מערכת COL | יום ט' כסלו ה׳תשס״ה 22.11.2004

הרב הכט: הארבה אסור באכילה

הרב הראשי של אילת והמחוז הרב יוסף הכט פסק שאין לאכול את הארבה (חגבים) שהגיעו לעיר אילת, זה מספר ימים שלשכת הרב מוצפת במאות טלפונים בשאלה האם מותר לאכול את הארבה. כידוע מיום שישי בצהרים התחילו להגיע נחילים רבים של ארבה לעיר הדרומית שמצאו את דרכם מאתיופיה דרך מדבר סיני לישראל. בארבעים ושמונה השעות האחרונות התמלאה העיר בלהקות ארבה והם נמצאים בכל מקום אפשרי, בחצרות, בשטחים פתוחים וברחובות העיר.תושבים רבים עסקו באיסוף החגבים וברדיו המקומים אף פירסמו מתכונים שונים להכנת הארבה לאכילה. הרב הכט פירסם פסק הלכה בהסתמך על דברי הט"ז ביורה דעה סימן פ"ה שאסור לאכול את הארבה מכל סוג שהוא. עם פרסום פסק הדין ירד נושא אכילת החגבים מהפרק באילת.פסק הדין בכתבה מלאה.      עוד בנושא: לחצו כאן
הרב הכט:  הארבה  אסור באכילה
הגל הנוכחי של נחילי ארבה כבר נותן את אותותיו בשטח. "לפי מה שראינו בשטח, החגבים אכלו עלים של עצים שלמים", אמר אורי נעמתי, ראש מועצת אשכול. "אנחנו די בפאניקה כי זה האזור החקלאי הכי חשוב בארץ". לעומתו מעדיף דובר התאחדות החקלאים, רוני חסיד, להימנע מלהעריך את הנזקים שגרמו נחילי הארבה. "משרד החקלאות מטפל בעניין, או שהחקלאים עושים בעצמם ריסוס. עדיין אין נזקים לחקלאות, אבל אי אפשר לדעת בוודאות", אמר. משה וייס, מנהל תחום נגעים ברשות להגנת הצומח, מתקשה להשיב על השאלה לאן מועדות פניהם של האורחים הלא רצויים. "זו שאלה קשה", הוא אומר. "החלק הכי חשוב בתנועת נחילי הארבה הם הרוחות. אנחנו מקווים שיהיו רוחות מצפון לדרום, ושמזג האוויר יהיה קר וגשום. "הבעייה היא", הוא מוסיף, "שאנחנו מקבלים נחילים חדשים ממצרים והיעד שלהם כל הזמן משתנה". מי שלא מהססים לדבר בפחד על נחילי הארבה הם תושבי אילת, שנלחמו היום במיליוני החגבים שפשטו על עירם. נחילי הענק שנצפו היום באזור דרום מערב סיני עושים את דרכם לעיר, והם צפויים לנחות בה מחר. "אילת מותקפת, אנחנו נלחמים בחירוף נפש. מיליארדים של ארבה", מספרים התושבים. "זה התחיל בשכונות הצפוניות, עבר לדרומיות ועכשיו מקיף את כל שכונות העיר. הם פשוט בכל מקום. צריך לפלס דרכנו בכביש דרך ענני ארבה". לפי הערכות, הארבה לא יעזוב את העיר בימים הקרובים. עם זאת, מומחים מבטיחים שהארבה שהגיע לעיר הוא צעיר וכרגע אין סכנה שיתרבה. הבוקר פשטו אנשי מחלקת התברואה של העיר על הנחילים, והחלו במבצע ריסוס מאסיבי מהקרקע. במקביל, מטוסי ריסוס של משרד החקלאות ריססו את אזור יער הולנד ובית העלמין באילת. "הם לא פוגעים, אבל קשה ללכת בתוך עננים של יצורים כאלה", מספרים התושבים. "הם גדולים ומפחידים במראה. מי שהכי מפחד זה כנראה הציפורים, הן עפות בהיסטריה". פרופ' יואל מרגלית, מנהל המרכז להדברה ביולוגית באוניברסיטת בן גוריון שבנגב, אמר ל-ynet ש"מזג אוויר חם עלול להביא לכדי כך שבתוך מספר ימים תטיל כל נקבת חגב ארבה כ-50 ביצים בתוך האדמה, שלא ניתן להדביר, והאוכלוסיה תוכפל לפיכך פי 50 בימים הקרובים". לדבריו, "הארבה שהגיע לארץ הוא בצבע אדום, דבר המעיד על היותו בוגר דיו כדי לעוף. אך במידה ומזג האוויר ימשיך להיות חם, חילוף החומרים בגופו של החגב יגבר, צבעו ישתנה לצהוב, מה שיעיד על כך שהוא גם בוגר".
לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
5 תגובות
1.
chaval
ט' כסלו ה׳תשס״ה
.....
2.
ארבה בכפר חב"ד
ט' כסלו ה׳תשס״ה
בשנות ה -50 היה ארבה בכפר חב"ד והתימנים מתוחלת אכלו אותם.
3.
what's left to eat?
ט' כסלו ה׳תשס״ה
rabbi osdaba forbids fish, rabbi schwei forbids water,
rabbi hecht forbids locust,what's left to eat?
4.
תעודת עניות - כידוע הרבנים כמה חודשים לא...
ט' כסלו ה׳תשס״ה
בראשית דברי הנני מבקש מראש סליחה על הטון האולי בוטה בדברי: מכל המראה מקומות שצויינו ע"י הרב שי' כתוב "נוהגין שלא לאכול" ואני מדגיש "נוהגים" אז מאיפה המסקנה בפסק "אסור לאוכלם".
יש מאחינו בני ישראל יחיו יוצא תימן שכן מבינים בסימנים ויש להם מסורת ! אז למה לכתוב אסור !!! היה יותר נכון לעניות דעתי לכתוב לא נוהגים לאוכלם.
ותן לחכם ויחכים אולי אחד הרבנים הנכבדים ירים את הכפפה ויעשה מחקר כמו שעשו בענין הפאות !
ח.מ. מגד"ה
5.
ארבה
ט' כסלו ה׳תשס״ה
מרא דאתרא דאילת פסק שאסור לאכול את הארבה והלכתא כרב (הכט) באתריה.
באתרים אחרים כמו באתר c.o.l. האיסור של הט"ז הוא רק בגלל שאין מסורת אבל ליוצאי מרוקו ותימן שי להם (אב ל) מסורת מותר לאכלוגם בשולחן ערוך כתוב ביד אברהם" באותו דף בסוף שלדידן אין נפקותא בזה שאין חגב נאכל אלא במסורת" כי למי שיש מסורת אוכל אפילו לפי הט"ז.
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.