מערכת COL | יום כ"א אייר ה׳תשע״ד 21.05.2014

גדולי ישראל קוראים: "לא להסגיר יהודי לצרפת"

ישראלי-צרפתי המואשם בהצתה שגרמה למות אישה במרסיי, עומד בפני הסגרה לצרפת • עורכת דינו נחמה ציבין, עתרו נגד שרת המשפטים: צרפת אינה נוהגת בהדדיות, וסכנת מוות נשקפת לו בכלא בגלל האנטישמיות המוסלמית • נשיא מועצת החכמים: "אבקש מכל מי שיש בידו להשפיע על שרת המשפטים – שלא תסגיר אותו" לסיפור המלא + הרב אשכנזי מפרסם קריאת קודש: "חייו של יהודי בסכנה"
גדולי ישראל קוראים:
אילוסטרציה

חרדים 10

תיירי שימלה, או בשמו הישראלי שלום שמש, אזרח ישראלי-צרפתי העומד בפני הסגרה לצרפת, הגיש השבוע עתירה דחופה למתן צו על תנאי וצו ביניים נגד שרת המשפטים ציפי לבני, באמצעות עו"ד נחמה ציבין.

העותר מואשם בצרפת כי לפני 12 שנה הצית מבנה והביא למותה של אישה ולפציעתם של שני בני אדם נוספים. לטענתו, בבית הכלא בצרפת נשקפת סכנה לחייו. בנוסף, הוא טוען בעתירה כי מדובר במדינה שסירבה להסגיר את דורסי לי זיתוני לישראל, ולכן אסור לישראל להסגיר אזרחים שביצעו עבירות על אדמת צרפת.

לפני כשנה הסכים בית המשפט המחוזי להכריז על שימלה בר-הסגרה. שימלה מואשם בצרפת בהריגה, חבלה ופציעה בנסיבות מחמירות, הצתה וניסיון לקבל דבר במרמה בנסיבות מחמירות.

לפי כתב האישום נגדו, בשנת 2002 הצית יחד עם עובד שלו מחסן בבעלותו בעיר מרסיי. הוא היה אז בעליהן של שתי חברות למסחר בנעליים שנקלעו לקשיים כלכליים. אחת מהן הוכרזה כחדלת פירעון והליכי הפירוק היו אמורים להתחיל שלושה ימים לאחר ההצתה.

גם החברה השנייה צברה חובות. כחודשיים לפני השריפה הגדיל תיירי את פוליסת הביטוח למקרה של שריפה, אולם את שקרה לא יכול היה לצפות: השריפה גרמה לפיצוץ, שכתוצאה ממנו קרסה דירה הממוקמת מעל המחסן. הדיירת נהרגה ובעלה ושכן נוסף נפצעו.

שימלה והעובד נכוו גם הם ואושפזו לתקופה ממושכת, תוך ששימלה עצמו היה בתרדמת כחודשיים.

יומיים לאחר שהשתחרר מבית החולים, נעצר בתנאים מגבילים לשנה – ואז שוחרר.

כתב אישום הוגש נגדו, אולם שימלה מעולם לא התייצב בבית המשפט. שכן, הוא הגיע לישראל וקיבל אזרחות. אז גם שינה שימלה את שמו לשלום שמש. בהיעדרו, נגזרו עליו בבית המשפט בצרפת 20 שנות מאסר.

העובד ממתין לנקום

כעת עותר שימלה באמצעות עורכת דינו נחמה ציבין, נגד ציפי לבני – שלאחרונה חתמה על צו ההסגרה מתוקף סמכותה כשרת המשפטים. בעתירה נכתב כי היה על השרה להפעיל שיקול דעת המוקנה לה על פי חוק ההסגרה, ולהימנע מחתימה על צו הסגרה.

בין היתר, כותבת עו"ד נחמה ציבין בעתירה לבג"ץ: "בית המשפט הנכבד מתבקש ליתן צו ביניים המורה למשיבה – שרת המשפט, ליתן טעם מדוע לא תבטל את חתימתה, על צו המורה על ביצוע הסגרתו של העותר לידי שלטונות צרפת לצורך נשיאת עונשו או לשם עריכת משפט חוזר וברור אשמתו בביצוע עבירות המפורטות בצו.

"בית המשפט הנכבד מתבקש להוציא מלפניו צו ביניים האוסר על המשיבה להסגיר את העותר לצרפת עד להחלטה אחרת של בית המשפט נכבד זה, שאם לא כן, תסוכל מלכתחילה מטרתה של עתירה זו, באופן בלתי הפיך".

הסיבה העיקרית בעתירה: סירוב צרפת להסגיר את הדורסים מפרשת הדריסה של לי זיתוני, כלומר, אי קיום עיקרון ההדיות בין צרפת לישראל. צרפת לא מסגירה אזרחים צרפתיים לאף מדינה בעולם, לעומת זאת ישראל, ישראל כן מסגירה אזרחיה לצרפת, וכמו כן, החשש הברור כי נשקפת סכנת מוות לשמלה אם יוסגר לצרפת, הואיל ובכלא, ומחוץ לכלא, נמצאים אנשים אשר רוצים לנקום בו. 

בעתירה מציינת עו"ד נחמה ציבין כי הדברים מהווים פגיעה בעיקרון ההדדיות שעליו מושתתים יחסי הסגרה בין מדינות. עוד טוענת ע"ד ציבין כי סכנה נשקפת לחייו של שימלה מאחר ששותפו לפשע, העובד שלו לשעבר, ממתין לנקום בו בצרפת, ומשום כך נמלטו גם הוריו לישראל, זאת בשל איומים ששלח על נקמה קרבה.

סיבה נוספת היא האנטישמיות המוסלמית בבתי הכלא בצרפת, שכן שימלה הוא יהודי וישראלי. עו"ד נחמה ציבין כותבת בעתירה בין היתר, כי: "לית מאן דפליג ומן המפורסמות שאינן צריכות לראיה, כי האנטישמיות בצרפת, ובעיקר זו שמקורה באוכלוסיה המוסלמית, הולכת ומתגברת ואף נגרמו אבידות בנפש". לעתירה מצרפת עו"ד ציבין ידיעות מתוך התקשורת, אודות התנכלויות ליהודים בצרפת בכלל ובין כתלי בתי הכלא, שם שיעור האסירים המוסלמים גבוה במיוחד. "הסכנה הצפויה לעותר מפני אסירים אלה, היא כפולה ומכופלת שכן עתה, הוא לא רק יהודי, הוא גם ישראלי".

"אנו מצפים ששופטי בג"ץ ירימו את הכפפה ולא יאפשרו המשך קיומה של א-סימטריה באמנת הסגרה עם צרפת", אומרת ל'חרדים10' עו"ד נחמה ציבין, "בעיקר אחרי המקרה של לי זיתוני ז"ל, בו הוברר עד כמה חוסר הדדיות מהסוג הזה מגיעה לידי אבסורד. אסור גם שתימשך ההתעלמות מסכנת המוות הנשקפת לשימלה בין כותלי הכלא בצרפת", אומרת ציבין. "אין חולק כי האנטישמיות המוסלמית פשתה בצרפת ובטח במרסיי שבה שיעור גבוה של אוכלוסייה מוסלמית צפון-אפריקנית".

גדולי ישראל מתגייסים

השלב הבא היה גיוס גדולי ישראל למאבק.

תחילה פנה ח"כ משה גפני אל שרת המשפטים לבני: "אבקש להביא לידיעתך שרוב אסירי צרפת הם מוסלמים. קיימת סכנה לשלומו בכלא, יוצא אפוא, שמבחינתו זהו ספק לגזר דין מוות ולא מאסר. אציין כי מר שמלה טוען לחפות, דבר שעתיד להתברר בבית משפט.אולם השאלה הגדולה האם יזכה לעמוד למשפט שכן לא בטוח שייצא חי מבית הכלא. אני פונה אלייך ומבקש שיקול נוסף ובדיקה חוזרת. בבחינת סוף מעשה במחשבה תחילה ובכך נוכל לומר: ידינו לא שפכו את הדם הזה".

מכתב דומה שיגר גם ח"כ דוד אזולאי. גם הוא סיפר כי משפחתו של מר שמלה פנתה אליו, ואף צירף את מכתבו של צבי עמאר. "למדינת ישראל חוב מוסרי כלפי אזרחיה, גם אם הם פשעו במדינה אחרת עלינו לדאוג כי ישלמו את חובם לחברה וזאת בתנאי שהם לא ייפגעו".

מכתב דומה שיגר גם ח"כ יוני שטבון מ'הבית היהודי', הקורא אף הוא ללבני לשקול מחדש את החלטתה. "דומה כי לא תהיה זו הפרזה לומר כי הסגרתו של שמלה לכלא הצרפתי כמוה כהשלכתו לגוב האריות", כתב."את חובתו לחברה הצרפתית והישראלית, יוכל לשלם גם תחת פיקוחו של שירות בתי הסוהר הישראלי.

על המכתב הקורא שלא להסגיר את האיש חתומים גדולי ישראל מכל החוגים והעדות.

וכך כתב נשיא מועצת חכמי התורה, חכם שלום כהן:

"באתי בזאת לגלות דעת תורה בעניין ההסגרה של מר תייר שמלה (שלום שמש) אשר מבקשים להסגיר אותו לידי צרפת וקיים חשש גדול לחייו. מצוה לעשות הכל בכדי להציל אותו שקיים חשש גדול לחייו באם יוסגר על כן אבקש מכל מי שיש בידו להשפיע על שרת המשפטים שלא תסגיר את מר שמלה וזכות המצוה תעמוד לכל העוזרים והמסייעים בדבר".

חשוב לציין כי על המכתב חתום גם הגר"נ קרליץ, שאינו חש בטוב בימים אלו ובכל זאת טרח להצטרף למכתב: "גם אני מצטרף לדברים", בחתימת ידו.

גם מהצד החסידי צורף מכתב, על החתום המרא דאתרא כפר חב"ד, הגאון רבי מרדכי שמואל אשכנזי. "נודע לי כי בהסגרתו לצרפת יש חשש גודל לחייו, כי רוב יושבי בתי הכלא בצרפת הם מוסלמים וראשי הקהילה מזהירים כי הסגרתו כמוהו כגזר דין מוות לכל דבר ועניין. מר תייר שמלה הוא ידיד חב"ד ומקורב לשולחי הרבי במרסיי ומצווה גדולה להציל אותו", כותב הרב, וקורא "לכל אחד ואחד מאנ"ש שיפנה בעצמו לשרת המשפטים על מנת שלא תסגיר את מר שמלה".

משפחתו של שימלה, מבקשת מכל מי שהנושא נוגע ללבו, לפנות באימייל אל שרת המשפטים, באופן אישי ולבקש שלא תסגיר את שימלה בשל סכנת החיים הנשקפת לו אם יוסגר לצרפת או לחילופין לאשר את ההסגרה בתנאי ששלומו של שימלה יובטח ע"י החזקתו במעצר בית בתקופת המשפט ואם ידון למאסר, הוא ירצה את העונש בישראל. האימייל של שרת המשפטים הוא: [email protected]

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.