מערכת COL | יום ט"ז ניסן ה׳תשע״ד 16.04.2014

רוחות מלחמה במזרח אוקראינה

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, פנה למזכיר האו"ם, באן קי מון, לגנות את פעולות צבא אוקראינה נגד הבדלנים הפרו רוסים ● מנגד הבית הלבן מביע תמיכה בממשלת אוקראינה ואומר כי מעשי ההתגרות של הבדלנים חייבו אותה לפעול כדי לשמור על החוק ועל הסדר ● מפגש בין מטוס קרב רוסי מדגם "סוחוי 24" לספינת טילים אמריקנית מהירה ב"ים השחור"  רוחות מלחמה
רוחות מלחמה במזרח אוקראינה
(צילום אילוסטרציה: מאיר דהן, COL)

נשיא אוקראינה הזמני, אולכסנדר טורצ'ינוב, הודיע כי כוחות אוקראינה השיגו שליטה מחודשת בשדה התעופה שהיה בשליטה פרו-רוסית במזרח המדינה. ארבעה בני אדם נהרגו ושניים נוספים נפצעו.

נשיא אוקראינה הזמני הודיע מוקדם יותר כי החל "מבצע לחיסול הטרור" בעיר דונייצק, שהפכה לזירת ההתכתשות המרכזית בין הצדדים. הכוחות האוקראינים של השלטון החדש בקייב כבר נכנסו לעיר סלוביאנסק, ולפי עדי ראייה נמצאים גם מחוץ לגבולותיה, בין שתי הערים.

הגנרל המפקד על המבצע במזרח אוקראינה, הזהיר כי אנשיו יפתחו באש על  כל בדלן פרו-רוסי שלא יניח את נשקו.

רוסיה דורשת מהקהילה הבינ"ל לגנות את המבצע הצבאי של שלטונות אוקראינה. נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, פנה למזכיר האו"ם, באן קי מון, לגנות את פעולות צבא אוקראינה נגד הבדלנים הפרו רוסים, ואמר כי הפעלת הצבא היא צעד הסותר את החוקה.

ואילו מנגד הבית הלבן מביע תמיכה בממשלת אוקראינה ואומר כי מעשי ההתגרות של הבדלנים חייבו אותה לפעול כדי לשמור על החוק ועל הסדר. עם זה, הממשל האמריקני לא יספק לצבא אוקראינה ציוד צבאי המשמש ללחימה.

נשיא ארה"ב אובמה שוחח עם הנשיא פוטין, והזהירו כי תמיכה מתמשכת של רוסיה בבדלנים במזרח אוקראינה, תביא להטלת עיצומים כלכליים נוספים על רוסיה.

הנשיא פוטין לא נשאר חייב ואמר כי האשמותיה של וושינגטון בדבר התערבות הרוסית באוקראינה חסרות בסיס וביקש מהנשיא אובמה  להשתמש בהשפעתו כדי למנוע אלימות ושפיכות דמים.

באתר רשמי של נשיא רוסיה, הופיעה ידיעה כי גם ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו שוחח עם פוטין בטלפון. נתניהו יזם את השיחה, ובה דובר בין המנהיגים על המשבר באוקראינה והשלכותיו הבינ"ל, ועל השיחות עם איראן לעצירת תוכנית הגרעין שלה.

בתוך כך נודע ממקורות זרים, כי ארע מפגש בין מטוס קרב רוסי מדגם "סוחוי 24" לספינת טילים אמריקנית מהירה ב"ים השחור". המטוס הרוסי הפעיל מערכת לשיבוש אלקטרוני, תוך ביצוע מספר יעפים מעל האוניה, ושיבש את יכולת התגובה שלה. צוות הספינה לא הצליח להפעיל את מערכות הספינה האלקטרוניות, עד שהמטוס הרוסי הסתלק.

לטענת פרשנים בתקשורת העולמית, המשבר במזרח אוקראינה הוא כיסוי למשבר עמוק הרבה יותר, בין המעצמות רוסיה וארה"ב. לטענת אותם גורמים, נשיא רוסיה פוטין "בודק את הגבולות" במשבר מול ארה"ב, בנסיון אולי לחדש את "המלחמה הקרה".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.