מערכת COL | יום ל' אב ה׳תשע״ג 06.08.2013

הבחירות למועצת הרבנות הראשית נידחו לניסן

עם תום מערכת הבחירות הסוערת לרבנות הראשית לישראל - כעת מתכוננים לבחירות למועצת הרבנות, שאמורות היו להתתקיים בסמוך למועד הבחירות המקומיות. אולם, בתזכיר חוק שהוגש לממשלה, הוצע להאריך את כהונת המועצה הנוכחית - ולדחות את הבחירות לז' ניסן תשע"ד   לסיפור המלא
הבחירות למועצת הרבנות הראשית נידחו לניסן
ארכיון ● צילום: ישראל ברדוגו

עם תום מערכת הבחירות הסוערת לרבנות הראשית לישראל - כעת מתכוננים לבחירות למועצת הרבנות, שאמורות היו להתתקיים בסמוך למועד הבחירות המקומיות. אולם, בתזכיר חוק שהוגש היום (א) לממשלה, הוצע להאריך את כהונת המועצה הנוכחית - ולדחות את הבחירות לז' ניסן תשע"ד.

הסיבה הרשמית: הסמיכות לבחירות המקומיות, תמנע מראשי הערים, העסוקים במערכה משלהם, להשתתף באופן פעיל בבחירת מועצת הרבנות.

הסיבה הלא רשמית: בבית היהודי מתכננים עד מועד הבחירות להיערך היטב, כדי לכבוש לפחות מספר מקומות במועצה, ולכפר בכך על המפלה הקשה שספגו בבחירות לרבנים הראשיים.

"מועד תום כהונתה של מועצת הרבנות הראשית לישראל המכהנת חל בסמוך למועד הבחירות המקומיות", נאמר בתזכיר, "על פי החוק, בחירה בחברי מועצת הרבנות הראשית נעשית על ידי אסיפה בוחרת וועדת בחירות. הואיל וקיום הבחירות במועדן עשוי להביא לכך שראשי הרשויות המהווים שיעור נכבד באסיפה בוחרת והמייצגים ציבור גדול, לא יהיו שותפים באופן מלא בהליך בחירת מועצת הרבנות נוכח עיסוקם במערכת הבחירות המוניציפאלית שעתידה להתקיים בחודש אוקטובר 2013.

"במצב זה, האיזון שבא לידי ביטוי בהרכב האסיפה הבוחרת עשוי להיפגע וכך בהתאם עשוי להיפגע האינטרס הציבורי. לפיכך, מוצע להאריך, בהוראת שעה, את כהונתה של מועצת הרבנות הראשית המכהנת, על מנת לאפשר את הבחירה במועצת רבנות חדשה בסמוך לאחר בחירתם של בעלי תפקידים אלו, תוך היערכות מתאימה ועמידה בלוחות הזמנים הקבועים בחוק".

החוק יובא לאישור הכנסת.

מכתב התנועה להגינות שלטונית

התנועה להגינות שלטונית בראשות עו"ד מרדכי אייזנברג שיגרה בשבוע שעבר מכתב בעניין הליך הבחירות למועצת הרבנות הראשית לישראל.

הנה המכתב:

בתאריך 24/4/13 פנינו אל כב' בכתב, בבקשה ושאלה מדוע לא יקודמו הליכי הבחירות לרבנים הראשיים ולמועצת הרבנות הראשית לאלתר, בכדי לעמוד בלוחות הזמנים הקבועים בחוק הרבנות הראשית לישראל תש"ם-1980(להלן "החוק"). בתאריך 2/5/13 השיב כב' כי "אנו עושים כל מאמץ לזרז את תהליך הבחירה בהתאם למצוות החוק".

ברם במבחן התוצאה, מסתבר כי לא היה די בהצהרת כוונות זו והעם בישראל נזקק לפסק דין בג"צ בכדי שהרשות המוסמכת תפעל עפ"י הדין החל. כך לאחר סחבת מיותרת הוגשה עתירה לבית המשפט הגבוה לצדק אשר קבע בפס"ד (בג"צ 3895/13 י.פינקל נגד ממשלת ישראל ואח') את המובן והמתבקש מאליו: ".....ולהורות על קיומן של הבחירות לרבנים הראשיים בהקדם האפשרי, לא יאוחר מיום י"ז באב התשע"ג (24 ביולי 2013), באופן שלא יִווצר רִיק בין כהונת הרבנים הראשיים לישראל המכהנים לבין כהונת הרבנים הראשיים שיִבּחרו..."

לאחרונה בשעטו"מ נבחרו רבנים ראשיים לישראל במועד בו סיימו הקודמים את כהונתם, תוך הפרת הוראות חוק אשר קבעו שיש לערוך את הבחירות במועד מוקדם יותר וכד'.

ועתה בכל הקשור לבחירות למועצת הרבנות הראשית לישראל נראה כי עולם כמנהגו נוהג. לכאורה שוב אין הרשות המוסמכת פועלת "כמצוות החוק".

מועד תחילת כהונת המועצה המכהנת ביום החתימה בפני נשיא המדינה על הצהרת אמונים, וממועד החתימה יש למנות את משך הכהונה של 5 שנים. נוכח העובדה שמועד חתימת חברי המועצה המכהנים בפני נשיא המדינה על הצהרת האמונים היה ביום ז' חשון תשס"ט 5.11.08, הרי שתקופת כהונתם כחברי מועצה תפקע ביום ז' חשון תשע"ד 11.10.13. עוד מורה אותנו החוק כי התאריך המאוחר ביותר לקיום הבחירות הוא חודש טרם פקיעת הכהונה, היינו עד ז' תשרי תשע"ד, 11/9/13. (זמן סביר לפני הבחירות לרשויות המקומיות הנערכות ב-22/10/13).

נודה לכב' באם יודיענו אימתי יפעל להשלמת מינויה של ועדת הבחירות ושל האסיפה הבוחרת לשם קיום הבחירות למועצת הרבנות הראשית לישראל "כמצוות החוק". ובכך לייתר הליך משפטי כנ"ל.

למעלה מן הצורך נעיר כי בעוד שהחוק קובע הסדר ביניים לתקופה בה אין מכהנים רבנים ראשיים, אין בנמצא הוראה שכזו לגבי מצב העלול להיווצר עם פקיעת כהונתה של מועצת הרבנות בטרם נבחרה חליפתה.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.