מערכת COL | יום ו' חשוון ה׳תשס״ה 21.10.2004

אברך מסמן לרכב להדליק אורות בשבת – מה דעתכם?

ידוע כי פיקוח נפש דוחה שבת, ואף אפשרות של הצלת חיי אדם – דוחה שבת. בד בבד, ידוע כי נסיעה בלילה ברכב ללא אורות היא סכנת נפשות של ממש, שבהעדר פנסי הרכב דולקים, לא יכול נהג הרכב להבחין בילד קופץ לכביש ויכול לדרוס אותו, ח"ו. אני מתגורר בעיר חילונית, וקרה לי בעבר, מספר פעמים שהבחנתי בלילה (בעת שחזרתי לבדי מתפילת קבלת שבת בבית הכנסת) ברכב כשהוא נוסע במהירות גבוהה כשפנסי הרכב – אינם דולקים. הרגשתי צורך לסמן לנהג להדליק אורות על-מנת שלא ידרוס חלילה מישהו, וכך נהגתי. אני חושב שכך צריך לנהוג לאחר שיש באפשרותי למנוע פגיעה ממש בנפש, אך מצד שני אני מודע לעובדה שהסיטואציה קצת מוזרה: אברך חסידי עם מגבעת וסירטוק עומד ברחוב ומסמן לנהג להדליק אורות בשבת... ייתכן ואם יש אפשרות לרמוז למישהו אחר לעשות זאת – מוטב, אך מה עושים כשאתה נמצא לבד ואין מישהו בסביבה שיכול לעזור? הגולשים מוזמנים להשיב באמצעות מערכת התגובות באתר. באם יש לכם שאלות וענינים נוספים לבירור - אתם מוזמנים לשלוח אותם באמצעות האיימל האדום, ואנו נפרסם, אי"ה, באתר.
 אברך מסמן לרכב להדליק אורות בשבת – מה דעתכם?
נסיעה בלילה ברכב ללא אורות היא סכנת נפשות, ומה קורה בשבת?
לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
6 תגובות
1.
נראה לי
ו' חשוון ה׳תשס״ה
שמה שצריך הוא לסמן לנהג שהוא נוסע בלי אורות, ואת המסקנא שיסיק בעצמו - עדיף כמובן שיסיק מכך שעליו להפסיק ליסוע... למרות שברור לצערנו שהוא יחליט להדליק אורות, אך כאשר אתה מעיר על השלילה ואינך מורה לו לעשות משהו שאסור - לפחות את הבעיה הזאת חסכת.
והעיקר שנצליח להאיר בכל בנ"י את האור האמיתי אור התומ"צ ואור הגאולה כמאמר רז"ל (היכן מקורו?) "אם אתם משמרין... אני מראה לכם נרות של ציון" וכו'
2.
הוי דן כל אדם לכף זכות
ז' חשוון ה׳תשס״ה
מי אומר לך שהוא מחלל שבת, אנו חייבים לדון כל אדם לכף זכות, אולי הוא נוסע בגלל טיפול רפואי שדוחה שבת קודש, או אולי הוא עובד עם מישמר הגבול, שכל מה שקשור לבטחון אזרחי המדינה דוחה שבת, או אולי הוא רופא, וכן עוד הרבה סיבות שאולי יכול להיות שהוא מתנהג כמו שההלכה מלמד אותנו. בקיצור יש חיוב ברור במשנה שאנו חייבים לדון אותו לזכות. אם כן בטוח שחייבים להעיר לו שאין לו אורות כדי למנוע סכנה ברורה להולכי רגל, כי בשבת הרבה יותר הולכי רגל הולכים על הכביש ממש מאשר בימי חול, והסכנה יותר מצוי בשבת מאשר ביום חול, ואפילו במקום ספק של פיקוח נפש מחללים שבת בלי לשאול שאילות. כמבואר בשולחן ערוך שהשואל הרי הוא שופך דמים והנישאל מגונה, כי לא לימד ההלכה, שחייבים לעשות הכל כדי שלא יגיע סכנה לאף יהודי אחד. אלא כולם ישבו בטח שלום.
3.
שאלת רב
ז' חשוון ה׳תשס״ה
שאלה זו היא צריכה להפנות לרב, ולשמוע חוות דעתו ולפרסם בשם הרב.

ולענ"ד, לא נהג האברך נכון כו'

[הרי הוא יוכל לומר לנהג שאסור לנהוג בשבת ואז לא יהי' חילול שבת ולא פיקוח נפש וכו' והמבין יבין].
4.
תמונות "רבני חב"ד" אפשר לראות בטור השמאל...
ט' חשוון ה׳תשס״ה
כל השאלות יכולים להפנות לרבנים, ואלו ואלו דברי אלוקים חיים כשחולקים.
5.
נכון שזה שאילת רב
ט' חשוון ה׳תשס״ה
נכון שדברים כאלה חייבים לשאול לרב מורה הוראה בעירו בפועל, אבל זה שכל אחד כותב דעתו בזה, מביא רק לדבר אחד, שכולנו פותחים הספרים ולומדים קצת תורה, ומצוה גוררת מצוה, ומביא הגאולה ממש בימינו אילו.
6.
ודאי וספק נאמר גם כאן?
כ' חשוון ה׳תשס״ה
או שספק ספיקא בפיקוח נפש שונה?
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.