מערכת COL | יום ל' סיון ה׳תשע״ב 20.06.2012

כיצד התייחס ר' מענדל פוטרפס ע"ה לג' תמוז?

כשבועיים לאחר ג' תמוז תשנ"ד, התוועד ר' מענדל בישיבה בכפר-חב"ד. עיניו זלגו דמעות, והוא חזר שוב ושוב על משפטים בודדים: "היצר הרע חפץ להפילנו לייאוש ולמרה שחורה. לא ולא! לא ניתן לו בשום אופן! אכן, הצער הוא עמוק ולבנו פצוע ושותת, אך נצטווינו לצעוד קדימה ● מתוך הספר החדש "אוצר החסידים – אישיותם ומשנתם החסידית של משפיעי חב"ד בארץ הקודש"  לסיפור המלא
כיצד התייחס ר' מענדל פוטרפס ע

הספר החדש "אוצר החסידים – אישיותם ומשנתם החסידית של משפיעי חב"ד בארץ הקודש", טומן בחובו שורה של התייחסויות נדירות של גדולי המשפיעים ליום ג' תמוז. הספר מגולל את השפעתם החסידית של דמויות ההוד בארץ הקודש, בהם:

הרב אלתר שימחוביץ', הרב זלמן משה היצחקי, הרב מיכאל דבורקין, הרב שאול דובער זיסלין, הרב משה גוראריה, הרב שלמה חיים קסלמן, הרב חיים שאול ברוק, הרב אברהם מאיור, הרב אליעזר קרסיק, הרב עזריאל זעליג סלונים, הרב מנחם מענדל פוטרפס ועוד ועוד.

הספר יצא לאור על-ידי הוצאת הספרים "חזק", ונערך על-ידי הרב יוסף אשכנזי. הרבנית סימה רלב"ג סייעה בהדפסתו, והוא משמש נר זיכרון לבעלה, הרב יהוסף גדליה רלב"ג ע"ה.

בחלק הראשון, מפרסמים הננו את התייחסותו של המשפיע הרה"ח ר' מענדל פוטרפס ליום ג' תמוז:

לאורך השנים, חגג ר' מענדל היטב את יום ג' תמוז. כאשר נשאל אודות אמירת תחנון ביום זה, נזעק: "כיצד ניתן לומר תחנון ביום בו השתחרר הרבי מהמאסר?!" הוא אף ביטא, בבכי עצום, את תחושתם של החסידים ביום ג' תמוז תרפ"ז: "אתם הצעירים חוגגים את חג הגאולה י"ב תמוז, אך דעו לכם, כי הגאולה מבחינתנו הייתה בג' תמוז, בו ניצל הרבי מגזר הדין הקשה".

כשבועיים לאחר ג' תמוז תשנ"ד, התוועד ר' מענדל בישיבה בכפר-חב"ד, באווירה שונה לחלוטין. עיניו זלגו דמעות, והוא חזר שוב ושוב על משפטים בודדים:

"היצר הרע חפץ להפילנו לייאוש ולמרה שחורה. לא ולא! לא ניתן לו בשום אופן! אכן, הצער הוא עמוק ולבנו פצוע ושותת, אך נצטווינו לצעוד קדימה ולפעול את הגאולה האמיתית והשלמה תיכף ומייד ממש. עלינו לקיים את הוראותיו של הרבי במלואן, ומתוך שמחה וטוב לבב. תנגנו ניגון שמח!"

דבריו מתחברים לעדותו, בצאתו מיחידותו הראשונה אצל הרבי. באותם ימים, שהו עדיין חסידים רבים מאחורי מסך הברזל, והאווירה הייתה נוראה. ר' מענדל סיפר, כי פניו הקדושות של הרבי היו רציניות מאוד לכל אורך היחידות, ותביעתו הקדושה הייתה להיות בשמחה, כי על-ידה יֵצאו כלל החסידים מרוסיה!

ר' מענדל דרבן לשהות אצל הרבי בחודש תשרי, והביע ביטחון גמור בהבטחותיו הקדושות.

הרב מרדכי שמואל אשכנזי מוסיף:

"ר' מענדל סיפר, כי הרה"צ רבי זאב וואלף מז'יטומיר נ"ע נשאל על-ידי תלמידיו: "כיצד ייראה דורו של משיח?" השעין הצדיק את ראשו הקדוש על השולחן בדבקות, ואמר להם:

"מכירים הינכם את יוסל שמגלח את זקנו בתער? בדורו של משיח, יכובד זה שכמותו במפטיר או ב"שישי". ומכירים הינכם את זלמן, החסיד הישיש, ששקוע כל ימיו בחסידות? בדורו של משיח, יטיל זה שכמותו מטבעות לקופת צדקה, ויתחנן: "ריבונו של עולם! חזקני באמונת חכמים טהורה".

ומציין הרב אשכנזי:

"כנראה, שצפה הצדיק מז'יטומיר את העשוי להתרחש בדורנו, והבחין, כי האמונה היא ה"קלאמקע" (ידית) שבאמצעותה ניתן לשרוד את החושך הנורא. ר' מענדל היווה דוגמה חיה ליהודי שאחז ב"קלאמקע" זו בכל מהותו".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.