מערכת COL | יום כ"ו שבט ה׳תשע״ד 27.01.2014

האם חיקוי כתב הרבי, יכול להשפיע לטובה? ● הגרפולוגית עונה

מה זה אומר שלפעמים יש לי כתב מסוים ולפעמים הוא משתנה? ● יש לי כתב לא קריא, זה מסמל משהו? ● הילד שלי בן 6 מצייר פרצופים עצובים, למה? ● האם אפשר להשפיע על תכונות אופי באמצעות שינוי הכתב? ● הילדה שלי בת 10 מסרבת לכתוב. יש סיבה לחשוש? ● האם יש מקור לגרפולוגיה בכתבי רבותינו נשיאינו? ● הגרפולוגית אתי בורוכוב עונה על שאלות הגולשים ב"מדור המומחים" של COL הגרפולוגית עונה
האם חיקוי כתב הרבי, יכול להשפיע לטובה? ● הגרפולוגית עונה
מערכת COL

תורת הגרפולוגיה עוסקת בחקר המאפיינים של כתב היד המייצגים את תכונות האופי והאישיות של הכותב.

הכתב הינו אמצעי תקשורת להעברת מידע בין אנשים, אך הגרפולוגיה עוסקת בצורה של הכתב ואינה מתייחסת לתוכן הכתוב, צורת הכתב בשונה מתוכן הכתב - מהווה אמצעי אשר באמצעותו ניתן להגיע אל עומק נפש האדם, להבין את מהלך רוחו ולהכיר את האדם מהיבטיו השונים: ההיבט השכלי, ההיבט הרגשי, תכונות אופיו, כישוריו ואופן הסתגלותו למציאות.

בנוסף לאבחון כתב היד קיים גם אבחון הציור. כאשר אדם מצייר, הוא עובר תהליך של בחירה וסידור קווים, צורות וצבעים. זאת בכדי להעביר מחשבות, רגשות, תחושות או דבר כלשהו מהזיכרון שלו. הציור מונע מהצד הימני במוח ולכן הוא אותנטי וראשוני. הוא מאפשר להוציא על הנייר חלקים אמיתיים שלנו, מבחינת סיפור החיים, נטיות, כישורים, מגבלות ופוטנציאל.

מערכת COL פתחה את מדור המומחים לשאלות בנושא אבחון כתב יד, ציורים וציורי ילדים, עבור אתי בורוכוב, גרפולוגית, מורה ומרצה בעלת ניסיון רב שנים בתחום, כמנהלת מכון "פנימיות הכתב והציור". כעת משיבה אתי למגוון שאלותיכם:

● רציתי לשאול, מה זה אומר עלי, שלפעמים יש לי כתב מסוים ולפעמים הוא משתנה?

כמו שמצב הרוח שלנו היום אינו בדיוק כמו אתמול, היום אני עייף, אתמול הייתי ערני וכן הלאה, כך גם הכתב שכתבתי היום, אינו זהה לכתב של אתמול. האדם איננו מכונה.

למרות זאת, אם תתבונן בכתב היד שלך היום, ובכתב שכתבת אתמול, עדין תזהה ששני הכתבים הם שלך. מכיוון שהאישיות הבסיסית איננה משתנה, אלא רק מצבי רוח.

● מה זה אומר שיש לי כתב לא קריא?

כתב היד משמש לתקשורת בין אנשים, ומטרתו היא העברת מסרים. באופן כללי מידת קריאות טובה מספרת על תקשורת ברורה. לעומת זאת כתב שאינו קריא יספר אודות תקשורת שאינה מספיק בהירה.

קריאות הכתב מספרת לנו גם על אופן התנהלות הכותב ביחס לנורמות החברה.
כתב קריא: התנהלות לפי התקן, החברה והמוסכמות.

כתב לא קריא: התנהלות אישית-עצמאית, ללא מוסכמות.

בכתב יד שאינו קריא, הכותב למעשה משדר שפחות חשוב לו אם יבינו מה הוא כותב. יתכן בהחלט וכתב יד לא קריא נגרם גם כתוצאה מחשיבה מהירה, בה הכותב לא רוצה לאבד את חוט החשיבה. יתכן וקיים צורך להסתיר ולעיתים מספר על זלזול בסביבה, במוסכמות ובתקן.

חשוב לדעת שלפעמים כתב יד שאינו קריא, בפרט אצל ילדים, מצביע על קושי מוטורי שמשפיע על הכתיבה.

מכיוון שבכתב היד אנחנו לא מאבחנים מצב על פי סימן אחד אלא על סמך מספר פרמטרים גראפיים, כדי לראות על מה מצביע כתב ידך, שהינך מציין שהוא לא קריא, יש צורך לראות את כל סימני הכתב.

● הילד שלי בן 6 מצייר פרצופים עצובים, וכאשר שואלים אותו את מי הוא צייר הוא אומר בכל פעם שם אחר. מה זה אומר?

שאלה מעניינת. באופן כללי ציור עם פנים עצובות יכול לספר על משהו שמפריע למצייר, כיוון שכאמור, אי אפשר להחליט על מצב או תכונה על פי סימן אחד, יש לבחון זאת עם עוד סימנים בציורים שיכולים לתת לנו להבין האם ומדוע יש עצבות או קושי אצל המצייר.

● מה אומרת שמש בציורי ילדים? הילד שלי מצייר כמה שמשות בתוך נייר אחד! באופן עקבי.

השמש בציורים היא אחד הסמלים המעניינים. היא מספרת על האימא. כאשר ילד מצייר יותר משמש אחת בדף לעיתים הוא ילד רגיש שצריך את אימו ותלותי בה.
כדי להבין את המצב טוב יותר יש צורך לראות עוד סימנים בציורים מכיוון שאני לא מאבחנת על סמך סימן אחד.

● האם אפשר להשפיע על תכונות אופי באמצעות שינוי הכתב?
ראה תשובה 9.

● שלום, כיצד ניתן להגיע אליך לאבחון?
ניתן ליצור קשר באמצעות הדואר האלקטרוני [email protected], או בטלפון: 052-8000890.

● האם יש משמעות לציורים שילד בן 3 מצייר?

כן. יש משמעות לציורים של ילד, גם בגיל 3. הוא כבר יודע לשרבט ולעיתים גם לצייר צורות ראשוניות.

למשל התנועה והקו של הילד בגיל זה מספרת על מצב רוחו ועל האנרגיה שלו. האבחון בגיל 3 עדין אינו מורכב ומעמיק.

היום נתקלתי בציור של ילדה בת שנתיים וחצי. הדבר הראשון שקפץ לי מול העיניים היה: האם יש לילדה הזו חולשת שרירים. בתשובה נאמר לי כי הילדה נמצאת כעת לאחר תקופה ארוכה של מחלה ממושכת. במקרה אחר ראיתי סימנים לעצירות אצל ילדה בת שנתיים, מציורי שרבוטים שלה.

● הילדה שלי בת 10 מסרבת לכתוב. מה זה אומר? אם בכלל.

חסרים לי פרטים: האם היא מסרבת גם לצייר? האם בכיתה היא כותבת? ממתי התחיל הסירוב שלה לכתוב? כיצד כתב היד שלה נראה? כדאי לבחון קושי בחגורת כתפיים, מתח שרירים מוגבר או חלש, מוטוריקה עדינה, כדי לראות שאין סיבה פיזית.

● האם כאשר אדם רגיל מחקה כתב יד של אדם גדול וענק, לדוגמה, חסיד המחקה כתב יד של הרבי - תופעה הקיימת אצל אחדים בדורנו והיתה אף בדורות קודמים והרבי מתייחס לה באגרות קודש שלו (ח"ט עמוד ל'), ועושה זאת בהצלחה גדולה, עד שלעתים קשה לזהות את ההבדלים.. האם ישנו סיכוי מסויים שהאדם הפשוט יקבל (עכ"פ בדקות דדקות) משהו מתכונות נפשו האין סופיות של האדם הענק?! באם יש מענה לשאלה זו בתורת הגרפולוגיה, נודה על פירוט בנידון..

קטונתי מלהבין את תכונות נפשו של הרבי או את היכולת לקבל משהו מהן, ואני גם לא מנסה... באופן עקרוני אינני מאבחנת כתבי יד של רבותינו נשיאינו. לכן אתייחס לנושא חיקוי כתב-יד של אדם אחר, באופן כללי ועקרוני.

השאלה שלך למעשה מתייחסת לנושא שנושק לתחום הגרפולוגיה ונקרא "גרפו-תרפיה", אלו תרגילים גראפיים ותרגילי כתיבה שתרגולם משפיע על שיפור מצבים נפשיים שונים ועל שינוי תכונות.

הרעיון הוא ש"אחר הפעולות נמשכים הלבבות", למשל, כאשר אדם שהוא מידי פשרן יתרגל כתב עם קווים שמייצגים שמירה על עקרונות ועקשנות, בהדרגה, הוא יכול לקבל יכולת גדולה יותר לשמור על עקרונותיו.

בשיטה זו אנו מתרגלים תרגילים גראפיים המכניסים את האדם למחזוריות טבעית. התרגילים משפיעים על מצבים נפשיים שונים. בנוסף התרגול משפיע על תכונות כמו: חריצות, סדר, שליטה עצמית, התמדה, שיטתיות.

ולסיכום, אם אדם מחקה כתב יד של אדם אחר, אז כן, לאחר זמן הוא יכול לקבל קווי אופי מסוימים הדומים לו.

● האם יש לך אפשרות להרצות בפני מורות בית ספר?

כן, יש לי הרצאות שיכולות להעניק כלים למורות במגוון תחומים.

● האם יש לזה מקור ביהדות לגרפולוגיה? או בכתבי רבותינו נשיאינו?

כ"ק אדמו"ר הריי"צ נ"ע מדבר על אפשרות של הכרת מהות הכותב באמצעות כתב ידו, בשנת תרצ"ד במאמר "ואני תפילתי":

"וההבדלים שבין כתב לכתב אינו בצורת התמונות של האותיות ותבניתם כי אם במה שהוא פנימי יותר, והראיה שלכן הרי מן הכתב אפשר להכיר במהותו של הכותב לא רק בטבעי מידותיו, אם הוא בעל התפעלות או מיושב אלא גם במעלת שכלו ומהלך נפשו, הרי שבאותיות הכתב שהם באים בתמונה ותבנית שווה ממש, מ"מ הרי בגוף ועצם התמונה של האות הרי יש בו צורה עצמית היינו לא בצורת הציור של האות, כ"א צורה עצמית אשר בה ועל ידה יכולים להכיר במעלת הכותב וחסרונותיו... הנה כן הוא גם באותיות השכל...".

● יש לי כתב מחריד מה זה מראה?

אבחון גרפולוגי לא בודק יופי של כתב. אם אתה מתכוון לכתב לא קריא, ראה לעיל תשובה 2.

● האם יש משמעות לצורת החתימה?

בהחלט. אנו מתייחסים לגודל החתימה ביחס לכתב, לצורות וקווים מעניינים בחתימה, מיקום החתימה, היחס בין שם המשפחה לבין השם הפרטי בחתימה כמו למשל האם הוא כתב את שמו בלבד ללא שם המשפחה, האם ציין את שם המשפחה לפני השם הפרטי וכן הלאה. באופן כללי, החתימה מהווה מעין "כרטיס ביקור" של האדם ומספרת על דימויו העצמי והתדמית שלו.

● ●

אתי בורוכוב, מאבחנת, מורה ומרצה לגרפולוגיה, גרפו-תרפיה וציורי ילדים, מנהלת המכון "פנימיות הכתב והציור".
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.