מערכת COL | יום י"ד אדר ב ה׳תשע״ד 16.03.2014

ג'רופי, פרידמן והרוש חושפים ל-COL: "יש הפתעות מוזיקליות"

לכבוד פורים כינס COL שלושה חסידים שאחראים על שמחה של מאות יהודים מידי ערב. כשהם שרים ורוקדים, הקהל באולם שר וצוהל איתם יחד ● הזמרים מנדי ג'רופי, שמחה פרידמן ונמואל הרוש בפאנל מיוחד על השמחה החב"דית ועל מה שהיא עושה לנשמה ● מהי השמחה החב"דית האמיתית? איך מצליחים לגרום שמחה לאנשים שנמצאים במצב רחוק משמחה? מתי הם הרגישו סיפוק מיוחד? ומה דעתם על התופעה שאמנים לא חב"דיים מנגנים ניגוני חב"ד? ● וגם: מה הם השיבו לשאלה: שתפו אותנו בפרויקט שאתם עובדים עליו... ● בלעדי זמרים חב"דיים בפאנל מגזין פורים של COLפורים לפני יובל: תמונות נדירות של הרבי הרבי מעודד 'ניגון הקפות' בעיצומה של התוועדות: וידאו מיוחדההיסטוריה חוזרת: תצלום עיתון מלפני 50 שנהכעת ב-COL רדיו: שירי פורים תוססים. הפעילו רמקולים כך הציל הרבי יהודי בחג-הפורים. מיוחד ● צפו בוידאו מה קרה כשהרצל והרב קמינצקי נכנסו למטבח? ● אל תפספסו מהי המנה הפופולארית ביותר בשמחות אנ"ש? ● צפו בוידאוליצן במקום הכי רגיש: איך זה עובד? ● כתבת וידאו ונחתום בטבעת המלך ● פרויקט מיוחד לקראת פוריםעל מה דיברו שני חסידים במקווה? ● טור פורימי איך אפשר לעבור מאבל לשמחת פורים? ● לרב טייב תשובות
ג'רופי, פרידמן והרוש חושפים ל-COL:
(צילומים: מאיר אלפסי, ברלה שיינר, י. בלינקו - COL)
מאת נחמיה, COL

מספרים על אחד מצדיקי הדורות הקודמים שהיה מתעורר בבוקר במצב רוח לא טוב. הוא היה קם בלי טיפת שמחה, עד שהיה מברך 'שלא עשני גוי' ואז היה מתמלא שמחה ומכריז 'אכן מצבי לא טוב, אבל לפחות זכיתי שאני לא גוי. ואכן, חייו של היהודי מלאים מאורעות שמחים, רגעים של שירה מלווים אותו בתדירות גבוהה מאוד. אם זה בשבתות וימים טובים או בשמחה של מצווה.

לכבוד פורים כינסנו שלושה חסידים שאחראים על שמחה של מאות יהודים מידי ערב. כשהם שרים ורוקדים, הקהל באולם שר וצוהל איתם יחד. מנדי ג'רופי, שמחה פרידמן ונמואל הרוש התכנסו לשיחה מיוחדת על השמחה החב"דית ועל מה שהיא עושה לנשמה.

כמי שעסוקים בלשמח אנשים מידי ערב, מהי השמחה החב"דית האמיתית?

שמחה פרידמן: קשה להגדיר מהי השמחה החב"דית, אבל אפשר לומר שאת השמחה שיש בניגוני חב"ד - אי אפשר להשיג עם שום מוסיקה אחרת! מעניין, שאת השמחה החב"דית אפשר לראות במוחש דווקא באירועים לא חב"דיים, כשבחורי ישיבה ליטאיים וכדומה באים בהתלהבות ומבקשים ניגון חב"די כזה או אחר, ודווקא אז השמחה מתעצמת ומרקיעה שחקים.

נמואל הרוש: דבר ראשון צריכים להבין שהמילים שמחה וחב"ד, הם מילה אחת! בחב"ד, לא מחכים לחגים או תאריכים מיוחדים כדי לשמוח, זה חלק מהמהות היומיומית שלנו.

זאת המהות שלנו, כי הרבי נתן לנו את הכלים לשמוח ולשמח אנשים. אפשר לראות את זה במבצעים, כשדופקים בדלת של שכן כדי לשאול אם הוא שמע כבר תקיעת שופר, קריאת מגילה או אפילו בחלוקת נרות שבת קודש, מיד עולה חיוך לבן אדם, זה מראה שיש לנו משהו שגורם לאחרים לשמוח וכמובן שזה חוזר אלינו ומשמח גם אותנו. לא מזמן ראיתי בחורי ישיבה עוסקים במבצעים ברחוב ומניחים תפילין לבן אדם, תוך כמה דקות השיחה ביניהם התגלגלה לריקוד. זה היה פשוט משמח ומרגש לראות את זה. אין לי ספק שזאת היא השמחה החב"דית האמיתית.


עם אהבת ישראל זה תמיד קורה. מנדי ג'רופי (צילום: ברלה שיינר)

מנדי ג'רופי: שמחה חב"דית, היא שמחה שמהולה באהבת ישראל, שמחה שהמאזין חש מיד שאתה באמת מעוניין לשמוח יחד איתו.

אם הזכרת את העניין של לשמוח יחד עם המאזין, איך מצליחים לגרום שמחה לאנשים שנמצאים במצב רחוק משמחה?

מנדי ג'רופי: כמו שהזכרתי קודם העניין הוא: אהבת ישראל. יש דרך לנסות לגעת באנשים באופן יותר אישי. ואתן דוגמא: במסגרת סיבוב הופעות 'מרבים בשמחה', הופעתי באחד מבתי הכלא, לפני אסירים דתיים חרדים. במהלך ההופעה, שמתי לב ששני אסירים ששייכים לזרם מסוים, לא משתתפים בשמחה, ואפילו קצת מתעלמים ממה שקורה.

ההתנהגות שלהם בלטה במיוחד על רקע זה שחבריהם ממש שמחו על ההזדמנות קצת להשתחרר. לפי הכיפות שלהם הבנתי שכמה שירים שהם מנגנים בחצר שלהם ימשכו אותם לשמחה. וכך היה. בסוף הם היו הכי פעילים ושותפים לשמחה. לפעמים צריך לגרד מהאדם את התלאות שמקשות עליו לצאת מעצמו, עם אהבת ישראל זה תמיד קורה.

שמחה פרידמן: כל אדם במהותו הוא שמח. אך גם אם לפעמים השגרה השׁוחקת מורידה לנו קצת את רגש השמחה, ניתן בקלות להחזיר את המצב האמיתי. הטיפ הוא: "אחרי המעשים נמשכים הלבבות". פשוט להפעיל מוסיקה שמחה, לקום מהכסא ולפצוח בריקוד (אפשר להיעזר בילדים, אם מרגישים קצת נבוכים. הם אף פעם לא צריכים תירוץ כדי לשמוח)...

גם לי, כזמר חתונות קורה מידי פעם שאני מגיע עייף או חסר מצב רוח לאירוע, אבל איך שהקֶצֶב מתחיל - רגש השמחה פורץ פנימה, חודר בעצמות, עד שהוא מצליח להקרין גם החוצה...

נמואל הרוש: בתור זמר, לפני שאני נכנס לאולם, אני שם את הכול בצד, ואני יודע שמרגע זה ועד סוף החתונה, צריך רק לשמוח ולשמח. אנחנו הזמרים ובעלי התזמורת אנחנו אלה ש"מחזיקים את המושכות", ככל שאנחנו נשמח יותר, כך נצליח לשמח את האחרים.

אתם משתדלים לבוא בשמחה לכל חתונה. או כמו שהזכיר נמואל ככל שאתם תשמחו, ככה תצליחו לשמח אחרים. בכל זאת, האם יש אירועים או רגעים שבהם השמחה היא יוצאת דופן ואתם מרגישים סיפוק מיוחד?

נמואל הרוש: בסיומה של חתונה לא חב"דית שהופעתי בה בזמן האחרון, סיימתי להופיע וירדתי מהבמה כדי להתארגן לחזור הביתה. פתאום שמעתי את האבא של הכלה שואל במיקרופון: 'נמואל, נמואל, עדיין פה?!'. לבקשתו, עליתי חזרה לבמה, ואז הוא התחיל לספר:

"חברים יקרים אני חייב לשתף אתכם במשהו. כל שנה מזה שש שנים, אני נוסע להקפות שניות בכפר חב"ד, כדי לשמוע ולשמוח עם נמואל הרוש. תמיד הבטחתי לעצמי, שאני מחכה ליום שאחתן את ילדיי כדי להזמין אותו לשיר אצלנו. כשהרגע הגיע וב"ה הבת שלי נהיתה כלה, הבנתי שלא תמיד ההורים מחליטים בחתונה, וצריך להסכים עם מה שהזוג רוצה. ובאמת, יום אחד הם אמרו לי, כבר סגרנו תזמורת וזמר. עכשיו אני מנצל את הבמה מול כולם כי אני רוצה להודות לחתן ולכלה שבלי לדעת הגשמתם לי הערב חלום". הסיפור הזה נורא ריגש אותי.

מנדי ג'רופי: לפני חודש, ביתי חגגה יום הולדת. לרגל האירוע, היינו אמוירם לחגוג במוצ"ש בבית, יחד עם בני המשפחה המורחבת. כמה ימים לפני החגיגה, קיבלתי פניה לבוא לשמח ילד חולה מאוד בביתר עלית, באותו מוצאי שבת. הסכמתי בשמחה, אבל הבת שלי קצת התעצבה, כי היא רצתה שגם אבא שלה ישתתף בחגיגה. הסברתי לה את חשיבות העניין, והיא קיבלה את זה.


לשמח יהודים בכל מצב (צילום: י. בלינקו)

הערב אצל הילד, היה ערב בלתי נשכח. שכנים, בחורי ישיבה וסתם מזדמנים, הגיעו לשמוח עם הילד והיה מאוד מרגש ושמח. למחרת האירוע, קיבלתי הודעת סמס מהאמא של הילד. כשקראתי את ההודעה, התחלתי לבכות. בכיתי ופשוט נגמרו לי הדמעות. היא כתבה הודעת תודה מרגשת על השמחה והכח שזה העניק להם.
כשבתי חזרה מבית הספר, היא אמרה שההודעה הזו והזכות של לשמח ילד חולה, אלה המתנות הכי יפות שאני יכול להקדיש לה. אלה רגעים של סיפוק עצום.

שמחה פרידמן: כל אירוע הוא מיוחד, והמוטו שלי הוא לתת את כל כולי בכל אירוע – כאילו זה אירוע יחיד במינו! עם זאת, ראוי לציין סוג אירועים מסויים שמעניק לי תחושה יוצאת דופן: תכנית אישית בסגנון ייחודי - "קולמוס הנפש" – זאת תכנית שמיועדת בעיקר לבתי חב"ד, בה אני מנסה להעביר את הקסם הטמון בנגינה והשירה החב"דית, בשילוב 'ווערטאלאך' וסיפורים פיקנטיים השזורים בין ניגון אחד למשנהו. התגובות החמות של הקהל ושל השלוחים – מעידים יותר מכל על כך שהקסם אכן עובד.
כל השנה אתם שמחים, איך אתם מרגישים את השמחה המיוחדת של פורים?

שמחה פרידמן: פורים זה משהו מיוחד. ראשית: כל האנשים סביבך גם נמצאים במצב רוח מרומם, עובדה שמשפיעה ישירות על האווירה השמחה. שנית: בדרך כלל אני מנגן בבתי חב"ד בפורים, כך שהתחושה היא שאתה שליח לכל דבר וענין. שליח של שמחה.

נמואל הרוש: זכיתי והתפקיד שלי בחיים הוא לשמח יהודים בכל מצב (רוח) שהם. במהלך השנה, לא פעם אני ניתקל באתגר לגרום לשמחה אצל הנוכחים. לפעמים צריך ממש לשבור את כל הגדרים כדי לראות את האושר על פניהם של הרוקדים.

אבל בפורים, אין לי שום אתגר. להפך, השמחה העילאית שבה שרוי עם ישראל בימי החג הזה, מתסיסה כל מיתר ומיתר בגרון שלי, ומעלימה כל סוג של מיצר. בימים אלו יותר מתמיד, אלו דווקא הרוקדים ברחבה שמשדרים אלי את פרוץ השמחה, והם אלו שבחיוך גדול גורמים לי לפצוח בריקוד על הבמה.

מנדי ג'רופי: כמובן ששמחת פורים מוסיפה המון לשמחה במשך השנה. באופן אישי, זכיתי לשמוע באוזני את הרבי אומר לי 'מרבים בשמחה' בחלוקת דולרים. לכן, אני מנצל את הזמן ואני פתוח לכל הזמנה לבוא ולשמח יהודים. במהלך חודשי אדר הספקתי לשמח בעשרות מקומות, מתלמודי תורה קיבוצים, קהילות, בתי כנסת, בתי רפואה ועד בתים פרטיים. לכל מקום אני מגיע עם מדבקות מיוחדות, שכתוב עליהם מרבים בשמחה, ואני מבקש מכולם לחרוט על לוח ליבם את צמד המילים האלה. אני מרגיש שאני נמצא בשירות מילואים של 'מרבים בשמחה'.

אם נחזור רגע לשמחה החב"דית, מה דעתכם על התופעה שאמנים ויוצרים לא חב"דיים שרים ומנגנים ניגוני חב"ד?

נמואל הרוש: זו גאווה גדולה. בניגוני חב"ד יש את כל מה שזמר מחפש כשהוא קונה שיר אצל מלחין. יש רגש, יש דביקות, יש שמחה ויש התקשרות ישירה לקב"ה. לאחרונה הרבה אמנים הבינו את זה, אני מאמין שעוד כמה שנים הביקוש ילך ויגדל. לא מזמן שרתי בחתונה של בחור מפונוביז'. באמצע הריקודים, החתן לוחש לי באוזן 'נמואל, אני מבקש כמה שיותר ניגוני חב"ד'.


אוצר נפלא. שמחה פרידמן (צילום: מאיר אלפסי)

מנדי ג'רופי: זה משמח אותי, כי זה מתאים לדברי הרבי שהפצת המעיינות צריכה להיות עד חוצה שאין למטה הימנו, וזה מדובר גם על ניגונים. הרב גולדברג ממגדל העמק אמר לי פעם, שניגון חסידי אחד יכול להשפיע כמו כמה שיעורי חסידות. ואכן, יצא לי לשוחח עם האחים גת שסיפרו לי שהתהליך הראשוני בחזרה בתשובה שלהם, היה בערב באילת עם הרב יאיר כלב עם הניגונים והתניא.

שמחה פרידמן: אכן, תופעה מדהימה, שהולכת, מתרחבת וחוצה מגזרים ודעות. כל זמר שמחשיב את עצמו, רואה לעצמו חובה וזכות לשיר ניגון (או ניגונים) חב"די באירועים שלו, ואפילו להקליט אותו באלבום. עובדה זו גורמת לי להוקיר ביתר שְׂאֵת את האוצר הנפלא שיש לנו בידיים, ומחזקת את האהבה לניגונים החב"דיים האותנטיים.

לסיום, שתף אותנו בפרוייקט שאתה עובד עליו כרגע, יש למה לצפות?

מנדי ג'רופי: בעז"ה בקרוב ייצא דיסק שכבר סיימתי את העבודה עליו, הוא רק התעכב מסיבות טכניות.

שמחה פרידמן: ב"ה אני מתחיל לעבוד על אלבום הבכורה שלי, שיכיל לחנים מקוריים בסגנון אישי. כרגע עובדים על סינגל, ששוכב אצלי במגרה כבר 15 שנה (!) ומחכה 'לרדת' ולהתגלות בעולם. בעז"ה ניתן לאנ"שים שלנו מוזיקה איכותית שנוגעת ישר בנשמה.

נמואל הרוש: בשלב זה אני לא יכול לפרט יותר מידי כי אני מעדיף לשמור את גורם ההפתעה. מותר רק לגלות שאני עובד בשלב זה על פרוייקט גדול במיוחד, כשזה יגיע – לא תפספסו!

אז שיהיה לנו א פְרֵיילֶעכְן פִּירִים, אוּן מִיט שמחֶה!
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.