מערכת COL | יום י"א תמוז ה׳תשע״ב 01.07.2012

הרב לאזר: "פוטין הבטיח לי שהביקור השאיר עליו רושם חזק"

רבה של רוסיה, הרב בערל לאזר, מסכם את הביקור של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בישראל בראיון ל'בקהילה': "הביקור היה מוצלח. הנשיא פוטין אמר שהתרגש מקבלת הפנים המרשימה, וכמותו גם הבכירים הישראליים שנכחו בקבלת הפנים. השיא התרחש בכותל המערבי: הוא עמד ליד האבנים הקדושות וכשיצא הבטיח בפניי שהביקור הצליח להשאיר עליו רושם חזק" ● הרב לאזר משוכנע: "ברגעים גורליים, רוסיה בהנהגת הנשיא פוטין תעמוד לצד ישראל. אני בטוח בכך במאת האחוזים" לסיפור המלא  ביקור נשיאותי: סיקור מלא ב-COL● פוטין עשה כבוד לרב לאזר: ביקש שיתלווה אליו עם פרס ● באישון ליל: פוטין הגיע לביקור בכותל עם הרב בערל לאזרהמאבטחים נדהמו: פוטין ניגש לשוחח עם מתפלל - תיעודהסיפור האמיתי: מדוע פוטין עשה כבוד לרב לאזר? - דעההתמליל נחשף: על מה דיבר פוטין עם החב"דניק בכותל המערבי?  
הרב לאזר:
הנשיא פוטין מקבל הדרכה מהרב לאזר בכותל המערבי

שלומי גיל, בקהילה

פמליה בת 300 איש. בכירי ממשל, שרים, פקידים, יועצים ואנשי תקשורת. ארבעה מטוסי ענק. שלוש לימוזינות משוריינות. נשיא מעצמה אחת.

שבע שנים חלפו מביקורו האחרון של הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין בישראל. חודשיים עברו מאז הושבע בשנית לנשיאה של רוסיה, והשבוע הוא בחר לבקר בישראל בפעם השנייה בחייו ולהצית תקוות גדולות לעתיד אופטימי יותר שייצא מכיכר הקרמלין.

"כנפי האנדרטה מסמלות את הניצחון על הרוע ומהוות את הבסיס לתקשורת בין מדינותינו ולידידות בין עמינו", אמר פוטין בנתניה, בטקס חנוכת אנדרטה לזכר חיילים סובייטים שנהרגו במלחמת העולם השנייה, וזכה למחיאות כפיים. "ראיתי הרבה אנדרטאות בכל רחבי העולם, אבל זו תהיה תזכורת לנצח להרואיות של כל הדור שלחם במלחמת העולם השנייה, שהקריב את עצמו למען כל האנושות. השואה היא הטרגדיה השחורה והדף השחור של ההיסטוריה, ולא ניתן להשלים עם מעשים כאלו".

לאחר מכן הוא המשיך לפגישה עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, וחתם את היום בארוחת ערב חגיגית בבית נשיא המדינה, שמעון פרס. לפני שהמריא לבית לחם לפגישה עם יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, הספיק לבקר בכותל המערבי.

"הביקור היה מוצלח", מגדיר הרב בערל לאזאר, רבה הראשי של רוסיה, שהתלווה לנשיא הרוסי במסעו. "הנשיא פוטין אמר שוב ושוב שהתרגש מקבלת הפנים המרשימה, וכמותו גם הבכירים הישראליים שנכחו בקבלת הפנים. השיא התרחש בכותל המערבי: הוא עמד ליד האבנים הקדושות וכשיצא הבטיח בפניי שהביקור הצליח להשאיר עליו רושם חזק.

"כשהמשכנו בנסיעה, סיפר לי שבעבר שמע מפי יאסר ערפאת שירושלים היא רכוש פרטי של משפחתו, אבל אחרי שעמד מול הכותל הוא לא מצליח להבין איך יכול אדם לטעון כך. הוא לא ידע שיש מקום כזה בארץ ישראל שמאפשר לגעת בידיים בהיסטוריה של העם היהודי".

זהו הביקור הראשון של הנשיא בישראל מאז נבחר בפעם השנייה.

"נכון. זה מלמד על החשיבות המיוחדת שמקדישה ההנהגה הרוסית למדינת ישראל ולעם היהודי. אני חושב שהביקור רב התוכן והעיתוי היה מאוד מיוחד. לא ניתן להשוות אותו לביקור הקודם".

מה הביא את הנשיא לערוך אותו?

"ראשית כל, חנוכת האנדרטה לחיילי הצבא האדום. הטקס הזכיר ימים מאוד קשים בהיסטוריה של העם היהודי, ימים של מסירות נפש ושל גאווה יהודית וימים של קשר בין העם היהודי לעם הרוסי. ההנצחה היא זכר למלחמתם של חיילי הצבא האדום למען שחרור אירופה מהנאצים. הם היו חוד החנית והראשונים לשחרר את אושוויץ מידי הגרמנים. הנשיא התבטא ואמר שהאנדרטה מסמלת את השאיפה של רוסיה להביא טוב, אור ויושר לאנושות. הוא הדגיש את הפעולות שעשו חיילי הצבא האדום למען המלחמה בשונאי ישראל בזמן מלחמת העולם השנייה".

הביקור מלמד על תפנית ביחסים?

"אני חושב שהיחסים בין ישראל לרוסיה היו תמיד טובים. בשנים האחרונות המצב משתפר, אבל הביקור האחרון הביא מסר חשוב, חד וברור לעולם - לישראל ויותר מכך לכל שכנותיה: רוסיה לא תעמוד בצד נוכח הבעיות שיש לעם ישראל. רוסיה תתמוך בישראל ולא תשתוק לאלו שמאיימים על קיומה".

יש הבדל ביחסי ישראל-רוסיה בין תקופת מדבדב לתקופת פוטין?

"לא הייתי אומר שיש הבדל רציני, משום שגם לדמיטרי מדבדב יש קשר טוב מאוד עם ישראל. הוא רצה להגיע לביקור בארץ, אבל בתקופת כהונתו כנשיא זה לא יצא לפועל גם מסיבות טכניות של שביתות בישראל. ברור שהקשר של פוטין אישי יותר והחל לפני שנים רבות. אני בהחלט רואה איך הקשר הזה מקבל חיזוק משנה לשנה.

"בביקור הקודם הוא יצר קשרים ועם הזמן פיתח אותם. היום הוא מרגיש הרבה יותר קשור להנהגה ולעם ישראל. בשנים האחרונות הוא פגש כמה פעמים את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואת הנשיא שמעון פרס. לכן הביקור הזה ממשיך לחזק את הקשר והיחסים הרבה יותר חמים".

הוא לא ייתן לאיראן

בארוחת הערב שהתקיימה בבית הנשיא נשא פרס דברים, פנה לעמיתו הרוסי ואמר לו: "ביקורך בעל משמעות רבה מאוד לכל אזרחי ישראל. אנו רואים בך מנהיג שתרומתו חשובה לעיצוב עולם חדש. לרוסיה ולישראל היסטוריה ארוכה. עמך אירח את עמי כשהיה בגולה, ועמי מכיר תודה עמוקה לצבא האדום שהביא לניצחון על הנאציזם והציל אותנו מידיו של היטלר".

פרס אף בחר להתייחס לאיום האיראני ואמר שההנהגה הנוכחית של איראן מצהירה בגלוי על רצונה להשמיד את מדינת ישראל. "אנחנו לא יכולים להשלים עם הימצאות של נשק גרעיני בידי אלה המאיימים להשמידנו".

"אתה צודק", השיב פוטין. "העולם מתחדש ומשתנה במהירות רבה. במצב המתחדש והמשתנה הזה אנחנו צריכים למצוא צורות של שיתוף פעולה שיאפשרו לכולם לחיות בשלום ובשלווה ויבטיחו תנאים לפיתוח".

מנגד, בחר הנשיא הרוסי לא לגבות תקיפה עתידית באיראן. "תראו מה קרה לאמריקנים באפגניסטן ובעיראק", אמר. "אמרתי את זה גם לאובמה. לא צריך לקפוץ לדברים מוקדם מדי. לא צריך לפעול בלי חשיבה מוקדמת. בעיראק יש משטר פרו איראני אחרי כל מה שקרה שם. צריך לחשוב טוב לפני שעושים מהלכים שאחר כך נצטער עליהם".

"פרס הזכיר ברמז את הבעיה האיראנית", מספר הרב לאזאר. "אני יודע שבפגישות סגורות עם מנהיגי המדינה עולה הנושא פעמים רבות, והנשיא פוטין מעניק תמיכה מאוד גדולה לישראל. בתום הפגישות שוחחתי ארוכות עם הנשיא והוא אמר באופן נחרץ שמבחינת רוסיה לא יעמוד לדיון שום איום על ישראל. מי שמאיים על קיומה של מדינת ישראל הולך נגד כל חוק בינלאומי ונגד כל רגשות אנושיים בסיסיים".

אנו צפויים לראות את פוטין יוצא נגד איראן?

"אני חושב שבנושא האיום האיראני אמר הנשיא פוטין דברים ברורים. הציפייה שלנו היא שרוסיה תעשה הכול כדי לשמור על ביטחונה של ישראל. לדעתי, יש לשים פחות דגש על ההצהרות שלו ולהתרכז במעשים. אני מאמין שהוא פועל ויפעל שהאיום האיראני לא יהפוך למציאותי ולא ייתן לאיראן אפשרות לפגוע בישראל. הוא הדגיש מספר פעמים שהגרעין האיראני מהווה איום גם על רוסיה. הוא מרגיש לא פחות מאוים מאיתנו. רוסיה לא רוצה שתהיה עוד מדינה עם נשק גרעיני".

פוטין ידוע כתומך במשטרו של בשאר אסד בסוריה. רוסיה מנהלת סחר עם הממשל הסורי, מספקת נשק למאבקיו נגד המורדים ומונעת אפשרות להתערבות המערב בנעשה. אבל לדברי הרב לאזאר, המדיניות הזו כלל לא מאיימת על מדינת ישראל. "רוסיה מעורבת בנושאים הפנימיים של סוריה. הנשיא פוטין אמר מפורשות שבכל נושא שעלול לפגוע בישראל - גם מצד הסורים - תזכה ישראל לתמיכה חזקה מצדה של רוסיה".

מה גורם לפוטין לתמוך במשטר אסד?

"לרוסיה יש עמדות משלה בכל הנוגע לסוריה. הנשיא חושב שהמהפכות המכונות 'האביב הערבי' שמתרחשות בשנתיים האחרונות לא יביאו לממשלים יציבים יותר. הוא סבר כך גם כלפי המהפכה בלוב ובמצרים וגם כלפי ניסיונות ההפיכה בסוריה. ההפיכות, לדעתו, מביאות לממשל קיצוני יותר, שיכול להזיק יותר, לדרדר את יחסי המדינות ולסכן את שלום המזרח התיכון".

מתרחש נס של ממש

בשנים האחרונות השתנה היחס של פוטין, והוא קרוב יותר לישראל. זו לא אותה רוסיה של פעם ולא אותה קהילה יהודית-רוסית. יש שינוי גדול בשבע השנים האחרונות, שמתבטא ביחס המיוחד של הנשיא לקהילה היהודית ברוסיה בפרט ולמדינת ישראל ולעם היהודי בכלל.

מה יחסו של פוטין לקהילה היהודית ברוסיה?

"הנשיא פוטין תומך נלהב בפעילות של הקהילה היהודית ברוסיה. הוא רואה את השינויים שקורים ברוסיה בעין טובה מאוד. אוכל לתת לך דוגמא אחת שמתרחשת בימים אלו: היוזמה שלנו לפתיחת המוזיאון היהודי במוסקבה, שהממשל הרוסי תמך מאוד בבנייתו. המוזיאון נבנה על ידי הקהילה שלנו בתמיכה מתמדת של הממשל. הנשיא עצמו היה מעורב ברעיון ומאמין שיש לו חשיבות עליונה. בביקורו השבוע הוא הזמין את הנשיא פרס לפתיחה, ואני חושב שזה מצביע על מסר מאוד חשוב.

"כשנכנסנו השבוע לביקור בכותל המערבי היה זה בשעת ליל מאוחרת. בכניסה לכותל עמד צעיר דתי ממוצא רוסי וצעק לנשיא שיתפלל למען הגאולה השלמה. הנשיא המשיך ובסיומו של הביקור ניגש לבחור ושאל אותו לשמו. הוא התעניין במשך דקות ארוכות בסיפור חזרתו בתשובה ושאל איך התקרב ליהדות ואיך שב למסורת ישראל. ראינו כמה חשוב לו העניין וכמה הוא תומך בפעילות הענפה שלנו.

"בסייעתא דשמיא, בשנים האחרונות קיימת מהפכה ענקית ברוסיה. מאות צעירים חוזרים ליהדות ושומרים תורה ומצוות. מדי שנה אנחנו פותחים עוד בתי כנסת, מקוואות, ישיבות, כוללים, תלמודי תורה ובתי ספר ברחבי המדינה. ילדים לומדים על טהרת הקודש ומקבלים חינוך יהודי אמיתי. יש לנו עשרות מסעדות יהודיות עם כשרות מהודרת. במוסקבה לבדה פותחות את שעריהן עשר מסעדות כשרות ומשרתות את יהודי המדינה ואת האורחים שלה.

"באופן אישי, אני מתפעם בכל פעם מחדש. זה משהו שלא מובן. נס של ממש. במדינה שבה שלט הקומוניזם במשך שנות דור, אנשים חוזרים למקורותיהם. מרבית הצעירים לא שמעו מעולם על יהדות וחלקם אף לא ידעו על זהותם האמיתית. עם הזמן, הם כמהים ללימוד תורה ולקיום מצוות. הסיפורים מדהימים".
לסיכום, רוסיה תעמוד לצד ישראל ברגעים קשים?

"ברגעים גורליים, רוסיה בהנהגת הנשיא פוטין תעמוד לצד ישראל. אני בטוח בכך במאת האחוזים".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.