מערכת COL | יום י"ז סיון ה׳תשע״ד 15.06.2014

להעריך את הסביבה האנושית ● תובנות בעקבות החטיפה

שלושה בחורים שעד החטיפה היו אובייקטים אלמוניים, חלק מציבור כללי והמוני, הרי שברגע אחת הפכו להיות דמויות חשובות לנו עד מאוד, שכולנו דרוכים לשמוע מהם אות חיים, ומלאי תקוה ושאיפה שיחזרו בשלום מלוע הארי החייתי של הטרור הארור ● עניין זה והתובנה שעומדת מאחוריו ראויים שניתן עליהם את הדעת ● מאת הרב אריק מלכיאלי  תובנות בעקבות החטיפה 
להעריך את הסביבה האנושית ● תובנות בעקבות החטיפה
הרב אריק מלכיאלי

הבשורה הקשה של חטיפת שלושה בחורים ע"י טרוריסטים, הכתה בנו כרעם ביום בהיר. כלל עם ישראל על סוגיו וגווניו השונים התעוררו באחת ברגשי הזדהות והשתתפות עמוקים עם החטופים ומשפחותיהם.

שלושה בחורים שעד החטיפה היו אובייקטים אלמוניים, חלק מציבור כללי והמוני, הרי שברגע אחת הפכו להיות דמויות חשובות לנו עד מאוד, שכולנו דרוכים לשמוע מהם אות חיים, ומלאי תקוה ושאיפה שיחזרו בשלום מלוע הארי החייתי של הטרור הארור.

עניין זה והתובנה שעומדת מאחוריו ראויים שניתן עליהם את הדעת.

בכל אדם יש משהו שאין באף אדם. כל אדם והיחודיות שלו.

ייחודיות יחודית מכל הבחינות: גנטית, טביעת אצבעות, חזותית, קולית ותפיסתית.
יתירה מכך היתרון העולה על כולנה : פועמת בו נפש חיה, רוחנית נעלית, 'צלם אלוקים'.
בשונה מבעל חי שהוא חלק מהבריאה הסטנדרטית הרי שהאדם יש בו נקודה ושבב אלוקי.

התוצאה הכי מעשית מכך היא ששחיטת בעל חי לצרכי אכילה מותרת ואף עושים על מעשה השחיטה ההלכתי על כל פרטיו, ברכה מיוחדת. לעומת זאת הריגת אדם היא מעשה מתועב בכל קנה מידה. התורה עצמה מנמקת זאת: שופך דם האדם דמו ישפך כי בצלם אלוקים ברא את האדם.

אגב, לתשומת לב אוכלי הבשר.. – ללא ההגדרה התורנית דתית, בענין ההבדל שבין האדם לבעל חי ,קשה מאוד למצוא צידוק הגיוני לאכילת והריגת בעל חי לצורך אכילתו לתיאבון – ללא הציווי וההיתר האלוקי לכך, כיון שברא אותו מראש גם לשמש כחלק מצרכי האדם.

בעם ישראל ישנו ערך מוסף בכך, שכולנו אחים ומרכיבים ישות נשמתית אחת גדולה, המחולקת בגופים שונים. אך גם לאחר ירידת והתפשטות זיווה ואורה בגופות שונים, הרי שהיא במהותה נשארה אחת ומיוחדת.

הדברים באים לידי ביטוי בעיקר בזמני אירועים טראומתיים וטרגיים. אז בזמני חירום אלו אנו שמים את הפוקוס על היחיד האלמוני שביום יום אולי בכלל לא ספרנו אותו ולרגל הנסיבות כשהוא עומד לאור זרקורי האקטואליה החדשותית אנו מכירים בחשיבותו ובערכו ועד כמה זה עצוב כשהוא חסר.

המושג 'חירום' מורכב משני מילים – 'חיי רום'.. דווקא בזמני הלחץ האדם מגלה בעצמו את ההסתכלות הערכית והאידיאלית שלו מול כל אדם באשר הוא,ומגלה בתוכו את החמלה והרחמנות האנושית הנקיה מהמחוספסות (ולעיתים אף הציניות) היומ- יומית.
הגיע הזמן שניתן לזולתינו ולסביבתנו את ההערכה הנכונה לה הם ראויים.

ערך 'כבוד האדם', אינו המצאה של בג"צ כזה או אחר, הוא אחד מיסודות היהדות החשובים ביותר - 'גדול כבוד הבריות שדוחה את לא תעשה שבתורה'(ברכות דף)
לסיום, תרגיל תודעתי פשוט..

הבה ונדמיין לרגע את החבר והשכן השגרתים/הפשוטים שלנו, ח"ו נחטף.. ננסה לחשוב אילו רגשות של אהבה וסמפטיה כנה היו גואים בתוכינו כלפיו.

ובינינו - לא צריך לחכות שמישהו מחבירינו ח"ו ימות, או יחטף, כדי שנדע להתייחס אליו בכבוד..
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.