









מנהלי ישיבות חב"ד: "לוקחים את פרוסת הלחם האחרונה"

חיים ברון
הוראת בג"צ אמש (שלישי) למדינה להפסיק את תקצוב תלמידי הישיבות אשר קיבלו צווי גיוס ולא התייצבו בלשכות הגיוס (בשל החלטת שר הביטחון לדחות את מועד התייצבותם) - מחוללת סערה לא רק בזירה הפוליטית בישראל, אלא גם בעולם הישיבות.
כפי שדיווחנו אמש, שופטי בג"צ - ברוב של שמונה מול אחד, הוציאו צו ביניים שאוסר על המדינה להמשיך ולתקצב את תלמידי הישיבות החרדים שקיבלו צווי גיוס מאז חודש אוגוסט 2013. השופט שהתנגד למהלך הוא ניל הנדל.
מנהלי הישיבות המסורים קיבלו את הדיווח בתדהמה מוחלטת. "הבוקר אמרתי למישהו שבעיניי, הפסיקה הזו, היא בגדר של לקחת מהעני את פרוסת הלחם היבשה שנותרה לו", אומר ל-COL הרב מנשה חדד מנהל מוסדות 'תומכי-תמימים' המרכזית בארץ-הקודש, "הרי בעבר קיצצו כשבעים אחוז מהתקציב הזה לישיבות, ועכשיו גם את הפרוטות האחרונות לוקחים. זה ממש בגדר הפרוסה היבשה האחרונה".
הרס וחורבן. הישיבה המרכזית בכפר-חב"ד (ארכיון)
לדברי הרב חדד, הפסיקה הדרמטית של שופטי בג"צ לא תשנה כלום בסדר יומם של בחורי-הישיבות. "זה לא יעלה ולא יוריד. אף ישיבה לא תסגור את שעריה בשל הפסיקה. אין ספק שזה מכביד יותר ויותר, אבל בחורי הישיבות ימשיכו ללמוד".
הרב חדד סבור בהחלט כי מתנהל מסע מתוזמן נגד לומדי התורה בארץ-הקודש. "יש פה קו מנחה, אי-אפשר שלא לראות את זה. צריך להרבות בתפילות ולבקש רחמים, ויחד עם זה ולעשות 'כלים' יותר רחבים בכדי לאפשר תרומות גדולות יותר שיחזיקו את הישיבות".
הרס וחורבן
הרב לוי וילימובסקי, מנהל מוסדות חב"ד במגדל העמק, נשמע כאוב הבוקר, בשיחה שקיימנו עמו. "זה חורבן, הרס וחורבן. כל מנהלי הישיבות שותפים לתחושה הזו", הוא אומר בכאב, "החורבן הוא חורבן, אין לי מה להגיד מעבר לכך".
בשעת לילה, אמש, התבשר הרב וילימובסקי על הפסיקה השערורייתית. "לא ידעתי אם לצחוק או לבכות כששמעתי על הדיווח. שאלתי את עצמי האם גם לערבים מורידים תקציבים, או שנטפלים רק לציבור החרדי?"
לדעתו, הציבור החרדי לא יישב בשקט. "אני מאוד מקווה שהנציגים החרדים בכנסת לא ייתנו לזה לקרות ויעשה מה שנכון לעשות".
מנהל מוסד אחר, שביקש לא להזדהות, הגיב בשיחה שקיימנו עמו הבוקר: "אולי באמת הגיע הזמן להפסיק לקחת מהמדינה תקציבים ושיפסיקו להכתיב לבחורי הישיבות מה לעשות. זה יהיה קשה מאוד, אין ספק, אבל יותר גרוע מעכשיו, נראה שכבר לא יכול להיות".
