מערכת COL | יום כ"ד אדר ב ה׳תשע״ד 26.03.2014

שקדי שקדי למה עזבתני? ● מילה של קמיסר (פ)

בימים אלו סיים מנכ"ל אל על האלוף במיל' אליעזר שקדי ארבע שנות כהונה. תקופת כהונתו תיזכר כתקופה הטובה ביותר ביחסי הציבור החרדי וחברת אל על אפרים קמיסר, מנהל אתר www.kamisar.com מקדיש את טורו החודשי לפרידה ממנכ"ל יוצא דופן  לטור המלא
שקדי שקדי למה עזבתני? ● מילה של קמיסר (פ)
אלוף במיל' אליעזר שקדי, מנכל אל-על היוצא בחדרו הק' של הרבי במעמד תחילת כתיבת ספר תורה לאחדות ישראל של אל-על (צילום: מוישי לו)
הוא כובש אותך מהרגע הראשון, כל מפגש אתו הופך מהר מאוד לשיעור במורשת ישראל.
כך ראה את תפקידיו בצבא עד שהגיע לתפקיד הרם של מפקד חיל האוויר, וכך גם פעל כמנכ"ל חברת התעופה הלאומית של ישראל או כפי שהוא נוהג לכנותה – "הכנפיים האזרחיות של העם היהודי". כל חיל בחיל האוויר בתקופתו זכה להגיע לביקור עומק בירושלים, כך זכו גם כל עובדי אל על במהלך שנות כהונתו.

אנחנו הסוכנים אמנם חטפנו מאל על בקדנציה הזו כמה רעידות קלות בכנף, אבל לא על זה באתי לכתוב היום. היום אני כותב כנוסע חרדי באל על.

שמחתי להיות מוזמן יחד עם עוד כמה מידידיך לאירוע פרידה שערך לכבודך הרב שמואל רבינוביץ רב הכותל והמקומות הקדושים. היה נפלא לראותך יושב בראש השולחן, בהתוועדות רעים כשלצידך חברי וועדת הרבנים למען השבת, רב החברה הרב יוחנן חיות, חבר הכנסת הרב אייכלר ועוד ידידים.

היה מצופה לראות ישיבות חבריות כאלו דווקא בתחילת קדנציה, טרם שנות הביצוע, מילות נימוסים לפני כניסה לתפקיד כשהכל עוד נראה זוהר. אבל אחרי? בכזו ידידות ורעות. כנראה שבשנים הללו קרה משהו מיוחד באל על.

ראשון המתוועדים היה הרב משה ראב"ד שהיה רב חיל האוויר בתקופתך כראש החיל. הוא סיפר כמה סיפורים נפלאים אודותיך. הוא סיפר על המפגש הראשון שלכם, אתה כראש החיל והוא כרב החיל. הוא סקר בפניך את עיקר תפקידו, כשרות המזון ושמירת השבת. ואתה הגבת ממש בפליאה "חשבתי שאלו נושאים שאני אמור לפקח עליהם. אם זה הצבא של העם היהודי, הכל כמובן חייב להיות כאן כשר ובשבת ייעשו אך ורק פעולות הגובלות בפיקוח נפש, כל השאר יידחה ליום ראשון".

הרב ראב"ד ואחרים העלו על נס את מסירותך הכנה, החפה מכל אינטרס זר לשילוב חרדים בצבא. כדוגמאת פרוייקט 'שחר כחול'. הוזכר גם כי ראש אכ"א באותם ימים טען בלהט כי אין לזה סיכוי וכיום אחרי ההצלחה הגדולה הוא כבר מבקש לזקוף זאת לזכותו. ראית בציבור המתגייסים החרדי את העילית של העילית ומשכך ההנחיות שלך לבקו"ם היו ברורות. "במידה וניצב מולכם בחור/אברך חרדי, נסו לשבץ אותו בחיל האוויר, אני רוצה אותו!"

גם בתפקידך ב'אל על' נהגת כך, ומי שבא להודות לך על כך הוא ראש העיר מודיעין עילית, הרב יעקב גוטרמן. פניה של מר שקדי לגוטרמן לפני כמה שנים הולידה שיתוף פעולה יוצא דופן. קבוצה של 60 נשים חרדיות ממודיעין עילית העובדות כיום במוקד ההזמנות של חברת אל על. "הן עובדות למופת" הכרזת בקול רם.

המפגש התקיים ימים ספורים לפני העברת חוק הגיוס בכנסת והנושא עמד חזק באוויר. היה נראה כמה לא נח למפקד חיל האוויר לשעבר עם השיח הקוטבי שהתחולל וכמה היה רוצה לראות את זה מתבצע באופן אחר וידידותי יותר.

שני סיפורים קטנים שסיפר בעניין הזה, היוו דוגמא אישית איך הוא רואה את הציבור החרדי ואת הערכתו כלפיו.

הראשון היה עם מנהלת בסיס הדרכה שהכשירה חיילים חרדים בדרכם לחיל האוויר. שקדי התעניין אצלה איך הולך עם ההכשרה. היא אמרה שדי בסדר אבל נראה לה שיש קצת בעיות באנגלית וחשבון. "אנגלית וחשבון?? החבר'ה הללו למדו גמרא, הם יילמדו אנגלית וחשבון בלי בעיה !!"
השני היה מקרה בו עמד האלוף שקדי מול קבוצת חיילים ושאל אותם "האם אתם יודעים מה זה יהודי חרדי"? נתן להם לחשוב רגע ואז ענה "חרדי, זה הסבא של כולכם כאן!"

מדהים היה לראות את חברי וועד הרבנים למען השבת בראשות הרב גולדקנוף מדברים עליו בחיבה כה גדולה. בקדנציה שקדמה לזו הגענו אף למצב של חרם מוחלט של הציבור החרדי על אל על. אך הקדנציה האחרונה לא סיפקה להם שום מקרה חריג, שום מקרה של חציית הקווים המוסכמים. הכל חד וכנה. כי אם אתה המנכ"ל של הכנפיים האזרחיות של העם היהודי והחברה התחייבה לא לטוס בשבת, אז אין מקום למשחקים. גם אם זה עולה ביוקר רב. כמו שהיה עם מטוס עמוס נוסעים שבשל תקלה לא הספיק להמריא בזמן והיה ברור כי אם ימריא, יגיע לארץ לאחר כניסת השבת. מר שקדי הורה על ביטול הטיסה ופיזור כל הנוסעים בבתי מלון עד לצאת השבת. כנות כזו לא הייתה בקדנציות הקודמות.

בעניין השבת והאמונה היהודית הכנה של מר שקדי, הוסיף מר אריה פרנקל, איש הפרסום הוותיק ומי שעמד מאחורי ארגון הערב. הוא ציין רגע מיוחד שייקח אתו משנות הכהונה של מר שקדי.
זה היה לפני כמה חודשים במסיבת עיתונאים בו חשפה אל על את המותג החדש "אפ" לטיסות מוזלות לכמה יעדים באירופה. היה שם קהל גדול של עיתונאים מהתקשורת הכללית, אחד שאל בהתרסה – מדוע שהטיסות הללו שהם לא תחת השם המפורש של אל על לא יטוסו גם בשבת? מר שקדי ענה לו בנחרצות, "אפ" זה מותג מבית אל על ובקדנציה שלי לא יהיה שום שינוי במדיניות החברה. אל על לא טסה בשבת !

מר פרנקל היה גם מי שליווה את הפרוייקט המדהים של מר שקדי, פרוייקט כתיבת ספר התורה של אל על לאחדות ישראל. בו כתבו אותיות כל שכבות הציבור היהודי בכל העולם כולו. גם מהמסעות הללו נחרטו אצל מר פרנקל רגעים בלתי נשכחים.

אני לא רוצה חלילה לקפח דוברים נוספים שדיברו והפליגו בשבחו של מר שקדי, אם זה הרב רבינוביץ וחבר הכנסת הרב אייכלר. כולם שמחו להוקיר תודה ולבטא הערכה.

אאחל לך מר שקדי הצלחה רבה בהמשך הדרך בכל שביל אליו תצעד ונקווה ונייחל לכך שהמנכ"ל החדש מר דוד מימון, איש נפלא ועתיר זכויות, ישכיל לצעוד באותה הדרך ובאותה הישרות לשיתוף פעולה פורה בעתיד

בברכה,
אפרים קמיסר

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.