מערכת COL | יום ט' ניסן ה׳תשע״ד 09.04.2014

חשיפה: התנגדותו של הרבי להדפסת "מצוות מינוי מלך"

בספר החדש: "אוצר החסידים - ברחבי תבל", שנערך על-ידי הרב יוסף אשכנזי, ויצא לאור בימים אלה, נחשפת פרשייה מרתקת משנת השבעים של הרבי, שהתרחשה לפני 42 שנה בדיוק ● מדוע התנגד הרבי להדפסת "מצוות מינוי מלך" מ"דרך מצוותיך" - במהדורה מיוחדת, כדי שכלל אנ"ש ילמדוה בי"א ניסן? ● COL מתכבד לחשוף את הדברים בפרסום ראשון מתוך הספר החדש לסיפור המלא
חשיפה: התנגדותו של הרבי להדפסת
בספר החדש: "אוצר החסידים - ברחבי תבל", שנערך על-ידי הרב יוסף אשכנזי, ויצא לאור בימים אלה, נחשפת פרשייה מרתקת משנת השבעים של הרבי, שהתרחשה לפני 42 שנה בדיוק.

COL מתכבד לחשוף את הדברים בפרסום ראשון מתוך הספר:

בשנת השבעים להולדתו, הורה הרבי לייסד ע"א מוסדות חדשים, וההצעות בעניין, זרמו אל "ועד ע"א מוסדות" שהוקם. המשפיע הרה"ח ר' מנחם מענדל פוטרפס סיפר, כי התבקש באיגרת אנונימית, להעביר לוועד את שתי ההצעות הבאות:

א. הקמת קרן למימון כרטיסים לנסיעה אל הרבי, עבור חסידים מעוטי יכולת, שלא ביקרו עדיין ב"בית המקדש" (כלשונה של האיגרת). ב. הדפסת "מצוות מינוי מלך" מ"דרך מצוותיך" - במהדורה מיוחדת, כדי שכלל אנ"ש ילמדוה בי"א ניסן.

האיגרת שוגרה על-ידי הרה"ח ר' בן-ציון שם-טוב, שביקש ממישהו שירשמה, כדי להסתיר את זהותו. אולם, ר' מענדל עלה על עקבותיו. ההצעה השנייה שצוינה בה, מצאה אוזן קשבת, והתכוונו לבצעה, אולם לבסוף הוחלט לעדכן אודותיה את מזכירו של הרבי, הרה"ח ר' חמ"א חודקוב. הוא שאל את הרבי בעניין, ונענה בחריפות, בכתב יד קודשו:

פשוט שאין הזמן גרמא כלל וכלל לזה. ויבטלו כליל הצעה ההדפסה - ויטלפנו לכאן על דבר הביטול. ועל דבר הפסק הדיבור על דבר הקא סלקא דעתך אפילו. וקל להבין. ודי למבין.

הרבי אף כתב: "וינזפו בתוקף בזה שהציע את הנ"ל", אולם מתח קו מחיקה על מילים אלו.

הרב שם-טוב קרא את תשובתו של הרבי, ושמח. לתמיהתם של החסידים, הסביר:

אינכם מבינים! לשונו של הרבי, כי העת אינה מתאימה לכך, מלמדת שהמצב ישתנה! קינדערלאך! וכי הרבי יודה לנו על פעולה שכזאת?! הלוא מבואר בחסידות, שמינוי מלך מותנה בתחנונים חוזרים ונשנים של העם - הנתקלים בסירוב, ולבסוף נענים בחיוב! כך התרחש בשנת תש"י, שסירוביו של הרבי התבטלו לבסוף, הודות לאתערותא דלתתא, שעוררה במלך את הרצון למלוך.

לפיכך, למרות שכעת קיבלנו על הראש, עלינו לשמוח מכל סדק שנוצר בסירובו של הרבי, אשר יוביל לבסוף למלכותו השלמה.

ר' מענדל חיזק את דבריו של הרב שם-טוב: "אכן בעניינים מסוימים, מסרבים תחילה רבותינו נשיאינו, אולם חסידים פיקחים הינם, וכשמזהים רמז חיובי כלשהו, חוטפים אותו בשתי ידיים, ומנסים שוב ושוב - עד שתתקבל בקשתם". והוסיף: "כאשר שואלים את הרבי להיפך: "מנין שהיוזמה כדאית?" עלולים לקלקל חס ושלום, ולדחות את העניין למשך זמן". הוא סיפר על כך:

"אחד מגדולי החסידים ציין באוזני הרבי הרש"ב, כי איחור התפילה מזמנה - עקב ההכנות לה, מנוגד להלכה בשולחן-ערוך. הוא נענה, שעליו להקפיד על ההלכה, ולא לאחר את זמן התפילה. בכך התעלם הרבי מכלל הסבריהם של רבותינו נשיאינו בעניין, עקב ספקותיו של הלה".

יצוין לפתגמו של כ"ק אדמו"ר נשיא דורנו: "ווי מען פרעגט - אזוי ענטפערט מען" (כפי ששואלים - כך משיבים).

הספר החדש: "אוצר החסידים - ברחבי תבל", שנערך על-ידי הרב יוסף אשכנזי, ויצא לאור בימים אלה, מכה גלים. הוא מהווה המשך לרבי המכר "אוצר החסידים - ארץ הקודש" ו"אוצר החסידים - ניו-יורק", שכבשו את חנויות הספרים בסערה. בספר מסוקרת השפעתן של הדמויות הבאות:

הרב ישראל הלוי לוין (נעוולער), הרב ניסן נמנוב, הרב פרץ מוצ'קין, הרב ישראל נח בליניצקי, הרב בן-ציון שם-טוב, הרב סעדיה ליברוב, הרב חיים מרדכי הכהן פרלוב, הרב יוסף גולדברג, הרב אהרון יוסף בליניצקי, הרב אבא פליסקין, הרב יצחק דובוב, הרב אברהם אליהו פלוטקין, הרב בצלאל וילשנסקי, הרב דובער בוימגרטן, הרב שניאור זלמן מרוזוב, הרב שניאור זלמן סרברנסקי, הרב אברהם אליהו אקסלרוד, הרב מנחם זאב גרינגלאס, הרב אייזיק שוויי, הרב יהושע העשיל צייטלין, הרב מנחם צבי ריבקין, הרב אברהם סנדר נמצוב, הרב ירחמיאל בנימינסון.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.