מערכת COL | יום כ' אדר א ה׳תשע״ד 20.02.2014

המאבק של הרב כובש להשבת האוצר שנחשף ● ראיון

מאבקו של הרב שלמה כובש משלוחי הרבי להונגריה ורבה של קהילת עמיך בבודפשט, להשבת למעלה ממאה ספרי תורה, מגילות ופרטי יודאיקה - שנחשף לפתע ברוסיה, זוכה לתמיכת השלטונות ההונגריים ● בראיון מיוחד למרכז התקשורת החב"די - COL, מגולל הרב כובש את הסיפור המופלא סביב האוצר היהודי: "אין לי ספק שמדובר בספרי תורה שייכים ליהדות הונגריה" ● מגזין שישי המאבק של הרב כובש
המאבק של הרב כובש להשבת האוצר שנחשף ● ראיון
הרב כובש עם האוצר שנחשף (צילומים: וויל טיזארד)

מאת נחמיה

מאבקו של הרב שלמה כובש משלוחי הרבי להונגריה ורבה של קהילת עמיך בבודפשט, להשבת למעלה ממאה ספרי תורה, מגילות ופרטי יודאיקה, זוכה לתמיכת השלטונות ההונגריים - החל משר החוץ וגורמים בכירים נוספים, שהביעו את תמיכתם בעמדתו ובכך שהספרים צריכים לחזור לידיים יהודיות בהונגריה.

סיפורם של ספרי התורה החל לפני שבעים שנה, בזמן השואה. כמו רבות מקהילות אירופה, גם הקהילה היהודית בהונגריה הייתה קורבן לא רק לזוועות השואה וההרג ההמוני, כי אם גם לשוד רוחני של כל אוצרות הקהילה.

חיילים נאצים, בזזו באופן שיטתי את אוצרות הקהילה היהודית, מבתים, בתי כנסת ואף חפצי יודאיקה שנשמרו בבנקים. גם הסובייטים, שכבשו את הונגריה מידי הגרמנים, לא טמנו את ידם בצלחת. חלק גדול מהאוצרות שנשדדו על ידי הגרמנים, עשה את דרכו לכיוון ברית המועצות.

אוסף גדול נחשף

מאז נפילתו של המשטר הסובייטי, הועלה לדיון מספר פעמים גורלם של האוצרות היהודיים וחפצי הקודש של יהודי הונגריה, שנמצאים עדיין ברוסיה. מספר חוקרים בינלאומיים אף נטלו חלק בתיעוד חלק מן הרכוש ובגילויו. גם גורלם של ספרי תורה ומגילות, הוזכר בעבר על ידי מספר חוקרים בעלי שם עולמי, אך האוסף הגדול שנחשף לאחרונה, היה חבוי במשך כל השנים.

כעת מתברר, כי ספרי התורה והמגילות שנמצאו הן רכוש יהודי שהוחרם בתקופת השואה מידי יהודים. "כל מה שנמצא בארכיון ניז'ני נובגורוד, מקורו בהונגריה", צוטט מנהל מכון בכיר ברוסיה.

כפי שפורסם, הרב כובש גילה לאחרונה את האוצר היהודי המכיל למעלה ממאה ספרי תורה, בספריית לנין בעיר ניז'ני נובוגרוד שברוסיה. האוצר, שנבזז מיהודי הונגריה במהלך השואה, שוכב במשך 70 שנה, במרתפי הספרייה. מדובר במצבור נדיר של יודאיקה שנגנב מיהודים בשואה, הכולל למעלה ממאה ספרי תורה ומגילות נוספות כמו קהלת ומגילת אסתר.

פתרונות מוסכמים

בראיון עם COL, מספר הרב כובש, כי הוא התחיל לחפש את ספרי התורה בתחילת שנת תשס"ב. לדבריו, כבר אז הוא הפנה את תשומת ליבם של ארגונים הפועלים להשבת הרכוש הגזול, לגורלם של ספרי התורה שאבדו.

תקוותו של הרב כובש כי הספרים יושבו, נשענת על הצהרת ועידת התביעות שהתקבלה על ידי 46 מדינות, ובכללן רוסיה, שחתמו כי הן מתחייבות להבטיח את חפצי פולחן דתיים, לאפשר לחוקרים גישה אליהם, לשמר ואף לשחזר במידת הצורך את הדרוש.

בהצהרה נאמר כי יש לאפשר שימוש דתי ברכוש, ולספק פתרונות מוסכמים לחשיפת הפריטים. בנוסף ניתן דגש מיוחד על חשיפה וגישה לרכוש דתי שנגזל מידי בעליו.

כאמור, מאבקו זוכה גם לתמיכת ממשלת הונגריה. שר החוץ ההונגרי, יאנוש מרטוני, הבטיח לרב כובש את תמיכתה המלאה של הממשלה ההונגרית במאבק על הספרים. במכתב שכתב לרב: "אני מאמין, כי חובתנו לתת כל עזרה שאנחנו יכולים על מנת להחזיר את ספרי התורה להונגריה ולבעליהם החוקיים, על מנת שיעשה בהם השימוש המקורי שלהם".

הרב כובש שזכה לראות את הספרים, למרות התנגדות והכחשות רוסיות אומר בשיחה שקיימנו עמו, כי אין לו ספק שמדובר בספרי תורה שייכים ליהדות הונגריה.

"ספרי התורה נלקחו כשלל מלחמה ולא היו שייכים לרוסיה", הוא אומר, "החוק הרוסי קובע, שכל רכוש שנתפס על ידי הצבא במלחמת העולם השנייה, שייך לרוסיה, למעט שלושה סייגים. א. אם הרכוש היה שייך לאדם שנרדף על ידי הנאצים. ב. אם הרכוש היה שייך לאדם שלחם נגד הנאצים. ג. אם הרכוש שייך לקהילה דתית.

"בספרי התורה מתקיימים כל שלושת הסייגים, מה גם שכאמור, רוסיה חתומה על אמנה להשבת רכוש דתי שנגזל מידי בעליו".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.