מערכת COL | יום ט"ו אייר ה׳תשע״ד 15.05.2014

איך הגיע חב"דניק לניהול 'מכון בינלאומי לקבלה'? ● ראיון

איך זכה חסיד חב"ד בניהול מרכז קבלה בצפת? מי לומד היום "פנימיות התורה" בעיר צפת? והאם 'האוויר' בעיר יוצר אווירה מיוחדת ללימוד יותר ממקומות אחרים? ● לרגל ל"ג בעומר: ר' אייל ריס, מנהל ומקים ה"מרכז הבינלאומי לקבלה" בעיר המקובלים, בראיון מיוחד ל-COL ● מגזין שישי  ר' אייל ריס
איך הגיע חב
"מרכז בינלאומי לקבלה". מלמדים חסידות

משה בן-חיים

איך התחיל כל הרעיון?

עד לפני כתשע שנים, עבדתי במכון "אסנט". שם פיתחתי עם מנהלי המכון תוכניות סופ"ש בשילוב לימוד 'רוחניות יהודית' (הכל עפ"י תורת החסידות). הייתי גם מרצה בנושאים הללו במקומות שונים, והיתה הצלחה יפה ברוך השם.

בשנת תשס"ו,
 'הסוכנות היהודית' החליטה להקים בצפת פרוייקט חדש, שיהווה מרכז תיירותי בנושא ה'קבלה'. וזאת בכדי ליצור זיקה של היהודים בעולם לארץ ובמיוחד לעיר צפת כ'מרכז קבלה עולמי'. אני הקטן, שלחתי קו"ח, ומתוך כ-300 איש, ביניהם פרוייקטורים בכירים, ואנשי תיירות מנוסים - נבחרתי, בהשגחה פרטית. ייתכן שהרשים אותם הידע שלי בתורת ישראל שהיה אוטנטי, ומשקף ערכים יהודיים אמתיים,  וגם הנסיון שלי באירגון ובהרצאות.

בהקמת "מכון בינלאומי לקבלה", נתקלתי בנושאים הרבה יותר מורכבים, ממה שהכרתי קודם. מדובר בפלטפורמה חדשה לגמרי של תיירות מהארץ ומחו"ל. האתגר הגדול היה 'למתג' ו'למצב' את צפת כעיר וכמרכז של תיירות רוחנית. כיצד מטמיעים שצפת היא לא מוזיאון יפה של פעם, אלא דברים שקורים היום.

לפתח סדנאות והסברה בנושאי יהדות, ארכיאולוגיה, הסטוריה יהודית, מוזיקה יהודית אוטנטית, סיורים, תכניות יום ולילה, קברי צדיקים.


עם מבקר מסין שלמד 7 מצוות בני נח

למעשה: כיצד להכניס את האלמנט החוויתי מהנושאים האלה, ולהכניס בו תוכן של לימוד, וכיצד לוקחים מהלימוד למעשה חיובי בפועל. את כל הקומפוזיציה הזו היינו צריכים לבנות כיחידה אחת מגובשת.

אווירה מיוחדת

מה היקף הפעילות שלכם כיום?

ההצלחה גדולה מאוד ברוך השם. הגענו לכ-40,000 מבקרים בשנה!

בל"ג בעומר אנו מארחים "מכינה קדם צבאית", בשבת-שבתון לפני ל"ג בעומר. כבר כעת אנו מתארגנים לחג השבועות. שלושה בתי מלון גדולים כבר פנו אלינו בבקשה להשתלב בתכנית "תיקון ליל שבועות" שאנו עורכים בחג. התכנית משולבת בלימוד בליל שבועות ובסיור בבתי הכנסת ב'עיר המקובלים' בעיר העתיקה, על מגוון בתי הכנסת העתיקים והחדשים יותר, של העדות השונות.

האם בצפת יש אוירה מיוחדת? אוירה שמתאימה ללימוד פנימיות התורה?

ברגע זה אני צופה על ציון רשב"י וכל רכס הר מירון פרוס לפני. המקום בהחלט מקום רוחני ומיוחד. כך אני באמת חש וגם ניתן לחוות זאת דרך האנשים שבאים לכאן, והתגובות שלהם, האור בעיניים שניצת כאן. רואים זאת על פניהם.

השפעה נמשכת

האם ההשפעה על המבקרים נמשכת גם אחרי תום הביקור?

רק אתמול נכנסו לכאן זוג יהודים מבוגרים מאינדיאנה. קראנו עימם את הפסוקים מהתורה שמדברים על "פסח שני", הסברנו להם את המשמעות של "אין דבר אבוד", ולבסוף הגבר אכל גם מצה. בסיום הפעילות, הגבר החל לשוחח עימי בהתרגשות רבה.

לאחר-מכן אשתו התקשרה אלי ואמרה: "אתה לא יודע מה גרמתם לבעלי! 45 שנה אני מנסה לדחוף אותו לנושאי יהדות, וללא הצלחה. זו פעם ראשונה שהוא נפתח לנושאי יהדות בצורה כזו", סיפרה בהתרגשות.


נוף הצופה להר מירון

אתמול הגיעה לביקור מנהלת של בית-ספר קונסרווטיבי מארה"ב ובו לומדים כ-500 תלמידים. אתמול היה זה ביקורה השלישי במקום. לפני כשנתיים הגיעה אלינו במקרה לגמרי, בעקבות מדריכת טיולים. מאז, היא קמה בחמש בבוקר (בגלל הבדלי השעות עם הארץ) ולומדת עם מדריכה במכון שלנו שיעור תניא באמצעות המחשב. לאחר מכן, לפני שמתחיל יום הלימודים בבית הספר, היא מרצה את תוכן השיעור לכל המורים בבית הספר שלה בצורה תמציתית. כך הדבר נמשך עד היום.

אתמול היא נפגשה עם אשתי, שבדיוק חזרה מהרצאה שמסרה לנשים בנושא "טהרת המשפחה". למעשה אשתי שתחי', שפועלת במקביל עם הנשים, ממשיכה איתה את ההשפעה.

הנקודה היא שהפעילות שלנו ב"ה עם המשכיות, ולא חד פעמית בביקור אחד.

אשתי, פועלת רבות עם ציבור הנשים, בנושאים מגוונים, ובנושאים השייכים לאישה בבית היהודי במיוחד. היא נותנת הרצאות בנושא "העצמה נשית ברוח החסידות". בשבוע שעבר חזרה מסדרת הרצאות בפלורידה ובהצלחה גדולה.

האם ב"מרכז הבינלאומי לקבלה" לומדים קבלה, או חסידות?

הכל זה חסידות. הכל מוגש ללומדים בצורה של פנימיות, וכיצד זה משפיע על המעשה וההנהגה היהודית בפועל.

לסיום, בעיר המקובלים, יש מקובלים היום?

(בחיוך) היום אנחנו המקובלים... אנחנו פועלים בכוחות של הרבי, וב"ה רואים הצלחה. 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.