מערכת COL | יום כ"ט אייר ה׳תשע״ד 29.05.2014

היהודי שנאבק להשבת כלי המקדש ● מיוחד

סיפור רב עלילה בן שנים רבות, המסתעף גם בימינו, מספר על האיש שלא מוותר. הרב יונתן שטנצל, אינו מרפה מכלי המקדש האבודים ● הוא התכתב עם לשכת האפיפיור, קיבל תשובות מתחמקות, ואינו מרפה ● מה מביא יהודי להלחם כמעט לבדו, על השבת כלי המקדש? פרשייה שמסתעפת מזה שנים רבות, וחוצה דורות  כלי המקדש הגזולים
היהודי שנאבק להשבת כלי המקדש ● מיוחד
(צילום ועיבוד: COL)

משה בן-חיים

הרב יונתן שטנצל, יהודי עסוק. עסוק בשיעורי תורה, ובהפצתם לקהל הרחב. ב"ה עד היום העלה למדיה הווירטואלית כאלפיים שיעורי תורה. יום אחד, תוך כדי לימוד סוגיה בגמ', 'נדלק בו הניצוץ'. וכך למדו בשיעור:

"אבל מכתשת של בית אבטינס שלחן ומנורה ופרוכת וציץ עדיין מונחין ברומי" (אבות דרבי נתן, מ"א)

וכן "אמר רבי אלעזר ברבי יוסי אני ראיתיה ברומי והיו עליה כמה טיפי דמים של פר העלם דבר של צבור ושעירי ע"ז (מעילה יז א)"

מאז, הרב שטנצל לא מרפה. הוא אסף את המקורות ועדויות הידועים לנו על הימצאם של כלי המקדש בוותיקן ברומי, ניסח באמצעות משפטן בכיר מכתב לאפיפיור הנוכחי שישיב את הגזילה לעם ישראל.

ואלו ההוכחות שאסף הרב יונתן שטנצל:

1. שער טיטוס הידוע שם  טיטוס הנציח את ההישג שלו  בו רואים יהודים  נושאים את מנורת המקדש לרומא. 

2. הגמרא לפני  1800 שנים  מספרת  על הימצאות כלי המקדש ברומא: 

"חמשה דברים העשויין וגנוזין. אלו הן. אהל מועד וכלים שבו. ארון ושברי לוחות שבו. צנצנת המן וצלוחית של שמן המשחה. והמטה. ומקלו של אהרן שקדיה ופרחיה. ובגדי כהונה ובגדי כהן משיח. אבל מכתשת של בית אבטינס שלחן ומנורה ופרוכת וציץ עדיין מונחין ברומי"  (אבות דרבי נתן, מ"א)

"אמר רבי אלעזר ברבי יוסי אני ראיתיה ברומי והיו עליה כמה טיפי דמים של פר העלם דבר של צבור ושעירי ע"ז (מסכת מעילה יז עמוד א)


הרב יונתן שטנצל

3. שר הדתות לשעבר מר שמעון שיטרית סיפר לי, שלאחר שפרופסור שמתגורר באיטליה הדליף לו שהוא ראה את כלי המקדש במרתפים שם, הוא נפגש עם יוחנן פאלוס השני, הוא התחמק מנושא זה.

4. בשנת 1929 נפגש רבה הראשי  של לוב  הרב יצחק חי בוכבזה עם מלך איטליה  ויטוריו אמנואלה השלישי, בעת ביקורו בלוב, והוא הסדיר לו כניסה למרתפי הוותיקן  ועדות על  הימצאות כלי המקדש הנמצאים שם מופיעים בספר "מאמר אסתר" של  הרב משה דוד בן ניסים חדאד רב העיר נאבל בטוניסיה  ובספר "לב ימים" מספרים את האירוע. 

5. האדמור מראזין בשנת 1888 העיד שראה את כלי המקדש, בזמן שהגיע לחקור את הלכות ה"תכלת" בוותיקן ברומא. מסתבר שאז היה קל יותר לקבל אישור להכנס למרתפי הוותיקן.

6. ידידי הרב ישראל מילר, בנו של ניצול השואה הרב ברוך מילר ז"ל סיפר לי עדות אישית של אביו, שראה את כלי המקדש בוותיקן לפני השואה, בעת שהוא התחפש לגוי.  

מה האפיפיור הגיב?

שגריר האפיפיור בירושלים ענה לו במכתב ארוך, וכותרתו היא: "יש לנו יחסים טובים כיום עם היהודים. איך אתה מאשים דבר שכזה? אם יש לך הוכחות שכלי המקדש בוותיקן, אתה מוזמן לבוא ולהציגם בפני האפיפיור ברומא".

אומר הרב יונתן שטנצל: "הם לא מכחישים שכלי המקדש אצלם. הם אומרים, "אם יש לך הוכחות, בא ותציג אותן". כלומר חצי הודאה. האם אני יכול להביא את הרב ברוך מילר ז"ל, או את הרב יצחק חי בוכובזה זצ"ל לפני האפיפיור לעדות? הרי מדובר בעדויות מלפני 80-90 שנה! לא משהו מלפני מאות או אלפי שנים!"

עדות הבן

ביום רביעי השבוע, שוחחנו עם הרב שטנצל, שחזר משיעור תורה. לידו, פסע הרב ישראל מילר, בנו של ניצול השואה הרב ברוך מילר ז"ל.

וכך סיפר הרב ישראל מילר: "אבי היה במחנות בשואה האיומה. היה לו חבר מאוד טוב, והוא סיפר שנכנס לוותיקן בעצמו לפני השואה, בלבוש של גוי, וראה שם את כלי המקדש. הוא סיפר עוד שראה את הפרוכת, ראה גם מחבת, וגם ראה מוט מבית המקדש. הוא היה יהודי תלמיד חכם, וידע לזהות את הכלים".

הרב שטנצל משתף אותנו בסיפור מרטיט במיוחד שהיה עם הרב הצדיק יצחק חי בוכובזה אב"ד של טריפולי, לפני כ-90 שנה. אלו תמצית הדברים:


מכתב באנגלית לשגרירות הוותיקן בירושלים

"באותם ימים הגיע מלך איטליה לביקור בעיר. משלחת נציגים של היהודים בת כמאה איש בראשות הרב בוכובזה, קיבלו את המלך, אשתו המלכה וב' בנותיו בכבוד רב, בבית הכנסת "דאר בישי" המפואר. הרב בוקובזה, עטוף בטלית מעל פניו, עמד ליד ארון הקודש, וברך את המלך בברכת מלכות. המלך נפעם מקבלת הפנים ומקדושת הרב, והזמינו לחתונת יורש העצר ברומא איטליה. המלך רצה מאוד להוקיר טובה לרב בוקובזה, ושאלו האם חפץ במשהו.

"הרב ענה לו שאינו צריך דבר. לאחר הפצרות רבות, ביקש הרב מהמלך רשות להכנס למרתפי הוותיקן. בתחילה סרב המלך, אולם לבסוף, היות ורצה מאוד להיטיב עם הרב, השיג אישור מהאפיפיור לרב להכנס לבדו. הרב בוכובזה נכנס, לאחר שהוזיזו לו הוילונות וראה מה שראה, אמר שהספיק לו ואינו רוצה לראות עוד. לאחר 40 יום השיב את נשמתו ליוצרה".

"אביזרייהו דעבודה זרה"

הרב יונתן שטנצל: "כשהגיע האפיפיור לארץ ונחת בשדה התעופה, ציפיתי, ולו בסיכוי הקלוש ביותר, שהנה, יאמר הבאתי לכם את כלי המקדש הגזולים. אך תוחלתי נכזבה. דיברו רבות על קשריו עם יהודים וכדו'. אני מתפלא מאוד על ההנהגה שלנו, שלא רק זאת שלא דרשו ממנו בתוקף להחזיר את כלי המקדש, אלא גם יש דיבורים על כך שיתנו להם חלקים מקבר דוד המלך ע"ה. אני סבור שחייב להיות לחץ ציבורי על הוותיקן, ואז זה אולי יעזור.

"הצורה שבה קיבלוהו בכבוד גדול, מנענעים בראשם וכו'. לדעתי זו היא "אביזרייהו דעבודה זרה. בפעם הקודמת כשהגיע האפיפיור, לפני כ-30 שנה, הרבי יצא נגד המכבדים אותו וכו' בתקיפות רבה".

לשאלה מי יטפל בכלי המקדש, כאשר יגיעו ארצה עונה הרב שטנצל: "הממשלה לא תתן אותם לבד"ץ העדה החרדית. מה שכן ייתכן, שהרבנות הראשית תתבקש לעשות זאת כגורם ממלכתי.

"אם הקב"ה יראה שאנו משתוקקים ומתעסקים בכלי המקדש, ימהר ויביא לנו את המשיח, ויבנה לנו את בית המקדש".

הבקשה מפרס

לסיום, הוא מציג בפנינו מכתב ששלח לשמעון פרס נשיא המדינה: "סיפרת לי מספר פעמים בעת מפגשינו, שאתה צאצא של רבי חיים מוולוזין וסבך רבי צבי הירש מלצר, ועל הברכה שקיבלת ממרן 'החפץ חיים' לברכת אריכות ימים.

"
אין יאה לסיים את התפקיד של נשיא המדינה בחודשים הקרובים עם הישג מדהים של החזרת כלי המקדש לעם היהודי שמוחזקים בחשאיות ובהסתרה ע"י הוותיקן במשך שנים רבות מבלי להודות בעצם קיומם.  אין ספק שחייבת להיות עבודה הכנה דיפלומטית, שקטה, להחזרת כלי המקדש לעם היהודי.

"אילו ההוכחות שיש ברשותי על קיומם של בכלי המקדש בוותיקן.  אני מעביר לך מכתב שקיבלתי משגריר הוותיקן בישראל.

"
כלי המקדש נמצאים כיום  במרתפים חסויים בוותיקן ואילו ההוכחות שיש ברשותי", כתב הרב שטנצל והציג את הממצאים איתם פתחנו את הכתבה.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.