מערכת COL | יום ג' ניסן ה׳תשע״ד 03.04.2014

המזרח, המודל, המנטור: האחים בוטמן מדברים על האח

לקראת ה'שלושים' לפטירתו של שליח הרבי לנהריה הרב ישראל ברוך בוטמן, קיים COL שיחה משותפת עם שלושת אחיו, יבדלחט"א: הרב יוסף-יצחק בוטמן משגיח ראשי ומשפיע בישיבת תות"ל לוד, הרב יוחנן בוטמן שליח הרבי בחדרה והרב יהודה בוטמן שליח הרבי ברמת השרון ● במהלך השיחה מספקים האחים הצצה לדמות הנדירה והבלתי-נשכחת ● "הוא היה המזרח", אומר הרב יוסף-יצחק, שעכשיו מתפקד כאח הגדול. גם הרב יוחנן והרב יהודה מצטרפים לדבריו: "המודל שלי", אומר הרב יוחנן, והרב יהודה מוסיף: "הוא המנטור שלי"  האחים בוטמן מדברים 
המזרח, המודל, המנטור: האחים בוטמן מדברים על האח
האחים בוטמן ב'שבעה' על פטירת אחיהם הרב ישראל ע"ה (צילומים: מאיר דהן וארכיון COL)
מאת נחמיה

ביום ראשון, ו' ניסן, יצויין יום השלושים לפטירתו של השליח המסור הרב ישראל ברוך בוטמן מנהריה ע"ה. לקראת השלושים שוחחנו עם שלושת אחיו יבלחט"א: הרב יוסף יצחק בוטמן משגיח ראשי ומשפיע בישיבת תות"ל לוד, הרב יוחנן בוטמן שליח הרבי בחדרה והרב יהודה בוטמן שליח הרבי ברמת השרון, ששיתפו אותנו בהצצה לדמותו הנדירה של אחיהם הבכור.

עבור שלושתם מדובר באבדן של הדמות המרכזית מבין האחים. "הוא היה המזרח", אומר הרב יוסף-יצחק, שעכשיו מתפקד כאח הגדול. גם הרב יוחנן והרב יהודה מצטרפים לדבריו: "המודל שלי", אומר הרב יוחנן, והרב יהודה מוסיף: "הוא המנטור שלי".

ישראליק חסר לנו

באיזה מקום מורגש החוסר שלו?

הרב יוסף-יצחק: בגלל הקרבה שלנו בגיל, הייתי הכי קרוב אליו. הוא היה יותר מאשר אח בכור רגיל, הוא היה דומיננטי מאוד. היינו מדברים פעמיים ואפילו שלוש פעמיים ביום. השיחות האלה, וחוש ההומור שלו חסרים לי מאוד.

הרב יהודה: התייעצתי איתו הרבה. ישראליק היה מורה לחיים בכלל ובפרט בכל מה שקשור לשליחות. אני מכיר שלוחים שלמדו ממנו אפילו איך לארח בבית. החוסר שלו מורגש גם בנהריה, הוא היה הולך בעיר, הוא היה 'משתלט על הרחוב'.


שליח הרבי, הרב ישראל-ברוך בוטמן

הרב יוחנן: החוסר הוא קשה מאוד. הוא היה מודל לשליחות, מודל לנועם הליכות ומודל לחסיד שאכפת לו מהרבי. עם החוסר עליו מדברים האחים, מתמודדים רבים ממכריו של הרב בוטמן ע"ה, בהם גם רבים מתושבי נהריה. במהלך ימי השבעה, נכנסו מנחמים רבים שסיפרו לאחים ולמשפחה האבלה, על העזרה הרבה שקיבלו ממנו, על האוזן הקשבת שידע להיות ועל האכפתיות שלו.

איזה אח גיליתם ב'שבעה'?

הרב יוסף-יצחק: כבר בלוויה ראיתי באופן חזק מאוד, שנהריה בוכה. ראש העיר אמר: 'הפסדתי חבר'. גיליתי שהוא היה הנשמה של העיר, האבא של נהריה. למען האמת, הכרתי את זה עוד לפני שהוא נפטר. במהלך המבצעים שאני עושה בשדה תעופה, פגשתי פעם יהודי שסיפר לי שהוא מנהריה. שאלתי אותו אם הוא מכיר את מנהל בית חב"ד, אבל הוא לא הבין על מי אני מדבר. רק כשאמרתי לו את השם ישראליק בוטמן, הוא סיפר על הקשר שיש לו איתו. המעניין היה סימן הזיהוי שהוא נתן לי, כדי לדעת אם אנחנו מדברים על אותו אדם. אחרי כמה סימנים פיזיים הוא אמר לי: 'נו, זה שהולך כמו ראש העיר'.

הרב יוחנן: ההרגשה 'אבא של נהריה', עלתה בהרבה שיחות עם תושבים. בשבעה שמעתי שכשהוא הגיע לנהריה בתשמ"ב, השכנים בבניין מאוד נלחצו מהדתי שיסגור להם את הכביש בשבת ויחזיר אותם בתשובה. ההצלחה שלו היתה כל כך גדולה, שבכל האירועים של הבניין הוא השתתף. דור שני לדיירי הבניין הגיעו לנחם, אפילו ממרכז הארץ.

הרב יוסף-יצחק: 35 חתונות הוא ערך לדיירי הבניין הזה.

הרב יהודה: כשהייתי עם ישראליק בבית הרפואה, נכנס לחדר תושב נהריה שהתחיל לבכות נורא. אחרי שהוא דיבר קצת עם ישראליק, התחבקנו והוא הלך. פגשתי אותו שוב בשבעה, וגם כאן הוא פרץ בבכי חסר מעצורים. כשהוא נרגע אחרי הרבה זמן, הוא אמר לי: "כל מה שיש לי מבחינת אידישקייט, זה בזכותו. אתה חושב שאיבדת אח, אבל הוא היה אח שלי בלב ובנפש. אני זה שאיבדתי אח".

אכפתיות מכל יהודי

הרב יוחנן: המעניין בשבעה היו האנשים שהגיעו לנחם גם מחוץ לנהריה. למשל משפחה של חסידי גור מאשדוד, שבערב שבת לפני 22 שנה נפצעו בתאונת דרכים באיזור נהריה. ישראליק דאג להם וטיפל בהם, לאורך כל השהות שלהם בבית הרפואה. הם סיפרו בשבעה שאפילו חולצות לשבת לילדים הוא הביא, עד כדי כך היה אכפת לו מכל אחד.

הרב יהודה: זה היה חלק מהאישיות המיוחדת שלו. הוא ידע לגעת בכל אחד ברגש היהודי הכי בסיסי שלו. הוא היה אומר בוקר טוב לכל אחד במאור פנים בצורה כזאת שהוא עורר את היהודי הפנימי שלו, כבר באמירת בוקר טוב בחיוך. זאת התגלמות של המושג שליח.


דף הבית של עיריית נהריה שעה קלה לאחר פטירתו של הרב בוטמן

הרב יוסף-יצחק
: אתם מדברים על כמה הוא נגע בכל אחד, גם אני שמעתי סיפור בשבעה שממחיש את זה. התיישב לידי יהודי שסיפר לי על הלוואות גדולות מאוד שישראליק היה לוקח ממנו. הוא סיפר על עשרות אלפי שקלים, בהפרשים של ימים בודדים. אותו אחד אמר לי שאף פעם הוא לא סירב לישראליק. "ראיתי את הטוב והאהבה שלו, פשוט לא יכולתי לסרב לו", הוא סיים.

יש משהו שלמדתם ממנו ותיקחו לחיי היומיום שלכם?

הרב יהודה: ההשתתפות הקבועה שלו בשמחות ובאירועים משפחתיים של כל תושבי נהריה, הרשימה אותי מאוד. בימי השבעה החלטתי שאני אתגבר את ההשתתפות בשמחות של כל רמת השרון. זאת צוואה אישית שלי וכבר התחלתי לקיים אותה במהלך השלושים.

הרב יוסף-יצחק: מלבד הביטחון העצמי והאופטימיות שהוא שידר, למדתי ממנו את החשיבות של שמירה על הכבוד של הרבי. סיפר לי אחד מרבני אנ"ש, על ישיבה בועדת הסניפים של צא"ח, שבה הגיע מישהו כדי לקבל הכרה כשליח, הכרה שתזכה אותו בתקציב מסויים. אותו אחד לא פעל בהתאם להוראות הרבנים ולא הכפיף עצמו למרותם. ישראליק קם ואמר לו: "למה באת, כדי לקבל כסף? זאת לא הכתובת!". אני לומד ממנו את הלהט בהגנה על כבוד הרבי.

הרב יוחנן: הנושא של כבוד הרבי, באמת היה חשוב לו מאוד, והוא ידע לעשות את זה במאור פנים. גם כשהוא דיבר בתקיפות הכי גדולה, הוא שמר על ידידות עם כולם.
השיחה עם האחים רצופה בסיפורים על אישיות נדירה של שליח בלב ובנפש, לשלושתם זה ברור שהאבדן האישי שלהם, משולב באבדן של מדריך לחיים שלהם ושל רבים אחרים ממכריו.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.