מערכת COL
|
יום ט' חשוון ה׳תשס״ה
24.10.2004
פיצול בחב"ד בשאלת הסרבנות?
אתר האינטרנט nrg מדווח היום (ראשון) כי חב"ד מתלבטת בשאלת סירוב פקודה: הפרסום הרשמי של התנועה ('שיחת השבוע' בעריכת דובר חב"ד הרב מנחם ברוד) מצדד בסרבנות לפקודת עקירת יהודים וקובע כי "חובה לסרב לחוקים הנוגדים את ערכי התורה והמוסר", בעוד מאמרה של עו"ד נחמה ציבין שפורסם ב-COL טוען כי הרבי מלובאביץ' ז"ל מעולם לא המליץ על סרבנות, אפילו לא בעת פינוי ימית.
חבד ופינוי מאחז. צילום העתק: אריק סולטן, אי פי
בפרסום הרשמי של צעירי חב"ד, "שיחת השבוע", המופץ חינם ברבבות עותקים בבתי הכנסת ברחבי הארץ והעולם, נכתב: "הפקודות הם כללי משחק שבלעדיהם אין הצבא יכול להתקיים, אך מעליהן עומדים ערכים חשובים יותר הקובעים את גבולות הציות לפקודות. לנו היהודים יש חוק עליון, העומד מעל החוק האנושי, והוא התורה. אם תינתן פקודה הסותרת את התורה, ברור שלא נציית לה".
בעלון מוזכרים בהקשר זה חוקי נירנברג, "שגם היו חוקיים לחלוטין ובכל זאת נחשבו לפשע. המפלגה הנאצית עלתה בגרמניה לשלטון בדרך דמוקרטית, אך העולם כולו ראה בה שלטון מתועב". הכותבים מציינים שבצבא ידוע לכל חייל כי עליו להתנגד לביצוע פקודה בלתי חוקית בעליל, ואם בכל זאת ימלא את הפקודה, הוא צפוי לעמוד לדין, מפני שלפני היותו חייל הינו אדם המחויב לערכי יסוד בסיסיים.
"הרבנים שקבעו כי אין לציית לפקודה לעקירת ישובים בארץ ישראל מבטאים את קול המצפון היהודי. זה מצפונו של חייל יהודי שמתגייס לצה"ל כדי להגן על יהודים ולא לעקרם מבתיהם", נכתב בפרסום. "הורסים את יסוד קיומנו" לעומת זאת, עו"ד החב"דית נחמה ציבין כותבת כי על חיילי צה"ל חלה חובת ציות מוחלטת, מן הטעם ההלכתי המקובל של "דינא דמלכותא דינא", כלומר הדינים שקבעה המדינה מחייבים את הכלל, כולל יהודים. "מי שעוקב אחר מאבקיו הקדושים של הרבי בעניינים ציבוריים הנוגעים לארץ הקודש במהלך השנים, יכול להיווכח כי לא היה בשום מאבק כזה משום ערעור סמכות כלשהי.
בזמן פינוי ימית היו מחאותיו חריפות ביותר אבל לא הייתה כל הוראה לחייל לסרב פקודה", כתבה. ציבין מסכמת: "נראה שלפקודות הצבא יש להתייחס בדרגה גבוהה של אחריות וקבלת עול, שאם לא כן אנו הורסים במו ידינו את יסוד קיומנו, מסכנים את העם היושב בציון ומביאים לידי מצב של סכנת נפשות".
בעלון מוזכרים בהקשר זה חוקי נירנברג, "שגם היו חוקיים לחלוטין ובכל זאת נחשבו לפשע. המפלגה הנאצית עלתה בגרמניה לשלטון בדרך דמוקרטית, אך העולם כולו ראה בה שלטון מתועב". הכותבים מציינים שבצבא ידוע לכל חייל כי עליו להתנגד לביצוע פקודה בלתי חוקית בעליל, ואם בכל זאת ימלא את הפקודה, הוא צפוי לעמוד לדין, מפני שלפני היותו חייל הינו אדם המחויב לערכי יסוד בסיסיים.
"הרבנים שקבעו כי אין לציית לפקודה לעקירת ישובים בארץ ישראל מבטאים את קול המצפון היהודי. זה מצפונו של חייל יהודי שמתגייס לצה"ל כדי להגן על יהודים ולא לעקרם מבתיהם", נכתב בפרסום. "הורסים את יסוד קיומנו" לעומת זאת, עו"ד החב"דית נחמה ציבין כותבת כי על חיילי צה"ל חלה חובת ציות מוחלטת, מן הטעם ההלכתי המקובל של "דינא דמלכותא דינא", כלומר הדינים שקבעה המדינה מחייבים את הכלל, כולל יהודים. "מי שעוקב אחר מאבקיו הקדושים של הרבי בעניינים ציבוריים הנוגעים לארץ הקודש במהלך השנים, יכול להיווכח כי לא היה בשום מאבק כזה משום ערעור סמכות כלשהי.
בזמן פינוי ימית היו מחאותיו חריפות ביותר אבל לא הייתה כל הוראה לחייל לסרב פקודה", כתבה. ציבין מסכמת: "נראה שלפקודות הצבא יש להתייחס בדרגה גבוהה של אחריות וקבלת עול, שאם לא כן אנו הורסים במו ידינו את יסוד קיומנו, מסכנים את העם היושב בציון ומביאים לידי מצב של סכנת נפשות".
לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
8 תגובות
1.
כל הכבוד
ט' חשוון ה׳תשס״ה
כל הכבוד לעו"ד ציבין!!!
אבל היא עדיין לא רבנית, וע"כ אין לה ליכנס ולפסוק שאלות הלכתיות
אין זה מדרך היהדות שעו"ד תגיד לרבנים מה ואיך להתנהג!
גם הרבי לא התבטא בשאלה בעת פינוי ימית, כי זו שאלה הלכתית, ויודוע ומפורסם שהרבי נמנע כל השנים מליכנס לפסקי הלכות!
אבל היא עדיין לא רבנית, וע"כ אין לה ליכנס ולפסוק שאלות הלכתיות
אין זה מדרך היהדות שעו"ד תגיד לרבנים מה ואיך להתנהג!
גם הרבי לא התבטא בשאלה בעת פינוי ימית, כי זו שאלה הלכתית, ויודוע ומפורסם שהרבי נמנע כל השנים מליכנס לפסקי הלכות!
2.
הסרבנים...
ט' חשוון ה׳תשס״ה
מי אמור לסרב הבחורים ב 770 ?
4.
מעריב טועה ומטעה
ט' חשוון ה׳תשס״ה
העתונאי לא דייק, עו''ד נחמה ציבין ציינה במפורש, ברשימה, כי אין היא מתיימרת לייצג את חסידות חב''ד אלא את דעתה בלבד, אז מה ענין זה לפיצול דעות בחב''ד??
חב"ד עולה כפורחת, עולם השליחות מתגבר ומבלי כל קשר לידיעה במעריב, זה דוקא מאוד חיובי שאנשים חושבים אחרת ומלבנים ענין, כל זמן שאין דעת הרבנים והרבי ומשיש דעה כזו אזי "ברכנו אבינו כולנו כאחד" - מה אנחנו חמורים או עזים או עדר פרות?????
חב"ד עולה כפורחת, עולם השליחות מתגבר ומבלי כל קשר לידיעה במעריב, זה דוקא מאוד חיובי שאנשים חושבים אחרת ומלבנים ענין, כל זמן שאין דעת הרבנים והרבי ומשיש דעה כזו אזי "ברכנו אבינו כולנו כאחד" - מה אנחנו חמורים או עזים או עדר פרות?????
3.
ממתי עו"ד היא רב?
ט' חשוון ה׳תשס״ה
האם דעתה היא דעת תורה? או שמא "חנפנותה למלכותא"?
לנו יש רבנים והם הקובעים והם פרשני הרבי!!!!!!!!!!!!
שליח כאוב.
לנו יש רבנים והם הקובעים והם פרשני הרבי!!!!!!!!!!!!
שליח כאוב.
5.
ל-3
ט' חשוון ה׳תשס״ה
מה ההתלהמות? עד כמה אפשר לא לדייק ולא להבין הנקרא, לאט לך. מישהו טען שדעת עו"ד ציבין זו דעת תורה? מה הקשר של "חנפנותא למלכותא" למה שציבין כתבה? באתר זה פורסם שהיא הגישה בג"צ נגד השופט ברק, אישית. חוץ מזה, תקרא בבקשה את הפיסקה האחרונה בפרק סרבנות פקודה של המאמר "דינא דמלכותא". הנה מה שכתוב שם:
"כותבת טור זה מוצאת לנכון, להדגיש בהדגשה יתרה, כי קטע זה לא פורסם בשבועון כפר חב"ד וכל האמור בו, כמו בכל הרשימות, הוא על דעתה בלבד ואין היא מתיימרת לייצג גוף כלשהו או עמדה כלשהי ובודאי לא את ציבור חסידי חב"ד וכל האמור בו הוא בבחינת הגיגי מחשבה."
"כותבת טור זה מוצאת לנכון, להדגיש בהדגשה יתרה, כי קטע זה לא פורסם בשבועון כפר חב"ד וכל האמור בו, כמו בכל הרשימות, הוא על דעתה בלבד ואין היא מתיימרת לייצג גוף כלשהו או עמדה כלשהי ובודאי לא את ציבור חסידי חב"ד וכל האמור בו הוא בבחינת הגיגי מחשבה."
6.
תשובה למס' 4
ט' חשוון ה׳תשס״ה
לא חשוב מה היא, ומה הדיוק בדברי'ה, החשוב הוא שאפשר לעורר מחלוקת, ולהתקדם למטרה ה'חשובה' בעיני כמה, והיא
לחלק ולפלג את חסידי חב"ד
אבל הרבי בודאי ינצח גם את כל מחרחרי הריב והמדון
והחסידים ימשיכו כולם להתקדם למטרה הגאולה השלימה והקרובה, להתכונן ולקבל פני משיח צדקינו
לחלק ולפלג את חסידי חב"ד
אבל הרבי בודאי ינצח גם את כל מחרחרי הריב והמדון
והחסידים ימשיכו כולם להתקדם למטרה הגאולה השלימה והקרובה, להתכונן ולקבל פני משיח צדקינו
7.
רוב מהומה על לא מאומה
ט' חשוון ה׳תשס״ה
מה קורה אתנו? מישהו שם לב מה קורה פה? ציבין כותבת לתומה בשמה מבלי שהיא מייצגת מישהו ומודיעה על כך בריש גלי. הרב ברוד כותב את דעת, כנראה, רוב חסידי חב"ד. בא לו עתונאי קטן ומחפש כותרת סנסציונית, אשר הקשר בינה ובין מה שנכתב הנו מקרי בלבד. ולא רק שהוא מקרי, הכותרת בשקר יסודה. ובכן, כתב מה שכתב ומתחילה מהומה. אף אחד לא בודק, מה נכתב ואיך נכתב. העיקר שיש סיבה לנגח. והמגיבים לאתרים חרבם שלופה ולאלה שיש פנאי, נמצאה תעסוקה ב"ה. בושה וחרפה. במקום ללמוד להתנהג כמו חסידים, ללכת למבצעים, לחיות עם הרבי, מתעסקים בשטויות. ועיקר שכחתי, הדעות שכאילו נאמרו לפלג ולחלק את חסידי חב"ד (מאן דכר שמיה) , הן הרבה יותר נורמליות ממה שכתבו וולפא וראפ ליועץ המשפטי לממשלה. זה חילול ה' אמיתי וביזוי שמו של הרבי וחב"ד בראש חוצות. והדעות של ברוד וציבין, הן קידוש ה' לחב"ד.
8.
סמה היא נהייתה דוברת חב"ד?
י' חשוון ה׳תשס״ה
דובר חב"ד הוא הרבי בכבודו ובעצמו. שיחת השבוע הציגה את דבר רבני חב"ד, המבוססים על דברי הרבי. שלא תתראיין לעיתונות בלי אישור מרבני חב"ד. תראו לאיזה מצב זה הגיע.