מערכת COL | יום י"ט אדר ב ה׳תשע״ד 21.03.2014

כיצד הפכה נחל'ה ליעד נדל"ן חם ● מיוחד

בשבוע שעבר ציינה נחלת הר-חב"ד שבקריית מלאכי 45 שנים להיווסדה. השכונה שהייתה מיועדת במקור לעולים חדשים מקרב עולי רוסיה, גרוזיה ובוכרה, תפסה מקום של כבוד בין הקהילות החב"דיות הפזורות ברחבי הארץ, כשהרבי במהלך השנים, שלח עשרות משפחות למקום בכדי לעבות את האוכלוסיה במשפחות יר"ש מאנ"ש. בתקופה האחרונה זכו מספר עמותות ויזמים חב"דיים במכרזי בניה במקום, מה שהולך להביא בשנים הקרובות מאות משפחות, זוגות צעירים ברובם, שיהפכו את נחלת הר-חב"ד ליעד נדל"ן נוצץ  נחלת הר חב"ד
כיצד הפכה נחל'ה ליעד נדל
נחלת הר חב"ד - אז והיום (צילומים: ברלה שיינר, COL וגרשון גרא ז"ל)
הרצל קוסאשוילי

בשבוע שעבר ציינה נחלת הר-חב"ד שבקריית מלאכי 45 שנים להיווסדה. השכונה שהייתה מיועדת במקור לעולים חדשים מקרב עולי רוסיה, גרוזיה ובוכרה, תפסה מקום של כבוד בין הקהילות החב"דיות הפזורות ברחבי הארץ, כשהרבי במהלך השנים, שלח עשרות משפחות למקום בכדי לעבות את האוכלוסיה במשפחות יר"ש מאנ"ש.

אין ספור מענות מהרבי וליווי צמוד בכל צעד ושעל, היו כרוכים ושזורים בהקמת השכונה החב"דית שבקרית מלאכי. הרה"ח אפרים וולף ע"ה, שהיה ממקימי השכונה, דיווח לרבי בזמנו על פי בקשתו בכל פרט בהתקדמות הבניה, אכלוס הבתים ואף בהקמת בתי הכנסת בשכונה.

את החשיבות שייחס הרבי למקום ולהתפתחותה, אפשר אולי ללמוד מהתבטאויותיו הנדירות אודות הצורך בהרחבת המקום: "...שכל הוספה במספר המתיישבים בנחלה זו... הרי זו הוספה בכמות ועוד יותר באיכות בכל עניני הנחלה, ועל ידי זה בכל עניני חב"ד אשר באה"ק ת"ו, ועל ידי זה בכל עניני ארצנו הקדושה". (אג"ק מיום ג' ניסן ה'תשל"א).

במכתב כללי לתושבי נחלת הר חב"ד (אג"ק ט'תשלח) שולח הרבי את איחוליו, תפילותיו וברכותיו למתיישבים בנחלת הר חב"ד ומוסיף "הדברים מופנים להמתיישבים בנחלת הר חב"ד, הן אלה שהתיישבו כבר והן שיתיישבו בעתיד".

והנה ציטוט ממש נבואי של הרבי, בהתייחסות ישירה לרכישה בסכומי עתק בגלל 'יוקרה' של המקום: "הנה ידוע אשר אין דעתי נוחה כלל ממה שמבזבזים סכומים עצומים לפי ערך בשביל לדור במקומות מסויימים באה"ק ת"ו, אף שקל יותר להשיג דירה במחירים ותנאים מתאימים לפי ערך בשכונה של יראי שמים מחוץ למקומות המסוימים. בנידון זה הרי יסדנו לא כבר ישוב לעולים ממדינה ההיא, ושמו "נחלת הר חב"ד" בסמיכות לקריית מלאכי, בשביל עולים ובתנאים הכי נוחים שלא בערך לשאר המקומות באה"ק ת"ו".

בשעה ששכנותיה של קריית מלאכי-אשדוד ואשקלון חוו תנופת בניה, כשמשקיעי הנדל"ן הרחיקו עד באר שבע, דומה היה שקריית מלאכי לא שמעה על מצוקת הדיור ועל מחירי הנדל"ן המאמירים. המכרז הראשון שפורסם בה בוטל. לא היו מספיק הצעות.

זה לא סוד כמוס, ולמעשה מדובר במצוקה של ממש. בעוד בכל רחבי הארץ הולכות ונבנות אלפי יחידות דיור, חרף העלייה התלולה במחירי הקרקעות והנדל"ן, הרי שבאזורי המגורים החב"דיים המצב קטסטרופלי. כבר כיום למעשה ישנו מחסור חמור בדירות עבור זוגות צעירים מחב"ד שנישאים בקצב מרשים כ"י. מה שהביא כמובן לזינוק חד במחירי שכר הדירה ובמחירי הנכסים עצמם כמובן.

אם פעם, עד לא יותר מלפני שבע שנים, דירה בת ארבעה חדרים היתה מושכרת במחיר ריאלי של 1,800 שקלים, הרי שכיום מדובר בחלום רחוק. בעבור דירת ארבעה חדרים תידרשו להיפרד משלושת אלפי שקלים מידי חודש בחודשו.

מצד שני, המצב האקוטי הזה של מחסור באופציות דיור, הביא רבים וטובים, ולא רק בנחל'ה, לצאת מאזורי הריכוז לעבר רחובות סמוכים, בתקווה שמהם ילמדו וכך יעשו, ובעתיד הרחוק יותר, המקום 'ייהפך' לחרדי/חב"די מכורח הנסיבות.

בשיחה עם כמה מהזוכים במכרז באזור, מצטיירת תמונה מפתיעה ומעודדת. על פי הנתונים כעת, אזור קריית מלאכי הולך לתפוח ולגדול בכשלוש מאות משפחות מאנ"ש! מדובר למעשה בגידול המשמעותי ביותר בשנים האחרונות שנעשה אי פעם בריכוז חב"די. מאז היווסדה, השכונה אמנם התרחבה בקצב איטי בדומה לעיר קריית מלאכי כולה, אולם בעשרים השנים האחרונות, כמעט ולא נעשו 'הרחבות' בשכונת חב"ד בנחל'ה.

ר' איתן אחיטוב שזה במכרז באזור לא מכבר, מדבר על שינויים מרחיקי לכת בתוואי האוכלוסייה במקום: "זה הולך לשנות את נחל'ה בסדר גודל של צמיחה בחמישים אחוז. הנהירה למקום תוריד כמובן את ממוצע הגילאים, שכן רובם יהיו זוגות צעירים. זה גם במקביל יגדיל את הצורך בהרחבת תשתיות החינוך והרווחה במקום. מוסדות דת וכו'. הצורך בגני ילדים נוספים יגדל משמעותית, יידרשו בתי כנסת נוספים כמובן, כשלמעשה זה גם ייתן בצורה מסוימת מענה תעסוקתי לתושבים החדשים שיגיעו לשם. מישהו הרי צריך לאייש את כל המקומות הללו".

לדבריו, אין צפי של גדילה כזו משמעותית באף קהילה חב"דית בארץ בסדר גודל זהה, והיתרונות שיש למקום ברורים: "מדובר ככלות הכל במרכז הארץ. הקרבה לערים גדולות כמו אשדוד, רחובות, קריית גת ואשקלון רק הופכת את המקום לאטרקטיבי יותר. בנוסף לכך, יש את כביש 6 באזור ובעתיד אף מתוכננת בקריית מלאכי תחנת רכבת. רוצה עוד סיבות?"

"מדובר בקהילה חדשה שתקום שם. לא מדובר באוכלוסייה מעוטת יכולת, אלא במעמד ביניים. הם כמובן יתפתחו לצד קהילה וותיקה ומבוססת שחיה שם עשרות בשנים, עם רב שמנהל ביד רמה את הקהילה והמוסדות".

"דבר כזה לא יתרחש בכפר חב"ד" הוא אומר, "שכן הכפר כבר התפתח אל מעבר ליכולת האמיתית שלו במסגרת 'הטייטל' המקורי - 'כפר'. כל הרחבה בכפר תהפוך אותה למועצה מקומית, מה שיוריד אוטומטית את המחסום והבקרה מלמכור דירות בכפר לכל דורש. מה גם שהקרקעות באזור מוגבלות והמחיר שלהן רק הולך ומאמיר".

ר' איתן אחיטוב לא היחידי שנשמע אופטימי בקשר לעתיד החב"די המזהיר שצפוי לקריית מלאכי. בתקופה האחרונה זכו מספר עמותות חב"דיות במכרזים לבניה במקום, שמתווספות לעמותות שזכו בסיבוב הקודם, ו'לפס חב"ד', שכבר קורם עור וגידים.

בכלל, מסתבר שרכישה דרך עמותה שזוכה במכרז היא הדרך הפופולארית ביותר במגזר החרדי לרכישת דירה. מדובר בצורת רכישה שמפחיתה וחוסכת עלויות ניכרות שבלתי ניתן למנוע אותן ברכישה ישירה דרך הקבלן.

עוה"ד ר' בצלאל מזרחי שמתגורר במקום מספר שנים לא מבוטל, ונמצא גם בין הזוכים במכרז שכזה, מודה ששנים חיכו לתנופת בניה שכזו בחב"ד. לדבריו מדובר במקום עם היסטוריה חזקה ודמויות חסידיות שמותירות חותם על הקהילה הנחלאית, והוא אפילו מנדב סיפור כתנא דמסייע: "לפני כחמש שנים נולד לי בן בחוה"מ פסח, ובאו כל המשפחה לשלום זכר אליי לנחל'ה. בניהם, שני אחים שלי שהתגוררו ברחובות. המשפחה כל כך התלהבה מהמקום ומהשבת שהם חוו שם, שכבר בקיץ שלאחר מכן שניהם עברו לנחלה".

"בין אם זה לקום בבוקר ולראות את שיעור החסידות רב המשתתפים. ובין אם זה לחזות בליל שבת במאות מתפללים שעוברים לאחר תפילת ליל שבת ליד הרב בכדי לומר לו "גוט שבת", הנחלה' הוא מקום מוברך ובסיס חסידי לכל דבר".

"לשיעורים של הרב מענדל וועכטער בימי החול מגיעים מכל האזור, ובשבת בבוקר השיעור שלו מלא. אז אם כפר חב"ד שהוקמה על ידי הרבי הריי"צ והתברכה על ידו, הרי שהנחלה' זה מקום שהתברך ע"י הרבי. ולא חסרות דמויות, תיקח את הרב הגאון החסידי הרב אברהם (בומי) פרידלנד, יהודי של הבעל שם טוב באמת, שאוסף את הילדים בבוקר ומתפלל איתם באהבה".

"אני מדבר איתך על כך שנחל'ה התברכה בדמויות מלאות הוד, מראשי הקהל ועד לרב הקהילה המרא דאתרא הרב יצחק-יהודה ירוסלבסקי שליט"א, שהוא גם במקרה הרב האישי שלי שאיתו אני מתייעץ בעסקיי ובכלל. ללא ספק, נחל'ה התברכה במיטב הברכות, והחיזוק המשמעותי של מאות משפחות מאנ"ש שהולכות להגיע לכאן בשנים הקרובות, הולכות להיות הדוגמא וההוכחה החיה לכך שברכותיו של הרבי מלוות אותנו לעד".

בשיחה עימם עולה כי רוב מוחץ של הרוכשים והמתעניינים הם בעצם זוגות צעירים המחפשים מגורי קבע ולא נכס להשקעה. וגם אלו שרוכשים כנכס להשקעה, יאכלסו את הדירות בסופו של דבר בזוגות מאנ"ש. יצויין כי כרגע מדובר על תוכניות בנייה שיתממשו באם הכל ילך כשורה בעוד כשלוש שנים בערך. וגם אם לא מדובר במהלך שיביא לירידה דראסטית במחירי הדירות, ללא ספק, מדובר בתפנית ממשית במפת הנדל"ן החב"דית.



הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.