מערכת COL | יום כ"ג אייר ה׳תשע״ד 23.05.2014

סיפורו של דוכן התפילין הפעיל ביותר בעולם ● מיוחד

לפני 47 שנים, בשבת פרשת במדבר, שהייתה גם שבת מברכים חודש סיון בשנת תשכ"ז, ימים ספורים לפני פרוץ מלחמת ששת הימים כאשר עם ישראל היה נתון במתח רב - נשא הרבי דברים בהתוועדות בצהרי השבת, ופנה בקריאה לצאת ל"רחובה של עיר" ולזכות יהודים בהנחת תפילין, לה סגולה מיוחדת לניצחון עם ישראל במלחמה ● סיפורו של דוכן התפילין הפעיל ביותר בעולם על-יד שריד בית מקדשנו - ראיון עם מנהל בית-חב"ד הרב יוסף-יצחק הלפרין ● וגם: איך מתמודדים עם שלל דוברי השפות?  דוכן תפילין הפעיל ביותר בעולם
סיפורו של דוכן התפילין הפעיל ביותר בעולם ● מיוחד
רבנים ואישים משתתפים בפעילות דוכן התפילין בכותל המערבי (ארכיון COL)

משה בן-חיים

מה היקף הפעילות שלכם?

זה המקום היחיד שפתוח כל השנה, כולל חול המועד. ב'שליחות', אין חופש. רק בפסח אוזרים כוחות לקראת הקיץ. בקיץ, מי שלא נמצא כאן לא מבין את המשמעות. הדוכן פעיל מנץ החמה עד צאת הכוכבים. למעשה יש ימים שהמקום פתוח מחמש וחצי בבוקר עד שמונה וחצי בערב ברציפות. כולל סגירה מסודרת של המקום, בסביבות שמונה וחצי בערב. 
בחגים, בסוכות יש מבצע 'ד' מינים', וכן בכל חג.

איזה "מבצעים" אתם עורכים בכותל, בחג השבועות למשל?

קריאת עשרת הדיברות. פותחים שולחנות לקריאת התורה, מסביב לשעון. לילדים מבוגרים, וגם לציבור החרדי. יש הרבה דתיים וחרדים שהיו עסוקים ב"מצוות היום", להישאר ערים כל הלילה, בבוקר הלכו לישון, ולא שמעו קריאת התורה.

מהו היום הקשה ביותר אצלכם, יותר מכל השנה?

תשעה באב. קודם כל רואים במוחש כמה זקוקים לישועה ולבניין ביהמ"ק. בתשעה באב קשה משום שעומדים בצום מהבוקר ועד הערב בחום הכבד של הקיץ. אמנם פועלים במשמרות, אך עדיין זה לא קל. ב"ה יש אנשים שבאים לעזור. הרבה מחסידי חב"ד שמגיעים לכותל מנצלים את ההזדמנות להשתתף במבצע תפילין שייסד הרבי.

האם יש היענות יותר גדולה בכותל המערבי ממקומות אחרים?

ברור שכמו בכל מקום, גם כאן יש 'סרבנים'. אך יש גם סיפורים רבים על כאלה שלא הסכימו בתחילה, ולבסוף חזרו הניחו, והתרגשו עד כדי בכי. שבוע שעבר הגיע יהודי ממלאגה בספרד, ובתחילה סירב להניח תפילין, בטענה שאמו התנצרה ל"ע, כשהתחתנה עם גוי, וזה לא קשור אליו.


הרב קליין ב'מבצע תפילין' בדוכן בכותל

פניתי לדובר הספרדית שבחבורה, הרב אהרן נקה ואמרתי לו בשקט: "תשמע, יש לך פה 'קרקפתא' (מי שלא הניח מימיו תפילין) אתה חייב 'לקחת עליו פרוייקט'! הוספתי ואמרתי לרב אהרון, תוסיף ותאמר לו שאם ה' סידר שהוא יגיע לכותל, זו ההזדמנות שלו לבטא את יהדותו. הוא הסתלק, אך חזר כעבור 10 דקות... והניח תפילין לראשונה בחייו.

יש אימרה שאדם מניח תפילין הוא מקבל פנים אחרות. אחרי שהניח הלך לכותל, וכשחזר אמר "אני מרגיש כמו אדם אחר". אנחנו ממש ראינו את זה. יש כאלה שמתנגדים בתחילה בתקיפות. אחרי שהניחו תפילין הם הופכים להיות "כמו חמאה".

גם אם בסופו של דבר אותו אדם לא הניח תפילין, הפעולה משפיעה את השפעתה, גם אם לא רואים זאת מיד.

ההתנצחות נגמרה בהנחת תפילין

לפני מספר שנים, הגיע ילד בן 14 בערך. אמר לי "קודם תסביר לי מה זה". היה ילד מאוד חכם. חצי שעה שוחחתי איתו על מהות התפילין "לאורך ולרוחב". הוא הוסיף להתנצח עוד ועוד. אחרי ה'וויכוח', ידעתי שמאוד קשה לשכנע בן אדם שהתווכח איתך, כי בדר"כ טבע האדם לא להסכים אחרי וויכוח.

אמרתי לו: "זה הבחירה שלך. אחרי שהבנת מה זה תפילין, כדאי שתתחיל להניח אותם בכל בוקר. להפתעתי אמר שרוצה להניח תפילין. זה הדהים אותי שלמרות ההתנצחות שלו הניח לבסוף. אח"כ חיבק אותי ואמר לי: "אתה לא יודע מה עשית". לאחר זמן לא רב פגשתי אותו שוב. הוא סיפר שמאז הוא מניח תפילין בקביעות.


אברהם פריד פעיל בדוכן בכותל

עוד סיפור
: יש מדריך טיולים בבי"ס בן-צבי שהיה לו סיפור מעניין עם הרבי. וזה הסיפור: הוא נסע לארה"ב, ומישהו המליץ לו לעבור ב"חלוקת דולרים לצדקה" אצל הרבי ביום ראשון. הרבי נתן לו דולר, ולאחר מכן עוד דולר, ואמר לו: רפואה שלימה עבור האימא". הוא נדהם. אימא שלו היתה בארץ בריאה לחלוטין. הוא התקשר מיד לאחיו ושאלו "מה שלום אימא"? האח היה בהלם מוחלט. "איך אתה יודע? מי סיפר לך?" מתברר שבאותו הזמן האימא שלהם אושפזה עקב התקף, ולאחר זמן אכן הבריאה לגמרי ויצאה בשלום מבית הרפואה.

אותו בחור, הוא אמנם בלי כיפה, אבל מתנהג כ"חב"דניק" במבצע תפילין. כל קבוצה שהוא מוביל כמדריך, מגיעה לדוכן להנחת תפילין... הוא מגיע לעיתים קרובות, ומשכנע רבים להניח תפילין. ממש עוזר לנו. יום אחד, הגיע המדריך עם קבוצה להניח תפילין. הוא הצביע לי על בחור בקבוצה ואמר לי: "הבחור הזה לא רוצה להניח. תסביר לו מה זה תפילין".

יש לנו ערכה של תפילין בשלבי הכנתם, והסברתי לו על הכנתם, ואת משמעות המצווה וכו'. הבחור היה מאוד מרותק, לא הניח והלך. אמרתי לעצמי: "אני עשיתי את שלי".

אחרי שבוע מגיע אלי המדריך ואומר לי: "האיש הזה שדיבר איתי על התפילין, מאוד השפיע עלי. באתי הביתה ופתחתי את האינטרנט, וראיתי שהוא צודק בכל מה שאמר". למחרת, ממשיך המדריך לספר לי, קם הילד, הלך לבית הכנסת בשכונת מגוריו, הניח שם תפילין והתפלל. יש לציין שמדובר ב'ילד שמנת' של משפחה אמידה ומבוססת. כשחזר מבית הכנסת, אמר לאביו שהוא מעוניין שיקנה לו תפילין ושהוא מעוניין להניחם באופן קבוע. האב המופתע לא הבין מה קרה לילד. הוא הזמין את הרב של השכונה והרב אמר לאבא הנדהם שיקנה לבנו תפילין. מאז אותו יום מניח בכל יום תפילין.

סיפורים שבכל יום...

יש "היסטוריה" של מבצע תפילין  בכותל?

יש הרבה סיפורים על אנשים שהושפעו מדמויות הוד של ירושלים שהיו מניחים תפילין קבוע ליהודים בכותל. כמו הרב משה וובר זצ"ל. אחד סיפר לי שהרב משה וובר הניח לו לפני 30 שנה תפילין בכותל, ומאז הוא מניח כל יום.

אסור לנו לשכוח שאנו "דור השביעי", ואנו כמו ננס על גב ענק. היו פה הרבה חסידים ואנשי מעשה, שהותירו את חותמם, והשפיעו על אלפי אנשים.

חל מהפך

מה המאפיין הייחודי בפעילות שלכם בכותל המערבי לעומת שליחות במקומות אחרים?

בשונה ממקומות שליחות אחרים, כאן הקשר לא ממשיך באופן רציף. זה לא כמו בקהילה קבועה שיש קשר קבוע ומתמשך. אם כי אני מקבל כל העת "דשי"ם" על מהפך שחל באנשים לאחר הנחת תפילין בכותל.



אחד הגדיר זאת נכון: "תפילה אחת בכותל, היא כמו עבודה של כמה שנים". אדם מגיע לכותל, והחיים שלו יכולים להשתנות לטובה בכמה דקות...

"שכינה לא זזה ממקומה" אנו רואים זאת יום יום במוחש.

למקום באים קבוצות רבות, חלקם שאינם יהודים. כיצד אתם מגיבים לגוי שמבקש גם להניח תפילין? כיצד מסבירים לו?

הרבי דיבר בהרחבה על שבע מצוות בני נח. שליח חב"ד במקום כלשהו, מאוד קשה לו לשלב הנהגת קהילה יהודית, וגם ללמד את הגויים שבע מצוות בני נח. ואילו פה, יש המון קבוצות של גויים שבאות בכל יום. מצד עצמם הם רוצים מזכרת. יש פרוספקטים באנגלית, רוסית, ספרדית ועוד. בקבוצות מחו"ל צריך לנהוג ברגישות רבה, כי יכול להיות שחלק יהודים וחלק לא. צריך לשאול אם האימא יהודיה וכו'.

לפני כשבועיים הגיע אחד שנראה "מזקני הדור". עם זקן לבן, כובע וחליפה. במראה שטחי, נראה חרדי מלידה. מתברר שהוא לא דתי. לפי צורת הכניסה לרחבת הכותל, ניתן להבחין בדיוק עם מי יש לך עסק... יהודי דתי נכנס ומיד 'מרגיש בבית כנסת'. אחרים, נכנסים יותר כמו תיירים.

כיצד אתם אכן מתמודדים עם דוברי שפות שונות?

כשאדם מדבר איתך בשפת האם שלך, זה לא רק שפה זו מנטליות. זה מקל מאוד עלינו שיש לנו מענה כמעט לכל השפות. יש לנו דוברי רוב השפות הפפולריות בעולם. כמו כן עם הזמן למדנו להבין מספר מילות מפתח משפות נוספות. יום אחד הגיע רומני, ולא הבין איך 'נפלנו עליו', עם הצעה להניח תפילין ב...רומנית צחה. ואלו הם הפעילים והתמחותם בשפות השונות:

הרב שמואל וויס כהן - דובר עברית ואידיש, הרב חיים גולדשטיין, דובר עברית ואידיש, הרב דוד הכהן כהן - עברית ואידיש, הרב אבידן שנהב - דובר אנגלית, הרב אהרון נקה - דובר ספרדית, הרב דוד קופליק - דובר רוסית,
הרב אהרון פרטוש - דובר צרפתית.

ברצוני בהזדמנות זאת להודות לאנשים המסורים, שסביב ימות השנה פועלים במבצע הקדוש של הרבי ללא לאות. כמו כן יש לציין את המתנדבים הקבועים: הרב גיל לקס, הרב שמעון כהן, הרב ישראל לובין
וכן את ציבור אנ"ש שבאים לעזור בכל הזדמנות להניח תפילין ולזכות עוד ועוד יהודים.

במיוחד יש לציין משתתפים פעמים רבות: הרב עידו וובר, הרב חנוך גליצנשטיין
והרב יוסי דונין ששנים רבות התמסר למבצע תפילין במקום.

שיבנה בית המקדש, שאלת את עצמך מה יקרה אז? האם עמדת הנחת תפילין תישאר במקומה? אולי כולם כבר יניחו תפילין בכל יום ואז ולא יהיה בה צורך?

כשהיו רוצים לצאת לשליחות הרבי היה מוציא פתק. פת"ק ראשי תיבות: פה תהיה 'קבורתך'.... שליח נשאר תמיד באותו מקום שהמשלח שם אותו. השאיפה ברורה תמיד להתגלות של הרבי, ואין לי ספק שהרבי יתחשב בנו...

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.