מערכת COL | יום ט' סיון ה׳תשע״ב 30.05.2012

המדינה תממן רפורמים; השר מרגי: "אתפטר ולא אממן"

עוד פגיעה של נתניהו בססטוס-קוו: לראשונה החליט היועץ המשפטי להעניק תמיכה ל'רבנים' רפורמים וקונסרבטיבים ● ההחלטה באה בתגובה לעתירה לבג"ץ, שהגישה התנועה הרפורמית ● שר הדתות יעקב מרגי מזהיר: "אם אדרש להעניק תמיכה לרפורמים - אתפטר מתפקידי" ● ומה תעשה ש"ס? לסיפור המלא
המדינה תממן רפורמים; השר מרגי:

בחדרי חרדים

מתחת לאפן של המפלגות החרדיות, המהוות חלק בלתי נפרד מקואליציית נתניהו, נפער עוד חור ענק בחומת היהדות בארץ-הקודש.

בהחלטה אותה קיבל היועץ המשפטי לממשלה, יהודה ויינשטיין, יוכרו 'רבנים' רפורמים וקונסרבטיבים כרבני מועצות אזוריות, וייהנו מתקציבים המקבילים לאלו אותם מקבלים רבנים אורתודוכסים.

החלטת היועץ באה כתשובה לעתירה לבג"ץ שהוגשה כבר בשנת 2005, בידי התנועה ל'יהדות מתקדמת'.

בעתירה נטען כי יש לתת מענה לאנשים הדורשים שירותי דת אשר הינן כלשון העותרים "שירותים ליברליים". קרי: דרישה לשוויון תקציבי של רבנים לא-אורתודוכסים.

עם הגשת העתירה בשעתה, נשלחו הצדדים למשא ומתן ביניהם. כבר בתחילה הסכימה המדינה להתפשר ולתקצב את הרפורמים, אלא שהם נמנעו מלמשוך את עתירותיהם בשל חילוקי דעות סביב הגדרת התפקיד.

בסופו של דבר הסכימה המדינה כי אלו יוגדרו כ"רבני קהילות לא-אורתודוכסיות" ולא כ"ראשי קהילות" כפי שנרשמו עד היום.

בעקבות הפשרה אליה הגיעו הצדדים, נראה כי בית המשפט יקבל אותה ללא עוררין.

בתנועה הרפורמית מיהרו לברך על ההחלטה, אם כי הם רואים בה רק סנונית ראשונה בדרך למה שהם מכנים: 'תיקון האפליה העמוקה של הזרמים הלא-אורתודוכסים בישראל", מה שאומר שעוד צפויים מאבקים בנושא. 

האם ש"ס תפרוש? 

גורמים בכירים במשרד הדתות מבהירים כי לא מדובר בשכר לרבנים, אלא בתמיכה דרך עמותות, באופן שבכל שנה יש לחדש את הבקשה.

הם אף מזכירים את דבריו של ויינשטיין, לפיהם לא מדובר בהכרה הלכתית באותם 'רבנים' וכי להחלטה לא תהיה כל "השפעה על שיקול הדעת בעניינים הלכתיים".

עם זאת, השאלה הגדולה היא, מה טעם להישארותן של המפלגות החרדיות בקואליציה, כשהן משמשות עלה תאנה להחלטה ולוועדת פלסנר, שלא קיבלה כל גיבוי מגדולי ישראל.

כבר לפני מספר חודשים נכנסה אלונה ליסיצה, רפורמית ממבשרת ציון, לכהן כחברה במועצה הדתית כאשר לנציגות החרדית לא נותר אלא לקבל את פניה בכבוד. "מי שציפה לסכסוכים ולעוינות עקב הצטרפותה - התבדה. הישיבה עברה בשלווה, והכול התנהל כשורה", דיווחו אז בגל"צ.

במדינת היהודים, בגיבוי הקואליציה, בגיבוי עלי התאנה ש"ס את יהדות התורה.

תגובתו המיידית של שר הדתות, יעקב מרגי, הייתה כי אם ייאלצו את משרדו לתמוך ברפורמים הוא יתפטר מתפקידו ויבקש מהגר"ע יוסף לאשר לו זאת.

אלא שהאמת היא כי לא מדובר במימון של משרד הדתות כי אם במימון שייעשה בידי משרד התרבות והספורט, בראשות השרה לימור לבנת.

בשיחה עם השר מרגי הוא מבהיר כי נכון לעכשיו, אכן איש אינו מאלץ את משרדו לשלם את שכר הרפורמים. עם זאת, מדובר במדרון חלקלק שאיש אינו יודע את סופו, ואם אכן בשלב כלשהו תוגש בקשה שכזו למשרדו שלו, אין מצב שהוא ימשיך לכהן בתפקידו.

בינתיים: בשיחה עם גורמים בכירים בש"ס הם מזכירים כי דעת מרן הגר"ע יוסף היא שיש להישאר בקואליציה ככל האפשר על מנת להציל את מה שאפשר.

הללו צופים מתקפה בנוסח "זעזוע" ו"תדהמה" ב"יתד נאמן", ומכירים כי לבלברי העיתון שוכחים כי אילולי היה משרד הדתות בידי ש"ס, המצב יכול היה להיות עוד הרבה יותר גרוע. עם זאת, כאמור, מבהירים במשרד הדתות, כי אם תעבור המדינה את הקו האדום, יפרוש השר מיידית. 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.