מערכת COL | יום י"ט תמוז ה׳תשע״ב 09.07.2012

בדיון בכנסת נחשף: יהודים נרתעים מעריכת ברית בגרמניה

בישיבת וועדת העלייה, הקליטה והתפוצות טען שגריר גרמניה כי פסיקת בית המשפט של מדינת קלן לא תשפיע על בתי-משפט אחרים במדינה, אך יש כבר שלוש הצעות-חוק בעניין  לסיפור המלא
בדיון בכנסת נחשף: יהודים נרתעים מעריכת ברית בגרמניה

בישיבת וועדת העלייה, הקליטה והתפוצות טען שגריר גרמניה כי פסיקת בית המשפט של מדינת קלן לא תשפיע על בתי-משפט אחרים במדינה, אך יש כבר שלוש הצעות-חוק בעניין.

וועדת העלייה, הקליטה והתפוצות של הכנסת דנה היום (שני) בפסיקת בית המשפט בקלן האוסרת על עריכת ברית מילה. יו"ר הוועדה, ח"כ דני דנון (הליכוד) קרא לשגריר גרמניה אנדריאס מיכאליס להבהיר לפרלמנט הגרמני, הבונדסטאג, כי בישראל יש חשש כבד מהשלכות פסיקה זו, וכי עליו לא להסתפק בהצהרות אלא לחוקק במהירות חוק שיעגן את זכות המילה. "מתקופת אברהם אבינו אנו מקפידים על מצווה זו, והפסיקה משליכה על כל יהודי אירופה. פסק הדין הוא חלוט, ולכן רק חוק בבונדסטאג יבהיר את החופש בעניין. הקהילות היהודית בכל העולם עוקבים אחרי תגובת הבונדסטאג, כי יש לפסיקה אפקט מצנן על החלטות הורים יהודיים בגרמניה כולה לערוך ברית לילדיהם", אמר דנון.

השגריר מיכאליס הבהיר כי "מדובר נושא חשוב ביותר, המעורר ויכוח גם בגרמניה. בעשרים השנים האחרונות הקהילות היהודיות בגרמניה צמחו בשליש, ואנו מחויבים להמשך הצמיחה הזו. בית המשפט החליט על פיטוריו של רופא שעשה מילה כושלת לילד מוסלמי בן ארבע. הנתבע זוכה בערכאה הראשונה, אך בבית המחוזי של מדינת קלן נטען התנהגותו שהמילה לא שירתה את טובת הילד. על פי החוקה הגרמנית, יש זכות הילד לאי-פגיעה גופנית בו, ובית המשפט  החליט שהזכות הזו גוברת על חופש הדת, כיוון שמדובר בפגיעה בלתי-הפיכה".

לדברי מיכאליס, בית המשפט הפדרלי לא יוכל להתערב בפסיקה זו, אך אין לפסיקה בקלן שום השפעה על בתי משפט אחרים. הוא הוסיף כי שר החוץ הגרמני הבהיר שחופש הדת מעוגן בחוק, וברית מילה מעוגן במסורת הדתית, ולכן אסור שפסיקה משפטית תטיל ספק בכך. "יש להפריד משפטית בין פגיעה גופנית לנזק גופני חמור, אך אני יודע שאין דקדוק זה מרגיע. יש כבר היום שלוש מפלגות בבונדסטאג שמקדמות חקיקה כדי לעגן את הזכות לברית מילה, אך היוזמה תשוב ותעלה אם נגלה שהפסיקה הזו ממשיכה לעורר בעיות".

מנכ"ל הרבנות הראשית עודד וינר השיב לשגריר כי בית המשפט של מדינת קלן מחייב את בתי המשפט האזוריים בקלן, וגם בתי משפט אחרים לא חייבים אך יכולים להסתמך על הפסיקה בקלן. "כבר היום מוהלים גם בברלין אסרו על ברית מילה אחת או שההורים נאלצים לנסוע לארצות סמוכות. מתוך סקר שנערך, כחמישים אחוז תושבי גרמניה תומכים בפסיקה זו, מתוך החשש מכוחם העולה של המוסלמים במדינה", אמר וינר.

בוועדה השתתפו בין-היתר הלוביסט ר' בנימין גרין שייצג את ארגון lph האירופאי, ר' אריה עמית מארגון ברית יוסף יצחק והרב אריה גולדברג סמנכ"ל מרכז רבני אירופה'.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.