התהלוכה היתה בצורה יוצאת דופן. יש גם גמ"ח 'עזרת אחים', שבו עוזרים למי שצריך.

"'קנאת סופרים תרבה חכמה'. יש מה ללמוד מקהילת חב"ד באלעד. שהקב"ה יעזור וימשיך ככה, וגם הרבה יותר, כי לא צריך להסתפק במה שיש.

השפעה עצומה

מוסיף הרב: "אני רוצה להוסיף: בהמשך לסיפור של הסבא ר' עמרם יפרח, שלמד בצעירותו במוסדות של הרבי במרוקו, רואים מה ההשפעה העצומה של פעולות הרבי.

"הלכתי יום אחד ברחוב, ופגשתי שלושה יהודים. מה שלומכם וכו'. תוך כדי השיחה, על הרבי וחב"ד, הם אמרו משפט כזה: "בלי השלוחים של הרבי במרוקו, היינו היום ברחוב.

"מזה אנו למדים, שאם היינו עושים מה שהרבי דורש מאיתנו, היינו מביאים מזמן את המשיח".

מה עם התרחבות נוספת? צעירים חב"דיים ששומעים על קהילה יפה עם מוסדות לתפארת, רוצים גם הם להצטרף. יהיה להם היכן לקנות דירה?

"כרגע בונים באלעד 12 בניינים, אבל מדובר על דירות גדולות בעיקר. זה לא סוד שיש בעיה כיום עם עתודות לבנייה, שיש בהם מחסור. יש בעיות שונות בעיר אלעד, שמונעות התרחבות העיר. יש בעיות של 'הפשרה' שלא מתבצעת ע"י הממשלה, יש בעיות עם 'שטחים צבאיים', וכדו'. אבל אני סבור שבעתיד הדברים ישתנו לטובה. אלעד עפ"י התוכניות לעתיד צריכה להתרחב לבערך פי שניים מגודלה כיום. ייתכן שגם בתוך גבולות העיר במקומות מסויימים תהיה בנייה חדשה.

"בכל אופן גם כיום יש התעניינות של משפחות אנ"ש המצטרפות לקהילה. בבחירות לעירייה תמיד טוענים על חב"ד שהם... לא דוברי אמת. מדוע? לפי הנתונים הרשמיים, הקולות של חב"ד מונים מספר מסויים, ואילו בבחירות כוח ההצבעה הרבה יותר גדול!

"מסתבר שיש מקורבים לחב"ד, גם לא 'רשמית', שמצטרפים תמיד לקולות של חב"ד, וזה מעיד על ההשפעה החיובית של הקהילה. ויהי רצון שנעשה את רצון הרבי, שיוכל לבוא לכאן ולומר: 'ראו גידולים שגידלתי"'.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.