מערכת COL | יום ה' אדר א ה׳תשע״ד 05.02.2014

מנהלי ישיבות חב"ד: "לוקחים את פרוסת הלחם האחרונה"

הוראת בג"צ למדינה להפסיק את תקצוב תלמידי הישיבות אשר קיבלו צווי גיוס ולא התייצבו בלשכות הגיוס - מחוללת סערה ● מנהלי ישיבות חב"ד הגיבו בצהריים בשיחה עם COL ● הרב מנשה חדד מנהל מוסדות תות"ל המרכזית: "הפסיקה הזו, היא בגדר של לקחת מהעני את פרוסת הלחם היבשה שנותרה לו. אבל זה לא יעלה ולא יוריד. אף ישיבה לא תסגור את שעריה" ● הרב לוי וילימובסקי, מנהל מוסדות חב"ד במגדל העמק: "זה הרס וחורבן. כששמעתי על הדיווח שאלתי את עצמי האם גם לערבים מורידים תקציבים, או שנטפלים רק לציבור החרדי?"  תגובות לפסיקת בג"צ
מנהלי ישיבות חב
הרב חדד והרב וילימובסקי על רקע איש צבא מבקר בישיבה בכפר (צילומים ועיבוד: COL)

חיים ברון

הוראת בג"צ אמש (שלישי) למדינה להפסיק את תקצוב תלמידי הישיבות אשר קיבלו צווי גיוס ולא התייצבו בלשכות הגיוס (בשל החלטת שר הביטחון לדחות את מועד התייצבותם) - מחוללת סערה לא רק בזירה הפוליטית בישראל, אלא גם בעולם הישיבות.

כפי שדיווחנו אמש, שופטי בג"צ - ברוב של שמונה מול אחד, הוציאו צו ביניים שאוסר על המדינה להמשיך ולתקצב את תלמידי הישיבות החרדים שקיבלו צווי גיוס מאז חודש אוגוסט 2013. השופט שהתנגד למהלך הוא ניל הנדל.

מנהלי הישיבות המסורים קיבלו את הדיווח בתדהמה מוחלטת. "הבוקר אמרתי למישהו שבעיניי, הפסיקה הזו, היא בגדר של לקחת מהעני את פרוסת הלחם היבשה שנותרה לו", אומר ל-COL הרב מנשה חדד מנהל מוסדות 'תומכי-תמימים' המרכזית בארץ-הקודש, "הרי בעבר קיצצו
כשבעים אחוז מהתקציב הזה לישיבות, ועכשיו גם את הפרוטות האחרונות לוקחים. זה ממש בגדר הפרוסה היבשה האחרונה".


הרס וחורבן. הישיבה המרכזית בכפר-חב"ד (ארכיון)

לדברי הרב חדד, הפסיקה הדרמטית של שופטי בג"צ לא תשנה כלום בסדר יומם של בחורי-הישיבות. "זה לא יעלה ולא יוריד. אף ישיבה לא תסגור את שעריה בשל הפסיקה. אין ספק שזה מכביד יותר ויותר, אבל בחורי הישיבות ימשיכו ללמוד".

הרב חדד סבור בהחלט כי מתנהל מסע מתוזמן נגד לומדי התורה בארץ-הקודש. "יש פה קו מנחה, אי-אפשר שלא לראות את זה. צריך להרבות בתפילות
ולבקש רחמים, ויחד עם זה ולעשות 'כלים' יותר רחבים בכדי לאפשר תרומות גדולות יותר שיחזיקו את הישיבות".

הרס וחורבן

הרב לוי וילימובסקי, מנהל מוסדות חב"ד במגדל העמק, נשמע כאוב הבוקר, בשיחה שקיימנו עמו. "זה חורבן, הרס וחורבן. כל מנהלי הישיבות שותפים לתחושה הזו", הוא אומר בכאב, "
החורבן הוא חורבן, אין לי מה להגיד מעבר לכך".

בשעת לילה, אמש, התבשר הרב וילימובסקי על הפסיקה השערורייתית. "לא ידעתי אם לצחוק או לבכות כששמעתי על הדיווח. שאלתי את עצמי האם גם לערבים מורידים תקציבים, או שנטפלים רק לציבור החרדי?"

לדעתו, הציבור החרדי לא יישב בשקט. "אני מאוד מקווה שהנציגים החרדים בכנסת לא ייתנו לזה לקרות ויעשה מה שנכון לעשות".

מנהל מוסד אחר, שביקש לא להזדהות, הגיב בשיחה שקיימנו עמו הבוקר: "אולי באמת הגיע הזמן להפסיק לקחת מהמדינה תקציבים ושיפסיקו להכתיב לבחורי הישיבות מה לעשות. זה יהיה קשה מאוד, אין ספק, אבל יותר גרוע מעכשיו, נראה שכבר לא יכול להיות".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.