מערכת COL | יום ט"ו תמוז ה׳תשע״ב 05.07.2012

שליחות בכפור של 30 מינוס; סיביר-אומסק ● מתכון מסביב לעולם

רוחל'ה קריצ'בסקי, שליחה מזה 11 שנים בעיר אומסק בסיביר. היא מספרת על שליחות במדינה להאקלים בעל פערים קיצוניים, על תמיכה מצד אישים בכירים בעיר שליחותם ועל הכנסת ספר תורה שזכתה לשותפות מלאה של קהילת אומסק כולה ● בפנים, מתכון מיוחד של בצק ממולא דג פילה וירקות וגם גלריית תמונות מהשליחות  לסיפור המלא 
שליחות בכפור של 30 מינוס; סיביר-אומסק ● מתכון מסביב לעולם

מאת שלומית כלב

השליחה:
רוחל'ה קריצ'בסקי. סיביר- אומסק.

בצק ממולא בפילה דג וירקות מוקפצים.

על המאכל: בשליחות לעולם אינך יכולה להיות ערוכה באופן מדויק לכמות האורחים העתידיים להסב בשלחן השבת או החג. המנה הזו מספקת כמות גדולה של אורחים ע''י חלוקה נכונה של מנות, יתרון נוסף, המתכון מאפשר אף שימוש בדגים זולים במקרים של חוסר, כיוון שהבצק והרוטב הסמיך מעניקים למנה טעם ומראה מרשים.

המצרכים:
פילה דג שלם (-רצוי דגים אדומים כמו סלומון)
2 בצלים חתוכים לקוביות
2 גזר מגורד
כוסברה \ פטרוזיליה קצוצה
4 שיני שום כתושים
2 כפות מיונז
מלח
פלפל שחור
לבצק-
בצק עלים או-
4 כוסות קמח
1 אבקת אפיה
1 כוס שמן
1 כוס מים
כפית מלח

אופן ההכנה:
-מטגנים את הבצל, הגזר, השום והירק ומורידים מהאש לקערה נפרדת ומוסיפים לירקות 2 כפות מיונז ומטבלים במלח ופלפל לפי הטעם ( ניתן לשים כורכום\ חוואיג' למי שאוהב).
- באם יש בצק עלים עובדים איתו או שמכינים בצק: שמים בקערה נפרדת את הקמח, האבקת אפיה והמלח. מרתיחים בסיר כוס שמן וכוס מים ויוצקים לקערה, מערביים היטב את כל המרכיבים עד שנוצר בצק שנוח מאד לעבוד איתו.
- מרדדים את הבצק ומניחים חצי מכמות הירקות, עליהם שמים את הפילה ומעליו את הירקות שנותרו וסוגרים את הבצק מעל הכל. מורחים ביצה ומפזרים שומשום ואופים עד להשחמה.

הצעת הגשה:
ניתן לשים אפונה\ גזר כמו עיניים ולסדר את הבצק בצורת דג כשהשומשום הוא הקשקשים.. מעניק למנה מראה מרשים ואסתטי.

על השליחות:
אל השליחות יצאנו לפני כ-11 שנים מטיסה שיצאה ב- 11 בספטמבר המכונה- "היום השחור", הטיסה בה נסענו הייתה הטיסה האחרונה שיצאה, כיוון שהמרחב האווירי נסגר לחלוטין מה שהיה מעין טיסת 'אל חזור' אל השליחות .

סיביר מתאפיינת באקלים קר ובתנודות קיצוניות בטמפרטורות, כלומר יום אחד יכול להיות 30 מעלות ולמחרת 0 מעלות. הקור הסיבירי מתפרש על השנה כולה למעט תקופת קיץ קצרצרה, וכמו שאומרים פה בחיוך : "9 חודשים קר מאד ו- 3 חודשים קר"..

למרות האקלים הקריר המנטאליות של האוכלוסייה במקום מאד חמימה ופתוחה לקשרים ידידותיים. כמובן שלצערי, עדיין מבחינת יהדות ישנו ריחוק גדול, תודות להיסטוריה "המפוארת" והאתיאיסטית של רוסיה. השליחות כאן נעשית מתוך דגש על קשרים אישיים, חברות הדדית והמון חום כך שהלב נפתח קודם כל לקשר אנושי ולהבעת אמון ומשם להקניית ערכים של תורה ומצוות.

באומסק ישנו גן ילדים מרווח ובית ספר ייחודי. הרמה בו גבוהה ביותר מבחינת החומר הלימודי והדרישות המקצועיות, הבי''ס עושה שימוש בהוראה באמצעות הכלים הטכנולוגיים המתקדמים ביותר, כמו מחשוב, אינטרנט והשתלמות תמידית של הצוות החינוכי.

מה שמעניין בבית ספר זאת התמיכה לה הוא זוכה מצד אישים בכירים בעיר, הבית ספר הוקם ע''י המושל המחוזי. בזמנו, כשפנה בעלי השליח לראש העיר הקודם ע''מ שיסייע בהקמת בית הספר, הוא טען שהוא לא רואה סיבה להפריד בין המסגרות החינוכיות של היהודים והלא יהודיים. כיום, נכד יהודי שלו (-כלתו יהודיה), לומד בבית ספר ו-3 נכדים של ראש העיר הנוכחי (-רעייתו יהודיה), לומדים גם הם בבית הספר, מה שמוסיף לתדמית המכובדת של המוסד בעיני ההורים.

התפקיד החינוכי שלי בא לביטוי בין השאר גם בבית הספר. הגישה החינוכית כיום מלווה בהרבה עזרים וכלים לא פורמאליים בכדי להעביר תכנים, אם פעם היה מספיק להעביר חומר עיוני כמו שהוא, היום זה כבר לא מספיק, הילדים מגורים מכ''כ הרבה מסרים כך שאנחנו אף פעם לא שוקטים ותמיד מוצאים דרכים יצירתיות להעביר את החומר הנלמד.

לפני כ- 3 שנים הוצאתי ספר- "מלאכות- יצירות יהודיות" בן 300 עמ'. הספר מביא רעיונות ודרכי ביצוע למלאכות שונות הקשורות לתכנים יהודיים וסובב בעיקר סביב מועדי השנה והחגים. המלאכות באות עם הסבר קצר על מהות החג או הערך היהודי, כך שגם מורות שאינם דתיות יכולות לעשות בו שימוש.

כפי שציינתי, מאד חשוב להישאר מעודכנים ולהיות הכי מתקדמים שיש מכל הבחינות כיוון שכיום ישנה תחרות גדולה בין בתי הספר כאן, כשהפן החינוכי מודגש מאד, אם לפני מספר שנים היה מספיק לומר שיש אוכל בחינם כדי שהורים ירשמו את ילדיהם, אז בתקופה נוכחית כבר לא, המצב הכלכלי השתפר ואיתו באות הדרישות 'הרוסיות' האופייניות כל כך למתן השכלה גבוהה ואיכותית.

2 ילדיי הגדולים לומדים מוזיקה בבית ספר למוזיקה עירוני כאן באומסק, ביתי מנגנת על פסנתר ובני בכינור, הנגינה בכינור מצריכה בליווי ובד''כ ילדים המנגנים בכינור מלווים בקונצרטים ובהופעות ע''י המורות, אך בשונה מהמצופה, בני וביתי מנגנים יחד כאשר ביתי מלווה את אחיה בחן רב. לאחרונה היה קונצרט מאד גדול שתוכנן לשבת ונדחה רק בגלל ילדיי, כיוון שהשילוב המוזיקלי שלהם מאד חשוב ומוערך בעיני ההנהלה המוזיקלית, כך שהילדים הם בעצם שליחים בפני עצמם בעצם מהותם.
בנוסף לשיעורי התורה אותם אני מוסרת לנשים כאן ומהם אני רווה סיפוק רב, ישנה מסורת שסיגלתי כאן ביני לבין הנשים הקשורות עם הקהילה המכונה ''שרשרת האור'', מידי יום שישי אני מרימה לכל אחת מהן צלצול טלפון בו אני מזכירה להן את שעת הדלקת הנרות ומשוחחת איתן מעט, הטלפונים האלו תורמים הרבה לקשרים האישיים שמתפתחים בייננו ולא פעם השיחות מתארכות והן מתייעצות ומשתפות אותי בלבטים השונים בחייהם.

לפני כשנתיים פתחנו בפרויקט מיוחד של כתיבת ספר תורה משותף לכל בני הקהילה באומסק. כל אחד רכש אות בספר תורה לו, לילדיו, משפחתו וקרוביו כך שהספר הוביל לאיחוד ותחושת שותפות של בני הקהילה, גם כאלו שעזבו כבר את אומסק ומתגוררים כיום במקומות שונים הצטרפו לפרויקט ולקחו חלק בספר התורה המשותף. לפני כשנה וחצי התקיימה הכנסת ספר התורה ברוב פאר והדר תוך השתתפות שיא של כל בני הקהילה, כולם התרגשו מהמאורע הגדול וחשו שותפים מלאים לחגיגה הגדולה. באותה הזדמנות אף השקנו את הפרויקט הבא- הנחת אבן הפינה למקווה טהרה שעדיין בתהליכי בניה.
עד היום, בשביל מקווה היינו נוסעים 6 שעות!

הכח הנשי בשליחות:
האשה מאיישת תפקיד חשוב מאד בשליחות, הרגשיות הנשית והחום המאפיין אותה גורם להפשרת הקרח ולפתיחות שמובילה לקירוב, אף שמדובר בגברים שמטבעם יותר קרים, האשה, דרך האירוח, האוכל הטעים והמעוצב בטוב טעם משפיעה גם עליהם. כידוע שהדרך אל הלב עוברת דרך הקיבה, פעמים רבות אנו מזמינים זוגות ומקורבים לביתנו לפגישה אישית ומארחים בכיבוד קל או ארוחה חמה מה שפותח את הלבבות ומעניק להם את האווירה המשפחתית והביתית לה הם זקוקים. כמובן שהילדים בבית משפיעים גם הם, באופן הנהגתם, לבושם והיותם מחונכים, הם מעלים חיוך וחיבה אצל האורחים המקבלים מהם דוגמא לתא משפחתי-יהודי בריא .



הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.