מערכת COL | יום י"ח אדר ב ה׳תשע״ד 20.03.2014

חשיפה: הפייטן שהקליט התיקון הכללי החל להקליט את התניא

אחרי שהקלטה שלו על התיקון הכללי הופצה בלמעלה ממיליון עותקים על-ידי חסידי ברסלב, ניגש הזמר והיוצר ארז יחיאל לפרויקט הבא: הקלטת ספר התניא בסגנון פיוטי-ייחודי ● בראיון ראשון ובלעדי ל-COL, מספר יחיאל על החיבור שלו לספר התניא, מגלה מי השליח שיזם את הרעיון, ומסביר מה הופך את ההקראה המוזיקלית שלו למבוקשת כל-כך ● וגם: הצצה ראשונה לפרויקט המוזיקלי  ארז יחיאל מקליט את ספר התניא
חשיפה: הפייטן שהקליט התיקון הכללי החל להקליט את התניא
ארז יחיאל על רקע ספר התניא (עיבוד: COL, משפחה חסידית)

מאת נחמיה

אם נתקלתם בחסידי ברסלב ברחוב, בצומת או בכל מקום אחר והם הציעו לכם דיסק של התיקון הכללי (עשרה מזמורי תהילים שנבחרו על ידי רבי נחמן מברסלב), סביר להניח שמדובר בתיקון הכללי שהוקלט על ידי הזמר והיוצר ארז יחיאל. מבין שלל הגרסאות שבהן הוקלט התיקון הכללי, הגרסה של ר' ארז יחיאל היא  המפורסמת ביותר, והיא הופצה במספר עצום של עותקים. בין חסידי ברסלב, היה מי שהגדיר את התיקון הכללי בגרסה זו כ'מוצר יסוד'.

'התיקון הכללי', של ארז יחיאל, הוא בעצם מעין הקראה נעימה לאוזן, במקצב אחיד שהופך את אמירת פרקי התהילים למשהו קליל, קליט וחווייתי. ארז, מוכר ומבוקש מאוד חושף בשיחה עםCOL  את הפרוייקט הנוכחי עליו הוא עובד: הקלטת התניא.

ארז, זמר מוכר בתחום של אירועים, חתונות שמופיע במגוון סגנונות החל משירי עדות, מוזיקה יהודית ועד מוזיקה חסידית ובכלל זה ניגוני חב"ד. לארז הכירות ארוכה עם תורת חב"ד. כאחד שמתגורר סמוך לכפר חב"ד, הוא זוכה מידי שבת לשמוע את הבחורים מישיבת תומכי תמימים מוסרים שיחה של הרבי בבית הכנסת בו הוא מתפלל במושב.

גם מבחינה מקצועית, ארז כבר עבד ועובד עם טקסטים חב"דיים. לאחרונה, סיים להקליט פרוייקט בו הוא שר את 12 הפסוקים שנבחרו על ידי הרבי. גם עריכת ההקלטות כבר הסתיימה, וכעת הפרוייקט עומד לפני הפצה.

מכאן הדרך להקלטת פרקי התניא, לפני כמה חודשים, פגש את הרב חיים ריבקין משלוחי הרבי לראשון לציון באירוע שנערך לכבוד הדפסת התניא. לאחר סיום הקטע האומנותי, פנה אליו הרב ריבקין והחל לשוחח איתו על פרוייקט הדגל שלו – התיקון הכללי. במהלך השיחה, הציע הרב ריבקין להקליט את ספר התניא, באותו סגנון. הרעיון מצא חן בעיני ארז, והדברים החלו להתגלגל.

באינטנסיביות רבה, שעות של הקלטות ועריכה הקליט ארז את שני הפרקים הראשונים של הפרוייקט, פרק א' ופרק ל"ב. לאחר שלב ההקלטות, הפרוייקט נמצא כעת בשלבים אחרונים של עריכה, ובקרוב הוא יופץ לקהל הרחב.

כיצד נוצר החיבור שלך עם ספר התניא?

"את ספר התניא אני מחזיק באופן קבוע בבית. כשעלה הרעיון לשיר את התניא ולהקליט לטובת הכלל, פתחתי את התניא כדי להבין במה מדובר, ומיד התחברתי אליו. אני חושב שכל מי שקורא או מי שיאזין למילות התניא, יבין שמדובר בטקסט עמוק, מהותי ומאוד מיוחד שמדבר לכל יהודי. למשל הרעיון של אהבת ישראל שבו עוסק פרק ל"ב, ולמה מצוה זו היא כללות התורה, אלה דברים שפשוט משמחים את הלב".

כאמור, העבודה על פרוייקט שני פרקי התניא, נמצאת בשלבים סופיים. אנשים שכבר נחשפו לפרוייקט, בהם גם חסידי חב"ד, הביעו התלהבות רבה. קצב ההקראה המיוחד, הופך את הטקסט שיכול להיות מורכב לעיתים, להרבה יותר נגיש וקל להבנה. העדינות של המוזיקה, תסייע ותקל גם על מי שרוצה לשנן את התניא בעל פה.

מה הופך את ההקראה המוזיקלית שלך לכל כך מבוקשת?

"מה שכבש את ההמונים ב'תיקון הכללי' הוא, שמדובר במוזיקה מאוד מרגיעה ומחלחלת. אנשים יכולים לשבת בסלון, ברכב, במשרד או בכל מקום אחד ולהאזין. התגובות שקיבלתי על 'התיקון הכללי', והתגובות שאני מקבל כעת ממי שכבר שמע את שני פרקי התניא, אומרות הכל. אנשים אומרים שפתאום הם מבינים הרבה יותר טוב את משמעות המילים ושקל להם לזכור ולשנן".

מה השלב הבא?

"יחד עם הצוות המוכשר שלי שכולל את צוות הנגנים שמלווים אותי ואת המעבד והמפיק המוסיקלי עמוס כהן, נסיים  את העבודה על שני הפרקים הנוכחיים, אני מקווה בעזרת ה' להקליט את כל ספר התניא. לאחר שגיליתי והתחברתי לספר התניא, אני רוצה לזכות גם את כלל ישראל להכיר את האוצרות שבתניא".

האזינו:


לא מצליחים להאזין? לחצו כאן

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.