מערכת COL | יום ב' אדר א ה׳תשע״ד 02.02.2014

'הארץ': בחב"ד מאמינים שאולמיפיאדת סוצי טובה ליהודים

זוהי האולימפיאדה הראשונה בה הוקמו בכפרים האולימפיים בתי כנסת, עם סידורי תפילה ואפילו ספרי תורה. במשחקי עבר הסתפקו באזורי תפילה רב־דתיים אבל הפעם יהיו בכפרים כנסיות, מסגדים ובתי כנסת ● השליח הרב אריה איידלקופ, המנהל את בית חב"ד בעיר, טורח על ציוד בתי הכנסת. "חשבתי לרקום עליהן את טבעות האולימפיאדה" הוא אומר בחיוך, "אבל חקרתי קצת ונראה שלסמל יש יסודות מהתרבות היוונית הקדומה ולא מתאים להכניס את זה לבית כנסת. אולימפיאדה זה דבר מאוד פיזי, לא רעיון יהודי, אבל אנחנו מנסים להחדיר לזה קצת רוחניות" לסיפור המלא
'הארץ': בחב
השליח בסוצ'י הרב אריה איידלקופ

אנשיל פפר, שליח "הארץ" לסוצ'י

האולימפיאדה של ולדימיר פוטין מזוהה בעיקר עם דיכוי מיעוטים אתניים ותושביה העניים של סוצ'י, אבל יש קבוצת מיעוט אחת שתומכת בה מכל הלב — היהודים. זוהי האולימפיאדה הראשונה בה הוקמו בכפרים האולימפיים בתי כנסת, עם סידורי תפילה ואפילו ספרי תורה. במשחקי עבר הסתפקו באזורי תפילה רב־דתיים אבל הפעם יהיו בכפרים כנסיות, מסגדים ובתי כנסת.

פחות משבועיים לפני המשחקים והרב אריה איידלקופ, המנהל את בית חב"ד בעיר, טורח על ציוד בתי הכנסת שתחת פיקוחו. הוא קיבל מהארץ משלוח פרוכות לכיסוי ארונות הקודש. "חשבתי לרקום עליהן את טבעות האולימפיאדה" הוא אומר בחיוך, "אבל חקרתי קצת ונראה שלסמל יש יסודות מהתרבות היוונית הקדומה ולא מתאים להכניס את זה לבית כנסת. אולימפיאדה זה דבר מאוד פיזי, לא רעיון יהודי, אבל אנחנו מנסים להחדיר לזה קצת רוחניות". 

הנוכחות היהודית בסוצ'י יוצאת דופן. בניגוד למרבית הערים ברוסיה, אין לעיר היסטוריה יהודית, שום קהילה לא התקיימה שם לפני המהפכה הבולשביקית או במחתרת בתקופה הקומוניסטית. סוצ'י הייתה לא הרבה יותר מכפר עד שהשליט יוסף סטאלין הורה על הפיכתה לעיר נופש בשנות השלושים. יש אמנם ערים ברוסיה עם קהילות יהודיות גדולות יותר ללא רבנים, אבל מטה חב"ד החליטו לשגר שליח לסוצ'י. איידלקופ מסביר: "אנשים מגיעים לפה לחופשה מכל רחבי הרוסיה וכשהם כאן, הם רגועים, פתוחים ואפשר להגיע אליהם".

אבל יש גם היבט פוליטי לבחירה של חב"ד בסוצ'י, כמו גם לגבי פעילותה ברוסיה של היום. סוצ'י, הרבה לפני האולימפיאדה, היתה היעד המועדף על הנשיא פוטין לחופשות הקיץ שלו, וחב"ד צמודה לפוטין. התנועה העולמית שבסיסה בניו יורק, נוסדה כחסידות לובביץ' ברוסיה לפני יותר ממאתיים שנה ונרדפה על ידי השלטונות הצאריסטים והקומוניסטיים. עם נפילת מסך הברזל היא חזרה למדינה בתרועה גדולה וכיום היא מזוהה עם הקרמלין. פדרציית הקהילות היהודיות של רוסיה שבשליטת חב"ד היא הארגון היהודי המרכזי שמוכר כיום על ידי השלטונות.

בעוד ארגוני זכויות אדם מודאגים מרודנותו של פוטין, רבני חב"ד משבחים את המשטר על עמידתו נגד אנטישמיות. "כבר צעקו לי 'יהודי מלוכלך' בקליפורניה", אומר איידלקופ, "כאן זה לא יעלה על הדעת. לפני כמה שנים אשה כתבה מאמר אנטי־יהודי בעיתון מקומי. הגשנו תלונה והיא חטפה קנס, מאסר על תנאי ואיסור לכתוב בעיתון במשך עשור. אז איפה הדמוקרטיה הטובה יותר, כאן או בארה"ב עם ההפרדה בין דת למדינה?". איידלקופ מוסיף כי "הממשל המקומי אפילו העניק לנו עכשיו שטח להקים מרכז יהודי חדש. באירופה, בתי כנסת זקוקים לאבטחה, פה אין לנו מאבטח. הממשלה ברוסיה מכירה בערך העם היהודי והיהודים שעזבו חסרים להם".

חברי קהילה אחרים מסכימים עם הרב. "לא חשתי אפילו ברמז של אנטישמיות בסוצ'י" אומר אלכס פלדמן, מורה מקומי. "רוב האנשים הם מהגרים שהגיעו לחפש עבודה והזדמנותיות. יש כאן אווירה מאוד חיובית". חבר אחר בקהילה מצביע על הכביש שמוביל אל בית חב"ד בעוד שכבישים אחרים בשכונה הסמוכה נותרו משובשים, למרות ההשקעה הגדולה בתשתיות תחבורה במסגרת האולימפיאדה. 

אז האם פוטין והאולימפיאדה טובים ליהודים? איידלקופ וקהילתו מתעקשים שכן. מעט מנהיגים יהודים בעולם מוכנים למתוח ביקורת על המדיניות של פוטין, בעיקר בשל החשש לשלום הקהילה היהודית. אבל שנאת יהודים עדיין מפעפעת ברוסיה וניכרת בעיקר באינטרנט, שם קל למצוא תגובות המאשימות את היהודים בגריפת רווחים מבניית המתקנים האולימפיים. "פוטין הוא יצור נדיר, לאומן רוסי שלא נגוע באנטישמיות", אומר בכיר בארגון יהודי בעל ניסיון ארוך במדינה. "אבל הגישה שלו לגמרי תועלתנית. הוא מאמין שליהודים השפעה גדולה בעולם, בעיקר בארה"ב, אז הוא מדכא את האנטישמיות. הברית עם חב"ד משתלמת לשני הצדדים, אבל האנטישמיות לא נעלמה מרוסיה, היא רק בתרדמת והיחסים הקרובים בין פוטין ליהודים מזינים את השנאה שתפרוץ תחת מנהיג אחר".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.