מערכת COL | יום ג' סיון ה׳תשע״ד 01.06.2014

המל"ג נגד חב"ד: כך מודרות הבנות החב"דיות ● חשיפה

בשנים האחרונות נפתחו מוסדות חרדיים להשכלה גבוהה, שאפשרו למי שחפץ לרכוש מקצוע מכובד, לעשות זאת תוך שמירה על אורח חיים חרדי ● גם בנות חב"דיות נרשמו במהלך השנים לשלל מסלולי הלימוד, אך החלטה שהתקבלה במל"ג (המועצה להשכלה גבוהה), עומדת לשים סוף לשילובן של בנות חב"דיות במוסדות חרדיים ● מסתבר שחב"ד לא לבד וחסידות נוספת נקלעה לבעיה דומה ● COL חושף את הסיפור המלא ומביא את תגובת מנהל מכללת בית-רבקה, משרד החינוך והמל"ג   המל"ג נגד חב"ד
המל
(צילום: אילוסטרציה)
מאת נחמיה

הסיפור הקפקאי הזה, אולי מאפיין יותר מכל את ההתנהלות כלפי הציבור החרדי בשנה וחצי האחרונות. אם חשבתם שכל טעות אפשרית בדרך לשלב את החרדים בשירות צבאי, בשוק העבודה ובהשכלה הגבוהה כבר נעשתה, אז הנה לכם עוד אחת.

בשנים האחרונות נפתחו מוסדות חרדיים להשכלה גבוהה, שאפשרו למי שחפץ לרכוש מקצוע מכובד, לעשות זאת תוך שמירה על אורח חיים חרדי ובלי להתפשר על תכני הלימוד, צניעות וכדומה. בין המוסדות ניתן למנות את המכללה החרדית בירושלים, מכללת בני ברק החרדית (מבח"ר) ועוד.

גם בנות חב"דיות נרשמו במהלך השנים לשלל מסלולי הלימוד למקצועות מכובדים, במוסדות השונים, אך החלטה שהתקבלה לאחרונה במל"ג (המועצה להשכלה גבוהה), עומדת לשים סוף לשילובן של בנות חב"דיות במוסדות חרדיים.

בפניה שהגיעה לידי COL, מספרת חני, מורה באחד מהמוסדות העל תיכוניים החב"דיים, כי מספר תלמידות שלה שניסו להירשם למכללה החרדית ולמבח"ר, נתקלו בתשובה חד משמעית כי לפי הוראה שקיבלו מהמל"ג, אין באפשרותם לקבל תלמידות בוגרות מוסדות הלימוד של חב"ד.

ואכן, בשיחה עם חיה, תלמידה חב"דית המסיימת תיכון, היא מספרת כי פנתה להירשם במכללה החרדית, אך נאמר לה כי בגלל שהבגרות במוסדות חב"ד היא בגרות המשתייכת לזרם הממ"ד, הבנות הלומדות במוסדות חב"ד, אינן מוגדרות כחרדיות ועל כן אינן יכולות ללמוד במוסדות המיועדים לחרדים או לחרדיות בלבד. לדבריה, לימודים במוסדות שאינם חרדיים כלל לא באים בחשבון.

המטרה: צמצום התקציב

מבירור עם גורמים במערכת ההשכלה הגבוהה המיועדת לחרדים עולה, כי ההוראה באה על מנת לצמצם את תקציבי המוסדות החרדיים להשכלה גבוהה, תוך ניסיון למנוע מבנות דתיות ללמוד במוסדות חרדיים. הדרך הקלה שנבחרה כדי לסנן את הבנות הדתיות מהמוסדות החרדיים, היתה על פי מבחן הבגרות. מוסד שבוגריו נבחנים בגרות של הממ"ד, יוצא מרשימת המוסדות החרדיים. כך מצאו את עצמן בנות חב"ד, מחוץ להגדרה של 'חרדיות'.

אך למעשה, לא רק בנות חב"ד סובלות מהמצב החדש. גם בחסידות צאנז, נהוג מזה שנים כי הבנות נבחנות על בגרות של הממ"ד, תוך התאמות דומות להתאמות שנעשות בחב"ד לאורח החיים החרדי.

בשיחה עם COL, מאשר הרב שמעלקא שר מנהל 'בית חנה – צאנז' בנתניה, כי גם התלמידות שלו עלולות להיפגע מהמצב החדש, אך לדבריו בקרב התלמידות בצאנז לא נפוץ לצאת ללימודים מחוץ למוסדות החסידות.

המצב השורר בחסידות צאנז, הוא גם המצב המועדף על הרב משה חפר מנהל מכללת בית רבקה, שאינו ממהר להתרגש מהבעיה שניצבת לפני הבנות בחב"ד. לדבריו מדובר בנס שהוראת הרבי לבנות ללמוד הוראה במוסדות חב"ד, מקבלת סיוע דווקא מגורמים חיצוניים.

"המדרש מספר לעתיד לבוא אם אדם ירצה לקטוף תאנה בשבת, התאנה תזכיר לו ששבת ואסור לקטוף בשבת", ממשיל הרב חפר, ומסיים "והמשל מובן".

חלק מהמוסדות המוזכרים בכתבה, אישרו בשיחה שקיימנו איתם, כי הם מכירים את הבעיה, אך לדבריהם זאת הוראה שהונחתה עליהם מהמל"ג, ואין להם אפשרות להתנגד להוראה.

משרד החינוך: מאמצים לפתור את הבעיה

"הבעיה המדוברת מדירה שינה מעיננו", נמסר מהמכללה החרדית, שהוסיפו כי "בעיית החב"דניקיות לא קשורה למכללה החרדית, אלא למל"ג, שעצר את הסבסוד לבנות חב"ד שלמדו במוסדות הרשומים תחת הדתי לאומי, ומאשר מלגות רק לבנות החינוך החרדי. המכללה החרדית רואה בבנות חב"ד, סטודנטיות מעולות, חרוצות ומלאות מוטיבציה, וערכים המהווים כבוד למכללה", נמסר בתגובת המכללה החרדית.

בתגובה לפניית COL למל"ג, נמסר: "בהתאם למדיניות המל"ג ולהחלטות ממשלה בנושא, אושרו על ידי המל"ג תכניות בודדות למועמדים אשר למדו בבית הספר התיכון במסגרות חרדיות, וזאת על מנת לאפשר לבוגריהן, אשר מרביתם לא יכולים בשל כך להתקבל ללימודי תואר ראשון בתוכניות הקיימות במוסדות להשכלה גבוהה, לרכוש השכלה אקדמית. עבור כלל הציבור, בכלל זה ציבור דתי לאומי, עומד מגוון רחב של מוסדות להשכלה בישראל, המתוקצבים על ידי המדינה, לרבות מוסדות בעלי גוון דתי, וביכולתם לבחור ללמוד בהם".

מלשכת שר החינוך נמסר בתגובה לפנייתנו כי הם מודעים לבעיה ונעשים מאמצים לפתור אותה בהקדם.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.