מערכת COL | יום י"א ניסן ה׳תשע״ד 11.04.2014

מה נדרש מאיתנו ביום י"א ניסן? המשפיעים משיבים ● מיוחד

מה נדרשו מאיתנו, חסידי חב"ד, בי"א ניסן, יום הולדתו של רבינו? הרב שניאור-זלמן גופין משפיע בישיבה המרכזית בכפר-חב"ד, הרב מנחם-מענדל גרונר משפיע בישיבת תומכי-תמימים בקריית-גת והרב מיכאל טייב משפיע בכפר-חב"ד - משיבים על השאלה, במסגרת פרויקט מיוחד של COL ● חובה לכל חסיד!  מה נדרש בי"א ניסן?
מה נדרש מאיתנו ביום י
מימין: הרב גופין, הרב טייב, הרב גרונר (צילומי ארכיון: COL)
משה בן-חיים

הרב שניאור-זלמן גופין, משפיע ישיבת 'תומכי-תמימים' המרכזית בכפר-חב"ד:
אנו, חסידי חב"ד, מה נדרש מאיתנו ביום י"א ניסן? מה עלינו 'לקחת' מהיום הזה?
כל אחד צריך לקחת ויודע לעצמו מה לקחת. צריך להשתדל יותר ולא לחפש מה יותר קל ומה יותר נוח, מה "מסתדר" עם המידות והרגילות.

צריך עבודה פנימית יותר. זהו יום חשבון נפש והתבודדות. חשבון על העבר, וקבלה על העתיד, בחשבון נפש אמיתי.

כל יום אנו אומרים "שלא נבוש ולא ניכלם לעולם ועד". ממי אנו נבוש? ממה שיגידו בני אדם? שלא נבוש ח"ו מהקב"ה! יבוא זמן של אמת, ואנו מתפללים שאז לא נתבייש ושעשינו מה שצריך. כל חסיד מאמין שייפגש עם הרבי. עכשיו אפשר "לשחק משחקים" לעתיד לבוא זה יהיה אחרת.

כל אחד יודע את מצבו האמיתי, ומה בדיוק הוא צריך לתקן.

אנשים מכל גווני הקשת, ואפילו להבדיל גויים, נתנו לרבי מתנות לרגל י"א ניסן וציינו אותו באופן מיוחד. זכור במיוחד נשיא ארה"ב דאז רולנד רייגן שקבע את "יום החינוך הלאומי" בארה"ב ביום הולדת הרבי.

זה דבר פשוט. כל מי שהכיר את הרבי והיה לו שכל בקודקודו הבין שהרבי הוא עניין כללי ולא פרטי. הרבי לרגע לא חשב על עצמו אלא רק על הכלל. כלל ישראל וכלל העולם. גוי שיש לו שכל בקודקודו גם הבין זאת.

בתקופה שאחר השואה האיומה והמלחמות בעולם כולו הרבי הרים את קרנם של ישראל ואת העולם כולו.

אושר גדול

הרב מנחם-מנדל גרונר, משפיע ישיבת 'תומכי-תמימים' בקריית-גת:

כשהייתי ילד, בארה"ב, למדנו עד ממש ערב פסח. כך היה נהוג אז אצל החסידים המקושרים. היה זה בשנת ה'תשכ"ו. י"א ניסן חל אז ביום שישי, כמו השנה. הגעתי לחיידר, והבחנו שהמורה שלנו "מבושם" מעט. (כינוי לשכרות קלה...) הוא היה בהתרגשות גדולה מאוד.

בדרך חזרה לביתי, הלכנו יחד. שאל אותי: "אתה יודע איזה יום היום?" עניתי "יום שישי". מיד נתן לי סטירה... אמר לי "היום י"א ניסן. מה יש בי"א ניסן?" שאל שוב. עניתי לו שאני לא יודע. "מה אתה לא יודע?!" ונתן לי שוב סטירה... לאחר מעשה התברר לי שהוא וסבא שלי הרב צמח גורביץ' התוועדו כל הלילה... מאז מה זה י"א ניסן אני יודע על בשרי...

התחושה היא של אושר גדול שיש לנו את הרבי.

בשנים הראשונות ל"נשיאות", לא היה כל כך "שטורעם" בפמבי בי"א ניסן. זה החל בה'תשל"א.

אספר מדברים שחוויתי אצל הרבי בשנת תשל"ב אצל הרבי בי"א ניסן. בתפילת ערבית הכריז הרב פרידלנדר ברכת "שהחיינו" בשם ומלכות לפני הרבי. רקדו שם כל הלילה ב770 למטה וגם למעלה ב"זאל הקטן". השמחה היתה גדולה מאוד. במוצאי שבת, בהתוועדות עם הרבי רקדו וקפצו, במיוחד בשיר בפרק תהילים ע"א של הרבי "בך ה' חסיתי אל אבושה לעולם". רואים זאת גם בווידאו מאותו מעמד. הרבי בשיחה אמר שחיכה להתעוררות כזו כדי לייסד לכבוד "שנת השבעים" שבעים ואחד מוסדות.

הרבה נתנו מתנות שונות לרבי. גם מהציבור הכללי היהודי, ואפילו להבדיל גויים. זכור במיוחד נשיא ארה"ב רונלד רייגן שחתם על "יום חינוך לאומי" ביום הולדתו של הרבי. כיום, חסיד גם צריך לתת לרבי "מתנה" לרגל י"א ניסן?

בשנת תשל"ב היתה התרגשות גדולה לקראת י"א ניסן. התכוננו לכך זמן רב קודם. הרבי שאל ביחידות קבוצת תלמידים איזה מתנה הם מכינים... הכוונה היתה מתנה רוחנית.

אנשים החלו לתת מתנות מיוחדות לרבי כגון קערה מיוחדת למצות, ארון קודש, סטנדר לרבי שיוכל לעמוד וללמוד, וכו'. הרבי היה מעביר את המתנות לספרייה. במשך הזמן הרבי ענה לאלו שרצו לתת מתנות ש"מי שיש לו לתת, שיתן ל"קמחא דפיסחא" לעניים. ומי שיש לו "כסף משנה", שייתן גם את זה לעניים...." הרבי עצר את כל המתנות. כאמור, מתנות רוחניות הרבי דווקא עודד...

אנו חסידי חב"ד, מה נדרש מאיתנו ביום י"א ניסן? מה עלינו 'לקחת' מהיום הזה?

חסיד צריך למסור את כולו לרבי ביום כזה. בפרט מבצע שהרבי מאוד עורר עליו בתקופה זו לפני פסח. "מבצע מצה". בהתוועדות י"א ניסן ה'תשל"ב הרבי עורר על מבצע מצה. בסיום ההתוועדות הרבי החל לשיר ולעודד "על אחת כמה וכמה" והקהל היה בהתלהבות אדירה. הרבי קם והחל לרקוד ותוך כדי ריקוד הרבי הלך לכיוון החדר שלו. הקהל בדרך שהיה על ה"פרמידה" מרוב התלהבות החלו ליפול מראש הפרמידה... היה זה מחזה שלא יישכח.

חסיד צריך להתמסר כל כולו ללימוד ול"מבצעים". הרבי תמיד עודד לא רק לימוד אלא גם מעשה בפועל. הרבי בתקופה זו רוצה שיפעלו את כל המבצעים ובפרט עכשיו ב"מבצע מצה", בכל הכוח.

ושנזכה לאכול מן הזבחים ומן הפסחים תיכף ומיד ממש.

"להגיד שהחיינו"

הרב מיכאל טייב, משפיע בכפר-חב"ד:

הרבי לימד אותנו כיצד להתייחס ליום הולדת של נשיא. גזירת המן נתבטלה כי בחודש הזה נולד משה רבינו מושיעם של ישראל. מדוע זו הסיבה שגרמה לביטול הגזירה? משה רבינו הוא נשמה כללית. וביום הולדת מזלו של אדם גובר, והולדתו של נשיא הדור מזלם של כל ישראל גובר. ולכן יום ההולדת של הרבי שהוא נשמה כללית, זהו יום הולדת של כל אחד ואחד. צריך להתבונן: כשמה נולד "התמלא הבית אורה".

כך אצל הרבי. תאר לעצמך את העולם בלי הרבי. כמה מאות אלפים הניחו תפילין, התקינו מזוזות כשרות, מקוואות בכל מקום בעולם. היום חזרתי מ"מבצעים" והנחתי לאנשים תפילין. כמו שאצל משה כך הרבי הביא אור עצום בכל העולם כולו. הכמות של האנשים שהיו אצל הרבי מכל השכבות והושפעו, או על ידי השלוחים היא עצומה.

במילא, צריך קודם כל ממש לשמוח שהרבי ירד לעולם והביא כל כך הרבה אור ונחמה אחרי כל הצרות בדורות האחרונים. רק אתמול ראיתי ווידאו עם גאולה כהן שסיפרה על הרבי. אמרה כך: "אי אפשר לברוח מהעיניים של הרבי, ולא רציתי לברוח. כל כך הרבה אמונה וחיזוק". צריך להגיד "שהחיינו".

איך יודעים שיש אלוקים? עפ"י שכל. מתבוננים בעולם, איך שהכל פועל בצורה מופלאה ומדוייקת, ומבינים שמישהו מפעיל את הכל.

כשאתה רואה את כל השלוחים של חב"ד בעולם, כל הזמן נפתחים בתי חב"ד חדשים לאין ערוך ממה שהיה. אלפי חסידים מתוועדים באהבה עצומה לרבי. רואים במוחש איך שהרבי פועל גם עתה.

אנו חסידי חב"ד, מה נדרש מאיתנו ביום י"א ניסן? מה עלינו 'לקחת' מהיום הזה?
כמו שאדם נולד הוא מתחדש, כל אחד צריך לשאול את עצמו מה התחדש בשנה האחרונה מי"א ניסן הקודם ועד היום. כל אחד וחשבונו הפרטי. הרגש חסידי מינימלי זה להגיע להתוועדות ביום הזה. מי שלא מרגיש צורך להגיע להתוועדות, סימן שאיבד החיות שלו. צריך להתבונן ולחשוב שהרי הרבי בחר בי להיות חסיד שלו, זו זכות, אך גם חובה.

רבי גדול, צריך חסידים גדולים. וחסיד זה מי שעושה מה שהרבי ביקש.

יש סיפור על הרבי הרש"ב:
הרבי הרש"ב ביקש מאחד החסידים שלו, שהיה סוחר, להשיג לו ספר מסויים. החסיד הלך לעסקיו, ואכן יום אחד ראה מוכר ספרים והיה לו את הספר שהרבי ביקש. החסיד ניגש למוכר ושאל את מחיר הספר. הלה נקב בסכום גדול יחסית. חשב החסיד לעצמו: "עכשיו זה תחילת ימי השוק. אבוא עוד יומיים ובוודאי המחיר יירד." הגיע לאחר יומיים, והספר כבר נמכר. היה החסיד בעוגמת נפש גדולה, וסיפר לרבי את שהתרחש. הרבי הוציא מהמגירה את הספר ואמר לחסיד: "יכלתי להשיג לבד את הספר. כל העניין היה שרציתי לזכות אותך".

הרבי רוצה לזכות אותנו, וזה מחייב אותנו לבוא ולשבת בהתוועדות ולחשוב על הרבי. להתגעגע ולחשוב מה הרבי רוצה מאיתנו. לצערינו התרגלנו שלא רואים את הרבי.

אביו של גלעד שליט, שבנו היה בשבי, היה כל יום מפגין עם שלט שהכין בכתב ידו. פנה אליו אחד שהדבר נגע לליבו והציע לו לתרום לו שלט אלקטרוני כדי שלא יצטרך כל יום לכתוב לבד שלט חדש. אמר לו: "אני רוצה להחליף כל יום את השלט, ולכתוב מחדש. אני רוצה להרגיש כל הזמן את הכאב...

הרבה נתנו מתנות שונות לרבי. גם מהציבור הכללי היהודי, ואפילו להבדיל גויים. זכור במיוחד נשיא ארה"ב רונלד רייגן שחתם על "יום חינוך לאומי" ביום הולדתו של הרבי. כיום, חסיד גם צריך לתת לרבי "מתנה" לרגל י"א ניסן?

בהתוועדות י"א ניסן בתשל"ב הרבי אמר שמתנות צריכות להיות ע"י הוספה בתורה ומצוות. זה נותן כוח לרבי.

הרבי סיפר שהרבי הרש"ב לא חש בטוב הלך לד"ר פרויד. הד"ר אמר למשפחה: "הוא מבין במוח מה שהלב לא מוכן לקבל. והלב שלו לא מסוגל לקבל מה שהמוח מבין". ולכן אמר להם ללמוד את דברי תורתו של הרבי, להבין אותם, ולהודיע לרבי על כך. כך הוא יהיה בריא.

צריך ללמוד את השיחות של הרבי. י"א ניסן זה יום של אהבה לרבי.

כל אחד צריך שלא יעבור שבוע בלי ללמוד בעיון שיחה של הרבי, ללמוד את השיעורים חת"ת ורמב"ם ולהשתתף בקביעות במבצעים של הרבי. שיהיה מזל טוב, יד החסידים
תהיה על העליונה, ונזכה להתראות עם הרבי בירושלים הבנויה.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.