מערכת COL | יום י"ג סיון ה׳תשע״ב 03.06.2012

דברים נוקבים בוועידה: "איש לא ישנה את החלטות בית הדין"

חברי בית-דין רבני חב"ד, שנשאו דברים בוועידת מנהלי מוסדות חב"ד, מחו על הניסיון לערער את היסודות שהרבי קבע ואת סמכותו של ועד רבני חב"ד ●  הרב ירוסלבסקי: "חובה לציית להוראות הרבנים" ● הרב אשכנזי: "לא יעלה על הדעת שההכרעה מי הם חברי אגודת חסידי חב"ד תהיה בידי ערכאות!" ● הרב גלוכובסקי: "אם שוברים את הסמכות – נוצר 'מערב פרוע'" ● הרב הבלין: "גם כשאתה צודק חובה לציית" ● הרב צייטלין קרא לכל הנוכחים להצביע הצבעת תמיכה בדברי הרבנים, וכל מנהלי המוסדות הרימו את ידם "בעד"  לסיפור המלא
דברים נוקבים בוועידה:
רבני חב"ד במהלך המושב המרכזי ● למטה: מצביעים על חיזוק הרבנים ● צילום: ברלה שיינר

הנושא שנקבע מראש למושב המרכזי של ועידת מנהלי מוסדות חב"ד, שהתקיימה ביום ראשון, י"ג באייר במלון 'שדות', היה קביעת "המותר, האסור והמיותר" בקשר לבחירות המוניציפאליות, אולם חברי בית-דין רבני חב"ד, שנשאו דברים במושב, ניצלו את הבמה כדי לבטא את כאבם על הניסיון של גורמים מסויימים לערער את היסודות שהרבי קבע ואת סמכותו של ועד רבני חב"ד.

הרב יצחק יהודה ירוסלבסקי, מזכיר בית-דין רבני חב"ד, הדגיש את החובה לציית לקול הרבנים, הן בכל מקום ומקום לשמוע בקול המרא דאתרא, והן בעניינים הכלליים – להישמע להוראות ועד רבני חב"ד.

הרב אשכנזי: "בעסקנות הכללית יש כתובת"

הרב מרדכי-שמואל אשכנזי, רבו של כפר חב"ד, השמיע דברים נוקבים ואמר: "ועד רבני חב"ד זה מוסד שהרבי הקים בעשר אצבעותיו. הוועד הוקם בהתערותא דלעילא, ביוזמתו של הרבי".

הרב אשכנזי גולל בקצרה את סיפור ייסודו של הוועד בשנת תשל"ו, כאשר הרבי שלח שליח מיוחד – הרב חנוך גליצינשטיין שי' –  לרב זווין כדי לנהל שיחת טלפון דרך מזכירות הרבי. הרבי נקב בשמות הרבנים שהוא מבקש שיהיו חברי ביה"ד. במרוצת השנים צורפו חברים חדשים, כשכולם קיבלו את הסכמתו וברכתו של הרבי.בהמשך דבריו אמר הרב אשכנזי:

"הוועד היה הכתובת של הרבי בנוגע לעניינים הארציים ולכללות עסקנות חב"ד באה"ק. אלה היו המענות וההוראות שקיבלו מוסדות חב"ד בארץ, שבכל עניין כללי יפנו אל הוועד. כשהרבי היה מרוצה, הוועד קיבל שבחים מהרבי, והוועד גם קיבל את ה'סטירות' כשהרבי לא היה מרוצה. את ה'סטירות' הרבי נתן לוועד ולא לכל רבני קהילות חב"ד. מי שקיבל ההסמכה קיבל את ה'סטירה'. ככה זה נמשך כל השנים ואין בזה שום שינוי גם כיום.

"בשנת תש"נ הרבי נתן תוקף מחודש לאגודת חסידי חב"ד, וכתב בכתב ידו שוועד רבני חב"ד הוא בראשה. גם הוראה זו ניתנה לוועד רבני חב"ד ולא לרבנים אחרים. כולם ידעו שבכל העניינים הכלליים, ועל אחת כמה וכמה בנושא אגו"ח, שזה המוסד המרכזי – הרי האפוטרופוס והממונה על כך הוא ועד רבני חב"ד.

"יש ב"ה רבנים רבים בקהילות חב"ד בארץ, איש איש במקומו, גדולים בתורה ובחסידות וכו' וכו', אבל בעסקנות הכללית יש 'תיבת דואר' ויש כתובת – ועד רבני חב"ד. "ניהול העניינים הכלליים הוא תחום סמכותו של הוועד. זו זכותם, ואם ח"ו הם טועים – הם נושאים באחריות".

כאן עבר הרב אשכנזי לדבר על הנעשה כיום:

"הרבי קבע שהכתובת בקשר לאגו"ח הוא ועד רבני חב"ד, ובוודאי לא גורמים אחרים. אנחנו חייבים להתריע. הנושא הזה אינו נתון לוויכוח. ועד רבני חב"ד קיבל החלטה בקשר לאגו"ח – וכן יקום! אף אחד לא יוכל לשנות זאת.

"בכל מקום שבו אנשים מסויימים אינם מצליחים להיבחר לעמדות הנהגה, הם יודעים שאפשר לשרת את הציבור גם באופוזיציה, אבל לא עלה על הדעת שמי שלא נבחר ינסה לטעון שהוא כביכול השלטון.

"כאשר ועד רבני חב"ד החליט שאלו ואלו הם חברי אגו"ח – הרי הם חברי אגו"ח. לא יעלה על הדעת שההכרעה מי הם חברי אגודת חסידי חב"ד תהיה בידי ערכאות!
"וכי זו הדרך שהרבי רוצה שילכו בה?! למצב כזה הרבי רוצה שיגיעו?! האם אלה שעושים זאת צופים לאן הדברים יכולים להגיע?!".

הרב אשכנזי פנה בקריאה אל הנוכחים:

"אנחנו כאן בכינוס של עסקני חב"ד, העילית של עסקני חב"ד בימינו. יש פעמים שהרבנים זקוקים לעזרה ולהתגייסות של הציבור כדי לשמור על הגבולות והעקרונות שהרבי קבע.

"אתן דוגמה. יש בימינו צרה צרורה שנקראת אינטרנט. היתה תקופה שאיפשרו לפרסם תגובות באתרים. התגובות האלה הביאו חילול השם נורא ואיום, והיו שם כל האיסורים החמורים וכו'. ישב ועד רבני חב"ד והחליט לאסור את התגובות. ישבנו עם בעלי האתרים, ומאוד לא היה קל להם לקבל את ההחלטה, אבל הוועד הודיע: זהו זה, זו ההחלטה. וב"ה ראינו שהצלחנו.

"היה אתר אחד שלא ציית ופתח את האתר שלו לכתיבת כל מיני לכלוך וכל מיני ביזיונות. והם עוד מעיזים להציג את עצמם שכביכול הם דואגים לרבנים?!

"אנחנו חייבים להילחם בזה. האמינו לי, העניין הזה הוא לי באופן אישי הרבה פחות נעים מכל היושבים פה, אבל אולי לעת כזאת הגעת למלכות. יש מצבים שבהם אסור לשתוק. הרבי צפה את הדברים האלה, ואולי בשביל זה אנחנו נמצאים בוועד.
"אנחנו לא ניתן להרוס את היסודות שהרבי בנה. טובת חב"ד כולה עומדת עכשיו לנגד עינינו. ובע"ה נצליח.

"אנחנו מבקשים מהציבור לחזק את המוסד של ועד רבני חב"ד, שזה המוסד שהרבי הקים לטובת חב"ד. אחת מהחלטות הכינוס צריכה לבטא את הגיבוי של הציבור, ובמיוחד מצד העסקנים, לוועד רבני חב"ד. ובע"ה נצליח לבצר את סמכותו של הוועד, בדרך שהרבי רוצה".

הרב גלוכובסקי: "אם אין סמכות – גם לך לא תהיה"

הרב מנחם-מענדל גלוכובסקי, סגן מזכיר בית-דין רבני חב"ד, התייחס אף הוא לנושא, לאחר שעסק בנושא הרשמי של המושב וגולל את ההוראות שנתקבלו מהרבי בנוגע לבחירות המקומיות בעיר רחובות.

הרב גלוכובסקי פתח ואמר:

"כעסקנים וכמנהלי מוסדות אתם יודעים את חשיבותה של המסגרת. כל מנהל מוסד מבין שכשיש סמכות ויש מרות – יש סדר; אבל אם שוברים את הסמכות – נוצר 'מערב פרוע'.

"הרבי קבע בכל מקום את המושג 'שליח ראשי', כדי שיהיה סדר ותהיה היררכייה. וכך יש מוסדות ראשיים – יש צאגו"ח, יש רשת אהלי יוסף יצחק, יש אגו"ח, ויש בית דין רבני חב"ד".

בהמשך דבריו התייחס הרב גלוכובסקי לטענה שהבית-דין עלול לטעות:

"אתה יכול לבוא אלי ולטעון שאולי טעינו. ייתכן, אני יכול לקבל את הטענה, אנחנו רק בני-אדם. אבל גם אתה רק בן-אדם. גם אתה יכול לטעות. וכי היית רוצה שבגלל הטענה הזאת יערערו הכפופים לך על סמכותך? על סמכותך האישית אתה יודע לשמור, למרות שאתה יודע שגם אתה עלול לטעות, ובשום פנים ואופן אינך רוצה שישברו את המסגרת וייווצר 'מערב פרוע'.

"יש סיפור על בחור שהושעה מישיבת תומכי תמימים. הוריו ביקשו מהרבי שיפעל לביטול החלטת ההנהלה. הרבי השיב ששמע מחותנו, הרבי הריי"צ, שפעם היה תלמיד בליובאוויטש שהרבי הריי"צ, כמנהל הישיבה, החליט לקנוס אותו. הבחור ניסה לשכנע אותו שהקנס ניתן לו שלא כדין, והרבי הריי"צ לא קיבל את טענתו. בתוך כך הרבי הריי"צ נסע מליובאוויטש, והבחור נכנס ליחידות אל הרבי הרש"ב, סיפר לו את הדברים, והרבי הרש"ב קיבל את דבריו וביטל את הקנס. כשהרבי הריי"צ חזר, נכנס ליחידות אל אביו וכאשר דובר על הקנס שבוטל אמר הרבי הריי"צ לאביו כי הוא מתפטר מתפקידו כמנהל הישיבה, באומרו: אתה יסדת את הישיבה ואתה יכול לעשות כרצונך, אבל אני אינני יכול לנהל אותה כך. כשהרבי הרש"ב שמע זאת אמר לו: אתה צודק, ואני חוזר בי.

"לאחר שהרבי סיפר להורים את הסיפור הזה אמר: אני אינני הרבי הרש"ב, והנהלת הישיבה איננה כ"ק מו"ח אדמו"ר, אבל מכיוון שהם ההנהלה, הרי אפילו אם הם טועים – לא אתערב.

"כך גם בענייננו. איש אינו מושלם ויכולים לטעות, אבל כולנו יכולים לטעות, גם מנהלי המוסדות, ובכל זאת צריך לשמור על הסדר. אחרת זה יהיה חורבן ואנרכיה.

"יש פתגם: לא בכל פעם שאתה צודק – אתה צודק. את זה חייבים לזכור.

"בהתנהגות כזאת אתה מלמד שלא צריך לכבד סמכות, ואנשים לומדים שלא צריך לכבד גם אותך. הרי 'יפה כוח הבן מכוח האב'!

"ואני מדגיש שוב – מה שעומד על הפרק אינו סמכותו של בית דין רבני חב"ד בלבד, אלא זה הסדר והמרות בכל המוסדות ובכל הארגונים שלנו.

"יעזור ה' שנכוון לרצונו של הרבי ונבצע את מה שהרבי מצפה מאיתנו, ונזכה להתגלות מלך המשיח בקרוב ממש".

הרב הבלין: "הרבי ציין את קבלת פסק הדין"

גם הרב משה הבלין, רב העיר קריית גת, התייחס לנושא בדבריו, וסיפר שפעם אחת פסקו הרבנים שבגלל סיבות כאלה ואחרות צריך לסגור את הישיבה הקטנה בקריית גת:

"ניסיתי לטעון שזו החלטה שגויה, ואיך אפשר לסגור ישיבה וכו' וכו', ואז אמר לי הרב חנזין ע"ה: 'ייתכן שאתה צודק, אבל זאת ההחלטה'.

"כתבתי לרבי את כל העניין וציינתי שאני מקבל עלי את החלטת הרבנים. הרבי השיב שנתקבל מכתבי והפ"נ 'ובפרט קבלת הפסק דין'.

"זה יסוד אצל הרבי, שגם כשאתה צודק – יש הנהלה ויש בית דין וצריך לציית.

"אנחנו בקריית גת קיבלנו הוראה מהרבי שכשיש ויכוחים וכו' – הכתובת לברר זאת היא הבית דין.

"כעבור זמן נפתחה הישיבה הקטנה מחדש והכל יודעים את הצלחתה כיום. לכן פשוט וברור שכך צריך לנהוג ושחובה לציית להחלטות הבית דין".

מנהלי המוסדות בהצבעה פה אחד

בעקבות דברי הרבנים קם הרב אהרון אליעזר צייטלין, משלוחי הרבי לאה"ק ומנהל רשת גני חב"ד בצפת, ואמר כי לאור דברי הרבי שהוקרנו קודם לכן, שאין לדחות למחר מה שאפשר לעשות היום, הוא קורא למתכנסים לבטא כבר עכשיו, בו במקום, את התמיכה המוחלטת בוועד רבני חב"ד.

הרב צייטלין הציע שכל מי שמזדהה עם דברי הרבנים ירים את ידו "בעד" ציות וקבלת מרות ביה"ד. כל המתכנסים הרימו מיד את ידם וביטאו את נאמנותם המלאה לוועד רבני חב"ד.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.