מערכת COL | יום ד' תמוז ה׳תשע״ב 24.06.2012

מהומת הקאדילאק ● המסמך שחושף גילויים על חיי הרבי

האם הרבי נסע במחלקה ראשונה, האם קיבל מתנות אישיות, ומה עשה הרבי בצ'קים שנכתבו לפקודתו ● מה ההבדל בין 'ניסים' לבין 'מופתים', מדוע צועדים לאחור כשמסתיימת ה'יחידות', וכמה 'ימי חופשה' לקח הרבי במהלך השנים... ● מכתב נדיר בפרסום ראשון נחשף השבוע ב'כפר-חב"ד', פרי עטו של הרב ניסן מינדל ע"ה, בו הוא מתייחס, לבקשת אחד מידידיו, לביקורת שמאן דהוא השמיע כלפי הרבי בשנת תש"ל ● מסמך אחד מתוך מאות תצלומים, תמונות ומסמכים רבים שעומד להוציא לאור בקרוב, בספר ייחודי, חתנו הרב שלום דובער שפירא  לסיפור המלא
מהומת הקאדילאק ● המסמך שחושף גילויים על חיי הרבי
תמונה נדירה של הרבי (צילום: באדיבות מכון אבנר)
הרב יצחק יעקובוביץ

בקרוב, כך התבשרנו בימים אלו, יראו אור אוצרות חדשים מארכיון המזכיר הרב ניסן מינדל ע"ה. חתנו של הרב מינדל ע"ה, יבדלח"ט הרב שלום דובער שפירא הממונה על הארכיון, גילה השבוע:

"בספר המיוחד יהיו מאות תצלומים, תמונות ומסמכים רבים, והם מלמדים עד כמה הרבי סמך על מזכירו הרב מינדל ורחש לו אימון הן בענייני הכתיבה והעריכה, הן בעסקנות ציבורית והן בשורה של שליחויות רבות שהטיל עליו ולשם כך נסע הרב מינדל למדינות שונות ברחבי תבל.

"בראש ובראשונה, יהיה כמובן בספר, תיעוד של דברי תורה, הוראות והדרכות, אגרות קודש ועוד – מאת הרבי בעצמו שכל חסיד בוודאי ימצא בהם עניין רב".

לרגל ג' תמוז, הואיל הרב שפירא להמציא לידינו מסמך מרתק של תגובה הולמת על ביקורת כלפי ליובאוויטש, המובא כאן בפרסום ראשון.

● ● ●

בימים אלה הולכת ונשלמת מלאכה גדולה ומקיפה של איסוף, עריכה והוצאה לאור של אוצרות נדירים מתוך ארכיונו רב הכמות והאיכות של הרב החסיד, הסופר והעסקן הדגול, איש האשכולות ברוך הכישרונות ורב הפעלים הרב ד"ר ניסן מינדל ע"ה שכיהן כיובל שנים כמזכיר הרבי הריי"צ והרבי נשיא דורנו ומזכיר המוסדות ה'מרכז לעניני חנוך', 'מחנה ישראל' והוצאת הספרים קה"ת.

חתנו של הרב מינדל, יבדלח"ט, הרה"ח הרב שלום דובער שפירא, הממונה על הארכיון הייחודי והמוציא לאור של הספר הייחודי, נבר חדשים ארוכים במכמני הארכיון ובחר מתוך הים הגדול של החומר הייחודי מאות עמודים בעלי תוכן וחשיבות מיוחדים.
בשיחה מיוחדת ל"כפר חב"ד", עם התקדמות המלאכה של הכנסת הספר המיוחד לדפוס, אמר הרב שלום דובער שפירא:

ההתלבטות איזה חומרים לכלול בספר החדש לא היתה קלה. בסופו של דבר נבחרו דוגמאות שיש בהם כדי לתעד את עבודתו המסועפת של הרב מינדל, החל מהשנים הראשונות לבואו לארה"ב יחד עם הרבי הריי"צ שעמד על כך שיצטרף אליו למסעו מאירופה הבוערת לארה"ב. באותן שנים הונחו היסודות לעבודת הקודש הגדולה והעצומה של המרכז לעניני חנוך ואגודת חסידי חב"ד, על ידי הרבי הריי"צ והרבי נשיא דורנו, והרב מינדל פעל ועשה מטעמם ובשירותם בכישרון רב ובמסירות יוצאת דופן.

לצד עבודתו הרבה כמזכירו של הרבי בכתיבת אלפי ורבבות מכתבים בשפות שונות, היה הרב מינדל בקי עצום בענייני תורה וחסידות וכן בדברי ימי ישראל, וגם – להבדיל – במדעים כלליים, ובזכות הידע הרב והכישרון הספרותי הנדיר חיבר וערך עשרות ספרים ומאות מאמרים וכתבות בנושאים רבים ומגוונים. את כל היבול העצום והמבורך הזה עשה על פי ההוראות המפורטות וההדרכה הישירה של הרבי שאף הגיה בעצמו כמעט כל דבר ודבר שנכתב ונערך על ידי הרב מינדל ובכלל זה הירחון "שיחות לנוער" (ה"שמועסן מיט קינדער און יוגנט").

בספר החדש יבוא מגוון רחב של דוגמאות מכל אלה וכן מהגהות של הרבי על אחד המפעלים התורנים-ספרותיים של הרב מינדל – תרגום ספר התניא לאנגלית.

מאות התצלומים, התמונות והמסמכים הרבים שיבואו בע"ה בספר המיוחד, מדגיש הרב שפירא, מלמדים עד כמה הרבי סמך על מזכירו הרב מינדל ורחש לו אימון הן בענייני הכתיבה והעריכה, הן בעסקנות ציבורית והן בשורה של שליחויות רבות שהטיל עליו ולשם כך נסע הרב מינדל למדינות שונות ברחבי תבל. ואין צריך לומר כי, בראש ובראשונה, בספר יש תיעוד של דברי תורה, הוראות והדרכות, אגרות קודש ועוד – מאת הרבי בעצמו בפרסום ראשון שכל חסיד בוודאי ימצא בהם עניין רב, ועם הופעת הכרך הראשון יבוא בע"ה גם כרך נוסף.

לקראת יום ההילולא ג' תמוז הרב שלום דובער שפירא חושף לראשונה את פרויקט הספר (שיכיל חומר רב כמות ורב איכות הן בעברית והן באנגלית) ומסר לפרסום ב"כפר חב"ד" מכתב נדיר אחד, פרי עטו של הרב מינדל בו הוא מתייחס, לבקשת אחד מידידיו, לביקורת שמאן דהוא השמיע כלפי הרבי בשנת תש"ל.

והדברים מדברים בעד עצמם.

בלי "הוד מעלתו"
ב"ה. פסח שני תש"ל
...

תודה רבה על מכתבך מה-13 במאי. נהניתי לשמוע את קולך מעברו השני של האטלנטיק, אם כי הייתי בהחלט מופתע מהשאלה ביחס לקאדילק. כפי שאתה משער, ובצדק, מכתבך מסביר את דבריך, אבל הרשה לי לומר בכנות שאני יכול למצוא שימוש יותר מועיל לזמן שלי מאשר לענות לביקורת על ליובאוויטש. אם נתייחס ברצינות ונעסוק בהכחשות כלפי כל מה שנאמר או נשמע, ואפילו נדפס בעיתון, יהיה צורך להעסיק לשם כך מזכיר במשרה מלאה ולא תצמח מכך שום תועלת, כי בדרך כלל המבקרים הללו לא מעוניינים באמת אלא רק רוצים לבקר ולמצוא חסרונות. ואולם אינני יכול לסרב מלענות לך כיון שככל הנראה הדאגה שלך כנה ואתה אכן מעוניין בתגובה.
ראשית, מסרת לי משהו ששמעת ממישהו שהוא שמע זאת ממישהו אחר. ולמרות שבדרך כלל אני נמנע מלהתייחס לשמועות, אגיב לפי סדר מכתבך:

(1) לא ידוע על אף אחד שלפני הכניסה לחדר של הרבי שליט"א ליחידות פרטית הזהירו אותו להתייחס אל הרבי בסגנון של "הוד מעלתו". זה לא נהוג ואתה יודע את זה מניסיונך. (אני מכיר כותב ומחבר אחד שעומד על כך שכאשר פונים אליו ישתמשו בביטוי מסוג זה, אבל זו זכותו של אותו כותב). הנוהג הרגיל הוא שכאשר מדברים אל הרבי פונים אליו בגוף שלישי (למשל, "הרבי אמר...", במקום "אתה אמרת...") אבל דרך הכבוד בצורה הזו נהוגה כלפי כל רב מבוגר (למעט מהמקובל בעברית מודרנית). מעולם היה נהוג לפנות לכל אדם במכתבים בעברית בגוף שלישי וגם הרבי משתמש אך ורק בצורה הזו, למעט במקרים שבהם הוא כותב לילדים. וזו גם ההנהגה שלי.

(2) לא לדבר אל הרבי לפני שהוא מדבר אליך, לעמוד בנוכחות הרבי ולצעוד אחורה כשעוזבים את חדרו – זו הדרך הרגילה בה חסידים נוהגים בנוכחותו של הרבי. יורשה לי להוסיף שהדבר הוא כמיטב המסורת של האתיקה היהודית (אני משער שזו תהיה גם הרוטינה המקובלת בפגישות עם המלכה?). מאלה שאינם חסידים הרבי מבקש לשבת ויש שעושים זאת. אני עצמי יושב בנוכחות הרבי רק כאשר הרבי מכתיב לי. האיש שאתה מצטט "נבח מול העץ הלא נכון" אם הוא מצא לנכון לבקר את ההתנהגות הזו.

(3) אני יודע שהרבי לא מקבל מתנות אישיות לעצמו או לאשתו מאף אחד. החריגה היחידה היא ספרים – ואלה מיועדים עבור הספרייה שלו, כי היא נועדה לשירות הציבור. צ'קים לפקודתו מופנים לקרן מיוחדת בשם "לשכת חשאין" המיועדת לצדקה למקרים מיוחדים או ישירות לאחד המוסדות.

איזה ניסים מחולל הרבי?

(4) לגבי השאלה ביחס ל"ניסים" – גם כאן אפשר לעשות שימוש בפתגם המוכר, "למי שמאמין אין צורך בהוכחה; ולמי שלא – שום הוכחה לא תספיק". ועם זאת אציין מספר הערות בסיסיות בנושא הניסים לפי הסדר הבא:

א. יהודים שמאמינים בתורה מאמינים בניסים.

ב. יהודים שמאמינים בתלמוד, מאמינים ביכולת של אנשים מסוימים (תנאים וכו') לחולל ניסים.

ג. בתלמוד נזכרים אנשים רבים שחוללו ניסים ואף אחד לא חושב שיש בכך "סגידה".

ד. התלמוד מדגיש פעמים רבות את יעילות הברכות והתפילות, אפילו של יהודי פשוט ("אל תהי ברכת הדיוט קלה בעיניך").

ה. יש "ניסים" ויש "מופתים". יש נס של הפיכת דם למים או להיפך. ויש נס של התגשמות ברכה לדברים כמו רפואה, ילדים, שפע וכדומה.

ו. ביחס לסוג הראשון – לא שמעתי אף חסיד, אפילו הכי נלהב ונאיבי, הטוען שהרבי עשה ניסים שכאלה. בדרך כלל מדובר שהברכה או התפילה של הרבי התגשמו, כאשר הנוגע בדבר סבור שבהליך הטבעי של הדברים יתכן שהתוצאה אולי היתה שונה. אלה שחוו "ניסים" מסוג זה הודות למעורבות של הרבי לא צריכים לחפש לכך הסבר "הגיוני", כי כמוסבר לעיל זה בהחלט נכנס במסגרת של בני אדם בכלל וצדיקים בפרט. ספקנים אולי יחפשו את ה"רציונאל" של ניסים כאלו וזו זכותם.

ז. אין דרך למנוע מישהו שנעזר על ידי הרבי באורח "ניסי" להכריז על כך מראשי הגגות. אין גם כל סנקציה "רשמית" או עידוד לעשות זאת. אינני יודע על אף מקרה יחיד בו הרבי לקח לעצמו קרדיט על "נס" או אפילו רמז לכך. וזאת אף שהוא מקבל מכתבים רבים מאנשים שמדווחים לו איך התפילות או הברכות שלו סייעו להם באופן "ניסי".

ח. בהזדמנות אחת, במהלך ביקור של קבוצת סטודנטים, הרבי נשאל ישירות האם זה נכון שהוא יכול לסייע לאנשים בדרך "ניסית". והרבי הגיב: כל יהודי שומר תורה ומצוות מסוגל לבצע ניסים שכאלו, בזכות עצם העובדה שהוא קשור לנותן התורה והמצוות. הרבי השתמש באנלוגיה של הדלקת אור בנגיעת אצבע הודות לכך שנוצר קשר עם תחנת הכוח המרכזית, שהיא המקור ל"נס" המודרני הזה.

ט. במקרה, סוג ה"ניסים" שמיוחסים לרבי מיוחסים, לפי יסודות שלא ניתן להפריך, גם לצדיקים אחרים והכוונה גם לרבנים, לא רק רביים, כולל הגאון מוילנא, ועד לר' איצ'לה .... שאביך (ע"ה) ותבלחט"א אמך תחי' סיפרו לי "ניסים" שונים מידע אישי.

י. ביחס לעובדה שמתייחסים לרבי "כמו אלוקים" וזו ביקורת שחוזרת ונשמעת לעיתים קרובות (על ידי מתנגדים) – זה באמת עניין של סמנטיקה. כולנו נבראנו בצלם אלוקים ולכן יש לנו "צלם אלוקים", וזה אמור במיוחד לגבי היהודי שקשור לה' יותר קרוב ובקביעות שיש לו "דמות" ו"צלם אלוקים" במידה רבה יותר מאשר היהודי שלא כל כך קרוב. ואם הכוונה להאשים בכך שמתייחסים לרבי כ"אליל" ח"ו – אינני מסוגל להעלות על הדעת טיפשות יותר גדולה מזו. אפילו לגבי משה רבנו לא מצינו שמישהו התייחס כך ואני לא מסוגל לתאר לעצמי שאפשר להאשים אפילו ה"חסיד שוטה" הכי גדול בעבודה זרה שכזו (יש לכך מקום באמונה הנוצרית, אבל לא ביהדות, אפילו לא בליובאוויטש..).

לא במחלקה ראשונה..

5. אני רואה עצמי כמעט ולא חייב להדגיש שהרבי או רעייתו לא שייכים לשום ראוותנות או יומרנות בכל דרך או צורה. לא רק שהם לא נוסעים "במחלקה ראשונה" (לא יהיה זה פשע, אם הם כן) אלא שהם לא נוסעים. נקודה. לאורך הקשר שלי עם הרבי הנוכחי, קרוב ל-30 שנה, הוא לא לקח חופש ליום אחד ואפילו לא יצא מגבולות שכונת קראון הייטס ברוקלין. רעייתו נסעה פעם אחת לחו"ל אבל לא ידוע לי אם היא נסעה במחלקה ראשונה (חס ושלום...)!

6. כעת לגבי הקאדליאק שעליה נוצרה כל המהומה. קדילאק היא בהחלט לא המכונית הכי יקרה בארה"ב. כל "טאם, דיק והארי" באמריקה נוהג בקאדילק, כולל שחורים.

כנראה שהמכונית הכי יקרה היא רולס רויס וקאדילק נקנית כאן לעיתים קרובות יותר בשביל הביצועים שלה מאשר בשביל להביע יוקרה. ואם זה "לוקסוס" זה כנראה היחיד שניתן "להאשים" בו את הרבנית.

הדבר קשור גם בעובדה שמבנה גופה לא גדול והנהיגה במכונית הזו היא הכי נוחה מבחינתה. זה ידוע לי כי הייתי נוכח כאשר היא קנתה את הקאדליק הראשון שלה (והיא עמדה על כך שהמכונית תהיה בעלת צבעים שקטים ועדינים). והנה אתה רואה, אין לה נהג פרטי שיסיע אותה (האם באנגליה מישהו נוהג ברולס רויס ללא נהג פרטי?).

למעשה, אני מצטער מזה שאתה כל כך מוטרד בעקבות הצורך "להגן" על הרבי. חסוך מעצמך את עוגמת הנפש. שום דבר שתגיד לא ישכנע את אלה שנהנים מביקורת מסוג זה. ואילו למי שעומד מן הצד וחף מכוונות לא טובות אתה יכול רק לומר: "אל תאמין לכל מה שאתה רואה ואל תאמין לשום דבר שאתה שומע"...

בכנות,
ניסן מינדל

נ.ב המכתב הזה מיועד לך בלעדית, לא לפרסום או לציטוט. אני מרגיש שזה מבייש להגן על הרבי וזה רק יוסיף משקל למבקרים.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.