מערכת COL | יום י"ט שבט ה׳תשע״ד 20.01.2014

הראשון לציון גילה: מרן שינה דעתו בנושא ה'שיעורים'

תגלית מרתקת. הרב יצחק יוסף גילה כי נראה שאביו מרן הגר"ע יוסף סבר כי הרוצה להחמיר, ינהג בדופן סוכה כשיעור חזון איש, אך כאשר הציגו בפניו ממצאים מהם עולה כי מקוה מימי בית שני, נבנתה במידות שיעורי ר' חיים נאה, חזר בו, ומעתה לא הזכיר שמי שרוצה יחמיר כשיעור חזון איש לסיפור המלא
הראשון לציון גילה: מרן שינה דעתו בנושא ה'שיעורים'
מימין: הרב חיים נאה. משמאל: (נואם) הרב עובדיה יוסף
מאת שניאור זלמן ברגר

תגלית מרתקת. הגאון רבי יצחק יוסף גילה כי נראה שאביו מרן הגר"ע יוסף סבר כי הרוצה להחמיר, ינהג בדופן סוכה כשיעור חזון איש, אך כאשר הציגו בפניו ממצאים מהם עולה כי מקוה מימי בית שני, נבנתה במידות שיעורי ר' חיים נאה, חזר בו, ומעתה לא הזכיר שמי שרוצה יחמיר כשיעור חזון איש.

וכדי להבין את התגלית, נחזור שלוש שנים אחורה, אז באחת מהדרשות המשודרות בלויין, הגאון רבי עובדיה יוסף זצ"ל, התבטא בחריפות רבה נגד שיעורי החזון איש, ופסק בנחרצות כי אסור לרב ספרדי להתחשב ב"שיעורי החזון איש" לפיהם טפח הוא עשרה סנטימטרים, לעומת "שיעורי ר' חיים נאה" לפיהם טפח הוא שמונה סנטימטרים

ולאחר דבריו אלו, היו שהקשו – והרי בספר ילקוט יוסף, שנכתב על ידי בנו הגאון רבי יצחק יוסף לפי פסקי הגר"ע, שיעורי החזון איש מוזכרים מספר פעמים. וידוע כי ילקוט יוסף מוגה על ידי הגר"ע בעצמו? תשובה על כך נתן הראשון לציון רבי יצחק יוסף, בימים האחרונים, במעמד סיום הרמב"ם שנערך בשכונת רמות. בנאומו - שנסב אודות הקשר הייחודי בין הגר"ע יוסף לרבי מליובאוויטש ורבני חב"ד- ציין כי היה "קשר נשמתי" בין אביו להגאון ר' חיים נאה, עד שמוזכר ביביע אומר בתואר "ידיד נפשי" זאת למרות שהגאון ר"ח נאה היה זקן והגר"ע אברך צעיר.

ואודות נושא השיעורים – חשף הגר"י יוסף- כי אמנם בילקוט יוסף מובא כי דופן של סוכה מינמלית היא שמונים סנטימטר, ויש להחמיר לבנות את הדופן בגובה מטר, וזאת על פי "שיעור חזון איש", אך בשנים הבאות ארכיאולוג העוסק בחפירות ב"עיר דוד", הגיע לגר"ע יוסף ופרש בפניו ממצאים ברורים כי המקוה במקום והיא מימי בית שני, בנויה על פי השיעורים הקטנים, התואמים לשיעורי ר' חיים נאה. וכעת מובן מדוע בשנים הבאות כשיצא סידור חזון עובדיה, ציין בו הגר"ע כי דופן סוכה מינימלית היא שמונים סנטימטר ואילו שיעור חזון איש לא צויין כלל. הגר"י הסיק בפשיטות כי נראה שהגר"ע חזר בו מהצורך ב"שיעור חזון איש" לאחר שנמצא כי מקוה מימי בית שני בנויה לפי השיעורים הקטנים.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.