טיסה MH370 אינה עונה
משה בן-חיים
הטיסה שהמריאה מקואלה לומפור לבייג'ין בתאריך ו' אדר ב' התשע"ד (08.04.14 למניינם), אבדה ממסכי המכ"ם כשעה לאחר שיצאה לדרכה, באמצע הדרך בין מלזיה ודרום וייטנאם.
מאז ועד היום, אין קצה חוט שיפתור את התעלומה המסתורית. מומחי טיסה טוענים, כי בדגם המטוס מסוג בואינג 777-200 כמעט ולא ארעו תקלות עד היום.
"זהו מטוס בטוח מאוד לטיסה, וכאלף יחידות יוצרו ממנו עד היום. ומאוד לא סביר, כמעט בלתי אפשרי, ששני מנועיו הפסיקו לפעול עקב תקלה", אמרו. מטוס חדיש זה בנוי כך שגם עם מנוע אחד יכול להמשיך לטוס בביטחה וללא בעיות. יש לציין שמטוס כזה, יכול לטוס עפ"י נתוני מחשב, והעומס המוטל על הטייסים הוא יותר באחריות על מערכות המטוס, מאשר בהטסה עצמה.
עד היום לא נמצאו שברים, ובוודאי לא נמצאה ה"קופסה השחורה" (מכשיר מוגן המקליט את מהלך הטיסה ונתוניה) שיכולה לתת הסבר מניח את הדעת על התעלומה המסתורית. והנה חלק מהעובדות כפי שפורסמו עד היום: חיל האויר האוסטרלי דיווח כי לכאורה זוהו עצמים בים, אך לאחר בדיקה התברר שאין אלו קשורים למטוס שאבד.
חיל האויר הסיני גם הוא דיווח אתמול על מציאת חלקים שונים, ולבסוף שוב התברר שאין קשר למטוס המלזי. מקור בכיר המעורב בחקירה אמר כי לא התגלו ראיות לתאונה שהייתה יכולה לגרום להיעלמות המטוס, וכי ככל הנראה הקברניט, אחראי לסטייה החדה ממסלול הטיסה. החוקר, קצין רם דרג העובד לצד צוות חקירה מיוחד במשטרת מלזיה, באומרו כי אין כל ראיה המצביעה על כך שהמטוס נפל קורבן לחטיפה או התרסק בשל תקלה טכנית, והוסיף כי החוקרים לוחצים על בני משפחתו של הטייס למסור מידע על התנהגותו לפני הטיסה.
לדברי החוקר, המעורב בחקירה מתחילתה, המשטרה סבורה שהטייס בן ה-53 הסיט את המטוס במכוון. הוא ציין כי הטייס היה האדם היחיד במטוס - כולל טייס המשנה, שהיה לו ניסיון מספיק כדי לבצע תמרון שכזה. החוקר העריך כי הטייס לא פעל עבור כסף, ודחה את הטענה שהטייס קיבל שיחה לא מזוהה לפני הטיסה. לאחרונה התקבל דיווח המבוסס על חקירת בני משפחתו של הטייס, שזמן רב לפני הטיסה הטייס התנהג בוצרה מבולבלת ומוזרה. כמו כן יש חשד כי הטייס ניתק את מכשירי המטוס המשוכללים מאיתור ובכך "ניתק" את התקשורת עם המטוס.
דיווח נוסף שהתקבל, מצביע על כך ששני נוסעים על המטוס רשומים בדרכונים מזוייפים, מה שמצביע על כיוון של חטיפה.
סימני השאלה רק גוברים לאחר שבכיר בממשלת מלזיה הסביר כי "בסבירות של יותר מ-50%, מכ"ם צבאי איתר את המטוס לאחר שיצא מטווחם של מכ"מים אזרחיים". דווח עוד כי נרשמו שינויים משמעותיים בגבהי הטיסה של המטוס המלזי, לאחר שאבד עמו הקשר. הבכירים אמריקאים המעורים בפרשה צוטטו כאומרים שלפי נתוני מכ"ם של צבא מלזיה, המטוס הגיע לגובה 45 אלף רגל, מעל גובה השיוט המרבי המותר למטוס מסוג זה, ובהמשך הנמיך לגובה 23 אלף רגל והתקרב לאי המלזי פננג. קשה לדעת מה מידת המהימנות של דיווחים אלה, והאם אכן קיימים נתונים כאלה בידי הצבא המלזי.
כל הזמן עולים עוד ועוד סימני שאלה סביב תעלומת הטיסה המלזית שנעלמה עם 239 נוסעיה. אחד מאותם סימני שאלה עלה כאשר אחות של אחד מהנוסעים מטיסה MH370 התקשרה לאחיה בשידור חי בטלוויזיה הסינית. בצד השני, במפתיע, נשמע צליל שמעיד על קבלת השיחה, בניגוד לצליל של מספר לא זמין כפי שהיה מצופה. עם זאת, לא התקבלה תשובה בצד השני ולבסוף השיחה נותקה.
מה שברור לפי איכון של המטוס בזמן האחרון בו הוא נצפה, שהיה זה איזור ללא יבשה, כך שאפשרות שנחת אי- שם באי בודד לא סבירה. כך גם הסביר ראש הממשלה המלזי את הסבירות להתרסקות המטוס.
קשה לקבל תמונה ברורה מה גרם להיעלמות המסתורית שיתכן והסתיימה בהתרסקות בים. פיגוע טרור? אולי מעשה טירוף של הטייס? אולי תאונה? אולי חטיפה למקום בלתי ידוע? עד עתה יש דיווחים שיכולים להצביע על כל האפשרויות, למרות שהסבירות הגבוהה ביותר היא שהוא התרסק בים.
האם מדובר בתעלומה הגדולה של השנים האחרונות? בעידן של לווינים, כשכל מכשיר טלפון נייד ניתן לאתרו בקלות, מטוס ענק ומתקדם מסוגו בעולם, נעלם כאילו בלע אותו הים? כרגע לאף אחד אין תשובה על כך, בלתי לה' לבדו.