מערכת COL | יום כ"ב סיון ה׳תשע״ב 12.06.2012

לשמוע את הקולות ● נחשפו הקלטות מ'יחידות' של הרב וולף

בחגיגת בר-המצווה של הת' מרדכי וולף, חולקה למשתתפים 'תשורה' ייחודית: במדור מיוחד ב'תשורה' מובא תמליל מהקלטה נדירה של יחידות שזכה לה הרב אפרים וולף ● COL מתכבד להגיש את ההקלטה הנדירה מתוך ה'יחידות' ● מה הורה הרבי בנוגע להתיישבות בנחלת הר-חב"ד? איזה הוראה קיבל הרב וולף לקראת חזרתו לארץ, וגם: המסר שביקש הרבי להעביר לנשיא שז"ר לסיפור המלא ולהקלטות המרתקות 
לשמוע את הקולות ● נחשפו הקלטות מ'יחידות' של הרב וולף
הרב אפרים וולף אצל הרבי
אמש, אור לכ"ב סיון, בחגיגת הבר מצווה של הת' מרדכי וולף, בנו של הרב זושא וולף, חולקה למשתתפים 'תשורה' ייחודית ורבת ערך. במדור מיוחד ב'תשורה' זו מובא תמליל מפורט מהקלטה נדירה של יחידות שזכה לה הרב אפרים וולף ז"ל, מנהל אגודת חסידי חב"ד באה"ק ומנהל ישיבת תומכי תמימים המרכזית, מכ"ז כסלו תש"ל.

לרגל פרסום התמליל הנדיר ולהשלמת הדברים, מערכת "ימי תמימים" מפרסמת לראשונה את ההקלטה הנדירה מתוך ה'יחידות'.

לפנינו התמליל הנדיר ופענוחו מתוך ה'תשורה', וכן ההקלטה הנדירה.

במשך למעלה מארבעים שנה, מאז ייסוד ישיבת "תומכי תמימים" המרכזית בארץ הקודש ת"ו בשנת ה'תש"ט, ועד שנת תשנ"ב, התנהל קשר רצוף של מכתבים ושיחות טלפון, בין מזכירות כ"ק אדמו"ר נשיא דורנו והנהלת הישיבה.

איגרות הקודש של הרבי אל הישיבה, מכתבי המזכירות אל הישיבה, ורישומי הדברים שנאמרו בשיחות הטלפון, מהווים יחדיו אוצר בלום של אלפי עמודים העוסקים בכל ענפי העסקנות הציבורית החב"דית בארץ ישראל לאורך השנים הללו.

זאת, בעיקר בשל העובדה שמנהל הישיבה ומוסדותיה, העסקן החסידי הדגול רב הפעלים, הרה"ח וכו' הרב אפרים וולף ע"ה, לא היה מופקד רק על ניהול הישיבה אלא כיהן במשך מרבית השנים הללו גם כמנהל ויו"ר אגודת חסידי חב"ד בארה"ק, ולמעשה - בא כוחו של הרבי בארצנו הקדושה לכל דבר ועניין.

כיון שכך, האיגרות ורישומי הדברים בשיחות עם המזכירות עוסקים בכל תחומי הפעילות, העסקנות וניהול המוסדות של חב"ד במגוון רחב מאוד של נושאים המקיפים את כל תחומי העסקנות החב"דית.

חלק הארי של תכתובת זו התפרסם בשנים האחרונות בשמונת כרכי סדרת "ימי תמימים – יובל שנות פעילות בבניין והתפתחות חסידות חב"ד באה"ק".

אולם, גם תכתובת עניפה דו-סטרית זו לא מיצתה את ההיקף המלא של ההוראות וההדרכות של הרבי אל הנהלת הישיבה, שכן חלק נכבד מההוראות וההדרכות נאמרו פנים אל פנים ב'יחידויות' רבות אל מנהל הישיבה הרב אפרים וולף, מבלי שרובם של הדברים עלו על הכתב.

במשך שנים רבות, החל משנות היו"ד ועד לשנת תש"מ, נסע הרב אפרים וולף מידי שנה לחצרות קדשנו בימי האור י"ט כסלו-חנוכה. בנסיעות אלו היה זוכה להיכנס אל הרבי ליחידויות ממושכות, ולקבל הוראות והנחיות מפי קדשו בענייני עסקנות הכלל באה"ק ובענייני הישיבה המרכזית ומוסדותיה.

כיוון שהנושאים שעלו ב'יחידות' היו רבים ומגוונים, ביקש הרב וולף באחד השנים את רשות הרבי להקליט באופן חריג בטייפ את הדברים הנאמרים בקודש, כדי שכל הנחיות והדרכות הרבי יתועדו וימומשו במלואן, והרבי נתן את הסכמתו הק' לכך.
השנה, בסמיכות ליום הייארצייט התשיעי של הרב וולף, בכ"ו שבט, התגלו מספר הקלטות מיחידויות אלו משנות הלמ"ד המוקדמות.

הקלטות נדירות אלו הם בבחינת "הביאני המלך חדריו", ובהם ניתן לראשונה לעמוד כיצד התנהלו הדברים 'לפני ולפנים' בקודש פנימה, כיצד הרבי הוביל, הנחה והדריך את כל העשייה החב"דית העניפה בארץ הקודש.

תוכן דיבורי הרבי בהקלטות אלו עוסק בשלל נושאים של העסקנות הציבורית הכלל חב"דית. כמו כן עולים ב'יחידות' גם פעולותיהם של ראשי עסקני חב"ד באותם ימים.
לפנינו תמליל חלקי מדברי כ"ק אדמו"ר בעת היחידות של מנהל הישיבה הרב אפרים וואלף, ביום ראשון כ"ז כסלו תש"ל.

את התמונה השלמה לתוכן הדברים שביחידות מעניקים לנו רישומים המופיעים בכרך ח' של "ימי תמימים", בהם ניתן לראות כיצד הדיבורים במהלך היחידות הנם בהמשך לדיווחים שמסר הרב וולף לרבי בתקופה לפני היחידות, וכן את הדיווחים שכתב לרבי בעקבות ההוראות וההדרכות שקיבל במהלך היחידות.

נחלת הר חב"ד

חלקה הראשון של ה'יחידות' עוסק בענייני ההתיישבות בנחלת הר חב"ד. באותם ימים טרם מלאה שנה להתיישבות החב"דית ב'נחל'ה' (שראשיתה בערב שבת זכור תשכ"ט), וההנחייה ממזכירות הרבי הייתה להעדיף את ההתיישבות בנחל'ה על פני ההתיישבות בכפר חב"ד ובשיכון חב"ד.

כך כותב הרב אפרים וולף לרבי בח' כסלו תש"ל, כשבועיים וחצי לפני ה'יחידות' האמורה (ימי תמימים כרך ח עמוד 537):

בכלל בקשר לאברכים בכולל האברכים, כפי שהבינונו מהרב בנימין אליהו גורודצקי שי', יש להשתדל שכל האברכים החדשים יתקבלו רק לכולל בנחלת הר חב"ד ולסדר עבורם דירות שם, ולכולל בכפר חב"ד לא להכניס אברכים חדשים, וכפי ששמענו מהר"ש מיידנצ'יק גם ועד כפר חב"ד לא יתן דירות לזוגות צעירים (שבדרך כלל הם תלמידי הכולל).

לחצו על כפתור ההפעלה, או על האופצייה הנוספת:
לא מצליחים לצפות? לחצו כאן

שאלתנו אם לעשות חוק וכלל בענין זה, דהיינו שאברכים חדשים מתקבלים בכולל רק בנחלת הר חב"ד, וכן אם לא למכור דירות לאברכים בשכון חב"ד בלוד (במדה וכפר חב"ד גם תנהג כך).

בעת שהותו של הרב וולף בחצרות קדשנו, היה הרב יוסף שי' בלוי, מהנהלת המוסדות, מדווח לרב וולף על הנעשה באה"ק, והרב וולף היה מעביר את דיווחיו אל הקודש פנימה.

וכך מדווח הרב בלוי בכ"א כסלו תש"ל (שם עמוד 540):
...ב) שאלת מיידנצ'יק, אם להשאיר הדירות לאלו שיעברו לנחלת הר חב"ד (הכוונה להשאיר עבורם דירות ריקות בכפר חב"ד) או רק להבטיח להם זכות לדירה, למאי נפקא מינה. כאשר דירתו עומדת קיימת בכפר חב"ד אזי יילך בלב שקט לנחלת הר חב"ד, אולם יחד עם זה יש חשש שיחזור מהר מנחלת הר חב"ד, ובאם יובטח לו רק זכות לדירה בכפר חב"ד אזי יילך בקשיים לנחלת הר חב"ד אולם חזרתו לא תהי' מהירה כל כך.

וכך נשמעו הדיבורים אודות נחלת הר חב"ד בהקלטה זו.

רצועה 1 – נחלת הר חב"ד

כ"ק אדמו"ר: וואס פאר א הפגנות??
הרא"וו: (סאיז גיווען א?) צייט אז... מאכן... אף פארן אף צווייטע... און גידארף מלחמה קעגן נאכן...

כ"ק אדמו"ר: הפגנות בנוגע צו דעם כביש?

הרא"וו: יע.

כ"ק אדמו"ר: אבער סאיז האט ניט קיין שייכות צו אנדערע עניינים... אין אנדערע זאכן.
הרא"וו: ניין.
כ"ק אדמו"ר: (נו) דאס דארפן דארטן מחליט זיין, דאס וואס דא שטיין העכערע עניינים פון נחלת הר חב"ד איר קענט דאך דורך רעדן מיט הרב גאראדצקי, בפרט ער האט עפעס ספיציעלע ענינים, וואס ניט על הכתב מ'האט גירעדט בעל פה, זייענדיק ביי לנ... ממילא דארף מען וויסן צי דאס צוגפאסט, צי ניט צוגפאסט, צי... די... יענע... פאנאנדער רעדן וואס מ'קאן, וואס מ'האט א רשיון, צו וואס מ'קאן ממשיך זיין..., איז דעמאלט איז גלייך א באזעצען דארטן?, אבער פון כפר חב"ד דארפן מאכן א גרעסערע.... אין ס'קאן זיין אויפן חשבון פון כפר חב"ד.

וועגן די אנדערע ענינים וועל איך נעמען דאס א קוק טאן, דורך ליינען נאך אמאל... אין ארץ ישראל...

איר פארט ערשט מארגן אן?

הרא"וו: יע.

כ"ק אדמו"ר: וויפל א זייגער?

הרא"וו: זיבן דרייסיק.

כ"ק אדמו"ר: ווען גייט מען אוועק פון דאנעט?

הרא"וו: מסתמא...

כ"ק אדמו"ר: דער אווירון גייט אוועק זיבן דרייסיק?!

...בכל אופן ביז דעמאלט איך וועט מסתמא האבן צייט און איך וועל א קוק טאן, און זאך וואס וועט זיין ראוי איך וועט דאס געבן...

התוועדויות באה"ק

נסיעתו של הרב וולף באותה שנה לחצרות קדשנו הייתה גם לרגל שמחת הנישואין של בנו הרה"ח הרב מנחם מנדל שי' וולף וזוגתו מרת פייגל, בתו של ה"בעל קורא" בחצרות קדשנו הרה"ח וכו' הרב מרדכי שוסטערמאן ז"ל, בט"ו כסלו תש"ל.

לרגל שמחת הנישואין נסע באותה שנה הרב וולף יחד עם תבדל"ח זוגתו מרת פעסיא לחצרות קדשנו. תיכף עם הגיעם, לאחר תפילת המנחה, נקראו ל'יחידות' אל הקודש פנימה, וכן זכו ליחידות נוספת, המתומללת כאן, יום לפני חזרתם לאה"ק.

בהמשך היחידות הרבי מורה לרב וולף להתוועד בריכוזי אנ"ש בחזרתו לאה"ק.

התוועדויות בארץ

כ"ק אדמו"ר: ...איז בהנוגע צו דעם נקודה.
א צווייטע זאך איז דאס וועט איר מסתמא איבערגעבען נקודות פון די מאמר און שיחות וכו', איך האט געבעטן דעם הרב הכט, אז ער זאל באזוכן אלץ "פנים חדשות" א התוועדות, סיי אין צמח צדק שול, סיי אין נחלת הר חב"ד, דערפאר... ס'קומט א "פנים חדשות", אבער אף על פי כן איז דאס קיין סתירה ניט... מיט אזוי פיל גירעדט אז סיי איירע רעדן, סיי זיין רעדן, ממילא... צוויי בזונדער... אנפירען פון צמח צדק שול.

ממילא קאן מאכן דאס א – ווי מ'וועט דאס אנרופן – א התוועדות א פארבריינגען, אבער ס'געווען גוט ווען מ'טוט ... א סדר ווען ער קומט צו דארטן, ער פארט פון דאנענט ארויס נאך חנוכה, ממילא גירעדט מיט עם (וועגן?) ההתוועדות וואס קאן פארבונדען בקשר מיט חנוכה סאיז אויכט גיווען א גלייכע זאך, סיי אין נחלת הר חב"ד, און סיי אין צמח צדק. לצפייה בוידאו לחצו על כפתור ההפעלה, או על האופצייה הנוספת:
לא מצליחים להאזין? לחצו כאן

גוט – איז דאס א זיכערע זאך, אבער דאס וואס ניט שייכות צו רעדען, דאס דארף ניט באווארענען,

אין וואס א נקודה צו זאגן, איז דאס איר וועט אויסקלייבען וואס איר רעכנט אז איז צוגיפאסט און זיין דברים היוצאים מן הלב און פועל זיין פעולתם...

...כדי לחלק פאר די אלע מתוועדים.

מ'האט גירעדט פאריקע מאל – איז מסתמא בא דיר.. איר ניט צו רעדן – ... אויך גיווען א גלייכע זאך... התחלות ... איז גיווען דעם צווייטן מאל, דריטן מאל, מסתמא דאס גיין לייכטער.

א עיקר, זאל זיין א גיזונטע יאר, הצלחה'דיקע יאר, און הערן פון אייך א בשורות טובות, און זהען זיך פריילכערהייט אוף א פריילכע גילעגנהייט.

כ"ק אדמו"ר (ככל הנראה להגב' פסיא תחי' וולף): איך האב אייך ניט געזעהן פון דער חתונה... נאך אמאל... בשעה טובה ומוצלחת, און האבן א סאך חסידישע נחת.
עם הגעתו לארץ, בדיווח מב' טבת, כותב הרב וולף על יישום ההוראה (שם עמוד 541):

כ"ק אדמו"ר שליט"א
הגעתי בשעטו"מ אתמול בערב במטוס סוויסאייר. המטוס הגיע לאנגליה ביום ג' בבוקר, אולם מפאת מזג האויר לא יכל לנחות בלונדון, בערב הגעתי למאנצ'עסטער ושם התקשרנו עם אברכי אנ"ש שי' ואורגן התוועדות שנמשכה כמה שעות ושהו למעלה ממנין אנשים, למחרת המשכנו לאה"ק.

הערב נתוועד אי"ה בנחלת הר חב"ד ואח"כ הערב נתוועד בכפר חב"ד.

ובדיווח נוסף, ממוצש"ק ד' טבת תש"ל, כותב הרב וולף בפרטיות:

כ"ק אדמו"ר שליט"א
ביום ה' בערב התוועדנו בנחלת הר חב"ד בבית הכנסת ומסרנו כמה קטעים משיחות כ"ק אדמו"ר שליט"א. אח"כ בערב התקיימה התוועדות בכפר חב"ד, הר"ש שי' חפר ואני מסרנו משיחות כ"ק אדמו"ר שליט"א וכן עוררנו ע"ד נסיעה לכ"ק אדמו"ר שליט"א לקראת י' שבט. כמו"כ שהינו בשבת בירושלים והתוועדנו בביהכ"נ צ"צ.

הוראות לשז"ר

חלק נוסף ביחידות עוסק במפגש עתידי עם מי שכיהן באותם ימים כנשיא מדינת ישראל, מר שניאור זלמן שז"ר, ובאיחולים עבורו מהרבי, בקשר עם יום הולדתו בר"ח כסלו.

רצועה 3 – הוראות לשזר

כ"ק אדמו"ר: ...באזוכן שז"ר? ... ...די וואס זיינען דא גיווען... אן אלטע זאך שוין, אבער עיקר וואלט אפשר גיווען אז צוזאמען רעדן צווישען דיר – די וואס זיינע דא גיווען דיר און (חפר?) – און אויב ס'איז בלאו הכי וועט דאס אויס קומען, אף פריער, אף שפעטער, מהאט גיקאנט... דאס טאן איידער ... .. בא עם... קומט (מזמן לזמן?)... ארץ ישראל, און בעטן, אז נוסף אף די בריוו וכו', אייך האט גיבעטן אז באופן רישמי... נאך אמאל די ברכות ליום הולדתו... נקודות פון די פארבריינגענס, "עשרים שנה", דערנאך צוזאמען רעדן מיט חפר, בזמן המתאים סי פאר עם סי פאר אייך... ניט זאל זיין קיין... שלום...
פארט גיזונטערהייט.

להאזנה לחצו על כפתור ההפעלה, או על האופצייה הנוספת:
לא מצליחים לצפות? לחצו כאן

על תוצאות הפגישה המדוברת ב'יחידות' עם שז"ר, אנו למדים מדיווח של הרב וולף לרבי מכ"ג שבט תש"ל (ימי תמימים כרך ח עמוד 552):

כ"ק אדמו"ר שליט"א
בהקשר לשיחה הטלפונית, הריני להודיע בפירוט יותר פרטים שביררתי לאחר ביקור אנ"ש שי' אצל מר ש"ז שי' שז"ר.

שאלתי את הר"ש מיידנצ'יק בקשר להשתתפותו של ר' עדין שטיינזלץ בביקור אצל מר שז"ר, והוא אמר כי לא הודיע לו על הביקור משום שחשב שיש לר' עדין שליחות מיוחדת. גם מר שז"ר התעניין מדוע לא בא ר' עדין יחד עם כולם.

בביקור השתתפו הרש"ח קסלמן, ר' ברל קסלמן, ר"ש מיידנצ'יק, ר"ש חפר, ר"י ירוסלבסקי, ר"ז וילמובסקי, ר"ח גליצנשטיין, ר"י נפירסטוק. הם לא הביאו אתם משקה, אולם מר שז"ר כיבדם במשקה והתועדו במשך שעה וחצי.

סיפרו לי כי מר שמעון פרס הי' ביחידות אצל כ"ק אדמו"ר שליט"א, והוא אמר כי עתה יזמינו אצלו ג"כ.

ר"י ירוסלבסקי מסר לו את השיק שכ"ק אדמו"ר שליט"א מסר עבור נחלת הר חב"ד. ר"י ירוסלבסקי מסר לו כי כ"ק אד"ש ביקש למסור על ידו השיק כי כשם שכפר חב"ד נוסדה דרכו כן גם מבקשים שלא יהי' לו פאראיבל ונחלת הר חב"ד יהי' גם דרכו. הוא ענה כי אדרבה הוא רואה בזה זכות גדולה בשבילו שכ"ק אד"ש שולח על ידו השיק. הוא אמר כי קרית מלאכי רוצה לתת לו אזרחות כבוד, עתה שיש בידו השליחות מכ"ק אד"ש יראה אמנם לבקר שם ולקבל את האזרחות כבוד, אם אמנם נרגעו כבר שם הרוחות לאחר הבחירות שהיו שם.

הר"ד קסלמן חזר משיחות כ"ק אד"ש, וכן ר"י ירוסלבסקי ור"ש חפר. ר"ש מיידנצ'יק אמר כי במאמר ט' שבט הזכיר כ"ק אד"ש מכל הנשיאים, ואח"כ אמר כי הנשיא נותן נתינת כח ובזה היתה הכוונה על כ"ק אד"ש, מר שז"ר קיבל דבר זה.

מסרו לו על השיחה בקשר לשטחים המשוחררים, הוא שמע זאת בטוב אולם לא הגיב. כמו"כ התעניין בענין העשרים ומסרו לו על שיחת כ"ק אדמו"ר שליט"א בן עשרים למכור בנכסי אביו.

שרו הניגון הושיעה את עמך, הוא אמר כי ניגון זה שמע לראשונה בהתועדות פורים בשנת תשכ"ג כשביקר אצל כ"ק אדמו"ר שליט"א, בשעה שהבין מכ"ק אדמו"ר שליט"א שהוא יהי' נשיא המדינה. הוא אמר כי וברך את נחלתך הכוונה לנחלת הר חב"ד, ופשוט שהושיעה את עמך פירושו שכפר חב"ד צריכה לעזור להתפתחות נחלת הר חב"ד.

שרו הניגון פרזות תשב ירושלים, אמר ששומע הניגון עתה לראשונה.

בכללות, הי' בהתרגשות גדולה ומאד הי' שבע רצון מביקור זה.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.