מערכת COL | יום ו' אדר א ה׳תשע״ד 06.02.2014

המושג המקודש 'קידוש השם' הולך ומיטשטש ● הרב דרוקמן

"כתוצאה ממבול התביעות והדרישות הצדקניות המהדהדות בימים אלה, לגרום אך לקידוש השם, בעצם מתחילים רבים 'לאבד את הצפון', והמושג המקודש הזה ששמו 'קידוש השם' הולך ומיטשטש, עד כדי גילוי פנים בתורה שלא כהלכה" ● הרב דוד-מאיר דרוקמן על הסיסמאות הריקות "להאהיב את היהדות"  קידוש השם  
המושג המקודש 'קידוש השם' הולך ומיטשטש ● הרב דרוקמן
הרב דוד-מאיר דרוקמן (ארכיון: מאיר דהן, COL)
הרב דוד-מאיר דרוקמן

המוחות נשטפים בעת האחרונה בסיסמאות בסגנון: צריך להאהיב את היהדות, יש להנגיש את התורה אל העם. הרבנות הראשית צריכה לרדת אל העם, וכל כיוצא בזה.

יש בהחלט פן חיובי באמירות האלה. כי אכן כך מצינו שאמרו חכמים על יסוד הפסוק: "ואהבת את ה' אלוקיך" – "שיהא שם שמים מתאהב על ידך....ויהא משאו ומתו בנחת עם הבריות, מה הבריות אומרות עליו? אשרי אביו שלמדו תורה".

ועל-דרך זה מביאים חז"ל דוגמא להיפך מן הנ"ל - לחילול השם, מדברי האמורא רב האומר (בתרגום חפשי); כגון אני שקונה בשר אצל הקצב, ולא משלם מייד – זהו חילול השם, כי זה פותח פתח ללשונות רעים לומר שרב קונה ולא משלם.

אלא, שכתוצאה ממבול התביעות והדרישות הצדקניות המהדהדות בימים אלה, לגרום אך לקידוש השם, בעצם מתחילים רבים 'לאבד את הצפון', והמושג המקודש הזה ששמו 'קידוש השם' הולך ומיטשטש, עד כדי גילוי פנים בתורה שלא כהלכה.

דוגמא? הנה: " אישה מושיטה יד לגבר לצורך לחיצת יד, מותר לו ללחוץ את ידה. לדברי הרב ... (כמובן, אחד מרבני 'צוהר') , ההלכה תקפה גם כאשר גבר מציע לחיצת יד לאישה דתיה והסיבה לכך היא שהאיסור המקורי ללחוץ יד נדחה מפני כבוד הבריות ומחשש להלבנת פנים".

אגב זה, אני הקטן, בער אנכי ולא אדע; כ-30 שנה אני מכהן בעוניי ברבנות, ובקרב אוכלוסיה שרובה אינני דתית, ולמותר לציין שמעולם לא נכשלתי בכגון דא. לכל היותר, אני פוטר את הבעיה באמירת הומוריסטית "סבתא שלי, לימדה אותי שלא תיגע בדבר שאינו שלך". ובזה תם העניין, ואיש לא נעלב.

אלא, שמחלחלים הרעיונות הנלוזים מעין אלה גם לכרמנו, ומתוך מגמה, לעיתים נאיבית, אך לקדש שם שמים, להראות תדיר פנים מחייכות, מביא הדבר להקל באיסורים, להתגמש בהלכה, להתפשר עד בלי הכר.


"עז פנים לגיהנום" שנינו במסכת אבות. ופירש הרבי ר' זושא מאניפולי, שלא כמקובל, כי עזות פנים לגיהנום, זהו בעצם דבר חיובי.

הכיצד? מי שההשגחה הפרטית הובילה אותו לשכון בתוככי 'גיהנום' הרוחני עלי אדמות, היינו, בסביבה שאיננה משדרת יראת שמים - אם יהיה אותו אחד בעל תכונת 'בושת פנים' - הוא לא יצליח להתמודד עם זה. הוא עלול לנקוט בטקטיקה האומרת: "אם אינך יכול להילחם עמו – הצטרף אליו" . רק מי שניחן בעזות דקדושה שורד את המערכה הזו. רק "עז פנים" – "לגיהנום", כלומר, רק בעל עוצמה עזות דקדושה - לא מתבלבל.

הפנמתי יותר את 'תורתו זו של רבי זושא זי"ע כאשר נתקלתי השבוע בראיון עם חייל חרדי-חסידי (כפי שהוא מציג את עצמו), אשר כך מבאר את העובדה שעזב את הישיבה לטובת שירות צבאי: "רציתי להיפגש עם העולם הלא דתי, זו הרוח שליוותה אותי לאורך כל הדרך. רציתי לעשות שירות כמו כולם ..... התחושה שלי הייתה שאני רוצה להיות שותף מלא בעשייה הזו"..

כן, בהחלט, הראש שלו עובד בכיוון של 'קידוש שם שמים', ומה יכול להיות קידוש שם שמים גדול מאשר ה'שוויון בנטל', "להיות שותף מלא בעשיה זו"?

וכך "מצוה" גוררת "מצוה" והוא ממשיך ומשתפך:

"גם בנוגע לפינוי יישובים .... נחרץ שבמידה ולא תהיה ברירה הוא יבצע את הפקודה. "ללא ספק במקרה של פקודה כזו זו תהיה דילמה ענקית וכמו שהתמודדו לפני גם אני אתמודד עם זה, ברור לי שאני לא אסרב פקודה. אני מאמין שהמפקדים מעלי ידעו מה לעשות, או שאני לא אעשה זאת ואם לא יהיה מישהו אחר אז אבצע את הפקודה. אני איש צבא לחלוטין בנקודה זו ואבצע את המשימות שאקבל".

הבנתם? פקודה זו פקודה. ואם יפקדו עליו, לאמלל אנשים, להחריב בתי כנסת, לעקור מתים מקברם, להפקיר את בטחון עמנו וארצנו, לפגוע בשלימותה - כפי שהיה בגוש קטיף – הוא לא יסרב פקודה. יופי. 'כפיים'!

יש לו אמונת תום במפקדים שלו שהם יודעים מה לעשות. ייתכן, שאילו הבחור דנן היה ממשיך את לימודיו בישיבה (ואגב, היה נצמד בכך לדעתו של הרבי מליובאוויטש כי בחור הלומד תורה ונוטש את לימודיו למען שירות צבאי, הרי הוא אך פוגע בביטחון עם ישראל) - היה מסתמא נתקל בהלכה ברמב"ם הפוסק ש"המבטל גזרת המלך בשביל שנתעסק במצות, אפילו במצוה קלה הרי זה פטור, דברי הרב ודברי העבד דברי הרב קודמין. ואין צריך לומר אם גזר המלך לבטל מצוה - שאין שומעין לו".

דהיינו, אפילו מלך ישראל, עם כל המשתמע מתואר נאדר בקודש זה – אם המלך מצווה לעשות דבר שהוא היפך התורה – חד משמעית; יש 'לסרב פקודה'.

בתחילת הרעיון משתפך הבחור דנן, אודות האמונה שיש לו ברבי. כן הוא מאמין גם ברב'ה, וגם ב...מפקדים שלו. וכל זה הולך יחד עם הצהרתו בפתיח של הראיון: "מה שחיזק אותי כל הזמן הייתה הידיעה שאני שליח של הרבי מלובאוויטש ושל תנועת חב"ד שגורסת תשפיע ואל תהיה מושפע וזה פשוט עובד". הוא מודיע שייכנע לפקודה של החרבת ישובים, והוא מתפייט שהוא נאמן לשיטת הרבי שצריך להיות משפיע ולא מושפע. הבנתם? אני לא.

לדידו, זהו כנראה 'קידוש השם'. כך עולה מהמונולוג שלו.

(אמנם, לא כל הצהרה ילדותית מחייבת תגובה, ולא הייתי נזקק לכל זה – אלמלא רוב דברי ההבל התפרסמו לא רק באתר החילוני וד"ל, ויש כאן לפחות ספק פיקוח נפש רוחני לחינוך צעירי הצאן שבמחנינו).

כדאי אולי לעיין, בעוד דוגמא, מחז"ל, מה עוד נכלל בגדר של 'קידוש השם'.

אלא שתחילה, ברשותכם, חידון קצר:

אדם רואה דמות מסוימת בפינת רחוב. אותה דמות לא פגעה בו, לא גידפה אותו. והנה, הוא מתנפל עליה וקורע את המעיל שעליה – האם זה בגדר 'חילול השם' או 'קידוש השם'?

לאחר שנתתם לעצמכם את התשובה - הבה נראה מה אומרת לנו הגמרא:

שואל רב פפא את אביי; מדוע בדורות שלנו לא זוכים לניסים כמו שהיה בדורות ראשונים? השיב לו אביי: כי אנו, שלא כמו בדורות ראשונים לא מוסרים את נפשנו על קידוש השם.

ושמא תאמרו, כי קידוש השם הוא לעזוב את הישיבה למען האידיאל של 'שוויון בנטל'? מסתבר שלא. מהו אפוא קידוש השם, לדעת חכמינו ז"ל, ושלא כדעת החייל החרדי דנן:

ממשיכה הגמרא ואומרת; כגון רב אדא בר אהבה שהבחין באישה שלבושה במעיל שלא משדר צניעות, וקם וקרע אותו! מה קורה כאן? האם זה קידוש השם של "יהדות מאירה פנים"? אלא, כנראה שלא מחשבות חז"ל הקדושים כמחשבותינו.

איברא, יש לצפות מיהודי ירא שמים שלא יימצא 'רבב' על בגדו – לא גשמי ולא רוחני. כי רבב שכזה איננו בדיוק תורם לקידוש שם שמים, ברם, אנא, לא להיסחף.

שמעתי פעם, מבנו שליט"א של כ"ק האדמו"ר רבי מרדכי מזוועיהל זצ"ל, שכידוע ברוב ענוותנותו היה נוסע כמו אדם רגיל באוטובוס, ואם קרה שנוסעת התיישבה לידו במושב, היה מתרומם ממקומו, וכדי לא לפגוע בה, היה יורד מהאוטובוס בתחנה הקרובה. כל כך, כדי שאותה אישה תחשוב כי הוא קם ממקומו לא בגללה, אלא עקב הסיבה שהוא הגיע ליעדו ולכן צריך לרדת מן האוטובוס.

לאידך, מעשה היה, שהגראי"ה קוק והגרי"ח זוננפלד הוזמנו לטקס קבלת פנים לאיזו אישיות בכירה, ובמהלכה, עלתה זמרת להשמיע קולה. הגרי"ח זוננפלד , ללא התחשבות בגיננוי הטקס -אטם את אוזניו משמוע, והגראי"ה קוק - פשוט עזב את המקום. וכל זה כדי לא להיכשל באיסור של "קול באשה ערווה".

הוי אומר; את המושגים – קידוש ה' או חילול ה' – לא אנו קובעים. הקב"ה מגדיר לנו בתורתו הק' – מתי שמו מתקדש בישראל, ובאיזה מצב לא.

כי זאת יש להפנים ואחת ולתמיד: מי שעובר עבירה, כדי להיראות יפה, וזאת, מתוך כוונה שלא יתחלל שם שמים, הרי הוא, אדרבה, אך מחלל את השם! ואילו להיפך; "הפורש מעבירה או עשה מצוה לא מפני דבר שבעולם לא מפני פחד ולא יראה ולא לבקש כבוד אלא מפני הבורא ברוך הוא כמניעת יוסף הצדיק עצמו מאשת רבו הרי זה מקדש את השם". כך לשון הרמב"ם.

סוף דבר: אמת ויציב ונכון, שיש לעשות כל שביכולתנו כדי שיתאהב שם שמים על ידינו, שנזכה לקרב יהודי באופן של "ימין מקרבת". ברם, זאת, לא 'בכל מחיר'. אין המטרה מקדשת את האמצעים. יתירה מזו: קידוש השם הגדול, הוא לאו דוקא, שאתה נראה, נוהג ומתלבש כמו 'כל החבר'ה', אלא דוקא כפי שאתה נראה בהופעה יהודית אורגינאלית.

אמנם, כותב הרמב"ם שאם "דקדק החכם על עצמו, והיה דיבורו בנחת עם הבריות, ונושא ונותן באמונה' זהו בכלל הקטגוריה של 'קידוש השם', אבל הוא ממשיך ואומר בצחות סגנונו: "ולא ייראה תמיד אלא עוסק בתורה, עטוף בציצית, מוכתר בתפילין, ועושה כל מעשיו לפנים משורת הדין – עד שימצאו כל האוהבים אותו, ומתאווים למעשיו, הרי זה קידש את השם".

כלומר, אם בנוסף על הליכותיך המהוגנות והעדינות – אתה נראה כמו 'חנויק' אמיתי; לא דווקא אוחז תת-מקלע ביד (על חשבון הלימודים בישיבה), לא לבוש בחולצת 'גולף' , או מתגאה בעניבת הבורדו שלך – אלא תדיר "עוסק בתורה, עטוף בציצית, מוכתר בתפילין" וזאת ביחד עם "ועושה כל מעשיו לפנים משורת הדין "–הרי זה קידש את השם!

הוא שאמרנו: במחוזות של 'גיהנום' רוחני כאן בעולמנו ובארצנו, רק מי שזכה והוא "עז פנים לגיהנום" – יכול לו. ואילו הירא ורך הלבב, בעל "בושת פנים", ילך נא במטותא ל"גן עדן" – לחממה הרוחנית. הוא לא בנוי לעמוד בניסיונות, הוא ייכנע בנקל לכל מיני משבי רוח מצויים ולא מצויים. לא בכדי אמרו זקני הדורות הקודמים: "חסידים צריכים להיות 'עזי פנים'... ". ובעצם, הוא מאמרו של רבי יהודה בן תימא במשנה: "הוי עז כנמר"!

(פורסם ב'שעה טובה')
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.