מערכת COL | יום י"ז חשוון ה׳תשס״ה 01.11.2004

המעגל ההיסטורי נסגר

שמו של מולוטוב היה מהמפורסמים ביותר ברוסיה באותם ימים. הימים היו לפני למעלה מארבעים שנה, כשהוא מונה לראש ממשלת רוסיה וכסגן ראשון של הצורר סטלין ימ"ש. אך את שמו הוא קנה דווקא שנים לפני זה, בהיותו שר החוץ זעת מלחמת העולם השנייה נגד הגרמנים ימ"ש. מולוטוב הגה אז את רעיון 'בקבוקי התבערה', כמוהם הצליפו מאות אלפים נגד הגרמני, ועד להיום מכונה בקבוק תבערה על-שמו: ברוסיה 'קוקטייל מולוטוב'. יהודי הוא לא היה, אך אישתו הייתה יהודיה מאביה ומאימא. שמה בישראל היה פערל, אותה היא החליפה לשם זעמצוז'ינא פולינא.כאשר הגיעה באותם ימים גולדה מאיר לביקור ברוסיה, היא נפגשה גם עם אשת השר, וכאשר היה נדמה לה שאף אחד לא שומע ורואה, לחשה לאוזנה של גולדה מאיר 'גם אני בת ישראל'. זה הספיק לסטלין והוא נתן הוראה מיידית לפתוח נגדה בחקירה סמויה. החקירה העלתה שאשת השר משתפת פעולה ואף מסייעת בדרכים שונות לעם היהודי. פסק הדין נפסק למאסר מיידי. קצת יותר משנה ישבה אשת השר בכלא הרוסי, וכאשר התפגר סטלין, זכתה גם היא ביחד עם עוד אלפי אסירים לצאת לחופשי. אמש (יום א') נסגר המעגל ההיסטורי, עת ענד החתן הטרי, בחור יהודי מצרפת - טבעת זהב על ידה של נכדת השר - סגנו של סטלין. והיא התקדשה בטבעת כדת משה וישראל.
המעגל ההיסטורי נסגר
מימין: הרב בראדה, שניאר זלמן כהן והחתן.
החופה המרגשת נערכה באחד מהאולמות המפוארים ביותר במרכזה של מוסקבה, כאשר הרב הראשי לרוסיה הרב בערל לאזאר, השומר קשר אישי עם המשפחה, (אך נבצר ממנו להשתתף באירוע עקב נסיעה לחו"ל) - שלח את נציגו  ר' שניאר זלמן כהן, חבר הבד"ץ ומו"ץ דמוסקבה. כשושבינן ראשי, היה השליח הרב אלכסנדר ברדה, מראשי איגוד הקהילות ברוסיה והקהילה היהודית במוסקבה, שאף לו, יש הכרות עמוקה עם משפחת הכלה.

השפה בה שוחח הרב כהן עם אב החתן, החתן ובני משפחתו, הייתה באידיש עסיסית מתובלת בניבים אידישיים אוריגינליים משנות דור. כך גם תורגם 'שטר הכתובה' לציבור הגדול והנכבד שהשתתף בחופה - בשפת אידיש ע"י הרב כהן ובשה הרוסית ע"י הרב ברדה, שאף הנחה את החופה והסביר לקהל הרב את כל מהלך טקס החופה היהודית, לאחר ניגון ד' בבות וברכת 'ברוך הבא'. לאחר החופה המרגשת שסגרה מעגל היסטורי ומעניין, נמשכה סעודת החתונה במשך זמן רב.
לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
1 תגובות
1.
מרגש;
י"ז חשוון ה׳תשס״ה

ממה שנראה, הרי שמידי יום ביומו ישנם בעיר הזאת דברים מפליאים ומדהימים ביותר.
ככה זה כשפועלים כמו שצריך!
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.