









מערכת COL
|
יום ד' סיון ה׳תשע״ד
02.06.2014
באיזה מקום בבית יש להציב את נרות השבת? ● פינת ההלכה
באיזה מקום בבית יש להציב את נרות השבת? ● במדור 'פינת ההלכה' ב'שיחת השבוע', הרב יוסף שמחה גינזבורג משיב לתשובה

צילום: ערוץ יהדותון
שאלה: באיזה מקום בבית יש להציב את נרות השבת?
תשובה: תיקנו חכמים שיהיה לכל אדם נר דולק בכל חדר שהוא משתמש בו בשבת, משום שלום בית, שלא ייכשל בעץ או באבן (וזאת אפשר לקיים גם על-ידי אור המאיר מבחוץ, או מחדר אחר, או מנורה חשמלית), אבל עיקר מצוות הדלקת נרות, משום כבוד ועונג שבת, היא בנר המאיר את שולחן השבת.
יש להניח את הנרות, ולפחות אחד מהם, במקום שאפשר לראותו בשעת הקידוש (כי מצווה להביט אז בנרות) ובשעת הסעודה.
ב'כף החיים' כתב שלא להדליק על השולחן עצמו: "לפי הזוהר והאר"י ז"ל צריך להדליק נגד השולחן, דהיינו 'מנורה בדרום, ושולחן בצפון'... ואף אם אינו יכול לעשות כסדר הזה, מכל-מקום לפי סודם של דברים... אין נכון לערבם ביחד, כידוע". וכן מנהג הספרדים והמקובלים.
לעומת זה, רבים מהאשכנזים נוהגים להדליק את הנרות על השולחן עצמו, כדברי הרמ"א שכתב "ועיקר הדלקה תלויה בנרות שמדליקין על השולחן". פעם אחת, כשהרבי מליובאוויטש ביקר בליל הסדר במוסד לבנות, שאל היכן הנרות, והראו לו שהנרות מונחים על שולחן צדדי. הרבי העיר: "בשבת וביום-טוב הנרות צריכים לעמוד על השולחן". מובן שכל זה הוא כשאין חששות בטיחות, או שאין זה גורם טלטול הפמוטות אחרי הסעודה.
מקורות: שבת כה,ב תוד"ה הדלקת. זוהר ח"ג ערב,ב. תיקוני זוהר, תיקונים כא,כד. רמ"א סי' רסג ס"י. שו"ע אדמו"ר הזקן סי"ד. כף החיים ס"ק סח. קצות השלחן סי' עד ס"ה ובבדה"ש ס"ק יד. שו"ע הזהר ס"ד-ו ובהערות. 'לקראת שבת' פ"ו ס"א ובהערות. לקוטי שיחות חכ"ב עמ' 283. 'אם המלכות' עמ' צב.
תשובה: תיקנו חכמים שיהיה לכל אדם נר דולק בכל חדר שהוא משתמש בו בשבת, משום שלום בית, שלא ייכשל בעץ או באבן (וזאת אפשר לקיים גם על-ידי אור המאיר מבחוץ, או מחדר אחר, או מנורה חשמלית), אבל עיקר מצוות הדלקת נרות, משום כבוד ועונג שבת, היא בנר המאיר את שולחן השבת.
יש להניח את הנרות, ולפחות אחד מהם, במקום שאפשר לראותו בשעת הקידוש (כי מצווה להביט אז בנרות) ובשעת הסעודה.
ב'כף החיים' כתב שלא להדליק על השולחן עצמו: "לפי הזוהר והאר"י ז"ל צריך להדליק נגד השולחן, דהיינו 'מנורה בדרום, ושולחן בצפון'... ואף אם אינו יכול לעשות כסדר הזה, מכל-מקום לפי סודם של דברים... אין נכון לערבם ביחד, כידוע". וכן מנהג הספרדים והמקובלים.
לעומת זה, רבים מהאשכנזים נוהגים להדליק את הנרות על השולחן עצמו, כדברי הרמ"א שכתב "ועיקר הדלקה תלויה בנרות שמדליקין על השולחן". פעם אחת, כשהרבי מליובאוויטש ביקר בליל הסדר במוסד לבנות, שאל היכן הנרות, והראו לו שהנרות מונחים על שולחן צדדי. הרבי העיר: "בשבת וביום-טוב הנרות צריכים לעמוד על השולחן". מובן שכל זה הוא כשאין חששות בטיחות, או שאין זה גורם טלטול הפמוטות אחרי הסעודה.
מקורות: שבת כה,ב תוד"ה הדלקת. זוהר ח"ג ערב,ב. תיקוני זוהר, תיקונים כא,כד. רמ"א סי' רסג ס"י. שו"ע אדמו"ר הזקן סי"ד. כף החיים ס"ק סח. קצות השלחן סי' עד ס"ה ובבדה"ש ס"ק יד. שו"ע הזהר ס"ד-ו ובהערות. 'לקראת שבת' פ"ו ס"א ובהערות. לקוטי שיחות חכ"ב עמ' 283. 'אם המלכות' עמ' צב.

למקרה שפספסתם
הוסף תגובה
0 תגובות