









מערכת COL
|
יום כ"ו אדר א ה׳תשע״ד
26.02.2014
האם תפילת מוסף של ר"ח שונה בשנה מעוברת?
שאלה: האם תפילת מוסף של ראש-חודש שונה בשנה מעוברת מבשנה רגילה? ● הרב יוסף-שמחה גינזבורג משיב במדורו ב'שיחת השבוע' תפילת מוסף

שאלה: האם תפילת מוסף של ראש-חודש שונה בשנה מעוברת מבשנה רגילה?
תשובה: בהרבה נוסחאות (החל מסידור רב עמרם גאון) מוסיפים בברכה האמצעית של ראש-חודש, בשבת ובחול: "[למחילת חטא ולסליחת עוון] ולכפרת פשע".
בספר אליה רבא הביא טעם לזה, שיש בברכה זו י"ב לשונות ("לטובה ולברכה" וכו'), כנגד י"ב החודשים. לכן אומרים 'לכפרת פשע', כנגד חודש העיבור. אבל לפי זה הוא מעיר שהיה ראוי לומר זאת בכל חודשי השנה המעוברת.
לעומת זה, רבים מהפוסקים האחרונים תומכים במנהג הרווח לומר זאת רק עד (וכולל) חודש העיבור, וכן כתב בילקוט יוסף. כך כתוב בסידורים רבים. יש שהביאו דעה שאומרים זאת (רק) כדי שיזכרו שהשנה מעוברת, ולכן אין מזכירים זאת אחרי ראש-חודש אדר-ב.
הטעם לכך הוא ששנה מעוברת באה "להשלים את החסר" (בין שנת החמה לשנת חודשי הלבנה). לכן נאמר בספרי קבלה וחסידות, ששנה זו צריכה יותר בקשת רחמים והשתדלות מצידנו.
אולם אדמו"ר הזקן השמיט זאת לגמרי מסידורו, והרבי מליובאוויטש מסביר שיש לראות ולגלות רק את העניין הטוב שבחודש העיבור ושבשנת העיבור.
מקורות: סידור יעב"ץ (אשכול) ח"א עמ' תתקסה. א"ר, פרמ"ג וערוה"ש סי' תכג. לקוטי מהרי"ח ח"ב צד,ב. ילקוט יוסף (תשס"ד) תפלה ח"ב, בשינויי נוסחאות אות סו. 'אוצר מנהגי חב"ד' חודש אדר (הוצאת 'היכל מנחם' עם 'שערי מגילה') עמ' רלד.
תשובה: בהרבה נוסחאות (החל מסידור רב עמרם גאון) מוסיפים בברכה האמצעית של ראש-חודש, בשבת ובחול: "[למחילת חטא ולסליחת עוון] ולכפרת פשע".
בספר אליה רבא הביא טעם לזה, שיש בברכה זו י"ב לשונות ("לטובה ולברכה" וכו'), כנגד י"ב החודשים. לכן אומרים 'לכפרת פשע', כנגד חודש העיבור. אבל לפי זה הוא מעיר שהיה ראוי לומר זאת בכל חודשי השנה המעוברת.
לעומת זה, רבים מהפוסקים האחרונים תומכים במנהג הרווח לומר זאת רק עד (וכולל) חודש העיבור, וכן כתב בילקוט יוסף. כך כתוב בסידורים רבים. יש שהביאו דעה שאומרים זאת (רק) כדי שיזכרו שהשנה מעוברת, ולכן אין מזכירים זאת אחרי ראש-חודש אדר-ב.
הטעם לכך הוא ששנה מעוברת באה "להשלים את החסר" (בין שנת החמה לשנת חודשי הלבנה). לכן נאמר בספרי קבלה וחסידות, ששנה זו צריכה יותר בקשת רחמים והשתדלות מצידנו.
אולם אדמו"ר הזקן השמיט זאת לגמרי מסידורו, והרבי מליובאוויטש מסביר שיש לראות ולגלות רק את העניין הטוב שבחודש העיבור ושבשנת העיבור.
מקורות: סידור יעב"ץ (אשכול) ח"א עמ' תתקסה. א"ר, פרמ"ג וערוה"ש סי' תכג. לקוטי מהרי"ח ח"ב צד,ב. ילקוט יוסף (תשס"ד) תפלה ח"ב, בשינויי נוסחאות אות סו. 'אוצר מנהגי חב"ד' חודש אדר (הוצאת 'היכל מנחם' עם 'שערי מגילה') עמ' רלד.

למקרה שפספסתם
הוסף תגובה
0 תגובות