מערכת COL | יום ל' סיון ה׳תשע״ב 20.06.2012

באמצע ישיבת הממשלה: יצחק רבין הוציא הודעת אבל ● מיוחד

איך הגיבו בכירי המערכת הפוליטית בישראל ובארה"ב על ג' תמוז? לרגל יום ההילולא של הרבי, ליקטנו תגובות שהתפרסמו ביום ג' תמוז תשנ"ד, בעיתונים, ברדיו וברשתות השידור בארץ ובעולם - של רבנים ופוליטיקאים. מיוחד לסיפור המלא 
באמצע ישיבת הממשלה: יצחק רבין הוציא הודעת אבל ● מיוחד
למעלה (מימין), הגר"ע יוסף, הרב בקשי דורון והרב ישראל-מאיר לאו. באמצע: שמעון פרס, אריאל שרון ובנימין נתניהו. למטה: יצחק רבין, ביל קלינטון וסילבן שלום (צילומים: מאיר אלפסי, ברלה שיינר, שמוליק סופר, ישראל ברדוגו, לע"מ, מארק ניימן וארכיון)
מאת שלומית, COL

הידיעה על ג' תמוז הגיעה לראש-הממשלה דאז מר יצחק רבין ע"ה, בעיצומה של ישיבת ממשלה ובצעד יוצא דופן, פרסם רבין את ידיעה שפורסמה מיד בכל המדיות, ובכל שעה עגולה בתשדירי החדשות ברדיו: "ראש-הממשלה ושר הביטחון משתתפים בצערה של משפחתו של הרבי ובצערה של קהילת חב"ד עם פטירת הרב מנחם שניאורסון זצ"ל.

"פטירתו של הרבי היא אבדה לעם היהודי כולו. והלך לעולמו תלמיד חכם גדול, מנהיג דגול ומגדולי המעש למען יהודי העולם וקהילות נדחות. הרבי פעל לאורך שני דורות ללא לאות למען אחיו היהודים ובמיוחד בקהילות הגולה מאחורי מסך הברזל בעבר ובארצות האסלם, ופעל לקירוב לבבות של כל חלקי העם, של בעלי השקפות שונות רחוקים כקרובים.

"אישיותו המיוחדת ופועלו ישמשו דוגמא לכולנו לתור אחרי המאחד ולחפש את המלכד בעם בארץ ובתפוצות .תנחומינו למשפחה ולחסידי חב"ד".

חבר-הכנסת יעקב שפי, כתב מכתב החתום בחותמת הכנסת לר' ברק'ה וולף: "גדולתו הרוחנית וחוכמתו הרבה של הרבי, הוכרו ע"י מיליוני אדם ברחבי העולם. יהודים וגויים, גדולי העם ופשוטי העם.

"פטירתו של הרבי הותירה חלל ריק בליבותיהם, חלל המתמלא בתקווה לשוב ולפגוש את הרבי עם בא ימות המשיח במהרה בימינו אמן. גם אני כמיליוני בני אדם ברחבי העולם, מתאבל ומשתתף בצער כולנו על מות הרבי. אני תקווה כי נזכה לראות את המשיח במהרה בימינו."

ראש עירית צפת, מר משה חניא כתב מכתב ניחומים ותיאר את הרבי כ'אבא הגדול' וכסמכות מנהיגות, השראה, מקוריות, גדולה ברבנות ותורה וייחודיות.

ואמר: "מתורתו דלה כל העם על כל עדותיו. שימש כגשר ומאחד אי שם בגולה למנוע התבוללות ולשגר שליחו האמונים והנאמנים לכל חלקי עולם. להגביר תורה, לחזק שורשים ואהבת חינם בעם". את המכתב שיגר לקהילות בצפת בכפר חב"ד ובארצות הברית".

מר שמעון פרס, שכיהן כשר החוץ באותה התקופה, פרסם מכתב בו כתב בין-השאר "הרבי מליובאויטש היה מנהיג בעל שיעור קומה, איש דגול, תלמיד חכם שפעל במסירות למען יהודי ברית המועצות מאחורי מסך הברזל ולהחדרת מורשת ישראל בקרב העם היהודי בארץ ובכל ארצות תבל".

הרב הראשי לישראל באותו הזמן, הרב ישראל-מאיר לאו, ציין בתוך דבריו הרבים בתור נציג מטעם ממשלת ישראל בהלוויה: "לא קם עוד מנהיג לעולם היהודי במאה האחרונה שרשם דפים כה זוהרים ודברי ימי העם היהודי, בחתירה למניעת התבוללות ושמירת הגחלת של מורשת ישראל במקומות הנידחים ביותר ובתנאים הקשים ביותר.

"חלק גדול מיהדות ברית המועצות לשעבר, מיהדות צפון אפריקה, מיהדות אוסטרליה, ארה"ב ועוד. חב עצם קיומו כעם יהודי לאיש המורם מעם הרבי מליובאויטש".

הרב אליהו בקשי דורון, הראשון לציון בשנת 1,994 ציין בתוך דבריו הרבים לרשתות השונות כי "לא היה כמותו אדם בדור הזה שדאג להפצת תורה ויהדות בעם ישראל" .
הרב עובדיה יוסף נשיא מועצת חכמי התורה דאז, פרסם הודעה בה כתב בין השאר:

"הרבי היה גאון אמיתי בכל מקצועות התורה, בנגלה ובנסתר. גאונותו זו משתקפת מתוך עשרות הספרים מתורתו שיצאו לאור. הוא היה מנהיג משכמו ומעלה גבוה מכל העם וזכה להקים עולם של תורה בכל רחבי תבל.

"אלפים ורבבות מאחינו בית ישראל זכו לשוב בתשובה שלימה לאבינו שבשמים בזכות שלוחיו הרבים הפזורים ברחבי העולם, אשר הקימו ישיבות ומוסדות תורה והצילו רבים מהתבוללות ושמד".

באחד העיתונים המובילים בארץ פורסמו מס' ציטוטים מכמה בכירים שונים בצבא ובממשל בנוגע ליחסם לרבי ולתחושות שהציפו אותם עת נפגשו עימו בברוקלין, הם משחזרים את עיניו של הרבי מעל דפי העיתון.

השר סילבן שלום כתב: "נתקלתי בעיניו הכחולות הבורקות, שהביעו עוצמה אדירה. אדם שהיה רועה רוחני לעם היהודי. כולנו שאבנו ממנו את הכח להמשיך להגשים את מצוות הא-ל לישוב ובניין ארץ ישראל".

אריאל שרון, שהיה אז בכיר בצה''ל: "הקשר שלי עם הרבי החל ב-1967 בעקבות מותו של בני, כשהרבי שלח לי מכתב תנחומים . מאז נפגשנו כמה פעמים, האיש היה מרשים בצורה בלתי רגילה היו לו עיני פלדה אפורות וחודרות. הוא לא העלה אף פעם את העובדה שאני חילוני. שיברנו בעיקר על ביטחון.

"הוא הדהים אותי ברמת הידע שלו. כשביקשתי ממנו שיורה לחסדיו להתיישב בחברון ובמזרח ירושלים הוא אמר שבנושאים שיש בהם מחלוקת בין יהודים הוא אינו רוצה להתערב".

בנימין נתניהו: "את המפגש עם הרבי ארגן לי אחד מפקודיי לשעבר איש סיירת מטכל שחזר בתשובה והצטרף לחצר, הגעתי לשם וזה היה מדהים, באולם הצטופפו 5000 חסידים. העלו אותי לבמה וחיכיתי ואז בא הרבי והתיישב לצידי אמרתי לו באנגלית: באתי לראותך" והוא השיב: "רק לראות?"

"כששמע שבאתי כשגריר לאו"ם, אמר: באת לבית השקר הנצחי, כל שעליך לעשות הוא לייצג את עם ישראל בגאון. אני זוכר שהיו לו עיניים בהירות, כחולות, חודרות עד שורשי הנשמה".

ח''כ אלי דיין: "העיניים הנפלאות שלו היו משהו, קסם גדול הוא מתבונן בך ואתה כמו מהופנט. אתה חש את הגדלות, זה יותר מאשר לפגוש מלך בשר ודם או ראש ממשלה. וזה מלווה אותך אחרי המפגש. אתה לא משתחרר מזה".

בעיתונות בארצות-הברית פורסמה תגובתו של הנשיא שכיהן אז בארצות הברית, מר ביל קלינטון כשזו הכותרת מתוך דבריו (תרגום חופשי): "הרבי הביא לנו הרבה מתנות, תמיד נזכור את עצמת רוחו"...
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.