מערכת COL | יום כ"ו אייר ה׳תשע״ד 26.05.2014

הרב מזרחי בראיון ל-COL: "אברכים יגיעו לפת לחם ממש!"

"אברכים רבים יגיעו היל"ת לפת לחם ממש. רואים כבר היום את הקשיים על כל אברך. זה פוגע ברמת הלימודים, משום שאברך שאין לו אוכל בבית או דברים חיוניים, הראש שלו לא בלימוד", כך אומר הרב אליעזר מזרחי, ראש כולל ברחובות ● הוא קורא למפלגות החרדיות: "תתאחדו! זהו צו השעה!"  אברכים יגיעו לפת לחם
הרב מזרחי בראיון ל-COL:
"הבית היהודי" גרם לרוב הגזירות. הרב אליעזר מזרחי (צילום: ישראל ברדוגו)

משה בן-חיים

שופטי בג"ץ, בהרכב שבעה שופטים קיבלו פה אחד עתירה נגד תשלומי "הבטחת הכנסה" לאברכים. שוחחנו בצהריים עם הח"כ לשעבר
הרב אליעזר מזרחי, כיום מנהל כולל חב"ד להוראה ודיינות "אור יעקב" ברחובות.

כיצד תשפיע החלטת בג"ץ על לומדי הכוללים בארץ בכלל, ואצלכם בפרט?

היום לומדים אצלינו להוראה ודיינות כ-30 אברכים. בדרך כלל תשלום "הבטחת הכנסה", נעשה על-ידי כל אברך מול הממשלה ולא דרך הכולל. זה המשך הרדיפה של אברכים וזה עוול בל יכופר. החלטות שממש לא מסתדרות עם ההיגיון. קיצוץ בקצבאות ילדים, קיצוץ לישיבות, ועכשיו החלטת בג"ץ למנוע "הבטחת הכנסה".

האם בעקבות כל הגזירות האחרונות אברכים שלומדים יגיעו ממש לפת לחם?

אין ספק שאברכים רבים יגיעו היל"ת לפת לחם ממש. רואים כבר היום את הקשיים על כל אברך. זה פוגע ברמת הלימודים, משום שאברך שאין לו אוכל בבית או דברים חיוניים, הראש שלו לא בלימוד. דווקא במקום שיש לימודים גבוהים, ויש תלמידים שנבחנים בבחינות לרבנות הראשית - צריך לקצץ?

כל האברכים עם מוטיבציה ללמוד. בעקבות הגזירות חלקם יאלצו לעזוב את הלימודים! ממש נורא ואיום.

הלחץ לא יעבוד

מצדדי הגזירות מעלים טענות שאם ילחצו את האברכים כלכלית, הם יאלצו לצאת ל"שוק העבודה".

עובדה שהדברים האלו לא הולכים לכיוון שהם רוצים שילכו. הנה בצבא. חשבו שיחקקו חוקים לגייס חרדים - האם עלה מספר האחוזים בציבור החרדי שמתגייסים? הפוך, המגמה בירידה דווקא.



כנ"ל בנושא לימוד מקצוע. התפרסם לאחרונה שיש ירידה חדה במספר הנרשמים החרדיים ללימודי מקצוע, למרות כל התקציבים והמשאבים. אותו הדבר בדיוק לגבי הפגיעה באברכי הכולל. המטרה שלהם לא תושג, הדבר היחיד שיקרה הוא פגיעה באברכים ותו לא.

מה כבר ניתן לעשות? הרי הבג"ץ בהחלטה זו ביטל סעיף בחקיקה של הכנסת?

הדרך היחידה היא רק באמצעות מהלכים פוליטיים. אין דרך אחרת. הפוליטיקה משדרת אוירה מסויימת, וגם הבג"ץ ממשיך באותו קו. בפוליטיקה הכל אפשרי.

כיצד ניתן לנהל מאבק בפוליטיקה כיום? המפלגות החרדיות באופוזיציה.

מתחילים עם זה שחייבים אחדות. אם תהיה אחדות במפלגות החרדיות, תהיה הצלחה. אבל כשיש מחלוקת מי יוביל וכדו', זה נשאר כמו היום, וחבל מאוד.

מה לדעתך גרם לגל הגזירות נגד הציבור החרדי?

"הבית היהודי" גרם לרוב הגזירות בכך שיצרו ברית עם "יש עתיד" של לפיד. זה אחד המהלכים הבולטים שגרמו להמשך הגזירות.

ייתכן שאין השפעה למפלגות החרדיות כי אין מספיק מנדטים?

אני זוכר שכשהיו רק שני חברי כנסת חרדיים, הם קיבלו כל מה שהיה צריך. תפקידים, תקציבים לישיבות וכו'. ואילו היום, יש הרבה חכי"ם, ותוצאות אין. לכן אני קורא למפלגות החרדיות להתאחד! זה צוו השעה!

הוראות מהרבי

בזמנו, כשכיהנת בממשלה של שמיר כסגן שר הבריאות, המצב היה יותר טוב מהיום?

להזכירך, בזמני דווקא היתה פריחה בכל הקשור לענייני הציבור החרדי. היתה הבטחת הכנסה, תקציב לישיבות, קיצבאות וכו'. כשר הבריאות פעלנו עפ"י הנחיית וברכת הרבי, ובהצלחה גדולה מאוד. עשינו את ההפרדה במחלקות הסגורות של הפסיכיאטריה ע"י הקמת וועדה ממלכתית. להעביר חוק כזה לא היה דבר פשוט כלל ועיקר.

היתה התנגדות גדולה של אירגוני רופאים וכדומה, שטענו ההיפך וד"ל. הרבי התנגד לכך בחריפות רבה. כך באמצעות "תרגיל" של הקמת וועדה ממלכתית, הדבר נקבע, וכך הוא עד היום. היו במשרד הבריאות לפניי שרים וחכי"ם וכולם התפלאו ושאו: איך עשית זאת? הרי לפניך אף אחד לא הצליח?


ח"כ לשעבר הרב אליעזר מזרחי (מימין) מחלק 'לחיים' לתלמידי מכון הסמיכה

כשקיבלתי לראשונה את תוצאות וועדת הבדיקה הממלכתית, בנושא ההפרדה במחלקות הפסיכיאטריות, נסעתי מיד לרב מרדכי אליהו זצ"ל, להראות לו את התוצאות. הרב אליהו הלך בחדרו אנה ואנה מצד לצד, ושאל: "איך הצלחת? אתה הרי חדש בכנסת? 40 שנה חכי"ם דתיים וחרדיים לא הצליחו מה שאתה הצלחת בכמה חודשים בכנסת!

אני לא קטגור ולא סניגור, אך אני נזכר בזכויות שיש לאהוד אולמרט. בזמנו היה שר הבריאות, ואני כיהנתי תחתיו כסגן שר. כל מה שרציתי לפעול במשרד אישר לי. אמר לי כך: "קודם כל יש לך אישור. אחר כך תסביר לי במה מדובר"...

לפני כשש שנים, פתחו מחלקה לנוער ב"אברבנאל". ביקשו ממני לבוא ולהיות אורח כבוד. "הזורעים בדימעה ברינה יקצורו".

בתפקיד סגן שר הבריאות הגעתי לרבי ועברתי בחלוקת הדולרים לצדקה. שאלתי את הרבי על האחריות העצומה שאני נוטל על עצמי בתפקיד כזה. למשל, מנהל בית רפואה נוטל בתפקידו אחריות על מה שמתרחש אצלו, ולהיות אחראי על נושא הבריאות כולו זוהי אחריות עצומה. הרבי ברך אותי בהצלחה, והדברים כבר פורסמו.

משהו מעניין, בחנוכה תשנ"א, עברתי באותו יום 3 פעמים אצל הרבי בדולרים. אחרי תפילת ערבית, עמדנו אני ואשתי תחי' ליד המעלית. כשהרבי יצא, ברך אותנו ברכות וברכת הדרך. הלכנו לדירה להתארגן לטיסה לארץ, הגיע אלינו מישהו ואמר שהמזכיר הרב גרונר קורא לנו.

הוא מסר לי עמוד שלם של הוראות שהרבי אמר לו, והדברים נתנו לי הכוונה כיצד לפעול בתפקידי. אחד הדברים שהרבי אמר לנו הוא ש"יתפרסם שמך בכל המדינות". מכך הבנתי שעלי להקים "וועדה ממלכתית", ואכן הדבר השיג את התוצאה לפי דעת הרבי.

לסיכום אומר, שכשעושים פעולה בשקט אפשר להצליח. אני קורא שוב למפלגות החרדיות להתאחד, ורק כך יהיה ניתן לבטל את הגזירות!

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.