מערכת COL | יום כ"ב שבט ה׳תשע״ד 23.01.2014

צברת הפסדים מניירות-ערך? למה שתשלם מס על רווחים?

רבים הם המשקיעים את כספם בניירות ערך בבורסה. מרווחים ממכירת ניירות ערך, מנכה הבנק מס במקור, שלעיתים קרובות (אפילו קרובות מאוד), המשקיע זכאי להחזר של חלק ממנו או אף של כולו, אם רק ידרוש את ההחזר ממס הכנסה. ניתן לנצל הפסדים מניירות ערך, על מנת להפחית את נטל המס בגין רווחים אלו, אולם משקיעים רבים אינם מנצלים אפשרות זו ומפסידים סכומי כסף ניכרים. במאמר זה יפרט רו"ח אבי קדוש את המקרים העיקריים שבהם ניתן לקבל החזרים ממס הכנסה של סכומים שנוכו במקור בגין רווחים מניירות ערך  לטור המלאלשאלות, אנא פנה לרו"ח אבי קדוש, דרך דף ה"צור קשר" באתר: avikcpa.co.il
צברת הפסדים מניירות-ערך? למה שתשלם מס על רווחים?
אילוסטרציה: imarkets.co.il

להרחבה ולמאמרים נוספים של רו"ח אבי קדוש: לחץ כאן
להורדת המאמר כקובץ PDF: לחץ כאן

רבים הם האנשים במדינת ישראל אשר משקיעים את כספם בניירות ערך בבורסה. לרוב, המסחר מבוצע על-ידי מתן הוראות לבנקים לקנייה ומכירה של ניירות ערך או על ידי מנהלי תיקי השקעות של משקיעים.

על פי הוראות מס הכנסה, ככלל, על מכירה של נייר ערך שמניבה רווח, הבנק מחויב לנכות מס במקור בשיעור של 25% מהרווח הריאלי, כך שהרווח (הנקי) שנותר בידיו של משקיע, לאחר תשלום המס, הינו בשיעור של 80% מהרווח.

לעיתים קרובות הכספים מושקעים במספר חשבונות באותו בנק או שהם מושקעים ביותר מבנק אחד. לעיתים הכספים מושקעים באמצעות מספר ברוקרים או שילוב כלשהו של בנקים וברוקרים.

חשוב לדעת שבמקרים רבים מגיע למשקיעים החזר בגין המס שנוכה מהם במקור, ולעיתים קרובות אפילו החזר מלוא המס שנוכה במקור. הסיבות לכך יכולות להיות שונות ומגוונות.

כיום, ניתן לדרוש ולקבל החזרים בגין כל שנה מבין השנים 2008-2013.

לעיתים גם ניתן לבקש מראש אישור מפקיד השומה, שמאשר לבנק לא לנכות מס במקור מרווחים במשך השנה השוטפת או לנכות שיעור נמוך יותר מ-25%.

להלן יפורטו מספר דוגמאות למקרים שבהם המס שנוכה מהרווח לא יוחזר באופן אוטומטי על ידי הבנק (או הברוקר), אלא רק לאחר הגשת דו"ח לפקיד השומה. על פי הנתונים בדו"ח (שיוכחו באמצעות אסמכתאות, כמובן) יבוצע "קיזוז" של ההפסדים מתוך הרווחים, כך שהמס שייוותר בידי פקיד השומה יהיה רק על הרווח האמיתי לאחר שקוזז  ממנו ההפסד. כל עודף המס, יוחזר לנישום. באם ההפסד עלה על הרווח או שהשתווה לו, הרי שכל המס שנוכה יוחזר לנישום.

יש לשים לב, שהמס שמוחזר לנישום, מוחזר בתוספת הצמדה מלאה למדד וריבית בשיעור של 4% לכל שנה.

לחילופין – כאמור לעיל – ניתן לעיתים לבקש אישור מפקיד השומה מראש –על פטור מניכוי מס במקור או על ניכוי מס בשיעור נמוך יותר.

א. מי שצבר הפסדים בשנים קודמות ובשנה מסוימת הניב רווחים – ישלם מס על כל הרווחים, מבלי שההפסדים מקוזזים מרווחים באופן אוטומטי.

ב. בכל מקרה בו מנוהלים חשבונות ביותר מבנק אחד או אצל בנק/ים וברוקר/ים (או אפילו יותר מחשבון אחד באותו הבנק) – אין קיזוז אוטומטי בין הבנקים/הברוקרים.

ג. במקרים שיש הפסדים ממכירת ניירות ערך ומאידך – הכנסות מריבית (לרבות מק"מים ואג"ח אחרים) או מדיבידנד באותה השנה, הבנק מנכה מס במקור מההכנסות, מבלי שיקזז אוטומטית את ההפסדים הללו מהכנסות הריבית והדיבידנד.

ד. לגבי שנות המס 2008-2011 – אם בתחילת השנה היה רווח מניירות ערך ובהמשך נצבר הפסד מניירות ערך, אזי בתחילת השנה נוכה מס מהרווחים וההפסד שנוצר מאוחר יותר – לא קוזז אוטומטית מהרווחים, לצורך החזר המס שנוכה ביתר.
תיקון שבוצע בסוף שנת 2011 לפקודת מס הכנסה, שינה מצב זה לגבי השנים החל משנת 2012 ואילך, כך שמשנת 2012, יקוזזו הפסדים מהרווחים לאורך כל אותה שנת המס, גם אם הרווחים קדמו להפסדים. אולם תיקון זה לא חל רטרואקטיבית לשנים שקדמו לשנת 2012. כיום, עדיין ניתן לבקש החזרי מס בגין שנים החל משנת 2008.

ה. אדם שמכר נכס מקרקעין ברווח ושילם בגין מכירה זו מס שבח (או כל נכס אחר ושילם בגין המכירה – מס רווחי הון), יוכל לקזז הפסדים מניירות ערך כנגד השבח, לצורך חישוב המס. לעיתים – כדאי אפילו לשקול למכור נכס בשנה מסוימת, לשם הפחתת המס על ידי קיזוז ההפסד.

ו. בתנאים מסוימים מגיע פטור על רווחים בבורסה, למי שהגיע (או שבת זוגו הגיעה) לגיל פרישה, או במקרים סוציאליים מסוימים.

ז. בעל שליטה בחברה, יכול לקזז הפסדים מניירות ערך מדיבידנד שימשוך מהחברה שבשליטתו. לעיתים כדאי למשוך דיבידנד, תוך הקטנת המשכורת (תוך התחשבות במכלול שיקולים נוספים).

בכל אחד מהמקרים הנ"ל ניתן לקבל החזרי מס באמצעות הגשת דו"ח שנתי לפקיד השומה.

כמו"כ במקרים רבים ניתן לתכנן מראש את הפעולות הכדאיות למשקיע לבצע באותה השנה, על מנת להקטין את חבות המס, ואולי אף לבטלה לחלוטין.

מומלץ לפנות לאיש מקצוע, על מנת שיסייע לכם לתכנן את דרככם בשבילי דיני המס המורכבים בכלל ובשבילי דיני המס הקשורים בניירות ערך בכלל.

אין לראות בכל האמור במאמר זה משום חוות דעת משפטית ואין לכותב המאמר כל אחריות על השימוש באמור בו

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.