מערכת COL | יום כ"ה תמוז ה׳תשע״ב 15.07.2012

טליאטי, רוסיה: שרשרת אירועים בחנוכת מרכז יהודי חדש ומפואר

עידן חדש נפתח בחיים היהודיים בעיר טליאטי, רוסיה, ובערים הסמוכות. בשעה טובה ומוצלחת נפתח מרכז ענק לתורה וליהדות - "בית שמשון ושרה" - שיענה על הצרכים הרבים של יהודי העיר ויהודי הסביבה. שליח הרבי ורב העיר הרב מאיר פישר תיאר את פתיחת המרכז החדש כ'חלום יהודי' שקרם עור וגידים והפך למציאות ממשית; "אם עד עתה נאלצו יהודי העיר להסתפק במספר מבנים צרים מלהכיל את גודל הפעילות, מעתה ואילך ייתן המרכז החדש מענה הולם, מרחיב את הדעת, להמשך הפעילות ואף להרחבתה" לסיפור המלא
טליאטי, רוסיה: שרשרת אירועים בחנוכת מרכז יהודי חדש ומפואר
בעיר טליאטי הממוקמת בדרום מערב רוסיה, כ-100 ק"מ מהעיר סמרה, מתגוררים כיום לפחות כ-5000 יהודים כ"י. הצרכים הרוחניים והקהילתיים של יהודי העיר הולכים וגוברים עם השנים כמו גם הצרכים הגשמיים, והתעורר צורך עז למצוא מקום שיאכלס את הפעילות הקיימת וייתן דחיפה לפעולות נוספות גם עם יהודי הסביבה הקרובה והרחוקה. לפני כשנתיים נמצא קמפוס רחב מימדים בגודל של כמה דונמים שבמרכזו מבנה גדול עם חדרים רבים ואולמות, ובעזרתו של הנדיב הרה"ח הרב שמואל חיים דוד שי' פישר ובעזרתו של מר משה שי' שווץ, איש עסקים הפועל בטליאטי ופעיל ומעורה בחיים היהודיים שם, נקנה השטח, וניתן האות להכנתו ולהכשרתו למרכז יהודי ולבית חב"ד גדול. תוך זמן קצר במיוחד, כמה חדשים ספורים, פעלו השלוחים ללא לאות ובלי לחסוך מאמץ, וברוך השם עלה בידם לסיים את הכשרת המקום, וזכו לגלגל זכות ליום זכאי - ערב חג הגאולה י"ב-י"ג תמוז - לקיים מעמד של חנוכת הבית וגזירת סרט הכניסה לבניין החדש, ועריכת דינר חגיגי ומפואר לרגל הפתיחה.

בבניין החדש ממוקמים מוסדות החינוך של חב"ד טליאטי, הכוללים גני ילדים ובית הספר בו מתחנכים בנים ובנות יהודיים. בנוסף המבנה כולל 15 חדרי אירוח מרווחים ומאובזרים שיאפשרו למשפחות רבות להתארח ולנפוש, וכמובן לעשות את השבת באווירה יהודית איכותית עם משפחת השלוחים. גולת הכותרת הוא בית הכנסת רחב הידיים שנבנה בקמפוס, עם ארון קודש מרהיב עין, שיוכל לאכלס עשרות מתפללים. בבניין גם אולמות רחבים בהם יערכו סמינריונים וימי עיון ולימוד למגוון הגילאים והרמות, מטבחים מודרניים שיאפשרו ארוחות כשרות למאות יהודים, וכמובן מרחבי הדשא המוריקים שיאפשרו עריכת קייטנות ומחנות קיץ למאות ילדים ובני נוער מכל הסביבה. "כבר בימים הקרובים שלאחר פתיחת המרכז", מסר הרב מאיר פישר, "יפתח המחנה קיץ הראשון במבנה החדש בו ישתתפו מאתיים ילדים מהערים טליאטי, סמרה, ומערים נוספות בסביבה הקרובה והרחוקה, כך שהפתיחה של המרכז החדש כבר עושה את פירותיה ב"ה בהגברת החינוך היהודי הכשר".

כבר ביום שישי, ט' בתמוז, ניתן האות לפתיחתם של החגיגות במרכז החדש עם חנוכת הבית של מקווה טהרה "מי שרה" על ידי איש העסקים ודודו של השליח ר' יעקב שלום שי' פישר שבתרומתו ובנדיבות ליבו נבנה המקווה. עוד קודם לכן נחנך האולם הגדול שישמש את בני הקהילה במגוון מטרות ויזכה גם לארח בו את הדינר הגדול ביום ראשון. את האולם חנך מר משה שווץ בקביעת מזוזה ובברכה חמה. לאחר קביעת המזוזה וסיור במקווה החדש נפנו המסובים לסעודת מצווה והתוועדות בה השתתפו בני המשפחה וידידים קרובים. מטבע הדברים הסעודה הייתה באוירה משפחתית ופחות רשמית והמסובים הביעו את הגאווה והאהבה שלהם לשליח ר' מאיר פישר ולמשפחתו. או כפי שתיאר זאת מר משה שווץ שר' מאיר קפץ למים העמוקים של העיר 'סטאברופול' (העיר העתיקה שקדמה לעיר טליאטי) כדי להציל נשמות יהודיות מטביעה ולהעביר אותם למים חיים של תורה. מר שווץ סיפר שבביקור שלו במוזיאון באזור ראה תמונה ישנה בה נראים שני חסידים הולכים ברחובות סטאברופול העתיקה. "כנראה שכבר אז הונחו היסודות לחסידים שיהיו כאן ויביאו תורה וחסידות גם למקום זה שנבנה מעל המים".

המעמד החגיגי והדינר שאחריו התקיימו ביום ראשון, י"א תמוז, והשתתפו בו מאתיים וחמישים מיהודי העיר שהוזמנו במיוחד למעמד הפתיחה. את הדינר החגיגי וחנוכת הבית פיארו הרבנים החשובים הרב חיים יהודה שי' קרינסקי יו"ר 'מרכז לענייני חינוך' ומזכיר הרבי, חתנו הרב יוסף שי' פרידמאן מנהל קה"ת בארה"ב, הרב דוד שי' מונדשיין מנכ"ל מוסדות אור אבנר-חב"ד, הרב אברהם יוסף שי' ליזרזון יו"ר החינוך העצמאי באה"ק, איש העסקים הר' יעקב שלום שי' פישר, הרב ישראל צבי שי' קליין מראשי הג'וינט בישראל ומנהל מרכזי מפת"ח בישראל, מנהל מרכז הג'וינט בגאורגיה מר דוד שי' זוהר שהגיע במיוחד ממקום מושבו שבטביליסי, שלוחי הרבי בעיר סמרה הרב שלמה שי' דייטש והרב שניאור שי' רייניץ, השליח בעיר אוליינובסק הרב יוסי שי' מרוזוב, השליח בעיר מינסק הרב שניאור שי' דייטש, ובני משפחת פישר ומשפחת בייטש שהתקבצו ובאו מרחבי תבל, נטלו חלק בשמחה הגדולה והיו לעזר רב בארגון והפקת האירוע.

בנוסף השתתפו באירוע ראש העיר מר סרגיי אנדרייב, ומר אולג לאבאנוב סגן נשיא חברת 'אווטוואז'. החברה - יצרנית המכוניות 'לאדה' המפורסמת - ממוקמת בעיר טליאטי, וחלק מעובדיה הרבים הינם יהודים שהתקבצו מרחבי רוסיה וברית המועצות לשעבר לעיר טליאטי, ורבים מהם קשורים בקשר אמיץ עם השליח ורב העיר, והם מהווים חלק גדול מהפעילות הענפה.

בגזירת סרט הפתיחה למבנה החדש ובקביעת מזוזה התכבד הרב שמואל חיים דוד שי' פישר התורם המרכזי והדוחף העיקרי לפתיחתו של המרכז, וזכה שהמרכז ייקרא על שם הוריו הרב שמשון ומרת חיה שרה פישר ע"ה, שהיוו מופת ודוגמא לחיים של יהדות פעילה וצדקה וחסד. את טקס הפתיחה הנחה בטוב טעם מר זוהר מדברייר, ועל החלק האומנותי ניצח החזן ברוך שי' פינקלשטיין שמכהן כבוד כחזן בעיר פטרבורג, והתזמורת "עליה" שהביאה ממיטב השירים והמנגינות היהודיות.

לאחר קביעת המזוזה וגזירת הסרט, נכנסו המוזמנים לדינר חגיגי שהתקיים באולם המרכזי בבניין החדש. ראשון הנואמים היה ראש העיר טליאטי שהודה מקרב לב לרב מאיר פישר ולתורמים הנכבדים על התרומה הייחודית שנותנת הקהילה היהודית המתפתחת לעיר טליאטי, ועל הכבוד והיוקרה שהעיר זוכה בהם בפתיחתו של המרכז היהודי החדש. "כל עזרה שתוכל העיר להושיט ליהודי העיר ולרב, נעשה זאת בחפץ לב ובשמחה רבה", אמר ראש העיר וזכה לתשואות רמות.

את ברכת 'מרכז לענייני חינוך' הביא מזכיר הרבי הרב חיים יהודה שי' קרינסקי. בדבריו העלה על נס את התמורה האדירה שעברה יהדות רוסיה מאז נפילת מסך הברזל ועד לימינו אלו. "אין ספק שהרבי רווה נחת רוח רב מהמחזה המפעים של יהודים הגאים ביהדותם וחיים חיים יהודיים פעילים, מלאים ועשירים בתוכן אלוקי של תורה ומצוות". יש לציין שזו אחת הפעמים הבודדות בשנים האחרונות שהרב קרינסקי מכבד בנוכחותו אירועים במדינות חבר העמים, וההתפעלות וההתרגשות העצומה היו ניכרים היטיב בפניו של הרב קרינסקי.

הגיע תורם של התורמים הנכבדים שתרמו מהונם, זמנם ומרצם, לשאת דברים; ראשון היה הרה"ג הרה"ח שמואל חיים דוד שי' פישר, אביו של השליח, שבהתרגשות עצומה בירך את בנו ברכת אב, יחד עם רעייתו שתחי', שיראו פירות בעמלם וירוו נחת מכל יו"ח, והפתיחה של המרכז תהיה רק ההתחלה לתנופה אדירה בכל תחומי החיים היהודיים באיזור, "ובעזרת ה' תוך זמן קצר נצטרך להוסיף ולבנות תוספות למתחם החדש, כיון שהבניין הנוכחי יהיה אף הוא קטן מכדי הצורך של יהודי המקום". הרב פישר הוסיף ודיבר על הקשר ההדוק בין חג הגאולה של הרבי הקודם, י"ב-י"ג תמוז, לפתיחת המרכז החדש, אשר זהו היום שהוכיח גלוי לכל העמים ש"אין עוד מלבדו" ואין דבר שיוכל להפריע לחיים יהודיים בריש גלי.

מר משה שי' שווץ, מהתורמים הבולטים וחלק מבשרה ומנפשה של יהדות טליאטי, דיבר על האהבה העצומה אותה הוא רוחש לזוג השלוחים שפועלים במסירות נפש ומתוך חיבה והקרבה לכל יהודי בכל מצב שהוא; "כל אבן ומרצפת בבניין החדש מלאים וספוגים בהשקעה ובהקרבה ובמסירות הנפש שיש לזוג פישר לכל יהודי ויהודי בטליאטי. היום הזה הוא יום חג לכולנו, לכל קהילת טליאטי, כולנו מרגישים חלק ממשפחת פישר שבאה לפה לתת את כל כולה עבורינו". הנאום סחט לא מעט דמעות מבין המשתתפים שהרגישו שמר שווץ הינו פה לכולם ורגשותיו מתארים נאמנה את רגשות כולם.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.